Gjest thricane Skrevet 19. februar 2013 #26 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 da er jeg med :-) he he, da har du hatt en av de klassiske artige;-) godt dere har kommet i mål med det.
Virginia. Skrevet 19. februar 2013 #27 Skrevet 19. februar 2013 Fikk en skikkelig overhøvling fordi vi trekker for lite skatt av henne, og gjorde det også i fjor -noe som medførte restskatt. Nå var hun dritt lei av at vi holdt på sånn... Men hver enkelt har vel ansvar for å ha riktig skattetrekk ? Selv om skattekortene leveres inn hvert år, kan det jo ikke forventes at lønningsansvarlig skal sjekke alle ansattes nye kort opp mot de gamle for å se etter endringer. Praksis hos oss har vært at endringer må meldes fra om, men er det feil ? Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Hun er ansvarlig for at skattekortet hun leverer fra seg ikke vil gi henne restskatt. Men dere er pliktige til å ta i bruk det nye skattekortet! Er skattetrekkprosenten på kortet f.eks. endret fra 25% i fjor, til 36% i år, så skal dere trekke 36% på februarlønningen. Om hun ønsker det kan fjorårets skattekort benyttes på januarlønningen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #28 Skrevet 19. februar 2013 Det stemmer, søker hun om å endre skattekortet så må hun levere det til dere, for da får dere ikke den nye informasjonen elektronisk. Anonym poster: fc727043de6c1656612d0fc7a3b8a64c
Virginia. Skrevet 19. februar 2013 #29 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #30 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt... Nei. Det sto tabell et eller annet OG 38% skatt på lønnsslippen. Det er tabellen som brukes. Hun hadde blitt trukket f ex 780 kr i skatt, og fikk det ikke til å stemmet at dette skulle være 38% av lønna. HI Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Virginia. Skrevet 19. februar 2013 #31 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt... Nei. Det sto tabell et eller annet OG 38% skatt på lønnsslippen. Det er tabellen som brukes. Hun hadde blitt trukket f ex 780 kr i skatt, og fikk det ikke til å stemmet at dette skulle være 38% av lønna. HI Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Men da er lønnslippen feil da.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #32 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt... Nei. Det sto tabell et eller annet OG 38% skatt på lønnsslippen. Det er tabellen som brukes. Hun hadde blitt trukket f ex 780 kr i skatt, og fikk det ikke til å stemmet at dette skulle være 38% av lønna. HI Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Men da er lønnslippen feil da. Nei. Lønsslippen oppgir både tabelltrekk og prosenttrekk som informasjon. Begge deler er riktig, men det er tabellen som brukes. Jeg tror prosenttrekket brukes på tilleggene eller noe sånt (men her er jeg usikker) Poenget er at hun ikke forsto at hun har tabelltrekk. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Virginia. Skrevet 19. februar 2013 #33 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt... Nei. Det sto tabell et eller annet OG 38% skatt på lønnsslippen. Det er tabellen som brukes. Hun hadde blitt trukket f ex 780 kr i skatt, og fikk det ikke til å stemmet at dette skulle være 38% av lønna. HI Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Men da er lønnslippen feil da. Nei. Lønsslippen oppgir både tabelltrekk og prosenttrekk som informasjon. Begge deler er riktig, men det er tabellen som brukes. Jeg tror prosenttrekket brukes på tilleggene eller noe sånt (men her er jeg usikker) Poenget er at hun ikke forsto at hun har tabelltrekk. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Tillegg? Er hun vanlig lønnsmottaker skal det kun stå tabell, og eventuelt en prosentsats som tilsvarer det som trekkes. Opplysninger om del 2 av skattekortet skal IKKE stå på lønnsslippen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #34 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Sikker på at du har skjønt hva hun mente nå? Trodde hun at hun trakk 7100 eller 7200 % skatt... Nei. Det sto tabell et eller annet OG 38% skatt på lønnsslippen. Det er tabellen som brukes. Hun hadde blitt trukket f ex 780 kr i skatt, og fikk det ikke til å stemmet at dette skulle være 38% av lønna. HI Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Men da er lønnslippen feil da. Nei. Lønsslippen oppgir både tabelltrekk og prosenttrekk som informasjon. Begge deler er riktig, men det er tabellen som brukes. Jeg tror prosenttrekket brukes på tilleggene eller noe sånt (men her er jeg usikker) Poenget er at hun ikke forsto at hun har tabelltrekk. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Tillegg? Er hun vanlig lønnsmottaker skal det kun stå tabell, og eventuelt en prosentsats som tilsvarer det som trekkes. Opplysninger om del 2 av skattekortet skal IKKE stå på lønnsslippen. Ja ok. Var sånn det var da. Skrev jo at jeg var usikker på det. Det står ihvertfall både tabell og prosent. Det var vel egentlig poenget mitt. Det er tabell som brukes. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå