Gå til innhold

Er ikke dette urimelig? (Svigers)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min eier en hytte som han har fått fra besteforeldrene. Det er foreldrene hans som bruker hytten. Vi kan selvsagt låne den, men den er full av deres utstyr, og sengene er oppredd med deres sengetøy. og den er slett ikke innredet slik vi ville ha gjort det.

 

Slik har situasjonen vært i mange år, men vi har tenkt at det er greit. Men da har de hatt utgiftene på den (forsikring og renovasjon). Her for et års tid siden kom de og sa at nå fikk mannen min begynne å betale for hytten siden den er hans og at de hadde fått lavere inntekt (en av dem ble arbeidsledig). Jeg tenkte sa at det var naturlig at de da fjernet tingene sine, og at vi kunne innrede slik vi ønsker, så kan de heller låne den av oss. Men det ser det ikke ut som de har tenkt til. Jeg innser at det er mannen min som må ta tak i dette, men han vil ikke komme på kant med foreldrene.

 

Slik det er nå bruker vi ikke hytten vi betaler for, for er det fint vær er foreldrene der.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at dere skal pusse opp hytten og de må hente tingene sine.

 

Anonym poster: 151bf624a56cd280b95466f503d598d6

Skrevet

Hvis dere skal betale er det også dere som skal bestemme over hytta.

 

Anonym poster: 0e724ca5b6610f88a0b9df245aa87aa2

Skrevet

Utrolig urettferdig og egoistisk av foreldrene hans. Han må ta seg en samtale med de. Hvis ikke bør de betale dere. Den eneste måten å løse det på er vel å snakke om det. Skjønner godt at dere vil innrede slik dere vil, og ha muligheten til å være der på finværsdager. Det har dere all rett til.

 

Anonym poster: c333f27b6e51940cc6eb170149b382a3

Skrevet

Likte svaret til #2

 

Anonym poster: 0e724ca5b6610f88a0b9df245aa87aa2

Skrevet

Ta ut tingene dems og kjør det til dem. Dere må jo bruke ei hytte når dere har det.

Skrevet

Foreldrene burde ta med sine ting til og fra hytten om de skal låne den, og er det deres hytte og dere betaler for den, er det deres ting og innredning som skal være der.

 

Sånn som det er nå, er jo dere "lurt" til å betale for en hytte som faktisk i praksis er svigerforeldrene dine sin hytte. Og det er ikke greit.

 

Prøv å forklare det for mannen din, sitt ned og diskuter hvordan han kan si det på best mulig måte, dere kjenner dem og vet hva dere kan og ikke kan si.

 

Ellers er det faktisk lov, som svigerdatter, å si sånt også. På en pen måte såklart.

 

Anonym poster: 08753a2ea1a944cbbc067c263c9910c1

Skrevet

Ta tilbake hytten med det samme. Den er deres. Hadde mine foreldre sagt noe slikt, ville jeg bedt dem betale LEIE for hver gang de brukte dem, i tillegg til at ting skulle vært slik vi ville det på hytta. Og de skulle selvfølgelig fått ta med seg eget sengetøy osv, med mindre det er vaskemaskin der...

 

Men om dere ikke bruker hytta, hvorfor eie den? Hvorfor ikke selge den? Kanskje foreldrene hans vil kjøpe den?

 

Anonym poster: ae563d0db2c2be871265bfd9f180e4cd

Skrevet

Ta tilbake hytten med det samme. Den er deres. Hadde mine foreldre sagt noe slikt, ville jeg bedt dem betale LEIE for hver gang de brukte dem, i tillegg til at ting skulle vært slik vi ville det på hytta. Og de skulle selvfølgelig fått ta med seg eget sengetøy osv, med mindre det er vaskemaskin der...

 

Men om dere ikke bruker hytta, hvorfor eie den? Hvorfor ikke selge den? Kanskje foreldrene hans vil kjøpe den?

 

Anonym poster: ae563d0db2c2be871265bfd9f180e4cd

Fordi når det er fint vær, er svigers der, stod det i hovedinnlegget....

