Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #1 Skrevet 15. februar 2013 Fikk en skikkelig overhøvling fordi vi trekker for lite skatt av henne, og gjorde det også i fjor -noe som medførte restskatt. Nå var hun dritt lei av at vi holdt på sånn... Men hver enkelt har vel ansvar for å ha riktig skattetrekk ? Selv om skattekortene leveres inn hvert år, kan det jo ikke forventes at lønningsansvarlig skal sjekke alle ansattes nye kort opp mot de gamle for å se etter endringer. Praksis hos oss har vært at endringer må meldes fra om, men er det feil ? Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Det er arbeidstakers ansvar at skattekortet har riktig info, ja.. det der må hun ta med skatteetaten!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #3 Skrevet 15. februar 2013 Skattekortet viser nok riktig, men endring fra et år til neste må meldes fra om. Altså blir ikke endringer fanget opp automatisk i systemet vårt, men må meldes fra om. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. februar 2013 #4 Skrevet 15. februar 2013 Neinei, det må hun selv sørge for.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Det er selvfølgelig deres ansvar å trekke det som står på skattekortet. Anonym poster: d8a276bfd1907f611b9383ba94269ae5
Mamma til tre gutter Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Dette har hun ingen rett eller grunn til, det er ho som får skattekroner i posten og det er hennes ansvar å se at prosenten er sånn som hun ønsker... Og dette bør du si til denne personen, kan ikkje holde på sånn,, og denne personen an da ikkje ha vert nye ute i arbeidslivet, siden hun ikkje vet dette
Tipp topp Skrevet 15. februar 2013 #7 Skrevet 15. februar 2013 Når jeg leverer skattekort på jobben så antar jeg at skatten blir trukket iht det som står på skattekortet. Hvis hun har riktig skattekort og dere fortsatt trekker etter det gamle hadde jeg også blitt irritert.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #8 Skrevet 15. februar 2013 Dere trekker vel bare på bakgrunn av det nye kortet. Det ville jo vært deres feil om dere ikke hadde endret trekk etter det nye kortet, men.. Anonym poster: 2599ffad6dbe518d6f953f2c5ba6f037
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Dere må jo trekke ut fra det skattekortet viser. Dersom det er endringer fra året før så er det jo ikke den ansatte som skal si fra til dere ( med mindre den ansatte ønsker et høyere trekk enn kortet viser da). Anonym poster: 29050caeb4df30ccf1b3795027a7a556
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 Skattekortet viser nok riktig, men endring fra et år til neste må meldes fra om. Altså blir ikke endringer fanget opp automatisk i systemet vårt, men må meldes fra om. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Joda, men hun må selv ha kontroll på om hun tjener mer eller mindre enn forrige år, så dette skal hun ordne selv. Det er jo ikke sånn at dere skal gå gjennom skattetrekket til alle ansatte. For alt dere vet kan hun feks ha flere ekstrajobber uten at dere har stålkontroll på det, derfor må hun selv sørge for at skattekortet blir riktig.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 15. februar 2013 #11 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Hvis jeg forstår det riktig, så har hennes nåværende skattekort blitt endret siden forrige gang. Da er det vel deres jobb å trekke det som står på det siste skattekortet? Man går vel ikke automatisk etter det første skattekortet som ble registrert da hun ble ansatt, men retter opp i systemet hver gang det kommer nye kort. Ellers ville vitsen med å levere inn nytt skattekort hvert år blitt borte. Eller tar jeg helt feil her? Endret 15. februar 2013 av Kira bjeffer
