Gå til innhold

Sovevogn i barnehagen? Hva er greien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et kjempeteit spørsmål, men hvorfor trenger man egen sovevogn i barnehagen? Kan man ikke bare bruke den man triller til barehagen med? Eller er det noe bare de som leverer i bil har bruk for?

Anonym poster: 52546c2f36fc45d3d09085d8e9f3b976

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må ikke ha egen sovevogn i barnehagen nei. men for de som ikke går til barnehagen f.eks bor et stykke unna så er det praktisk med ei vogn i barnehagen og ei vogn hjemme.

Skrevet

Selvfølgelig trenger du ikke det hvis du triller til og fra barnehagen.

Skrevet (endret)

Vi har bare en vogn til gutten vår. Leverer den i bhg mandag morgen og lemper den inn i bilen igjen fredag ettermiddag. Sjelden vi bruker den i helgene da gutten ikke har ro til å sitte pal på tur men kjekt å ha i tilfelle. . Men siste halvåret har den omtrent bare blitt brukt til sovevogn.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Vi har det fordi jeg ikke "orker" å drasse ei vogn ut og inn av bilen hver dag :) kjøpte ei gammel vogn vi bare har stående i barnehagen. Så kaster vi den etterpå. Syns det er vedig greit..

Skrevet

MÅ man ha sovevogn i barnehagen? hva om barnet ikke er vant til eller liker å sove i vogn?

Skrevet

MÅ man ha sovevogn i barnehagen? hva om barnet ikke er vant til eller liker å sove i vogn?

De fleste barn sovner faktisk helt fint i vogn i barnehagen selv om de ikke er vant til det hjemmefra eller nekter å sovne i vogn ellers. Kan ta noen dager med tilvenning, men har aldri opplevd at det er noe stort problem.

Skrevet

Dei fleste barnehager har ikkje plass til 10 unger som skal sove inne.. Så for all del lær ungen å sov i vogn ellers må dei slutte med lue på dagen.. Er jo ganske opplagt dette, eller? Eller dere du for deg 10 1 åring som skal sove på matter? Tviler sterkt på at det hadde gått bra

Anonym poster: 92bd9caf43c36a6f9eaaa471d14b3f0c

Skrevet

Ok, takk. Min lille er bare 4 mnd men hørte noen snakke om sovevogn og stusset litt over begrepet.

HI

Anonym poster: 52546c2f36fc45d3d09085d8e9f3b976

Skrevet

Ungen min har aldri sovet i vogn hjemme, men det gikk som en drøm i barnehagen, så det er ingenting å bekymre seg for. :)

Skrevet

Barnet mitt var vant til å sove i vogn, men vi hadde ingen egen sovevogn til bhg. Vi lot vogna hans stå i bhg (eget lukket vognskur) på ukedagene og tok den med hjem til helg. Vi brukte uansett ikke vogna etter bhg på hverdagene. Hadde en lett og rimelig paraplytrille liggende baki bilen i tilfelle vi MÅTTE ha vogn.

Skrevet

Vi kjøpte ei egen vogn til barnehagen, for å slippe å drasse på den vi har hjemmpe. Blir fort slitsomt å ta den frem og tilbake hver dag, så da er det bedre å kjøpe ei å ha stående der :)

Skrevet

Hvis du triller frem og tilbake er det en grei sak å bruke samme vogn. Men må du kjøre til og fra barnehagen så er det veldig praktisk å slippe å løfte vogna inn/ut av bilen 10 ganger hver uke.

Skrevet

Dei fleste barnehager har ikkje plass til 10 unger som skal sove inne.. Så for all del lær ungen å sov i vogn ellers må dei slutte med lue på dagen.. Er jo ganske opplagt dette, eller? Eller dere du for deg 10 1 åring som skal sove på matter? Tviler sterkt på at det hadde gått bra

Hvordan skal jeg vite det, jeg spurte jo. Venter barn for første gang har da aldri satt et bein i en barnehage i mitt voksne liv. Hvis du har plass til 10 våkne 1 åringer så har du plass til 10 sovende 1 åringer ville min logiske slutning vært.. men åpenbart ikke...

Skrevet

Hvordan skal jeg vite det, jeg spurte jo. Venter barn for første gang har da aldri satt et bein i en barnehage i mitt voksne liv. Hvis du har plass til 10 våkne 1 åringer så har du plass til 10 sovende 1 åringer ville min logiske slutning vært.. men åpenbart ikke...

Den første barnehagen vi brukte hadde ikke plass til at ungene sov i vogner, men alle sov på matter på gulvet. De gikk bare inn på et annet rom etterhvert som de våknet. Tror de kan vennes til det meste uansett hva de er vant til. De godtar reglene i barnehagen når de andre barna gjør det.

Ellers ser det ut til at du har fått svar...

Skrevet

Hva gjør barnehagen om barnet rett og slett i sover i vogn da?

Gutten min sover MAKS en halvtime ute i vogn før han våkner å det er jo altfor lite søvn for en 1 åring når han kun sover en gang.

Så lurer på hva de gjør da?

Her har jo løsningen vært å la han sove inne for da sover han i flere timer,men det er vel ikke mulig i barnehage.

Anonym poster: b8d4f64a499a9a056ec9858c6432f0be

Skrevet

Eldste datteren min har gått i 3 forskjellige barnehager og i alle 3 har de sovet inne. Så SÅ uvanlig er det nok ikke, og jo, det går helt fint å la 1-åringer ligge på madrasser inne. Barnehagene må jo uansett ha en alternativ plan når tempen går under -10.. Skjønner heller ikke poenget med å svare så ufint når noen stiller et helt normalt spørsmål.

Anonym poster: ed67a3f157cc4732253c8e37f10d1171

Skrevet

Gutten min sover MAKS en halvtime ute i vogn før han våkner å det er jo altfor lite søvn for en 1 åring når han kun sover en gang.

Her har jo løsningen vært å la han sove inne for da sover han i flere timer,men det er vel ikke mulig i barnehage.

Det er faktisk mange unger som tilpasser seg helt andre rutiner i barnehagen enn hjemme. Det gjelder alt fra hva de spiser til hvordan de sover.

For vårt vedkommende har guttungen fått for seg at enkelte ting innenfor matveien liker han bare i barnehagen og ikke hjemme. Da han hadde ettermiddagslur i barnehagen etter at vogna var parkert, sov han på matte inne. Men aldri fått han til å sove inne på dagen hjemme fordet.

Også hørt om flere som ikke vil sove i vogn hjemme, men ikke noe problem i barnehagen. Man må jo bare prøve først uten å ta "sorgene" på forskudd.

Ellers blir man vel alltid enig med barnehagen og kommer til en løsning som er best for barnet

Skrevet

Da min gikk i barnehagen hadde de et eget soverom. Der hadde de madrasser på gulvet og de som ville kunne ha reiseseng. Vi hadde en reiseseng som stod der fast. Så tok vi med toppene en gang i uka og vasket dem. Fungerte strålende.

Det er veldig tungt for de ansatte å løfte så mange unger opp og ned i trange vognposer og på med seler o.l.

Skrevet (endret)

Min sov ikke godt i vogn før han begynte i bhg. Men det tilpassa han seg fort.

Endret av Pus med støvler venter # 2
Skrevet

Jeg kommer ikke til å sette igjen barnevogna til 11 000kr i en barnehage! Man betaler da for at de skal passe ungen og da bør de holde det som trengs og!

Anonym poster: ab43c207c5bf95be385a247a5be513cd

Skrevet

Jeg synes du skal la barnehagen få prøve det de synes er greiest først. De pleier å være veldig snille og vil gjøre det som er best for barnet ditt, men siden så mange barn gjør ting forskjellig i barnehagen og hjemme kan det jo være ditt barn også kan det. Det er ikke sikkert, og da må det tas hensyn til, men det er bra å prøve å gjøre det enklest mulig for de som jobber der slik at de får mest mulig overskudd til ellers å ta vare på barna...

Anonym poster: b4241885509566729d3f453e9777ceac

Skrevet

Jeg kommer ikke til å sette igjen barnevogna til 11 000kr i en barnehage! Man betaler da for at de skal passe ungen og da bør de holde det som trengs og!

Du tar da med bleier, klesskift og ellers det som trengs. Hvis du er veldig redd for vogna ville jeg kanskje ikke kjøpt en så dyr vogn, eller hvis du hadde råd til å kjøpe en så dyr vogn har du kanskje råd til å kjøpe en billig sovevogn på finn, eller så kan du velge en av de barnehagene som pleier å la barna sove på madrass inne. Jeg tror det er vanlig å godta dette.

Anonym poster: b4241885509566729d3f453e9777ceac

Skrevet

Det er da ikke vanlig å sette igjen vogn til 11 000 i barnehagen. Det er veldig vanlig å kjøpe en billig brukt man kan bruke der ;)

Skrevet

I barnehagen vår ligger 12 stk 1-2 åringer på matter og sover. Det går helt fint! Jeg lo godt da jeg hørte om det første dagen, og tenkte at det kom dattera vår ALDRI til å gjøre. Men der tok jeg feil, gitt, hun sover tvert imot kjempegodt i barnehagen!

Anonym poster: 0617829b8963121252d641024feec26d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...