Gå til innhold

Norskproblem, er ikke enig med min datters lærer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med alle skrivefeilene du har, blir problemet med hermetegnene helt betydningsløst.

Det at jeg er dyslektiker betyr vel hverken at jeg er spessielt dårlig i gramatikk eller tegnsetting eller at det er smart at barna mine blir lært noe galt av sin lærer?

Anonym poster: 511989df35f5bd5fe44043c6bdc69ced

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett. Hilsen norsklærer på videregående

Anonym poster: 7f1895f0060e964955a4f536ebc72c37

Skrevet

Det er nok du som tar feil. I følge de reglene som kom i 2008, skal det ikke stå tegn mellom ordet og anførselstegnet. Dvs at punktum, komma eller spørsmålstegn f.eks. skal stå utenfor anførselstegnet.

«Hvem er det?» spurte hun. «Kom inn!» ropte mor. (Utropstegn og spørsmålstegn foran anførselstegn slutt, som før.)

Spørsmålstegn og utropstegn regner vi som så fast knyttet til teksten at de blir stående innenfor anførselstegnet. Men kommaet kommer utenfor, dvs. etter siste anførselstegn, så sant det altså ikke hører med i den siterte teksten.

Fra linken i #25.

Anonym poster: 3b94bacaa05d0fe13d7850599e84fd5e

Spørsmålstegn og utropstegn regner vi som så fast knyttet til teksten at de blir stående innenfor anførselstegnet.

Du har rett HI. Jeg hadde sendt en epost og skrevet på en ok måte at her har det vel sneket seg inn en feil, eventuelt med link.

Anonym poster: 0c7b78a2116862deb727e9f6c9447165

Skrevet

Læreren til din datter har helt rett.

Selv har jeg opplevd at barna mine har kommet hjem med læreplan der det står "penal", "pappegøye" og "fastelaven".

Er ikke fanatisk, og alle kan vi ha tastefeil, men de tre ordene bør alle lærere kunne.

Skrevet
Hva mener du med det? Vet du hvem jeg snakker om?

Nei, for all del... Mener bare at jeg kjenner typen norsklærer.

Nå ble jeg nyskjerrig? Hva tyder en slik feiloppfattning på? Det er vell ikke uvanlig at også en lærer har noen hull i kunskapene uten at det betyr at hun er generelt uvitende?

Tja, nyskjerrig, feiloppfattning, vell, kunskapene, tyder vel på en viss uvitenhet.

Anonym poster: eafea1a8c23515a19dbcf1f31331fc13

Skrevet
Hva mener du med det? Vet du hvem jeg snakker om?

Nei, for all del... Mener bare at jeg kjenner typen norsklærer.

Nå ble jeg nyskjerrig? Hva tyder en slik feiloppfattning på? Det er vell ikke uvanlig at også en lærer har noen hull i kunskapene uten at det betyr at hun er generelt uvitende?

Tja, nyskjerrig, feiloppfattning, vell, kunskapene, tyder vel på en viss uvitenhet.

Anonym poster: eafea1a8c23515a19dbcf1f31331fc13

Det skyldes min dysleksi. Bør det ha noe med hva min datter lærer på skolen å gjøre? Spørsmålet her var hva tegnsettingsfeil sa generelt om læreren, ikke hva mine staveproblemer viser. Jeg er ikke norsklærer. Det skal nok elevene være glade for ;)

Hvordan staves de ordene egentlig? nyskjerig, feiloppfatning, vel og kunnskapene?

Skrevet

Selv har jeg opplevd at barna mine har kommet hjem med læreplan der det står "penal", "pappegøye" og "fastelaven".

Er ikke fanatisk, og alle kan vi ha tastefeil, men de tre ordene bør alle lærere kunne.

Hvordan skal de ordene skrives da?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Med alle skrivefeilene du har, blir problemet med hermetegnene helt betydningsløst.

Så fordi mor (?) har problemer med rettskriving skal hun ikke få lov å sette spørsmålstegn ved hva og hvordan barna lærer?

Jeg er elendig i matte, men nettopp derfor er jeg svært obs på hvordan barna mine gjør det i det faget. Man vil jo det beste for dem og at de ikke skal slite med det samme som oss?

Skrevet

Pennal, papegøye og fastelavn. Enig med deg, lærere burde i allfall kunne skrive korrekt!

Skrevet

Pennal, papegøye og fastelavn. Enig med deg, lærere burde i allfall kunne skrive korrekt!

Takk! Lurer på hvor lenge jeg husker det ;)

Skrevet

Man vil jo det beste for dem og at de ikke skal slite med det samme som oss?

Jaja. Uansett tror jeg ikke en andreklassing vil huske det for framtida, om et spørsmålstegn ble plassert noe feil. En andreklassing er vel det som var en førsteklassing tidligere, dvs en sjuåring.

En norsklærer bør alltid skrive korrekt, men i dette tilfellet tror jeg det går mest utover foreldrene og ikke de sjuårige elevene. Men som sagt er det generelt ergerlig om en norsklærer skriver feil. Det tar seg ikke ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...