Gå til innhold

Fortalte HS at vi ikke spiser poteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

1/3 karbohydrat, 1/3 proteiner, 1/3 fett i et sunt og variert kosthold, og jeg vil si du er trygg...

Anonym poster: ffa80bf6624640724ad6389bf45f2913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvem som egentlig spiser poteter nå til dags. Jeg liker poteter med tror ikke det er særlig sunt, og jeg er langt ifra lavkarbo.

Min bestefar mente at det ikke var middag uten poteter, men tidene har forandret seg :)

Det viktigste er at de får i seg den næringen de trenger.

Skrevet

Drit nå i det. Så lenge du er trygg på at barna dine får det de trenger, så er det bare å jatte med på helsestasjonen.

Hvorfor skal man jatte med på helsestasjon? Jeg mener mange helsesøstre har godt av å skjønne at norsk kosthold ikke er det eneste i verden som duger.

Hver gang jeg hører "det er slik vi gjør i Norge og har gjort i 100 år" påpeker jeg at man gjerne må bruke hjernen selv, man kan også gjøre ting helt feil i 100 år.

Anonym poster: 5107730282f5d0759b855e0db00af7b4

Skrevet

Poteter er etter min mening bare stivelse uten så veldig mye nyttige næringsstoffer, og jeg vil heller gi mine bare andre grønnsaker.

Anonym poster: dd20e28e221a123fe1287bcc705a9cf4

Din mening er feil, poteter inneholder mye nyttige næringsstoffer. Når det er sagt kan man selvsagt få i seg de på andre måter enn ved å spise potet.

Men ettersom du synser om en ting som det foreligger målbare fakta på fremstår du som litt uvitende.

Jeg mener (og jeg antar at du var ute etter meningen min ettersom du skrev innlegget her), at du ikke trenger å gi ungen din potet, men grunnen bør være at dere ikke liker det, ikke at det er usunt, for det er det ikke.

Skrevet

Jeg elsker poteter, men det ser ikke ut til at vi voksen har godt av det. Så da blir det heller sjelden at vi serverer det. Poteter er ikke et must. Barn bør få mer karbohydrater enn voksne etter min mening, men ikke de enorme mengdene som det tradisjonelle kostholdet tilsier.

Når det gjelder helsestasjonen er det beste å unngå noen diskusjoner. Helsesøster må gi de rådene hun har lest i boka si. Her pjatter jeg med og stoler på at kostholdet vi har her hjemme er mye bedre for barna våre enn hva staten anbefaler. Jeg mener selv jeg kan mye mer enn helsesøster når det gjelder kosthold, så den diskusjonen ser jeg ikke vitsen med å ta. Så kan hun fortelle meg at barna må få maks en youghurt til dagen og at det er fint om jeg reduserer inntaket der. Ja, jeg kan jo redusere det fra ett inntak på 5 ganger i året til 4 :)

Skrevet

Snodig spørsmål på 2-årskontroll? De har ikke spurt oss om noe slikt, ser jo barna om de er friske og velernærte :)

Men om du vet at barna dine får i seg alt de trenger så trenger du ikke bry deg om henne :)

Men potet og fisk som er såå godt! Eller hjemmelaget potemos og kjøttpølser :D

Skrevet

Jeg er vel i utgangspunktet enig med hs med at barn burde få poteter en gang i blant, men jeg regner med at dere spiser pasta eller ris til de første måltider? Jeg tror ikke det er bra å bytte ut pasta/ris/poteter med grønnsaker. Barn trenger begge deler!

Anonym poster: 158ee1fe1e169276a4b6f8e85c7c3c1f

Hvorfor i all verden må barn ha enten poteter, pasta eller ris? Det finnes da andre karbonydratkilder, ærlig talt...

Hvor tar du det i fra at det er skadelig å kutte disse tingene?

Evig sjokkert over næringsanalfabetismen her inne...

Anonym poster: cda60e9243c65e7965849e62c6159b04

Jeg mener og tror at det er viktig å gi barna variert kosthold. Dette einkluderer også poteter, pasta og ris.

Ja, det finnes mange andre karbohydratkilder, men jeg tror at hvis en kutter ut pasta, ris, og poteter så lærer en opp barna til å tenke på kosthold, næringsstoffer og karbohydrater.

Jeg mener at en bør gi litt av alt. Om en vil gi mindre av poteter, ris og pasta er det helt greit, men ikke kutte det helt ut.

Samfinnet nå er så opphengt i kosthold, og da hvor mye karb, protein og fett en får i seg. Barna lærer dette, og jeg tror det fører til usunne forhold til mat.

Så du som sier at du er sjokkert over næringsanalfabetismen her inne, er kanskje den som bare tenker på dette med næring og hva maten består av, og viderefører det til dine barn.

Her i huset snakker vi ikke om karbo, protein og fett, men vi vet godt hva det er og setter sammen gode måltider fordi. Litt av alt. Vi spiser ikke poteter, ris eller pasta hver dag vi heller, men vi spiser det ganske ofte.

Anonym poster: bac7edf9ac121a66d30e3b61a5228350

Skrevet

Lurer på hvem som egentlig spiser poteter nå til dags. Jeg liker poteter med tror ikke det er særlig sunt, og jeg er langt ifra lavkarbo.

Min bestefar mente at det ikke var middag uten poteter, men tidene har forandret seg :)

Vi et poteter fleire gonger i veka, anten kokte, ovnsbakte eller som mos. Poteter er då sunnare enn pasta og ris som mange familiar et mykje av.

Men at helsesøster kritiserar at ein byter ut poteter med grønnsaker skjønar eg ikkje. Med så mykje brødmat det er i vanleg norsk kosthald skulle det ikkje skorte på karbohydratinntaket.

Skrevet

Jeg er vel i utgangspunktet enig med hs med at barn burde få poteter en gang i blant, men jeg regner med at dere spiser pasta eller ris til de første måltider? Jeg tror ikke det er bra å bytte ut pasta/ris/poteter med grønnsaker. Barn trenger begge deler!

Anonym poster: 158ee1fe1e169276a4b6f8e85c7c3c1f

Hvorfor i all verden må barn ha enten poteter, pasta eller ris? Det finnes da andre karbonydratkilder, ærlig talt...

Hvor tar du det i fra at det er skadelig å kutte disse tingene?

Evig sjokkert over næringsanalfabetismen her inne...

Jeg mener og tror at det er viktig å gi barna variert kosthold. Dette einkluderer også poteter, pasta og ris.

Ja, det finnes mange andre karbohydratkilder, men jeg tror at hvis en kutter ut pasta, ris, og poteter så lærer en opp barna til å tenke på kosthold, næringsstoffer og karbohydrater.

Jeg mener at en bør gi litt av alt. Om en vil gi mindre av poteter, ris og pasta er det helt greit, men ikke kutte det helt ut.

Samfinnet nå er så opphengt i kosthold, og da hvor mye karb, protein og fett en får i seg. Barna lærer dette, og jeg tror det fører til usunne forhold til mat.

Så du som sier at du er sjokkert over næringsanalfabetismen her inne, er kanskje den som bare tenker på dette med næring og hva maten består av, og viderefører det til dine barn.

Her i huset snakker vi ikke om karbo, protein og fett, men vi vet godt hva det er og setter sammen gode måltider fordi. Litt av alt. Vi spiser ikke poteter, ris eller pasta hver dag vi heller, men vi spiser det ganske ofte.

