Gå til innhold

Navere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verbet "å nave" er definert ut i fra "en som driver dank på statens regning". Hvem har man rett til å kalle en naver? Alle som bruker nav sine tjenester? Eller er det definert noe sted hvilken type brukere dette er snakk om? Jeg finner ikke noe sted at dette er definert som en spesiell type gruppe.

Skal jeg forstå det sånn at når politikere bruker ordet naver om noen, så innebærer det sannsynligvis de fra Tangerudbakken? Flere av de som er med i "Uten grenser", de som er funksjonshemmet på en eller annen måte og trenger bistand fra nav? De som er uføre etter en arbeidsulykke? De som er i foreldrepermisjon? Hun som ble banket opp daglig av samboer, klarte å ta mot til seg for å komme seg unna med barna og nå mottar stønad fra nav i en overgangsfase? Sjefen som ble skviset av styret etter 15 år og nå står uten jobb? Den ansatte som ble permittert pga dårlige tall i firmaet? Barn av fattige foreldre?

Det er ikke korrekt å si at noen er blind lenger, man bør si hørselshemmet. Ikke er man døv heller, men hørselshemmet. Blind og døv er ord som har blitt brukt for mye nedsettende i dagligtale slik at ordene nå minner mer om mobbing. Det er ikke korrekt å kalle noen for neger eller svart heller. Barnebøker skal skrives om. Men det er nå legalt å kalle en hel broket forsamling av vidt ulike folk for noen som driver dank på statens regning. Til og med en pris ble utdelt for dette nye ordet.

Ikke nok med at de fleste nav kontor ligger midt i byen, gjerne i gågata, der det for noen oppleves som å stå i gapestokk når man står utenfor og venter på at det skal åpnes, nå manes det til ytterligere gapestokk. For en stund siden jobbet man med folk slik at de kunne søke hjelp i tide uten skamfølelsen som mange følte og som ikke gjorde dem i stand til å søke hjelp. Nå har det snudd: du skal skammes og du bør MOBBES som navbruker, det henges opp plakater med stigmatiserende bilder og tekst som: "stolt av deg selv?" utenfor navkontor. Det er nå legalisert og oppfordres til å MOBBE navbrukere. Og velsignelsen kommer fra øverste hold!! Så de som sitter med verktøyene til å gjøre noe med smutthullene som gjør at en liten gruppe kan utnytte et system de velger istedenfor å gå på ALLE og oppfordrer resten av folket til å gjøre det samme. Folk skal mobbes og skremmes fra å utnytte et system, ikke hindres med politiske verktøy.

Det er helt fantastisk det som har skjedd. Mobbing skal vekk fra skolen, mener regjeringen, men legaliserer denne type mobbing (som om ikke dette også vil fyre oppunder mobbing i skolen). Nei, historien gjentar seg selv og ingen ser ut til å ha noe i mot det.

Anonym poster: d5a79cd38b61079100f11b03ae2a573a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste(kanskje alle) i Tangerudbakken jobber og tjener penger selv. Klart de får støtte til div.hjelpemidler, assistenter og får tilgodeskrevet utgifter de måtte ha ved behandling av eventuell tilleggssykdom. Men de får jo alle. Dette har man krav på.

Navere er på godt norsk late mennesker som mottar penger på uærlig vis. Navere = tyver og kan ikke sammenlignes med andre mennesker som benytter seg av velferdsordningene våre.

Anonym poster: 3d3c69bcc348204ee739190f33010033

Skrevet

Man får ikke penger fra nav hvis man ikke har rett på det. Så det å drive å kalle folk navere er helt sykt. Folk vet virkelig ikke hva de prater om.

Anonym poster: 38267ec798e2f96e89ec191166cb9249

Skrevet

Man får ikke penger fra nav hvis man ikke har rett på det. Så det å drive å kalle folk navere er helt sykt. Folk vet virkelig ikke hva de prater om.

Men hva med de som får dagpenger mens de liksom skal søke på jobber da? Så søker de da, kun for å vise Nav at de "prøver" og få seg jobb, men hvis de blir kalt inn på intervju så går de inn for å gjøre det dårlig slik at de ikke får jobben. Dette fordi de får gode penger fra Nav for å drive dank! Ja, disse finnes, og det er de som er "navere" etter min mening.

