Gå til innhold

Uten tilsyn i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor man må være enten hysterisk eller ikke-hysterisk her? Man pakker vel ikke inn i bobleplast fordi man ønsker at et barn på 16 mnd skal være under oppsyn ute? Det er jo ikke snakk om å holde henne i hånden? Det finnes noe midt i mellom.

Enig med deg, og dessuten betaler man jo for en tjeneste som ikke blir utført på tilfredsstillende vis. Syns man som mor ofte blir stempla som hysterisk med en gang man reagerer på ting med barna. En kamerat sa det ganske så smart en gang: Man hadde aldri lånt bort bilen sin til noen man ikke kjenner, men barna er greit!

Litt vel satt på spissen, men har allikevel slått meg flere ganger. Det er bare jeg/vi/du som mor som kan kjempe for ditt barn. Hvis ikke du står opp for det, hvem gjør det da?

Ble litt utenfor tema d her, men blir provosert at man skal bli kalt hysterisk fordi man passer på det kjæreste man har.

Anonym poster: c7c8d3b738e1c16073219e13d5ff90bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna er under oppsyn, men ikke alltid på samme plass som da de såg dem sist. Barn går rundt, at hun hadde gått bak bygget, ser at det er ubehagelig å ikke finne henne med en gang, men barna skal jo få vandre fritt rundt . går ut i fra at området er inngjerdet.

Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor man må være enten hysterisk eller ikke-hysterisk her? Man pakker vel ikke inn i bobleplast fordi man ønsker at et barn på 16 mnd skal være under oppsyn ute? Det er jo ikke snakk om å holde henne i hånden? Det finnes noe midt i mellom.

Er så enig.

Det finnes en mellomting!

Helt i orden at en 5 åring får bruke skarp kniv til å spikke med. Men ikke uten tilsyn.

Helt i orden at en 1 åring får klatre og utforske sine motoriske evner, selv om det er fare for knall og fall, men ikke uten tilsyn.

Helt i orden at barna får klatre i trær, men ikke uten tilsyn.

En del av det å jobbe i bhg er å ta sikkerhetsvurderinger. De tar man ut i fra alder, ferdigheter og personligheten til barna. Og selvfølgelig utemiljøet.

Ligger det spisse steiner under treet barna skal klatre i fjerner man disse.

Har man et barn i bhg som er utagerende følger man ekstra med på han.

Har man et barn som putter masse ting i munnen og som lett får i halsen, følger man ekstra med på han.

Det er helt greit at barna aker, men ikke i trafikken.

Det er helt greit at barna står på skøyter, men ikke uten at man har sjekket om isen er trygg.

Er man få voksne på avd en dag kutter man ut turdagen til fjæren og finner på noe annet i stedet.

And the list goes on and on and on!

Det verste jeg hører er "jammen vi er bare to voksne på avd pga møter eller sykdom eller whatever så det er umulig å følge med på barna".

Sprøyt! Som sagt i tidligere innlegg så tilpasser man aktiviteter etter antall voksne på avd.

Jeg nekter bl.a å ta 20 unger med på tur i fjæren eller på skogstur hvis jeg er den eneste faste på avd den dagen og vi f.eks har 2 helt nye vikarer. Jeg må kunne stole på vikarene "mine" klarer å gjøre jobben sin og det gjør jeg ikke etter 2 timer.

Så kan sjefen bli så oppgitt han bare vil ;)

Skrevet

Barna er under oppsyn, men ikke alltid på samme plass som da de såg dem sist. Barn går rundt, at hun hadde gått bak bygget, ser at det er ubehagelig å ikke finne henne med en gang, men barna skal jo få vandre fritt rundt . går ut i fra at området er inngjerdet.

Selvfølgelig helt rett. Barna skal få vandre fritt og få utfolde seg. Barna skal snuble og få skrubbsår på knærne. Men de voksne må ha et visst overblikk over hvor ungene befinner seg og regelmessig telle ungene.
Skrevet

Når barnet er på andre siden av huset, alene, og de ansatte ikke vet hvor hun er uten å måtte bruke tid på å lete, så vil jeg ikke påstå at dette er under oppsyn. I tillegg har barnet, som HI skriver, akkurat begynt å gå, og da er man gjerne litt obs på knall og fall siden så små ikke tar seg for. Større barn faller gjerne på knær og hender, små barn faller gjerne langflate.

Jeg regner meg hverken som hysterisk eller ikke-hysterisk, men utifra akkurat denne situasjonen ville jeg reagert, gitt barnets alder og at hun akkurat har begynt å gå.

Skrevet

ukj, glad barnet mitt går i en liten familiebarnehage, uten muligheter for å stikke seg noe særlig bort. Klart barn må få prøve seg, og det får de jo, men er jo greit at det skjer under tilsyn om det nå skulle skje noe. Forventer ikke å få hjem en unge uten skitt og blåmerker, men forventer at om ungen nå skader seg at de er ganske raskt på pletten og at ungen ikke risikerer å bli liggende fordi ingen følger med...

Anonym poster: d11ee1535c1df78c24e70589f4dd143a

Skrevet

Selvfølgelig helt rett. Barna skal få vandre fritt og få utfolde seg. Barna skal snuble og få skrubbsår på knærne. Men de voksne må ha et visst overblikk over hvor ungene befinner seg og regelmessig telle ungene.

så klart :) de fleste bhg har tellelister, vet i vertfall at mine barns bhg gjør det.

Skrevet

Hm jeg passet opp til 5 barn samtidig da jeg jobbet som dagmamma, og hadde ingen problemer med å ha kontroll på alle sammen. Hvorfor er det vanskeligere for de som jobber i barnehage?

Anonym poster: 631de7e0d0cc0850bc2545319b1be80e

Skrevet

Jeg ville også blitt bekymret. Særlig om det ikke var andre "grupper" der også, med andre voksne enn de i deres avdeling.

En som nylig har lært å gå kommer seg ikke særlig fort avsted, det burde være mulig å holde øye med de. Men større barn, om de plutselig forsvinner bak bygningen er det ikke rart om personalet ikke alltid har 100% kontroll over hvor de er. De løper jo fortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...