Roheryn Skrevet 15. februar 2013 #12 Skrevet 15. februar 2013 Har ikke peiling om hva som finnes av regler - men all mulig logikk må da tilsi at å levere skattekort skal være nok? Hva i all verden skulle poenget med skattekort være hvis du i tillegg må gi beskjed dersom det er endringer på det fra året før? Da kunne jo kortet like gjerne ligget hjemme... Jeg har i alle fall aldri engang tenkt tanken om at jeg skulle måtte si i fra om endringer på kortet...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #13 Skrevet 15. februar 2013 Fikk en skikkelig overhøvling fordi vi trekker for lite skatt av henne, og gjorde det også i fjor -noe som medførte restskatt. Nå var hun dritt lei av at vi holdt på sånn... Men hver enkelt har vel ansvar for å ha riktig skattetrekk ? Selv om skattekortene leveres inn hvert år, kan det jo ikke forventes at lønningsansvarlig skal sjekke alle ansattes nye kort opp mot de gamle for å se etter endringer. Praksis hos oss har vært at endringer må meldes fra om, men er det feil ? Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Selvfølgelig skal dere sjekke de nye skattekortene hvert år og trekke det som står der.Hva i all verden er det du tuller med? Anonym poster: 444fb2ff3e58d2ca35aabde9a1311ee9
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #14 Skrevet 15. februar 2013 Mulig jeg misforsto, men: Dere må trekke det som står på skattekortet hun har sist har levert inn, så det er dere som må fange opp endringer. Men hun må sørge for at skattekortet er riktig. Høres ut som lønningsansvarlig hos dere bruker gammelt skattekort, da blir det jo feil og hun har grunn til å være sur. Anonym poster: d67dacddbca3fb2b08f8e04c7c28939d
soleia Skrevet 15. februar 2013 #15 Skrevet 15. februar 2013 Om skattekortet hennar er rett, så må vel de vere ansvarlege for å fylgje dette når de får nytt skattekort levert. Eller misforstod eg spørsmålet? Når eg sender nytt skattekort til mitt lønnskontor forventar eg, og erfarer, at dei trekkjer det som står på kortet utan at eg må gje dei særskilt beskjed om det. Og så må eg passe på at opplysningane til likningskontoret stemmer, slik at trekkprosenten på kortet vert rett.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #16 Skrevet 15. februar 2013 Skattekortet viser nok riktig, men endring fra et år til neste må meldes fra om. Altså blir ikke endringer fanget opp automatisk i systemet vårt, men må meldes fra om. Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Det er de ansatte som er ansvarlig for at skattekortet er riktig. Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å trekke det som står på skattekortet!!!! Jeg regner med at de ansatte leverer nye skattekort i januar hvert år? Arbeidsgiver er ansvarlig for å legge dette inn i lønnssystemet. Det er heldigvis også vanlig at arbeidsgiver faktisk gjør dette. Jeg har kontrollert dette hos mange kunder, og ALDRI funnet noen som har trukket feil skatt i forhold til skattekortet. Skjønner godt hun er forbanna! Revisor'n. Anonym poster: 3881fdc2e5f034c2ac9946f501ab3c1f Anonym poster: 3881fdc2e5f034c2ac9946f501ab3c1f
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #17 Skrevet 15. februar 2013 Ærlig talt. Jeg har aldri fått beskjed om at jeg må melde fra om endringer i tillegg til å levere inn nytt kort. Vi får beskjed om at vi i januar blir trukket samme som forrige års kort dersom nytt skattekort ikke er inne til lønnsavdelingen. Fra februar trekkes vi 50% hvis de ikke har ått det nye. Jeg hadde endret skattetabell i år, og det registreres automatisk av lønningskontoret. Anonym poster: 2599ffad6dbe518d6f953f2c5ba6f037
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2013 #18 Skrevet 15. februar 2013 Jeg er regnskapsfører og kjører lønn. Selvsagt skal dere sjekke opplysningene i det nye skattekortet hun har levert dere mot det som dere har registrert i systemet deres. Det er en del av jobben. Anonym poster: 16032fee29c9efe97ef008f75d9c6546
jente_80 Skrevet 15. februar 2013 #19 Skrevet 15. februar 2013 Hva er vitsen med å levere skattekort om lønnsmedarbeiderene ikke klarer å trekke korrekt skattetrekk??