 

Anonym poster: 08753a2ea1a944cbbc067c263c9910c1

Skrevet

Godt at dere støtter meg i at dette er urimelig.

 

Saken er at denne hytten er det de som har brukt i 20 år. Den er en del av en gård, og kan ikke skilles ut. De ville ikke ha ansvaret for vedlikehold av hele gården, og lot den derfor gå direkte til min mann (etter besteforeldrene hans sitt ønske).

 

De har jo pusset den opp gjennom årene og føler at det er deres. Derfor har vi heller ikke sagt noe på det. Syns det var rimelig at det var de som brukte den (selv om vi gjerne ville hatt den selv) siden de "alltid" har hatt den. Men nå som vi må betale utgiftene på den syns jeg det er vi som skal bruke den.

 

Jeg kommer ikke til å prate med dem, så må overtale mannen til å gjøre det.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

Skrevet

Jeg vil be deg være litt forsiktig i og med at dette tydeligvis er en familiehytte over flere generasjoner, så det ligger nok mye historie og minner knyttet til hytta - også for mannen din vil jeg tro ;)

 

Jeg ville heller lagt vekt på å bli enige om bruken av hytta ( og kanskje kostnadene?) så vil deres ting og etter hvert innredning komme som en naturlig del.

 

Pick your fights, dette er ikke verdt en familiekrangel.

Skrevet

Jo, det er helt klart urimelig at dere skal betale og de skal bruke den.

 

Men er det noen grunn til at ikke alle kan bruke den? Om dere ikke kan være der samtidig, så går det vel an å bytte på? Ikke at dere har noen plikt til å låne den bort, men sånn ville vi nok gjort det hvis vi hadde hatt en hytte i vår familie.

 

Anonym poster: 20beb54b101b0d85c6778417d013afe8

Skrevet

Jo, det er helt klart urimelig at dere skal betale og de skal bruke den.

 

Men er det noen grunn til at ikke alle kan bruke den? Om dere ikke kan være der samtidig, så går det vel an å bytte på? Ikke at dere har noen plikt til å låne den bort, men sånn ville vi nok gjort det hvis vi hadde hatt en hytte i vår familie.

 

Anonym poster: 20beb54b101b0d85c6778417d013afe8

 

Vi kunne selvsagt sagt fra at den og den helgen skal vi bruke den. Men det frister så lite når alle tingene deres er det. Høres nok sært ut, men jeg greier ikke å få et forhold til hytten med svigerforeldrene mine sine klær og utstyr overalt.

 

Det jeg kunne tenke med var at de hadde en kommode der til sine ting som de kan bruke når de er der, og at de spurte oss før de dro. Møblene får bare stå som de står, men orker ikke andres ting overalt!

 

Vi har tre unger og det er ikke bilvei. Vi er derfor avhengige av å ha en del ting der om vi skal kunne bruke den. For to voksne personer er det enklere å ta med det de trenger de gangene de er der.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

Skrevet

Enig med #2.

 

Mannen bør kanskje bare snakke med dem som om han tok det for en selvfølge. Ikke noe vits å starte noe diskusjon. Si til foreldrene at dere skal pusse den opp og at dere vil møblere den slik som dere ønsker men at de selvfølgelig skal få låne den etter dere er ferdig. Riv av plastret og ut med det, slik at foreldrene får det helt klart for seg og kan fordøye saken.

Skrevet

Jo, det er helt klart urimelig at dere skal betale og de skal bruke den.

 

Men er det noen grunn til at ikke alle kan bruke den? Om dere ikke kan være der samtidig, så går det vel an å bytte på? Ikke at dere har noen plikt til å låne den bort, men sånn ville vi nok gjort det hvis vi hadde hatt en hytte i vår familie.

 

Anonym poster: 20beb54b101b0d85c6778417d013afe8

 

Vi kunne selvsagt sagt fra at den og den helgen skal vi bruke den. Men det frister så lite når alle tingene deres er det. Høres nok sært ut, men jeg greier ikke å få et forhold til hytten med svigerforeldrene mine sine klær og utstyr overalt.