Anonym poster: bac7edf9ac121a66d30e3b61a5228350

Vi snakker ikke om det i det hele tatt, hvete og poteter er bare ikke en naturlig del av vårt kosthold. Vi er glade i mat, og liker å lage mat, og fokuserer på hva som smaker godt og gode råvarer, ikke fett, protein og karbo. Vi har ris innimellom fordi jeg liker det godt til fisk og greit å veksle på med quinoaen, og også poteteter noen ganger i året (til julemiddag f.eks., og til kjøttkaker, det er vel det eneste vi synes det er godt til), så er ikke det det handler om. Jeg er bare helt uenig i at man ikke kan ha et godt variert kosthold uten å spise ris, poteter og pasta, spesielt pasta ser jeg ikke at har noe bra å tilføre, annet enn smaken, men da bir det mer som lørdagsgodteri; ikke farlig innimellom, men ikke noe det er skadelig å utelate heller. Så ja, innimellom har vi pasta også på en lørdag, hjemmelaget ev egg og durumhvete (hjemmelaget fordi vi synes det er koselig å lage, og konsistensen er bedre, ikke fordi jeg tror det er sunnere enn vanlig sopps), men det er kun fordi det smaker godt, ikke fordi jeg tror det er så sinnsykt sunt.

Skrevet

He he. Jeg er nok litt gammeldags, jeg er nemlig litt enig med bestefaren din; det blir ikke skikkelig middag uten poteter:)

Her er fisk og poteter hverdagsmat. Vi spiser mye annet også, men poteter er en av "grunnsteinene" i vårt kosthold.

Imidlertid er jeg ening i at det viktigste er at barn får i seg den næringen de trenger, og personlig henger jeg meg ikke så opp i hva andre spiser egentlig. Bare ligg unna for mye palmeolje og all mulig ferdigsøppelmat i store mengder, så tror jeg det går bra.

Skrevet

Var på 2 års kontroll i dag og HS ønsket å snakke om kosthold og barn.

Greit nok.

Jeg var ærlig og sa vi ikke spiser poteter.

Tror dere ikke dama fikk helt spader??

Poteter er vist noe en viktig del at et sunt norsk kosthold.

Jeg sier at vi har byttet ut poteter med andre grønnsaker så vi har mer grønsaker på middagsbordet enn de fleste.

Det var ikke godt nok, vi må spise poteter, og så klarer hun å si at barn ikke har godt av lavkarbo..

Hallo.. Man spiser ikke nødvendigvis ikke lavkarbo bare fordi man ikke spiser poteter.

Poteter er etter min mening bare stivelse uten så veldig mye nyttige næringsstoffer, og jeg vil heller gi mine bare andre grønnsaker.

Så vi driver vist med feilernæring vi..

Anonym poster: dd20e28e221a123fe1287bcc705a9cf4

"Poteter er etter MIN MENING bare stivelse uten så veldig mye nyttige næringsstoffer, og jeg vil heller gi mine bare andre grønnsaker.":

Ha ha, ja vel. Så det er kanskje din mening at en gulrot er grønn også da, selvom den er oransje?

Du trenger ikke FJERNE poteten fra kostholde for å tilføre noe annet. Du kan tilføre noe annet SELVOM du beholder poteten ;)

Skrevet

Næringsuvitenheten på dette forumet er episk.

Skrevet

Her liker vi og spiser poteter, men jeg fortalte HS at ungene ikke fikk tran....gjett om jeg fikk høre det. Men jeg hadde gode argumenter mot og da ble det stille.

Hvorfor er ikke tran bra? Fordi de bruker "gammel fisk" til det?

Anonym poster: ae492545161f5c3b4c036de6ff92a357

Gammel fisk er den fisken du kjøper i din vanlige butikk den er ofte 7-8 dager gammel

Skrevet

Er heller ikke særlig glad i poteter, men koker det av og til. Er noen retter som man bare må ha potet til, Sånn som igår lagde jeg lettsalta torsk, potet, gulrotstuing og bacon. Hadde manglet noe hadde ikke poteten vært der.

Men skal ærlig innrømme at poteten er sjeldent på middagsbordet her.

Anonym poster: 107bae54751bd1e56b3170b922fbe29b

Skrevet

Næringsuvitenheten på dette forumet er episk.

Pasta til folket! Ellers er man usunn, har et lite variert kosthold og bedriver nesten barnemishandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...