Anonym poster: 7271e6d76b54e9c4016202477f1770ae

Skrevet

De aller fleste(kanskje alle) i Tangerudbakken jobber og tjener penger selv. Klart de får støtte til div.hjelpemidler, assistenter og får tilgodeskrevet utgifter de måtte ha ved behandling av eventuell tilleggssykdom. Men de får jo alle. Dette har man krav på.

Navere er på godt norsk late mennesker som mottar penger på uærlig vis. Navere = tyver og kan ikke sammenlignes med andre mennesker som benytter seg av velferdsordningene våre.

Hvilke jobber/arbeidsplass har de som gir full lønn? Det er jo kjempeflott hvis de har det. Selv har jeg kun erfaring med arbeidsplasser som er tilrettelagt for funksjonshemmede og "lønna" derfra kan man ikke overleve på. Resten er uføretrygd fra nav...

Hvis de mottar støtte fra nav som du skriver til assistenter etc er de jo også navere da. Du går enda lenger å sidestiller navere med tyver. Derfor spør jeg: hvor er det definert hvem som er naver og ikke? Er en naver en som er bruker av nav?

Skrevet

Men hva med de som får dagpenger mens de liksom skal søke på jobber da? Så søker de da, kun for å vise Nav at de "prøver" og få seg jobb, men hvis de blir kalt inn på intervju så går de inn for å gjøre det dårlig slik at de ikke får jobben. Dette fordi de får gode penger fra Nav for å drive dank! Ja, disse finnes, og det er de som er "navere" etter min mening.

Anonym poster: 7271e6d76b54e9c4016202477f1770ae

Og det er etter din mening. Men ordet må jo være definert. Er det et skjellsord som man kan bruke på hvem man vil forusatt at de er bruker av nav?? JEG bestemmer hvem jeg ønsker å bruke det på?

Skrevet

For å få innvilget stønader så MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ du være syk.kan ikke få aap eller uføretrygd bare fordi du er lat-

Anonym poster: 8a0a5fcd638788003ecca823d4af14b1

Skrevet

Fjott..Kan ikke bare gå på nav å tro du får penger uten grunn.

Skrevet

Hvilke jobber/arbeidsplass har de som gir full lønn? Det er jo kjempeflott hvis de har det. Selv har jeg kun erfaring med arbeidsplasser som er tilrettelagt for funksjonshemmede og "lønna" derfra kan man ikke overleve på. Resten er uføretrygd fra nav...

Hvis de mottar støtte fra nav som du skriver til assistenter etc er de jo også navere da. Du går enda lenger å sidestiller navere med tyver. Derfor spør jeg: hvor er det definert hvem som er naver og ikke? Er en naver en som er bruker av nav?

De er jo ikke navere når bruken av assistenter forenkler hverdagen deres mange hakk!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Latskap er ingen sykdom... Det er strenge regler og "veier" hos nav, før man får aap/uføretrygd. Men joda, en sjelden gang imellom alle andre, finner vi de som er flinke til å lyve og late som, for å få penger av nav og slippe jobbing. Men tror nok det er betydelig mindre av de enn hva mange (spesielt her inne) tror.

Skrevet

De er jo ikke navere når bruken av assistenter forenkler hverdagen deres mange hakk!

Du tar ikke poenget?

Hvem definerer hvem som skal kalles navere og hvor finner jeg dette??

Skrevet

Jobber du i nav? #10

Skrevet

Selvfølgelig er det noen som misbruker våres gode velferdsordning, å tro noe annet er veldig naivt.

Vet personlig om to stykker, ene fikk ledighetstrygd fra nav og jobbet svart ved siden av, andre hadde gradert sykemelding pga en "vond" skulder/arm og jobbet fullt, da delvis svart. Disse menneskene er svindlere og selvfølgelig navere på en negativ måte.

Selv er jeg også naver, men jeg er ikke svindler. Jeg er delvis ufør pga en revmatisk lidelse, men jobber så mye jeg kan klare og får litt penger fra nav i tillegg.

Både jeg som mottar trygd på redelig vis og de som svindler til seg penger er jo navere. Jeg føler meg ikke mobbet, men de håper vel at de som urettmessig mottar penger fra nav skal gjøre det.