 

Det jeg kunne tenke med var at de hadde en kommode der til sine ting som de kan bruke når de er der, og at de spurte oss før de dro. Møblene får bare stå som de står, men orker ikke andres ting overalt!

 

Vi har tre unger og det er ikke bilvei. Vi er derfor avhengige av å ha en del ting der om vi skal kunne bruke den. For to voksne personer er det enklere å ta med det de trenger de gangene de er der.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

 

Ok, jeg ville ikke sett på det at de har tingene sine der som et problem, men jeg kan forstå at du gjør det. Det er mulig de heller ikke skjønner at det er et problem for dere, så det beste er nok å prøve å fortelle dem det. :)

 

Anonym poster: 20beb54b101b0d85c6778417d013afe8

Skrevet

Jo, det er helt klart urimelig at dere skal betale og de skal bruke den.

 

Men er det noen grunn til at ikke alle kan bruke den? Om dere ikke kan være der samtidig, så går det vel an å bytte på? Ikke at dere har noen plikt til å låne den bort, men sånn ville vi nok gjort det hvis vi hadde hatt en hytte i vår familie.

 

Anonym poster: 20beb54b101b0d85c6778417d013afe8

 

Vi kunne selvsagt sagt fra at den og den helgen skal vi bruke den. Men det frister så lite når alle tingene deres er det. Høres nok sært ut, men jeg greier ikke å få et forhold til hytten med svigerforeldrene mine sine klær og utstyr overalt.

 

Det jeg kunne tenke med var at de hadde en kommode der til sine ting som de kan bruke når de er der, og at de spurte oss før de dro. Møblene får bare stå som de står, men orker ikke andres ting overalt!

 

Vi har tre unger og det er ikke bilvei. Vi er derfor avhengige av å ha en del ting der om vi skal kunne bruke den. For to voksne personer er det enklere å ta med det de trenger de gangene de er der.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

 

Skjønner deg godt HI. Du vil jo ha hytten som deres eget lille fristed. Det høres ikke rart ut i det hele tatt. De aller fleste ville jo ikke hatt fristedet sitt invadert av andres saker og ting.

Skrevet

Men hva synes mannen din? Er han enig med deg, men tør ikke si fra til foreldrene sine? Synes han det er greit fordi det jo ikke vil vare evig?

 

Det må jo være sånn at det er hans mening som styrer dette. Hans arv, hans hytte, hans foreldre...

Skrevet

Men hva synes mannen din? Er han enig med deg, men tør ikke si fra til foreldrene sine? Synes han det er greit fordi det jo ikke vil vare evig?

 

Det må jo være sånn at det er hans mening som styrer dette. Hans arv, hans hytte, hans foreldre...

 

All den tid jeg må være med å betale for hytten (vi har felles økonomi), så syns jeg faktisk at jeg har noe med det.

 

Han ønsker ikke å skape ufred, og har vel ikke så sterke meninger om det. Men han er enig i at det ikke frister å bruke hytten slik det er nå.

 

Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a

Skrevet

Enig med dem som sier at siden det er Hi sin mann sin hytte, og den har vært i hans familie i flere generasjoner, må det være han som bestemmer.

 

MEN, om dere har fellesøkonomi HI, kan du jo eventuelt si at du nekter å være med på å betale for at svigerforeldrene dine skal ha gratis feriested....Sånn sett kan det jo være at han endrer syn på situasjonen, og det får en økonomisk slagside for han :)

 

Lykke til, og hold oss oppdatert!

Skrevet (endret)

Ville prøvd å få ei ordning med at begge familiane kan bruke hytta.

Det er ikkje urimeleg om de seier til svigerforeldra dine at sidan de no betalar for hytta, så har de lyst å byrje å bruke den og. Då vil det vere naturleg at de etter kvart flyttar inn eigne ting, og at de avtalar tidspunkt for bruk. Er heller ikkje urimeleg å be om at dei kan ha ein kommode der dei legg sine ting, og de har ein stad til dykkar ting, men hadde ikkje starta med totalrenovering og utskifting av møblement sånn med ein gang.

