Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Har inntrykk av at mange bruker graviditeten som en unnskyldning til å stappe i seg alt mulig usunt, samt ikke trene eller knapt bevege seg. Er litt overrasket over denne tankegangen, for jeg er selv gravid, og jeg trener som før, samt spiser sunt. Har derfor kun gått opp 1 kg (uke 20). Nå mener jeg selvsagt ikke de som har bekkenløsning, og andre problemer i graviditeten. Men de som er friske, og bruker graviditeten som en sovepute. Er det noen som er enige? Anonym poster: 5ea40d3fbb780801ebd3e436ba23474f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Helt enig. Mange av mine venninner har brukt graviditeten som unnskyldning for sofaliv og "spise for to". Selv spiser jeg som normalt - sunt, men er ikke hysterisk. Jeg trente ikke voldsomt mye før jeg ble gravid, men er opptatt av å få frisk luft og holde meg i bevegelse, så går en del turer. Har gått opp litt i underkant av 4 kg hittil, er i uke 30. Anonym poster: 2ab2956a511c6c9c65c9c918da8b02a6
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 De som er vant til å trene fra før, trener. Jeg ville blitt gal hvis jeg ikke fikk trent. Anonym poster: 281a1a9f7a0a7f20330b519db9845e02
Jettanicole Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Nå er det mange som har en del plager da. Er ikke så lett å trene når man sliter med kvalme og dårlig matlyst på begynnelsen. Eller hvis man har vondt i kroppen, er mye trøtt eller er fysen på ting så er ikke det så lett heller. Er ganske viktig å slappe av en del også.
Mia_73 Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Siden når da trenger man en unnskyldning for å ikke trene? Jeg trener når jeg føler for det, ikke når andre mener jeg burde.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Hadde jeg trent nå ( uke 25), hadde jeg svimt av. Heller ikke klart å trene tidligere i svangerskapet, Pga kvalme osv. Men jeg går 1 time hver dag. Har gått NED 1,5 kg. Og jeg dømmer ikke andre, for jeg vet at alle svangerskap er forskjellige. Hvorfor man skal bry seg med hva andre gjør, har jeg aldri forstått. Anonym poster: e92affc633db073c977aafdacd05956e
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 Når man er gravid, så burde man vel egentlig passe enda bedre på.. Selv spiste jeg nok en del usunt i forhold til normalen, fordi jeg ikke eide stort av energi til å stå å lage mat, ble også fort svimmel og kvalm av matlukt ol, så samboeren sto for det meste av matlagingen, og han kan ikke å lage mat... Men jeg holdt meg likevel aktiv, trente godt, passet på å trene rygg og knær, da jeg sliter med begge deler ellers også, ble ekstra viktig med godt av muskler gjennom svangerskapene mine... Kun med tvillingene jeg lå fast på sofaen og spiste dritt mat hele dagen, var stup kvalm, og det eneste jeg klarte å holde nede var salt potetgull og noe brus blandet ut med vann... Men så raste jeg også ned 25 kg de 21 ukene jeg var gravid med de.. De to andre svangerskapene gikk jeg opp 8 kg og 12 kg hele svangerskapene...
Jettanicole Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Hadde jeg trent nå ( uke 25), hadde jeg svimt av. Heller ikke klart å trene tidligere i svangerskapet, Pga kvalme osv. Men jeg går 1 time hver dag. Har gått NED 1,5 kg. Og jeg dømmer ikke andre, for jeg vet at alle svangerskap er forskjellige. Hvorfor man skal bry seg med hva andre gjør, har jeg aldri forstått. Anonym poster: e92affc633db073c977aafdacd05956e Helt enig med deg der. Alle svangerskap er forskjellig og folk får velge selv hva de gjør for noe. Om man trener eller ikke er vell i grunn ingen andres buisness enn deg selv.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 Det er sikkert mange som har en unnskyldning i at man er gravid, men så synes jeg at det skal være opp til hver enkelt å gjøre noe med.Har de lyst til å legge på seg 30 kilo, ja så vær så god. Jeg trenr ikke men trimmer, går turer og er på yoga samt spiser sunt,men jeg har fortsatt lagt på meg 9 kilo i uke 27. Tror ikke det henger bestandig sammen hvor mange kilo man legger på seg og hva man gjør/ikke gjør, kropper er forskjellige og reagerer forskjellig til graviditeter. Anonym poster: 60c8a586c7cd8e2749a8c23aa7ceaf08
♥Madam Mim♥ Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Friske gravide bør uten tvil bevege seg mest mulig ja. Da er man i god form til fødsel og tiden etterpå som faktisk krever mye av kroppen! Selv hr jeg ikke hatt sjansen til annet enn korte spaserturer pga lavt blodtrykk frem til nå i uke 26. Kjenner at kroppen har forfalt og musklene er historie.. Stor blødning for noen få dager siden har satt stopper for all aktivitet fremover og blir sofasliter de siste 3 mnd av svangerskapet! Skulle gitt mye for å kunne trene, bevege seg normalt og holde kroppen ved like og frisk i svangerskapet altså!!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #11 Skrevet 20. februar 2013 Forstår at mange har plager, men de fleste begynner jo å komme litt mer i form i 2.trimester, og da går det jo an å svømme, eller gå turer feks:) Jeg er ikke hysterisk i det hele tatt selv, men blir litt oppgitt når mange sier at de må spise for to, når sannheten er at man trenger 100 kalorier mer daglig som gravid, som tilsvarer en brødskive. Anonym poster: 5ea40d3fbb780801ebd3e436ba23474f
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Som HI sier, så mener hun ikke de som har plager eller noe.. Men de som egentlig pleier å trene og spise relativt sunnt, som ikke har plager eller annet i svangerskapet, men likevel infiltrerer seg på sofaen nesten med det samme de oppdager de er gravide, til de føder og spiser dårlig, som ender opp med å gå opp unødvendige kiloer..
