Gå til innhold

Navere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vi så dårlig ordforråd fra før at vi virkelig trengte et nytt ord for å beskrive nettopp de som snylter på staten? Er det ikke nok å kalle dem snyltere, svindlere osv. Vi har mange ord. Ordet naver kommer av nav og nav er noe som mange rettmessig bruker. Ved å innføre et nytt ord "naver" som et negativt og i min mening et kraftig skjellsord stigmatiserer man en hel gruppe mennesker med vidt forskjellige behov og bakgrunn.

Jeg var inne på funksjonshemmede i hovedinnlegget. Jeg hørte på radio for en tid tilbake at de hørselshemmede nå ville at man skulle bruke ordet hørselshemmet og de ville vekk fra ordet "døv". En av grunnene var at ordet "døvt" brukes i helt annen sammenheng og er negativt ladet. Det er et negativt ord som betyr noe i retning "teit".

Ordet "Idiot" ble brukt om mentalt tilbakestående mennesker.

Skal vi bare tilbake i tid? Der folk skal mobbes vekk i stedenfor å bruke det vi har av verktøy i demokratiet til å bekjempe de som snylter på velferdsordningene.

Det handler ikke om hvem som har rettmessig krav eller ikke, det handler om det er greit å hylle et nyord som er så til de grader stigmatiserende - spesielt for de svakeste i samfunnet.

HI

Anonym poster: d5a79cd38b61079100f11b03ae2a573a

Det var vel ungdommene selv (altså de som droppet å gå på skolen og heller ville snylte på staten) som "fant opp" utrykket "å nave"/"navere"?

Anonym poster: 1ea6c0ec4851cb2124092534d47cc1df

Ja, og det som skuffer er vel at kort tid etter ble ordet trykket til brystet av den brede befolkning, brukt i media, innført i ordforrådet til politikere og hyllet som et nytt norsk ord - og det gikk fort! Det er ikke første gang et slangord kommer opp fra ungdommen og inn i det norske språk. Men som jeg har nevnt noen ganger nå er det visse ord vi ikke lenger får bruke, nettopp fordi det er stigmatiserende - selv om en del folk mener at det ikke er det og at de ikke legger noe stigmatiserende i det når de benytter det. Og her har vi et slikt ord igjen, bare rart at ingen stoppet dette. Det er et ord som kan, vil og blir misbrukt, hvis man skal gå ut i fra at ordet egentlig var ment på en liten gruppe. Og med språkrådets velsignelse fikk vi et nytt mobbeord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mitt hode: En naver er en person som utnytter velferdsordningene/mottar uberettigede midler fra staten.

Jeg kjenner til 3 eksempler bare i min omgangskrets...

Det ene tilfellet er en mann på 25, som ikke har fullført lærlingetiden sin. Han går hjemme som arbeidsledig, får penger fra NAV og kjører snowboard hele uka. Slenger inn en søknad nå og da, har hatt prøvetid i div bedrifter, men sørger for å komme med upassende uttalelser osv slik at ingen ønsker å ansette han etter fast prøvetid. Sånn har han holdt på i 3 år nå...

Det andre tilfellet er en mann på over 40, som har hatt en sak gående i mange år nå. Han ønsker selv å bli uføretrygdet, og det stemmer forsåvidt at han har fysiske plager som gjør han uegnet til en del jobber, men jeg kjenner han godt og vet med sikkerhet at han kunne klart enkelte typer jobber og iallefall en mindre stilling. Problemet hans er at han anser seg selv som for god til de jobbene han kan få, og dermed rett og slett ikke ønsker de jobbene han blir tilbud. Han har prøvd MYE - ingenting er bra nok. Han kommer garantert til å leve på NAV resten av livet...

Det tredje tilfellet er ei god venninne av meg, som til stadighet er sykemeldt pga "utbrenthet". JA, jeg vet man kan bli utbrent og deprimert, men hun er en gjenganger, og er sykemeldt i lange perioder hvor hun benytter tiden aktivt til å pusse opp hus, drikke vin og gå på kafé. Hun har ingen barn. Hun jobber i en annen kommune enn den hun bor i, så det er ingen fare for henne å møte på noen fra jobben når hun er ute. Og NEI, jeg mener ikke at sykemeldte skal holde seg hjemme i senga, men når jeg ser at utbrente mennesker flyr på byen hver helg begynner jeg å lure litt... Jeg oppfatter henne litt som en snylter, og dermed naver. ;)

Alle andre som mottar midler fra NAV på fullt berettiget grunnlag anser jeg ikke som navere, slik som jeg oppfatter ordet.

Anonym poster: 98ea5c25c13953b241873870041aa414

Skrevet

I mitt hode: En naver er en person som utnytter velferdsordningene/mottar uberettigede midler fra staten.

Jeg kjenner til 3 eksempler bare i min omgangskrets...

Det ene tilfellet er en mann på 25, som ikke har fullført lærlingetiden sin. Han går hjemme som arbeidsledig, får penger fra NAV og kjører snowboard hele uka. Slenger inn en søknad nå og da, har hatt prøvetid i div bedrifter, men sørger for å komme med upassende uttalelser osv slik at ingen ønsker å ansette han etter fast prøvetid. Sånn har han holdt på i 3 år nå...

Det andre tilfellet er en mann på over 40, som har hatt en sak gående i mange år nå. Han ønsker selv å bli uføretrygdet, og det stemmer forsåvidt at han har fysiske plager som gjør han uegnet til en del jobber, men jeg kjenner han godt og vet med sikkerhet at han kunne klart enkelte typer jobber og iallefall en mindre stilling. Problemet hans er at han anser seg selv som for god til de jobbene han kan få, og dermed rett og slett ikke ønsker de jobbene han blir tilbud. Han har prøvd MYE - ingenting er bra nok. Han kommer garantert til å leve på NAV resten av livet...

Det tredje tilfellet er ei god venninne av meg, som til stadighet er sykemeldt pga "utbrenthet". JA, jeg vet man kan bli utbrent og deprimert, men hun er en gjenganger, og er sykemeldt i lange perioder hvor hun benytter tiden aktivt til å pusse opp hus, drikke vin og gå på kafé. Hun har ingen barn. Hun jobber i en annen kommune enn den hun bor i, så det er ingen fare for henne å møte på noen fra jobben når hun er ute. Og NEI, jeg mener ikke at sykemeldte skal holde seg hjemme i senga, men når jeg ser at utbrente mennesker flyr på byen hver helg begynner jeg å lure litt... Jeg oppfatter henne litt som en snylter, og dermed naver. wink.png

Alle andre som mottar midler fra NAV på fullt berettiget grunnlag anser jeg ikke som navere, slik som jeg oppfatter ordet.

Anonym poster: 98ea5c25c13953b241873870041aa414

Er det ikke da nok å kalle dem snyltere? Nav har en logo som er lett gjennkjennelig. Tror du ikke det er fare for at våre barn setter logo, ordet og det å være en snylter uansett årsak i sammenheng? Det er snakk om en liten gruppe som skal henges ut, men faren er vel at flere føler seg stigmatisert. "Det er ikke meg på bildet, men hva tenker dem om meg når jeg går inn på dette kontoret, ikke alle har lyter som vises utenpå. Hva skal mitt barn tenke om meg? Hva kan vennene tenke?"

http://www.t-a.no/nyheter/article7054323.ece#.USSZGDfxGG4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...