Gå til innhold

Fortalte HS at vi ikke spiser poteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 2 års kontroll i dag og HS ønsket å snakke om kosthold og barn.

Greit nok.

Jeg var ærlig og sa vi ikke spiser poteter.

Tror dere ikke dama fikk helt spader??

Poteter er vist noe en viktig del at et sunt norsk kosthold.

Jeg sier at vi har byttet ut poteter med andre grønnsaker så vi har mer grønsaker på middagsbordet enn de fleste.

Det var ikke godt nok, vi må spise poteter, og så klarer hun å si at barn ikke har godt av lavkarbo..

Hallo.. Man spiser ikke nødvendigvis ikke lavkarbo bare fordi man ikke spiser poteter.

Poteter er etter min mening bare stivelse uten så veldig mye nyttige næringsstoffer, og jeg vil heller gi mine bare andre grønnsaker.

Så vi driver vist med feilernæring vi..

Anonym poster: dd20e28e221a123fe1287bcc705a9cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blås i hele dama! Dere er ikke akkurat alene om å droppe poteter.

Anonym poster: ac0a2854c5d6032ed44f619ac691ce05

Skrevet

Ok.

Anonym poster: ae492545161f5c3b4c036de6ff92a357

Skrevet

Drit nå i det. Så lenge du er trygg på at barna dine får det de trenger, så er det bare å jatte med på helsestasjonen.

Skrevet

Spiser dere pasta eller ris da?

Tenker bare på barn og deres utvikling.

Skrevet

Haha, jeg liker ikke kokte poteter, så her i huset spiser vi kun stekte eller ovnsbakte poteter. Ellers går det i ris og pasta.

Anonym poster: e79101ece175baa459512bea720974c8

Skrevet

Spiser sjeldent poteter selv. LIker det ikke, men blir jeg servert det spiser jeg. Ikke bry deg om dama. Poteter er et veldig norsk fenomen.

Anonym poster: f4662c68ac5208468a5bfeaf1778a0eb

Skrevet

Du har tydeligvis ikke særlig peil om du mener poteter er uten næring forresten...

Skrevet

at poteter er usundt er en del av lavlkarbphysteriet. det er ikke sant. Gulrot, kålrabi, etc har ikke mere eller bedre næringsstoffer. Vi spiser sjeldent poteter fordi jeg sjeldent lager norsk tradisjonsmat, men kunne aldri tenke å kutte ut stivelsesdelesv av karbohydrater til barn i utvikling. Håper dere i så fall gir (fullkorns)ris, litt (grov)pasta etc. At poteter og brød er usunt er hysteri. Man vet IKKE langtidskonsekvensene av å kutte radikalt ned på karbohydrater, og mennesker i utvikling bør virkelig ikke gjøre det. Hjernen vår består av mer enn 70% karbohydrater og trenger jevnlig påfyll.

potetvegring er ok for overvektige voksne. IKKE for små barn

Anonym poster: 4eff27865f88ecd5986e0b5596220460

Skrevet

liker heller ikke poteter,men har funnet ut at det er veldig stor forskjell på potet og potet!

Norske poteter som Beate og Pimpernell (??) er kjedelige og ikke mye til smak,men kjøpte Amandine poteter, og de er faktisk god!

Så hver gang vi har poteter,som er meget sjelden, så spiser vi disse.Litt dyrere,men så er det jo maten vår vi snakker om også...

Kok de, del de i to, legg alt i en ildfast form og dryss på mye havsalt, god olivenolje og rosmarin og grill de...mmmmmm NAM!!

Anonym poster: 57e248fc28cf1e9eb3249b13c02c0992

Skrevet

beklager skrivefeil (20:25). Gikk fort i svingene

Skrevet

Jeg er vel i utgangspunktet enig med hs med at barn burde få poteter en gang i blant, men jeg regner med at dere spiser pasta eller ris til de første måltider? Jeg tror ikke det er bra å bytte ut pasta/ris/poteter med grønnsaker. Barn trenger begge deler!

Anonym poster: 158ee1fe1e169276a4b6f8e85c7c3c1f

Skrevet

Poteter er mye mer næringsrik enn ris eller pasta.

Men det samme det. At du påtvinger barn motedietter. Barn trenger karbohydrater.

Anonym poster: efe684fd16bfd5d6c6b7b2ca61504a15

Skrevet

Jeg er vel i utgangspunktet enig med hs med at barn burde få poteter en gang i blant, men jeg regner med at dere spiser pasta eller ris til de første måltider? Jeg tror ikke det er bra å bytte ut pasta/ris/poteter med grønnsaker. Barn trenger begge deler!

Hvorfor i all verden må barn ha enten poteter, pasta eller ris? Det finnes da andre karbonydratkilder, ærlig talt...

Hvor tar du det i fra at det er skadelig å kutte disse tingene?

Evig sjokkert over næringsanalfabetismen her inne...

Anonym poster: cda60e9243c65e7965849e62c6159b04

Skrevet

Jeg sa vi ikke gir poteter.

HS fikk det for seg at jeg da gir barna mine lavkarbo.

Det gjør jeg ikke.

Her er det både brød, rundstykker, pasta og så videre.

HI

Skrevet

Hvorfor i all verden må barn ha enten poteter, pasta eller ris? Det finnes da andre karbonydratkilder, ærlig talt...

Hvor tar du det i fra at det er skadelig å kutte disse tingene?

Evig sjokkert over næringsanalfabetismen her inne...

Anonym poster: cda60e9243c65e7965849e62c6159b04

Jeg tror ikke du skal rope så høyt i glasshus kjære anonym. Det er faktisk skadelig å kutte det ut, har vært oppe både i studier og debatter for en rekke år tilbake.

Anonym poster: fa384997cbd5f49148bfca17d11d1da9

Skrevet

Her liker vi og spiser poteter, men jeg fortalte HS at ungene ikke fikk tran....gjett om jeg fikk høre det. Men jeg hadde gode argumenter mot og da ble det stille.

Skrevet

Her liker vi og spiser poteter, men jeg fortalte HS at ungene ikke fikk tran....gjett om jeg fikk høre det. Men jeg hadde gode argumenter mot og da ble det stille.

Hvorfor er ikke tran bra? Fordi de bruker "gammel fisk" til det?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Vi spiser også sjelden potet. Ingen av oss er noe glad i det så vi spiser grønnsaker, fullkornsris, noen ganger pasta, også er det kjøtt, fisk, kylling osv. Vanlig mat med andre ord, bortsett fra fravær av poteter.

Er ikke på noe diett altså, men å koke eller steke poteter som ingen spiser... Det er bortkastet tid og penger ;)

Skrevet

Jeg sa vi ikke gir poteter.

HS fikk det for seg at jeg da gir barna mine lavkarbo.

Det gjør jeg ikke.

Her er det både brød, rundstykker, pasta og så videre.

HI

At du i fullt alvor mener det er mer næringsstoffer i pasta enn i potet er bare skremmende. Skjønner at HS reagerer...

Skrevet

Bl a fordi D vitaminbehovet kan bli dekket inn på andre måter enn ved å gi fiskelever!

Skrevet

Men barn trenger o

Bl a fordi D vitaminbehovet kan bli dekket inn på andre måter enn ved å gi fiskelever!

Barn trenger omega-3 også!!! vi gir omega-3 gelefisker hver dag

Anonym poster: 7b7cd14c1c2bb7ffe1f200f3ed574847

Skrevet

Men barn trenger o

Barn trenger omega-3 også!!! vi gir omega-3 gelefisker hver dag

Anonym poster: 7b7cd14c1c2bb7ffe1f200f3ed574847

Det fins andre kilder til omega 3 enn fisk (valnøtter, lindrø mm)men det er ikke hva denne tråden handler om så la oss holde oss til det. Du kan heller Google dette temaet for jeg kupper ikke andres tråd:)

Skrevet

at poteter er usundt er en del av lavlkarbphysteriet. det er ikke sant. Gulrot, kålrabi, etc har ikke mere eller bedre næringsstoffer. Vi spiser sjeldent poteter fordi jeg sjeldent lager norsk tradisjonsmat, men kunne aldri tenke å kutte ut stivelsesdelesv av karbohydrater til barn i utvikling. Håper dere i så fall gir (fullkorns)ris, litt (grov)pasta etc. At poteter og brød er usunt er hysteri. Man vet IKKE langtidskonsekvensene av å kutte radikalt ned på karbohydrater, og mennesker i utvikling bør virkelig ikke gjøre det. Hjernen vår består av mer enn 70% karbohydrater og trenger jevnlig påfyll.

potetvegring er ok for overvektige voksne. IKKE for små barn

IKKE riktig at hjernen består av mer enn 70 % karbohydrater!!!

Derimot består hjernens tørrvekt av ca 60 % fett!

Blir så oppgitt over folk som slenger ut slike "fakta" uten å vite hva de snakker om!

Ja, hjernen trenger litt karbohydrater for å fungere, men laaangt mindre enn det gjennomsnittet av befolkningen inntar av karbohydrater pr i dag. Hvis man ser på de som lever på et moderat lavkarbo-kosthold så inneholder det mer enn nok karbohydrater for at hjernen skal fungere slik den skal.

Det vi derimot inntar for lite av er riktige fettsyrer for å skape optimale forhold for hjernens funksjon.

Anonym poster: 8ff45f7e37e70bf765d5cfb99a19234e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...