Anonym poster: b501da3d82fa14c975901e8a570f2d69

Skrevet

Du tar ikke poenget?

Du får ringe NAV sjøl og høre da.

Skrevet

Selvfølgelig er det noen som misbruker våres gode velferdsordning, å tro noe annet er veldig naivt.

Vet personlig om to stykker, ene fikk ledighetstrygd fra nav og jobbet svart ved siden av, andre hadde gradert sykemelding pga en "vond" skulder/arm og jobbet fullt, da delvis svart. Disse menneskene er svindlere og selvfølgelig navere på en negativ måte.

Selv er jeg også naver, men jeg er ikke svindler. Jeg er delvis ufør pga en revmatisk lidelse, men jobber så mye jeg kan klare og får litt penger fra nav i tillegg.

Både jeg som mottar trygd på redelig vis og de som svindler til seg penger er jo navere. Jeg føler meg ikke mobbet, men de håper vel at de som urettmessig mottar penger fra nav skal gjøre det.

Anonym poster: b501da3d82fa14c975901e8a570f2d69

Men er det virkelig veien å gå? Legalisere et ord som skal mobbe noen vekk, legge såpass skyld og skamfølelse på noen slik at de velger å ikke snyte samfunnet? Hvis man er såpass at man har samvittighet til å snyte samfunnet, lyve og skaffe seg urettmessig bistand, så ser jeg ikke helt at et skjellsord skal være tungt å bære i tillegg. I stedenfor å gå løs på en hel gruppe så kanskje man bør endre regelverk/metoder slik at det blir enda vanskeligere å snylte?

Skrevet

Du tar ikke poenget?

Du får ringe NAV sjøl og høre da.

Tror du nav fant opp begrepet?

Jeg tar det som at du trekker deg fra diskusjonen pga manglende argumenter ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jobber du i nav? #10

Nei, men kjenner godt noen som gjør det. Hvoredan det?

Skrevet

Første gang det ble snakket om naving handlet det om de som dropper ut av videregående og ser seg fornøyd med å leve på sosialpenger hos nav. Det får de i en begrenset periode. Det het da å nave. Nå bruker mange det til å trykke ned og mistenkeliggjøre samfunnets syke og svake.

Anonym poster: 7463a3c6070415de878805823791cfc0

Skrevet

Jeg kan gi deg noen gode eksempel på "navere". Min far er kriminell, veldig kriminell, han har blitt dømt for pedofili opp til flere ganger. Han gidder ikke å jobbe, får dekt en utdannelse han ikke følger opp, han gidder rett og slett ikke. Han går hjemme på staten sin regning, men hadde fint greid å jobbe!

Anonym poster: 1a5331ec5774fd24b67c52ff6664869b

Skrevet

Så er det alle "alenemødrene" som egetnlig er sammen med barnefar men lyver for å få stønader. Det er mye lureri.

Vet om folk som ikke ville ta vakter på jobben, fordi de "fikk mer av nav for ikke å jobbe". Det ble selvsagt meldt inn.

Kjenner en svenske, som mener han fikk nok i dag penger til å bare kunne jobbe litt i sommersesongen. "Det var jo ingen vits å jobbe når man fikk så man klarte seg av Nav, og slapp å jobbe.

Ungdommer som ikke gjør så mye for å få seg jobb, de får jo penger fra nav uansett.

osv.

"Å nave" mener jeg er å gå på stønader når du kunne ha jobbet. Ikke de som får rettmessig støtte.

Anonym poster: 278d50add6cf9dc3af40d1c4771a8b0c

Skrevet

For å få innvilget stønader så MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ du være syk.kan ikke få aap eller uføretrygd bare fordi du er lat-

Hvis dette er noe du oppriktig tror, er du veldig naiv!

Skrevet

Dere er ganske naive hvis dere tror at ingen utnytter systemet, altså...

En venninne av meg er arbeidsledig og "søker jobber", men jeg kan love deg at det ikke er aktiv søking. Hun vil nemlig ikke at nr. 2 skal begynne i bhg før til høsten, så hun går hjemme med ham som "arbeidsledig" og mottar stønader. Hun har vært arbeidsledig tidligere også, og da har hun vært kjempekresen på hvilke jobber hun vil ta, og selv uttalt at hun trives med å gå hjemme... Dette mens hun mottar stønader som vi andre betaler for gjennom våre skattepenger.

Så selv om de fleste arbeidsledige helst skulle vært i jobb, finnes det endel såkalt "navere" også, som gjerne snylter på andre mens de later som om de forsøker å få jobb.

Anonym poster: 1ea6c0ec4851cb2124092534d47cc1df

Skrevet

Hvis dette er noe du oppriktig tror, er du veldig naiv!

Tenkte nøyaktig det samme! Det er virkelig naivt å tro at alle som mottar aap og uføre virkelig er syke.

Selvfølgelig, de aller fleste av dem som mottar denne støtten; de trenger den og har reelt grunnlag for å få den. Men tro du meg; det finnes en god porsjon mennesker som ljuger så det renner, griner og bærer seg og gjør alt de kan - ja, de legger ned stor innsats - nettopp for å få aap og uføre og for å slippe å jobbe.

Det finnes noen, litt for mange, så store latsabber her til lands, ja. I mitt hode er dette naverne, og for meg må de gjerne føle seg mobbet, det syns jeg er helt ok.

Anonym poster: 4effa9517de71d26b12a5af7b935251b

Skrevet

Hadde vi så dårlig ordforråd fra før at vi virkelig trengte et nytt ord for å beskrive nettopp de som snylter på staten? Er det ikke nok å kalle dem snyltere, svindlere osv. Vi har mange ord. Ordet naver kommer av nav og nav er noe som mange rettmessig bruker. Ved å innføre et nytt ord "naver" som et negativt og i min mening et kraftig skjellsord stigmatiserer man en hel gruppe mennesker med vidt forskjellige behov og bakgrunn.

Jeg var inne på funksjonshemmede i hovedinnlegget. Jeg hørte på radio for en tid tilbake at de hørselshemmede nå ville at man skulle bruke ordet hørselshemmet og de ville vekk fra ordet "døv". En av grunnene var at ordet "døvt" brukes i helt annen sammenheng og er negativt ladet. Det er et negativt ord som betyr noe i retning "teit".

Ordet "Idiot" ble brukt om mentalt tilbakestående mennesker.

Skal vi bare tilbake i tid? Der folk skal mobbes vekk i stedenfor å bruke det vi har av verktøy i demokratiet til å bekjempe de som snylter på velferdsordningene.

Det handler ikke om hvem som har rettmessig krav eller ikke, det handler om det er greit å hylle et nyord som er så til de grader stigmatiserende - spesielt for de svakeste i samfunnet.

HI

Skrevet

Hadde vi så dårlig ordforråd fra før at vi virkelig trengte et nytt ord for å beskrive nettopp de som snylter på staten? Er det ikke nok å kalle dem snyltere, svindlere osv. Vi har mange ord. Ordet naver kommer av nav og nav er noe som mange rettmessig bruker. Ved å innføre et nytt ord "naver" som et negativt og i min mening et kraftig skjellsord stigmatiserer man en hel gruppe mennesker med vidt forskjellige behov og bakgrunn.

Jeg var inne på funksjonshemmede i hovedinnlegget. Jeg hørte på radio for en tid tilbake at de hørselshemmede nå ville at man skulle bruke ordet hørselshemmet og de ville vekk fra ordet "døv". En av grunnene var at ordet "døvt" brukes i helt annen sammenheng og er negativt ladet. Det er et negativt ord som betyr noe i retning "teit".

Ordet "Idiot" ble brukt om mentalt tilbakestående mennesker.

Skal vi bare tilbake i tid? Der folk skal mobbes vekk i stedenfor å bruke det vi har av verktøy i demokratiet til å bekjempe de som snylter på velferdsordningene.

Det handler ikke om hvem som har rettmessig krav eller ikke, det handler om det er greit å hylle et nyord som er så til de grader stigmatiserende - spesielt for de svakeste i samfunnet.

HI

Det var vel ungdommene selv (altså de som droppet å gå på skolen og heller ville snylte på staten) som "fant opp" utrykket "å nave"/"navere"?

Anonym poster: 1ea6c0ec4851cb2124092534d47cc1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...