 

Det vil vel heller vere meir fruktbart å invitere til ein dialog om korleis de skal ordne det no som de er fleire som skal bruke hytta, slik at begge partar får sjanse til å seie meininga si. Eg meinar at det først og fremst er mannen din som må bestemme i denne saka, og at du bør ligge litt lavt. Sjølv om du er med å betale på dei løpande utgiftene, så er verdien av hytta og eigedomen arven hans.

 

Det er nok mykje kjensler knytt til staden for mannen din sin familie, og eg synes ikkje det er rett om du som svigerdatter skal bruse inn for å omorganisere alt etter ditt hovud. Men litt om litt vert det nok meir dykkar hytte.

Endret av soleia
Skrevet

MEN, om dere har fellesøkonomi HI, kan du jo eventuelt si at du nekter å være med på å betale for at svigerforeldrene dine skal ha gratis feriested....

 

Nettopp. Synes det er rimelig frekt av svigers å forvente å kunne bruke sønnens hytte etter eget velbefinnende, men samtidig kreve at han betaler for det. Det må da gå an for dem å skjønne at det er urimelig. Og så lenge HI har felles økonomi er det såklart også noe som angår henne. Jeg mener at svigers trenger en liten realitetssjekk.

 

Forresten, noen lengre oppe skrev at det ikke er noe vits å krangle over. Helt feil, hytta er faktisk en av de verste krangleobjekter i en familie, mye verre en hus eller andre eiendeler.

 

Hvorfor ønsket egentlig besteforeldrene den gangen at barnebarn skulle overta hytta? Han må jo har vært rimelig ung den gangen?

 

Anonym poster: ec71b30fa50b926b326856fa3b579f4f

Skrevet

Slik kan det gå,

Her har man overført hytta fra besteforeldre til barnebarn for å spare en runde med arveavgift, foreldrene forventer å bruke hytten som sin egen så lenge de lever men det er sikkert veldig vagt avtalt om noen avtale overhode.

 

Det er egentlig veldig greit, de som bruker hytten er ansvarlig for vedlikehold og utgifter.

 

Jeg forstår frustrasjonen til HI om at dere eier en hytte som dere ikke kan bruke som dere vil pga svigerforeldrene også ser på den som sin. Har vært der selv :-(

Her må du ta tyren ved hornene og ta opp saken og kommunisere, men først med mannen

 

 

Anonym poster: af11eccfb7e7352e5d739c9f2907a6ab

Skrevet

 

 

Forresten, noen lengre oppe skrev at det ikke er noe vits å krangle over. Helt feil, hytta er faktisk en av de verste krangleobjekter i en familie, mye verre en hus eller andre eiendeler.

 

 

Anonym poster: ec71b30fa50b926b326856fa3b579f4f

 

Det er nett difor enkelte av oss meiner at ein bør snakke saman og komme fram til ei ordning begge kan vere nøgde med framfor å trumfe gjennom vilje sin. Familiekonfliktar er sjelden eit gode!

Skrevet

Jeg hadde heller ikke syntes det var greit overhodet å betale for en hytte der andre mennesker har strødd sine ting (og hadde ikke vært interessert i å bruke en hytte med andres klær og ting strødd rundt om jeg så fikk bruke den gratis...). Syntes ideen om at de kan få ha en kommode der til sine ting var en god ide. Virker jo ikek som om HI vil skyve dem helt ut, men å få ha det noenlunde ryddig, at de får sette sitt preg på det, og få være med å bruke den, når de nå engang må betale på den.

 

Anonym poster: 046c4a0a23ae62fbba464af70d4f7e4a

Skrevet

Signerer 2, samtidig ville jeg byttet lås, så er problemet med innvadert hytte løst;-)

 

Anonym poster: 9c09112745210d88ff33b0fdefbefd03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...