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #13 Skrevet 20. februar 2013 Har du barn fra før? Jeg har tre barn, og det er først rundt uke 22-23-24 jeg syns graviditetene har begynt å bli fysisk tunge. Fra da har jeg faktisk måttet redusere litt i fysisk aktivitet. Graviditeten har ikke vært noen unnskyldning, men en forklaring. Har forøvrig ikke stappa i meg usunn mat, spiste nok noe mer enn normalt i svangerskapene, men ikke mer usunt. Anonym poster: b34856d52de8679a149dfccada0093e2
Vicky 83 Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 For mange handler det nok om allmenntilstand og plager. Jeg har trent litt gjennom svangerskapet, men mindre enn ellers. Noen uker har jeg ikke trent i det hele tatt. Hvis jeg skulle klart å trene mer måtte jeg jobbet mindre, altså vært sykemeldt. Med full jobb og småbarn fra før er det ikke så mye mer energi å hente når klokken bikker 20 på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #15 Skrevet 20. februar 2013 Ja, jeg har en sønn fra før på 3 år.. Anonym poster: 5ea40d3fbb780801ebd3e436ba23474f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 Er det en ting jeg har lært meg dette svangerskapet så er det å ikke mene noe om andres graviditet... Alle har det forskjellig og orker forskjellige ting. Selv trodde jeg at jeg skulle klare å være i aktivitet, men pga bekkenlåsning har ikke det gått i det hele tatt. Noe som gir konstant dårlig samvittighet Når det gjelder vektøkning gir selve gravidtiteten ( økt blodvolum, baby, morkake, vann, større bryst mm) en vektøkning på gjennomsnittlig 12-15 kg. Så personlig ville jeg vært bekymret om jeg ikke hadde gått opp noe særlig i vekt. Selv om jeg har hetta for de kiloene jeg har gått opp selv :-) Anonym poster: 62c69e624a61e700a26515fee759957d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 Etter at jeg ble gravid selv, så har jeg ihvertfall lært meg at jeg ALDRI skal dømme hva andre gravide gjør. Først nå vet jeg hvordan det er med svangerskapskvalme, blodtrykksfall, svimmelhet osv osv. Og, det er ikke alltid man forteller sånne ting til andre. Så jeg har lært meg at ALLE svangerskap er forskjellige, og jeg har MYE mer forståelse nå enn før. De som har ENKLE svangerskap med ingen plager, bør jo kunne sette seg inn i at det kanskje er annerledes for andre. Og, det er jo ihvertfall ikke DITT, mitt, eller noen andres problem, hvis folk velger (som er friske), å sette seg til i sofaen og spise. Det er DERES valg. Anonym poster: e92affc633db073c977aafdacd05956e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 jeg trener og jobber enda på sats. er i uke 21med tvillinger. Spiser sunt, men spiser nok mer enn jeg gjorde før. Jeg bruker faktisk denne ene gangen i livet mitt til å spise mer og kansje litt annerledes enn jeg pleier. Jeg koser meg, men med fornuft. Har lagt på meg et par kg mer enn jeg burde, men vet du....det driter jeg i akkurat nå. Nå vil jeg kose meg, slappe av og nyte tiden som gravid. Når barna er ute, vet jeg akkurat hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt. Jeg har en vilje av stål, så vet jeg klarer det. Så da koser jeg meg. MEN hva andre gjør...vel det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Allle må få gjøre som de vil. Anonym poster: 4401596ebe607ae33d3662767904ec72
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 Jeg mener ikke at man trenger å trene hardt, men i det minste gå en times tur, om du klarer det i raskere tempo. Anonym poster: 60b3df94848db0805b3db752b3fb4b0e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 Du med bekkenlåsning,jeg nevnte jo at jeg ikke sikter til folk med store plager, men de som er late. Som venninna mi som trykker ned en eld. Legen mente at det var like normalt å gå mye opp i vekt frem til uke 20, som lite. Så jeg er ikke bekymret, nei:) Anonym poster: 5ea40d3fbb780801ebd3e436ba23474f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #21 Skrevet 20. februar 2013 En 200 grams sjokoladeplate hver kveld sku det stå Anonym poster: 5ea40d3fbb780801ebd3e436ba23474f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #22 Skrevet 20. februar 2013 Jeg mener ikke at man trenger å trene hardt, men i det minste gå en times tur, om du klarer det i raskere tempo. Anonym poster: 60b3df94848db0805b3db752b3fb4b0e Jeg får voldsomme bekkensmerter av å gå lengre enn tur med bikkjene i 10 minutter om dagen. Har to barn som driver med aktivitet som trenger oppfølging av forelder 3 til 4 ganger i uka, så får litt trim der også, siden jeg faktisk må gå rundt, passe på, gi tegn osv. Men nei, jeg gidder ikke å strebe etter å se smashing ut med muskler osv når jeg er gravid, har lagt på meg 8 kilo hitti, er i uke 35, og hadde BMI på 21 i utgangspunktet. Hva andre mener og synser bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg gidder ikke å bli sykmeldt på grunn av bekkensmerter fordi jeg "må" trene. Anonym poster: 210f9f5a0b2dda4f8f6e8129a6075ee5
Gjest usababy Skrevet 20. februar 2013 #23 Skrevet 20. februar 2013 Jeg lurer egentlig mest på hvorfor du er så opptatt av hva andre gravide gjør. Om de trener eller ikke, samt hva de spiser, er vel opp til dem. Så spiser du det du syns er best, og trener det du mener passer for deg. Hva andre gjør får være deres sak. Generelt syns jeg folk er altfor opphengt i hva andre gjør.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #24 Skrevet 20. februar 2013 Nå er det heldigvis slik at det ikke er en borgerplikt å trene. Så faktisk trenger man ingen unnskyldning i det hele tatt. Det holder lenge å si at man ikke gidder eller ikke har lyst. Det er faktisk helt greit. Og ALLE har godt av å trene, ikke bare gravide. Er så jævlig lei av alt dette gnålet om alt gravide "bør" gjøre. Og jeg er ikke gravid engang. Å ha blitt smelt på tjukka er ikke det samme som å forplikte seg til å leve slik andre mener en bør. Anonym poster: 12216486ea95485f459891a3aa639315
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #25 Skrevet 20. februar 2013 Hadde en del plager første svangerskap, var utrent da jeg ble gravid, og hadde nettopp stumpa røyken. Spiste ikke mye mer enn normalt, og la inn et par-tre ekstra gåturer i uka. Hadde kvalme første trimester, bekkenløsning fra ganske tidlig, babyen lå LANGT nede (manglende muskler????),- ja totalt sett, ikke store, men flere små plager. Koste meg, og brydde meg ikke om jeg la på meg 42 kilo....Jeg la på meg 1kilo i uka de tre ukene jeg spiset sundt, litt minfre og trente litt mer ,-og la på meg 1 kilo uka i påskedagene og ukene før/etter (også tre uker)med masse godsaker og null bevegelse..Mitt resonnement; jeg la på meg 1kilo iuka, samme hva jeg gjorde.. Etter svangerskapet slet jeg VELDIG med kiloene. Brukte 3,5 år på og ta av slik at jeg bare hadde 5-7kilo igjen..Da trente jeg ofte og spiste sundt,- og gikk for nummer to. Da fortsatte jeg min nye, sunne livsttil, la på meg 10 kilo og alt var av, pluss de siste kilo fra første svangerskap, 3mndr etter fødsel. Har holdt den vekta stabil i snart 6 år nå Kvalmen jeg hadde 2.gang kom bort under trening, og det var kun under trening jeg klarte drikke mer enn et par slurker av noe som helst form for drikke den perioden. Hørte heller ikke på "Kroppens krav" til ekstra kos, søvn eller annet "Undøvendig";- og "behovene" gav seg rimelig fort....Kroppen krever ikke alltid det den trenger når hormonene raser Hadde ikke sure oppstøt, magen var ikke synlig før uke 24 (er lang, men førse svangerskap "datt" magen ut etter 9 uker,- og ble aldri mindre, bare større, større og større), fikk ikke bekkenløsning, og merket ikke annet til graviditeten enn at magen vokste..Var på fjelltur dagen før fødsel og trente på ergometersykkel samme kveld som fødselen startet...Fødselen var rask og var nede på sykehuskantina for frokost 3 timer etter.... Og prøve og leve så normalt som mulig tror jeg er viktigere enn noen gang under graviditet, evt bli MER aktiv og spise sunnere om man har en inaktiv og usunn hverdag Anonym poster: dd18439c09bbdda626c7aadfc0b4be57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå