Gå til innhold

Uten tilsyn i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mannen min skulle hente datteren vår på 16 måneder i barnehagen i dag var alle de 9 barna i småbarnsavdelingen ute med to voksne. Mannen min kunne ikke se jenta vår, og spurte om hvor hun var. Det visste de ikke, og etter å ha lett etter henne en liten stund fant de henne alene bak barnehagen! Hun hadde altså gått avgårde ca 100 m for så å forsvinne bak huset (og hun har akkurat lært seg å gå, så det gikk nok ikke særlig fort).Hun klartrer mye for tiden, og faller og slår seg hele tiden hvis man ikke passer på. Er jeg hysterisk når jeg reagerer på dette? Bør ikke alle barn ha tilsyn av voksne når de er i barnehagen? Skjønner jo at det er mange barn å holde styr på og at det er sånt som kan skje, men merker at jeg blir litt bekymret...

Anonym poster: 46c7c5973c4e62b753202b2b00b31162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, jeg hadde nok blitt ganske bekymra ja!!! Bruker barna refleksvest ute? Det gjør de minste her, det er en trygghet å vite.

Anonym poster: a3ffbc98b21575d7157564f7d51a1132

Skrevet

Jeg hadde reagert i samme situasjon. Barn på 16 mnd trenger konstant tilsyn ute, i allfall i min mening.

Skrevet

Krise! Det der er vel kanskje det minste problemet. Tenk når hun skal ut i verden helt alene. Best å pakke henne inn i bobleplast.

Anonym poster: d48b55fe8e1b905de457c7e86be36bfb

Skrevet

Jeg synes ikke du er hysterisk. Jeg hadde også blitt bekymret om det var mitt barn, tenk om hun hadde falt å slått seg!?Jeg synes ikke det er mye å forlange at de har oversikt over hvor barna er! :) Ta det opp med barnehagen og de ansatte i morgen.

Skrevet

Så lenge barnehagen har stengte porter så er det nok ikke mye å bekymre seg om at de ikke har tilsyn absolutt hele tiden. Men de bør jo vite hvor alle barna ER, synes jeg, selv om ikke alle kan være innenfor synsvidde hele tiden.

Anonym poster: 24e190976d96ff04e8e2447e3fc7f95b

Skrevet

Det er ganske vanlig at de søte små tar seg en oppdagelsetur.

Selv om bhgpersonalet nettopp har sett barnet, er det godt mulig at barnet er "forsvunnet" til en annen del av bhg.

Der barna mine går har de krysseliste der de skjekker hvor alle barna er ca hver 15 min.

Du må huske at knall og fall hører alderen til.

Skrevet

Det hadde jeg IKKE akseptert sånn helt uten videre!! Min er 18 mnd, og jeg redd hva som skjer om han vandrer av gårde på egenhånd. Og snakker da ikke om litt knall og fall!

Anonym poster: 75aa697e49fb0c7fe96a3c7d749d0ec1

Skrevet

Jeg har selv jobbet i barnehage(bare noen få dager under opplæring) og så mye rart og JA jeg syns foreldre bør bekymre seg i slike tilfeller. Der jeg jobbet gikk barna stadig og bæsjet i "skogen". Til slutt var alle barna og klatrestativene smurt inn i avføring... I et annet tilfelle så fant jeg en 4-åring 6 meter oppi et tre. Ungene fikk klatre i trær uten tilsyn. De ansatte satt i klynger på trappene og snakket sammen i stedet for å faktisk fokusere på barna. JEg ble helt forskrekket jeg og mitt barn skal i allefall ikke begynne i den barnehagen for å si det sånn;)

Anonym poster: 19aac0364a144d05378c6c2148b35c19

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Jobber i barnehage og det er helt uaktuelt at et barn på 16 mnd skal oppholde seg alene bak bygningen. Ta det opp med ped.leder du.

Skrevet

Du gjør helt rett i å reagere og jeg hadde tatt det opp med dem. Hadde forlangt å få greie på rutiner i forhold til å holde styr/ telle over barna.

Det blir færre og færre voksne pr. barn, og det foregår hele tiden endringer slik at flere barn kan knyttes til hver bhg uten å ta hensyn til bhg sin størrelse( utegrupper, bussbarnehage, utvidet åpningstid osv) Det er jammen ikke rart at det ikke endres til det bedre for når en leser her inne virker det som flesteparten godtar alt, så lenge de har oppbevaring til barna.

Anonym poster: dc894add8e3d9ceb8dacfcdd219711f9

Skrevet

Jeg hadde klippet fullstendig kjenner jeg meg rett. Hadde gått til pedagogisk leder og spurt hva slags retningslinjer de har på det og hvordan det er mulig at det skjedde.

Skrevet

Du gjør helt rett i å reagere og jeg hadde tatt det opp med dem. Hadde forlangt å få greie på rutiner i forhold til å holde styr/ telle over barna.

Det blir færre og færre voksne pr. barn, og det foregår hele tiden endringer slik at flere barn kan knyttes til hver bhg uten å ta hensyn til bhg sin størrelse( utegrupper, bussbarnehage, utvidet åpningstid osv) Det er jammen ikke rart at det ikke endres til det bedre for når en leser her inne virker det som flesteparten godtar alt, så lenge de har oppbevaring til barna.

Anonym poster: dc894add8e3d9ceb8dacfcdd219711f9

Enig. Skulle virkelig ønske at foreldre satte mere krav til den tjenesten de betaler for, gjerne høyt og tydelig. Men ikke til barnehagene, for det hjelper ikke. Men til kommunen, til politikere, til de som vil høre.

For som barnehageansatt så liker jeg ikke utviklingen. Som pedleder har jeg i realiteten ansvar for nesten 20 1- 2 åringer. Da sier det seg selv at kavliteten ikke er så god som den burde være.

Anonym poster: 735e48fbe5c61c180333357e31af5276

Skrevet

De små har gjerne en tendens til å vandre avgårde til plasser der vi voksne ikke ser dem og det er fort gjort, det er jo spennende å dra på oppdagelsesferd må vite :) men vi skal ha dem under tilsyn og at de vandrer avgårde til slike steder er ikke greit. Si i fra om hva du syns om det, slik at de kan lage seg noen rutiner på det om de ikke har det :)

Skrevet

Ok, det er 9 barn og TO voksne! Selvsagt kan slike ting skje! Dette er hverdagen i barnehager! Vi gjør så godt vi kan men barn som kan gå "forsvinner" på området, heldigvis har vi rutiner for å finne dem igjen med jevne mellomrom og området er så trygt som mulig.

Det er enkel matte! To voksne kan ikke ha kontroll på ni småtasser til en hver tid! når en gjør i buksa så er det plutselig en voksen på åtte barn... Samtidig som vi skal vite hvor alle er, skal vi bla leke, trøste, kose, plastre, snakke med foreldre, tørke snue, bære, bysse og ta telefoner. Vi er for lite voksne i barnehagen, så enkelt er det!

Anonym poster: e3ebed224b6d4a45f6e07ecc5af327b5

Skrevet

Jobber i barnehage og det er helt uaktuelt at et barn på 16 mnd skal oppholde seg alene bak bygningen. Ta det opp med ped.leder du.

Enig!

Jobber også i barnehage og dette skjer ikke der jeg jobber. I hvert fall ikke på min vakt! Hva om hun hadde fått noe i halsen?

Skrevet (endret)

Ok, det er 9 barn og TO voksne! Selvsagt kan slike ting skje! Dette er hverdagen i barnehager! Vi gjør så godt vi kan men barn som kan gå "forsvinner" på området, heldigvis har vi rutiner for å finne dem igjen med jevne mellomrom og området er så trygt som mulig.

Det er enkel matte! To voksne kan ikke ha kontroll på ni småtasser til en hver tid! når en gjør i buksa så er det plutselig en voksen på åtte barn... Samtidig som vi skal vite hvor alle er, skal vi bla leke, trøste, kose, plastre, snakke med foreldre, tørke snue, bære, bysse og ta telefoner. Vi er for lite voksne i barnehagen, så enkelt er det!

Anonym poster: e3ebed224b6d4a45f6e07ecc5af327b5

Er uenig! Man tilpasser aktiviteter etter antall voksne. Sitter man plutselig alene med 8 småtasser, så samler man dem og synger noen sanger til den andre voksne kommer ut. Telefoner og foreldre som kommer for å hente får vente! Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

I våres barnehage er de minste alltid rundt de voksne, sitter på akebrett, disser eller måkker snø. Men frøkna på 2,5 år og selvsagt 4 -åringen er titt og ofte "oppi skogen" å aker. Dermed kan de ansatte si når jeg henter at de ikke er helt sikker på hvor de er. Aldri falt meg inn å bli bekymret. De har refleksvester på.

Anonym poster: 437c097e09c2b8e6b77ee44c991878bf

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Enig!

Jobber også i barnehage og dette skjer ikke der jeg jobber. I hvert fall ikke på min vakt! Hva om hun hadde fått noe i halsen?

Når jeg er på jobb får ikke barn under 3 år være bak bygningen helt alene. De over 3 kan være der uten voksne hvis de er to eller flere, og da sjekker man dem hyppig i tillegg. Dette pga vi har liten og ingen oversikt over hva de driver med bak der.

Liker egentlig ikke at noen barn i bhg uansett alder er helt alene uten at vi voksne kan se dem. Men jeg nekter ikke de største barna å gå seg en tur rundt huset akkurat, men da er de ikke lenge uten tilsyn.

Prøver heller å få barna med i lek med andre, eller få flere barn med meg bak huset hvis det er der de vil være, slik at vi kan være der både voksne og barn.

Skrevet

Dette hadde jeg også reagert på.

Nå kan ikke barna mine gå rundt barnehagen, da uteområdet er delt i to inngjerdede områder, men de minste barna skal 'sees' til enhver tid.

Ta dette videre til ped.leder og be dem bruke eksempelet for å dokumentere behov for fler voksne.

Og gi klar beskjed om at du synes det er uakseptabelt at barnet ditt kan vandre så langt uten at noen ser det.

Det verste er jo at de ikke visste hvor hun var!

Et sykt menneske kunne hoppet over gjerdet og tatt med seg ungen på baksiden av barnehagen...

Anonym poster: b10ef220f336f1d9e6fc18533fb7a946

Skrevet

Har opplevd liknende (barn uten tilsyn + at de fortalte at det var gjentakende) og ga grei beskjed om at dette ikke måtte skje igjen. Jeg sa at de mulig kunne se på meg som overbeskyttende og uenig i min vurdering, men at det viktigste var at jeg følte meg trygg på at de kunne ivareta barnets sikkerhet og da måtte dette til.

Helt på sin plass med en tilbakemelding her.

Anonym poster: 0dc47ec43f02e1ee53710cd491c2e7bc

Skrevet

Enig!

Når jeg er på jobb får ikke barn under 3 år være bak bygningen helt alene. De over 3 kan være der uten voksne hvis de er to eller flere, og da sjekker man dem hyppig i tillegg. Dette pga vi har liten og ingen oversikt over hva de driver med bak der.

Liker egentlig ikke at noen barn i bhg uansett alder er helt alene uten at vi voksne kan se dem. Men jeg nekter ikke de største barna å gå seg en tur rundt huset akkurat, men da er de ikke lenge uten tilsyn.

Prøver heller å få barna med i lek med andre, eller få flere barn med meg bak huset hvis det er der de vil være, slik at vi kan være der både voksne og barn.

Helt klart forskjell på en 1 åring og en 4 åring :) De største har litt friere tøyler ;)
Skrevet

Det er desverre svært vanlig å være to voksne på 9 barn pga matpauser, møter, senvakt ikke har kommet ennå, tidligvakt har gått hjem osv. Å ikke se barna til enhver tid er helt vanlig, og jeg tenker slapp av! Barna skal få lov til å prøve seg :-)

Så det var en over her som kommenterte at en firåring var oppe i et tre helt alene. Jeg hadde reagert veldig om min fireåring ikke hadde fått lov til å klatre i trær pga alt som kan skje. La barn være barn!

Anonym poster: ad5218a111e0a1ae06a6d882347f54c3

Skrevet (endret)

Alt med måte sier eg.

barn skal få utfordre seg selv, de skal få utforske og vandre inne i bhg.

Tenk heller så flink barnet ditt var, som hadde gått så langt!

Jeg har selv en veldig aktiv gutt, som har vert som en virlelvind fra kan kunne krype.

Da han begynte på småbarn var han over stokk å stein, hadde blåmerker og skrubbsår.

Ikke alltid de viste hvor han var da jeg skulle hente, men jeg viste jo han var der en plass.

som regel fant vi han sittende under en busk å rotet i jorda.

Da han begynte på storbarn avd, hadde de turdager 2 dager i uka da de var borte halve dagen. kjempe kjekt sa jeg. der fikk de lov til å spikke pinne, sage og kose seg rund et bål å grille.

Han var oppi trær rett som der var.

Jenta mi lærte å gå når hun var 1 år, er nå 14 mnd. Hun er akkuratt lik. elsker å utforske. Det er jo bare bra. hun ramler å slår seg hver dag. Det er jo litt av det å kunne mestre. For meg kommer det litt med hele pakken, det å lære ting.

Men men. så er ikke jeg så ubeskrivelig hysterisk. Så lenge barna koser seg i bhg, er trygg på personalet er det viktigst for meg.

Så klart er det ting jeg stusser på, men det tar jeg med ped.leder. lager ikke noe stor oppstandelse, så sant det ikke er noe alvorlig.

Ser ikke vits i å tenke hvis ditt og hvis datt.. da hadde jeg blitt en nervevrak. Mest sannsyling hadde jeg pakket begge barna inn i bobleplast og løpeband. men de må jo få lære av egne feil og gjøre sine erfaringer.

Endret av <3 mine søte små<3
Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor man må være enten hysterisk eller ikke-hysterisk her? Man pakker vel ikke inn i bobleplast fordi man ønsker at et barn på 16 mnd skal være under oppsyn ute? Det er jo ikke snakk om å holde henne i hånden? Det finnes noe midt i mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...