Gå til innhold

Er alle humanetikere så sære??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror vel egentlig ikke det, men nå er jeg rett og slett ganske sur på den sære gubben til venninnen min.

Vi skal gifte oss til sommeren og mannen til venninnen min har sagt at han kommer på festen men vil ikke sette sine bein i kirka. Fordi han ikke tror på Gud. Hjelpes! Dette handler da ikke om Gud men om meg og min kjære som skal gifte oss. Venninnen min skal være forlover, så hun kommer såklart, men så må hun kjøre avgårde selv og hente han sære gubben mellom fotografering og fest istedet for å ankomme festen sammen med oss og min manns forlover.

Jeg blir bare sur. Jeg var da tilstede da de hadde din vielse selv om den foregikk et sted som jeg selv ikke forbinder med vielser.

Arghhh

Anonym poster: 5787ecd7267e867df69f8db7a65ef0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min er humanetiker (skrives det slik?) Hun deltar likevel i kirken, selv om hun ikke tror på gud. Synes han er vanskelig. En unnskyldning for å slippe unna kanskje?

Anonym poster: e0ad43e008f24da3e639767da7609540

Skrevet

Jeg er enig, dette var sært. Hadde jeg jødiske venner og de ønsket meg velkommen i synagogen hadde jeg gått selv om jeg ikke tror på det samme som dem. Skulle bare mangle at jeg stilte opp i bryllup.

Skrevet

Kan ikke han bare vente i bilen?

Anonym poster: 5220b0d6815ee36bab54313f9b27f5cb

Skrevet

De fleste humanetikere jeg kjenner har respekt for andres tro og at forståelse for at andre tenker annerledes, og jeg kjenner ingen som boikotter kirken!

Anonym poster: ab47c01b08cb489003f348201ad01b6d

Skrevet

Det synes jeg var sært, ja. Jeg er ikke kristen og giftet meg borgerlig, men ville jo såklart ikke boikottet et kirkebryllup for det! Han kan jo bare være til stede uten å delta i bønn og salmer og sånn.

Hva gjør han ved begravelser, nekter han å gå i dem også?

Gjest sug lut
Skrevet

Særinger er en pest i sånne sammenhenger. Vi har slekt som i egne øyne er kristnest i verden, de går i en frikirke av den helt ukontroversielle sorten, men kunne ikke komme i bryllup eller barnedåp i statskirken, nei. Merkelig nok kunne de godt komme og ete etterpå, akkurat som din venninnes mann. Jeg er ateist, men går selvsagt om jeg blir invitert både til kirkebryllup og dåp. Jeg nekter heller ikke å møte opp i begravelser i kirken. (Du kan jo spørre din venninnes mann om han går i begravelser=)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på at det er vanskelig å dukke opp i bryllup og begravelse selv om du ikke tror på det samme. Når det gjelder skolegudstjenester har jeg inntrykk av at det er ateister som er de som helst ikke vil sende ungen i gudstjeneste. Jøder, muslimer osv har ikke så mye imot å sende ungene, for de vet jo at de har en annen religion, men mener det er viktig at ungene lærer litt om den kristne kulturen siden vi tross alt lever i Norge. De sier jo ikke trosbekjennelsen eller tar imot nattverd... Det finnes selvfølgelig veldig mange unntak og jeg vet om flere selv, men generelt føler jeg dette er en tendens.

Ja, jeg synes han er sær. Jeg hadde med glede gått i bryllup i et annet trossamfunn, og jeg hadde ikke vært redd for at noen skulle prøve å prakke på meg en annen tro eller ikke respektert min tro. Når det er sagt håper jeg du slipper å bruke mye energi på dette. Bryllupet deres bør handle om andre ting, så dor deres del håper jeg dette bare blir en liten bagatell. Jeg skjønner at du synes det er kjedelig, men håper du klarer å overse det hvis dere ikke får han til å ombestemme seg.

Anonym poster: 7230c697f2020001a771bc9f0d17fe89

Skrevet

Jeg er humanetiker, og bruker ikke kirken selv. Men jeg går i bryllup og begravelser, det handler om personene, ikke om Gud.

Skrevet

Det er sikkert ikke alle humanetikkere som er sære, men de jeg kjenner er det.

Anonym poster: 9f1f505798a0eb0c95439440f7fe6e1d

Skrevet

Jeg er ateist, men jeg liker nestekjærlighetsprinsippet i kirken, og hvor inkluderende de er, i alle fall i menigheten der jeg kommer fra. Skjønner ikke hvorfor kirka som rom er et problem. Med sekularisering og tap av kirken som felles samlingssted, har man mistet et felles meditativt rom i felleskapet og i den enkeltes hverdag. Man kan godt være åndelig uten å være religiøs, og jeg vil jeg plassere meg selv i den kategorien.

Du kan jo foreslå at han kan stå utenfor på en krakk og se inn gjennom vinduet, siden det er det å trå inn i kirka det står på? ;)

Skrevet

Jeg er ateist, men går likevel i bryllup/dåp/begravelse. Det er fordi jeg velger å støtte de som har valgt dette, selv om jeg ikke tror på gud.

Hva andre mennesker velger å tro på og hvor de gifter seg er deres valg, og jeg har ikke tenkt å unngå slike dager på grunn av mitt valg.

Dagen handler ikke om meg, men om den som skal gifte seg/døpes/begraves.

Skrevet

Jeg og mannen er human-etikere men kommer selvsagt alltid i kirken når vi blir invitert i diverse begivenheter.

Vårt eldste barn konfirmerte seg borgerlig og besteforeldre på farsiden uteble på seremonien men kom til selskapet. De er kristne.

Anonym poster: 34ddab302b0647e2b96f61c00484719a

Skrevet

jeg er ateist og medlem i humanetisk forbund... Har ingen problemer med å stille opp i bryllup i kirken eller andre ting som foregår der. kanskje nettopp fordi jeg ikke tror på Gud så for meg blir det bare et hus som alle andre hus.

At han forsøker å slippe unna tror jeg heller på... for alt pjattet som følger med et kirkebryllup er noen ganger på grensen til søvndyssende....

Skrevet

Sært, ja kanskje. Men han har tatt et standpunkt, og det må man respektere.

At du velger å bli sur over dette, er etter min mening like sært som at han ikke ønsker å overvære en kirkelig handling.

Skrevet

Mannen er sær. Som humanetiker takker jeg ja til både bryllup i kirken og Id feiring. Som de sier over her: Det handler jo om menneskene! Jeg avstår selvfølgelig fra religiøse handlinger ( som å ta imot nattverd), det er jo noe annet. For meg og mine velger jeg selvfølgelig feks navnefest for mine barn, og ville blitt skuffet om noen takket nei av religiøse grunner!

Anonym poster: f55d68e79ea7c56d834e1561ad1d8127

Skrevet

Jeg er ateist, og har således ikke noe forhold til kirken

Jeg ville nok gått i kirken til et bryllup, fordi de fleste som gifter seg i kirken har ikke et religiøst motiv, men synes dette er en mer høytidelig setting. I tillegg er mitt inntrykk at prestene fokuserer på kjærlighetsaspektet. Ville også gått i begravelse av respekt for familien og den avdøde.

Var i barnedåp i høst, og ALDRI MER!!!! Synes ikke det er noen fin tradisjon, og det meste av det som blir sagt var rett og slett bare trist, rense et barn fra dets synder!!!!!!! :(

Jeg mener dere bør respektere hans syn. Om han ikke vil i kirken, må det være greit! Han kommer jo til festen for å feire deres dag senere på kvelden.

Anonym poster: 8e17aa6f2b47d04a20cd784a270543bf

Skrevet

Jeg er humanetiker, men jeg stiller i både dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse i kirken. Det handler jo ikke om min tro, eller ikke tro, men troen til dem det gjelder. Jeg deltar likevel ikke aktivt i de religiøse ritualene som skjer i kirka. Som nattverd, fadervår, trosbekjennelsen osv.

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på at det er vanskelig å dukke opp i bryllup og begravelse selv om du ikke tror på det samme. Når det gjelder skolegudstjenester har jeg inntrykk av at det er ateister som er de som helst ikke vil sende ungen i gudstjeneste. Jøder, muslimer osv har ikke så mye imot å sende ungene, for de vet jo at de har en annen religion, men mener det er viktig at ungene lærer litt om den kristne kulturen siden vi tross alt lever i Norge. De sier jo ikke trosbekjennelsen eller tar imot nattverd... Det finnes selvfølgelig veldig mange unntak og jeg vet om flere selv, men generelt føler jeg dette er en tendens.

Ja, jeg synes han er sær. Jeg hadde med glede gått i bryllup i et annet trossamfunn, og jeg hadde ikke vært redd for at noen skulle prøve å prakke på meg en annen tro eller ikke respektert min tro. Når det er sagt håper jeg du slipper å bruke mye energi på dette. Bryllupet deres bør handle om andre ting, så dor deres del håper jeg dette bare blir en liten bagatell. Jeg skjønner at du synes det er kjedelig, men håper du klarer å overse det hvis dere ikke får han til å ombestemme seg.

Anonym poster: 7230c697f2020001a771bc9f0d17fe89

Man trenger vel ikke gå i kirka for å lære om andre religioner?

Hele barnaskolen og halve ungdomsskolen har jeg vært med på både jule- og påskegudstjenester. Lærte jo ikke noe om kristendommen, vil si at RLE(KRL) undervisningen lærte oss nok om forskjellige religioner.

Når det er sagt så er det nok kanskje litt sært av mannen å ikke komme i kirkebryllup bare fordi han er humanetiker. Heg er også med i humanistisk forbund, men går så klart i kirka om jeg blir invitert i dåp, bryllup og begravelse. Han kan da holde for ørene :-P

Samtidig får du bare ikke bry deg om det. Kanskje er det en måte å slippe unna på, eller så er han så sterk i sin tro at han ikke vil gjeste "Guds hus" hallelujah.

Anonym poster: ca92f4e97c915138c20d45702b031b1e

Skrevet

Han må være utrolig sær. I tillegg lager han mye bry for kjæresten. Enten kan han vente i bilen, eller så får han ta taxi. Men virkelig ikke at forloveren din skal komme for sent pga han. Da kan han vel bare bli hjemme hele dagen.

Anonym poster: 3a6aa89c6727c21bfb33637f3eb9cf16

Skrevet

For en komplett idiot! Tenk å oppføre seg sånn? Noe så inni granskauen frekt? Grr..

Når du får en invitasjon til bryllup, da har du å møte opp med mindre du er syk eller må noe annet. Sånn ER det bare.

Jeg for min del hadde kuttet kontakten med et så egoistisk og ekkelt menneske, æsj..

Jeg kjenner forresten noen human-etere, og alle de dukker opp i kirker til konf.,dåp og bryllup. Det går an å ikke tro og ikke være idiot samtidig, heldigvis.

Anonym poster: c8708d2632eeadefbe9455f6ba4e81f5

Skrevet

Jeg er ikke kristen, jeg har en helt annen tro, men jeg går i kirka ved spesielle anledninger likevel. Har vært i både bryllup, dåp, begravelser og til og med julekonserter. Har også vært i jødisk bryllup, og det var storveis. Det er moro å se hvordan andre religioner feirer.

Man kan nyte det estetiske rundt en religiøs ting selv om man ikke deler religionen. Jeg deltar ikke i salmer ol, men jeg har ingen problemer med å delta i en høytidelig stemning.

Skrevet

Er enig med de over her som skriver at du får prøve å legge det fra deg. Du kan ikke tvinge han til å gå i kirka, og hvis han er så innstilt på å ikke gjøre det så er det enkleste for dere å prøve og legge det bak dere. Ikke tenk på det og la han gjøre som han vil.

Skrevet

Enkelt og greit. Gidder man ikke å møte opp til vielsen trenger man ikke komme på mottagelsen. Såpass skamvett bør man ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...