Gå til innhold

Taushetsplikten på FB.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var oppe og ammet i natt og kikket samtidig innom FB da jeg ikke fikk sove etterpå. Så en kompis skrev til ei at hun burde ikke skrive det på Facebook. Kommentaren kom etter at hun skrev at hun hadde blitt kalt et ganske stygge ting av en pasient. Hun er sykepleier og jobber nattevakt på sykehus. Der sto hva hun hadde blitt kalt, at det var fra en pasient og at det kom etter at hun ikke gjorde det pasienten ønsket.

 

Jeg har henne ikke som venn selv men bor på et lite sted.

Er dette greit legge ut? Eller er det lov så lenge hun ikke skriver navn?

 

Anonym poster: fe6e31df23ccafc98f9f05f3de5e7481

Videoannonse
Annonse
Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Hvorvidt der er lov, det ervel en hårfin grensegang her... Men synes hun kan la være å skrive om detsom skjerpå jobb på fb. Greit med type: nå skal jeg på seinvakt eller nattevakt og liknende. Men ikke detsom skjer på jobb! Min personlige mening mest dette da!

Skrevet

Nei man skal ikke legge ut noe om pasienter i det hele tatt. Tenk om noen som er eller skal på sykehus får med seg dette. Hvordan kan de være trygge på at det de sier eller gjør ikke blir publisert for offentligheten. Om en sykepleier skriver f.eks "ny dag med blekfete og illeluktende pasienter. Jippi. " så er dette skadelig for arbeidsplassen. Eksempelet var forresten reelt. En student som skrev det. Ble slått hardt ned på av skolen.

Skrevet

Etisk sett bør hun la være å skrive slik, men så lenge hun ikke har brutt taushetsplikten kan vel ingen nekte henne.

Skrevet

Ingenting som blir sagt skal kunne relateres tilbake til en pasient. Om det er noen som ikke kjenner vedkommende vil det i teorien si at du kan si mer enn om folk kjenner hverandre. Problemet er at det stort sett alltid er noen som kjenner noen som... ja, du vet, og derfor skal man passe seg veldig godt for hva man sier, og i alle falle poster på et sosialt medie hvor du ikke vet hva som blir gjort med det du har lagt ut.

Så nei, jeg vil ikke si det er greit.

 

Anonym poster: 60799a3aae204604caa1e948767bae54

Skrevet

Etisk sett bør hun la være å skrive slik, men så lenge hun ikke har brutt taushetsplikten kan vel ingen nekte henne.

 

Takk for svar. Så med andre ord kan hun utlevere hva pasienter sier og hva som feiler de- så lenge ikke navn skrives?

 

Syns det er skremmende at en som er sykepleier ikke kan mer om etikk for jeg syns ikke det tar seg ut.

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

Skrevet

Etisk sett bør hun la være å skrive slik, men så lenge hun ikke har brutt taushetsplikten kan vel ingen nekte henne.

 

Takk for svar. Så med andre ord kan hun utlevere hva pasienter sier og hva som feiler de- så lenge ikke navn skrives?

 

Syns det er skremmende at en som er sykepleier ikke kan mer om etikk for jeg syns ikke det tar seg ut.

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

 

 

Nei, det kan hun ikke. Hun kan ikke si noe som helst om en pasient som kan bidra til at noen gjenkjenner vedkommede. Og poenget er at man ikke på forhånd kan vite dette nøyaktig, uansett hvor mye man mener selv at man ikke bryter taushetsplikten. Plutselig står man overfor (eller har en FB-venn) som kjenner vedkommede pasient godt og dermed vet mange detaljer om personen, og som dermed kan identifisere personen med svært lite info.

 

Man skal tenke seg godt om, og egentlig helst bare la være å snakke om pasienter med andre enn sine kolleger. Rett og slett.

 

Hilsen en som jobber i helsevesenet selv.

 

Anonym poster: e5437f64868136ea0dfecdb26d19a599

Skrevet

Uansett om hun ikke har brutt taushetsplikten eller ikke er dette svært uheldig for både arbeidsplassen og nevnte pasient......... Hun bør jo tenke seg litt om! En tenkt situasjon der hun selv er pasient........ Empati er virkelig viktig!

 

Mennersker som jobber med mennesker BØR virkelig ikke kommentere ting som har skjedd på jobben på facebook!

Skrevet

Hvis det er flere pasienter der hun jobber, så er ikke dette problematisk.

 

Anonym poster: 720fac369e6a4eeb62bc7a7944869053

Skrevet

Hvis det er flere pasienter der hun jobber, så er ikke dette problematisk.

 

Anonym poster: 720fac369e6a4eeb62bc7a7944869053

 

 

Det er jeg veldig uenig i.

 

Anonym poster: e5437f64868136ea0dfecdb26d19a599

Skrevet

Hvis det er flere pasienter der hun jobber, så er ikke dette problematisk.

 

Anonym poster: 720fac369e6a4eeb62bc7a7944869053

 

Hun skriver faktisk at de bor på et lite sted..... Da tenker jeg - "alle kjenner alle"....... Uansett ser jeg på det som svært problematisk å kommentere slike jobbrelaterte ting på f.b......

 

Hadde DU likt om sykepleieren til MOREN din hadde kommentert ting om din mor på f.b.??? Neppe..............

Skrevet

Etisk sett bør hun la være å skrive slik, men så lenge hun ikke har brutt taushetsplikten kan vel ingen nekte henne.

 

Takk for svar. Så med andre ord kan hun utlevere hva pasienter sier og hva som feiler de- så lenge ikke navn skrives?

 

Syns det er skremmende at en som er sykepleier ikke kan mer om etikk for jeg syns ikke det tar seg ut.

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

 

 

Nei, det kan hun ikke. Hun kan ikke si noe som helst om en pasient som kan bidra til at noen gjenkjenner vedkommede. Og poenget er at man ikke på forhånd kan vite dette nøyaktig, uansett hvor mye man mener selv at man ikke bryter taushetsplikten. Plutselig står man overfor (eller har en FB-venn) som kjenner vedkommede pasient godt og dermed vet mange detaljer om personen, og som dermed kan identifisere personen med svært lite info.

 

Man skal tenke seg godt om, og egentlig helst bare la være å snakke om pasienter med andre enn sine kolleger. Rett og slett.

 

Hilsen en som jobber i helsevesenet selv.

 

Anonym poster: e5437f64868136ea0dfecdb26d19a599

 

Som anonym her skriver; man skal ikke skrive noe om en pasient som gjør at noen kan skjønne hvem vedkommende er. Og hvor mye som skal til er umulig for skribenten å vite.

 

I tillegg er det etisk og moralsk forkastelig å skrive slik om pasienter, og man kan spørre seg om vedkommende passer i helsesektoren i det hele tatt med slike holdninger.

Skrevet

Jeg vet noen som måtte forklare seg for sjefen for brudd på taushetsplikt. Da hun på under et halvt år hadde hatt blåøyer flere ganger, brukket finger, kraftig forslått flere ganger, sår og blåflekker, og til sist en betydelig skade, så hun seg nødt til å fortelle sine nærmeste at det var en bruker som var veldig voldelig og som hun beklageligvis måtte jobbe mye alene med. Alternativet var å la slekt tro at mannen hennes mishandlet henne. Ingen visste hvem brukeren var, men det ble regnet som i grenseland for brudd likevel.

 

Anonym poster: 306c16a042c5bbc6bcd44aef7770c0a3

Skrevet

Der er jo flere på avdelingen men som sagt er det et lite sted og et lite sykehus. Min bestemor var innlagt der i forrige uke og er nok derfor jeg la så merke til det. Var mye på besøk og er nok ikke mer enn 8 sengeplasser der hun jobber som nattevakt så syns det er dårlig både og skrive sånt OG at det faktisk er lov.

 

En annen ting er jo at hun må være kort som skriver sånt. Hvorfor gjøre der liksom..

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

Skrevet

Der er jo flere på avdelingen men som sagt er det et lite sted og et lite sykehus. Min bestemor var innlagt der i forrige uke og er nok derfor jeg la så merke til det. Var mye på besøk og er nok ikke mer enn 8 sengeplasser der hun jobber som nattevakt så syns det er dårlig både og skrive sånt OG at det faktisk er lov.

 

En annen ting er jo at hun må være kort som skriver sånt. Hvorfor gjøre der liksom..

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

 

 

Det er IKKE lov. Nedenfor finner du et utklipp av Helsepersonellovens avsnitt om taushetsplikt, nemlig hovedregelen om taushetsplikt:

 

 

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

 

En regel kan ikke være mer klinkende klar enn det.

 

Anonym poster: e5437f64868136ea0dfecdb26d19a599

Skrevet

Veldig lett å være enig med den anonyme som bl.a. har skrevet innlegg #16 kjenner jeg.

Skrevet

En bør absolutt ikke legge ut noe som helst om pasienter på FB. Utsagn fra pasienten er intet unntak.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Herrefred så mye idiotisk folk legger ut på Facebook med fullt navn. Lykke til videre i arbeidslivet sier nå jeg.

Skrevet

Herrefred så mye idiotisk folk legger ut på Facebook med fullt navn. Lykke til videre i arbeidslivet sier nå jeg.

 

Ja, jeg sjokkerers stadig over hva folk får seg til å gjøre.

Jeg tror nok at jeg bli å rapportere det så får det være opp til ledelsen om det er lov eller ikke. Er ikke sånn jeg ønsker at det skal være Om dette er greit hva er greit neste gang? Ser for meg at grensene gjerne tøyes litt etterhvert.

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

Skrevet

Herrefred så mye idiotisk folk legger ut på Facebook med fullt navn. Lykke til videre i arbeidslivet sier nå jeg.

 

Ja, jeg sjokkerers stadig over hva folk får seg til å gjøre.

Jeg tror nok at jeg bli å rapportere det så får det være opp til ledelsen om det er lov eller ikke. Er ikke sånn jeg ønsker at det skal være Om dette er greit hva er greit neste gang? Ser for meg at grensene gjerne tøyes litt etterhvert.

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

 

 

Men... Det er ikke greit! Det er et brudd på taushetsplikten.

 

Anonym poster: e5437f64868136ea0dfecdb26d19a599

Skrevet

Jeg fikk tyn fra en kollega for at jeg skrev noe som dette "ramla så lang jeg var ned en trapp på siste brannrunden i natt..".

Alle visste jeg jobbet på et hotell, så hvorfor jeg fikk tyn for det aner jeg ikke.

 

Men en skal ikke omtale pasienter,klienter,kunder, gjester osv på slike nettsider.

 

Anonym poster: 2c830fda4ce06a6a9c6999460e43b794

Skrevet

Det er et klart brudd på taushetsplikten. Som regel er det veldig mange rundt en som vet om det dersom man innlegges på et sykehus. Når man da lett kan finne ut hvilken avdeling denne sykepleieren jobber på, vil noen kunne forstå at dette er deres bekjente eller nabo eller hva som helst. I tillegg kan mange mistenke at det er en person de selv kjenner som er innlagt den natten, uten at det er tilfelle. Ikke særlig kjekt det heller.

 

I tillegg er det fryktelig uprofesjonelt. Man utleverer ikke pasienter på den måten, uansett om man identifiserer dem eller ikke.

 

Anonym poster: a3c790570cbe18a41b8c65a72053895e

Skrevet

Det er et klart brudd på taushetsplikten. Som regel er det veldig mange rundt en som vet om det dersom man innlegges på et sykehus. Når man da lett kan finne ut hvilken avdeling denne sykepleieren jobber på, vil noen kunne forstå at dette er deres bekjente eller nabo eller hva som helst. I tillegg kan mange mistenke at det er en person de selv kjenner som er innlagt den natten, uten at det er tilfelle. Ikke særlig kjekt det heller.

 

I tillegg er det fryktelig uprofesjonelt. Man utleverer ikke pasienter på den måten, uansett om man identifiserer dem eller ikke.

 

Anonym poster: a3c790570cbe18a41b8c65a72053895e

 

Har som sagt bestemt meg for å melde ifra. Kan dette gjøres anonymt? Og hvem kontakter jeg?

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

Skrevet

Det er et klart brudd på taushetsplikten. Som regel er det veldig mange rundt en som vet om det dersom man innlegges på et sykehus. Når man da lett kan finne ut hvilken avdeling denne sykepleieren jobber på, vil noen kunne forstå at dette er deres bekjente eller nabo eller hva som helst. I tillegg kan mange mistenke at det er en person de selv kjenner som er innlagt den natten, uten at det er tilfelle. Ikke særlig kjekt det heller.

 

I tillegg er det fryktelig uprofesjonelt. Man utleverer ikke pasienter på den måten, uansett om man identifiserer dem eller ikke.

 

Anonym poster: a3c790570cbe18a41b8c65a72053895e

 

Har som sagt bestemt meg for å melde ifra. Kan dette gjøres anonymt? Og hvem kontakter jeg?

 

Anonym poster: 91e31a94749a79f9f3835344923a4f35

 

Ja dette kan gjøres anonymt. Du kan forhøre deg med styrer eller avdelingsleder også vil en av dem ta det derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...