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 15. februar 2013 #20 Skrevet 15. februar 2013 Jeg er regnskapsfører og kjører lønn. Selvsagt skal dere sjekke opplysningene i det nye skattekortet hun har levert dere mot det som dere har registrert i systemet deres. Det er en del av jobben. Anonym poster: 16032fee29c9efe97ef008f75d9c6546 Men når man bestiller skattekort, som jeg regner med denne arbeidstakeren har gjort, så skal man bant annet fylle ut hvor mye man kommer til å tjene på hele året. Det at denne arbeidstakeren har skrevet inn et for lavt beløp, slik at hun får en lavere trekkprosent enn hun egentlig skal ha, er jo ikke arbeidsgivers ansvar å sjekke opp?
Gjest Kira bjeffer Skrevet 15. februar 2013 #21 Skrevet 15. februar 2013 Jeg er regnskapsfører og kjører lønn. Selvsagt skal dere sjekke opplysningene i det nye skattekortet hun har levert dere mot det som dere har registrert i systemet deres. Det er en del av jobben. Anonym poster: 16032fee29c9efe97ef008f75d9c6546 Men når man bestiller skattekort, som jeg regner med denne arbeidstakeren har gjort, så skal man bant annet fylle ut hvor mye man kommer til å tjene på hele året. Det at denne arbeidstakeren har skrevet inn et for lavt beløp, slik at hun får en lavere trekkprosent enn hun egentlig skal ha, er jo ikke arbeidsgivers ansvar å sjekke opp? Jeg tror du misforstår her. Hun har sannsynligvis sendt inn dette til skatteetaten, og de har regnet ut hennes nye inntekt og sendt henne nytt skattekort. Problemet er at bedriften ikke automatisk retter opp når hun leverer sitt nye skattekort. De trekker fortsatt av det gamle (som ikke gjelder lenger), og hun får da feil trekk. Så her er det arbeidsgiver som ikke gjør jobben sin.
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 15. februar 2013 #22 Skrevet 15. februar 2013 Jeg tror du misforstår her. Hun har sannsynligvis sendt inn dette til skatteetaten, og de har regnet ut hennes nye inntekt og sendt henne nytt skattekort. Problemet er at bedriften ikke automatisk retter opp når hun leverer sitt nye skattekort. De trekker fortsatt av det gamle (som ikke gjelder lenger), og hun får da feil trekk. Så her er det arbeidsgiver som ikke gjør jobben sin. Mulig jeg misforstår, jeg regnet liksom bare med at arbeidsgiver bruker siste innleverte skattekort. Det er jo en selvfølge.. Litt vanskelig å vite siden hi ikke skriver noe mer enn det som står først.
Gjest thricane Skrevet 19. februar 2013 #23 Skrevet 19. februar 2013 Hvis jeg forstår rett har hun sendt inn nytt skattekort med et høyere trekk enn hva dere trekker fordi dere ikke endrer skattetrekk hvert år ut fra siste skattekort? Hva gjør dere med de som ikke leverer? Du har ansvar for å trekke etter siste gjeldene kort. Om du ikke mottar nytt kort hvert år, skal det trekkes 50 %. Dere kan ikke la gamle trekk ligge inne på de ansatte.
Liv & Røre Skrevet 19. februar 2013 #24 Skrevet 19. februar 2013 Fikk en skikkelig overhøvling fordi vi trekker for lite skatt av henne, og gjorde det også i fjor -noe som medførte restskatt. Nå var hun dritt lei av at vi holdt på sånn... Men hver enkelt har vel ansvar for å ha riktig skattetrekk ? Selv om skattekortene leveres inn hvert år, kan det jo ikke forventes at lønningsansvarlig skal sjekke alle ansattes nye kort opp mot de gamle for å se etter endringer. Praksis hos oss har vært at endringer må meldes fra om, men er det feil ? Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91 Jo, lønningsansvarlig SKAL sjekke alle nye skattekort opp mot de gamle. Det er derfor vi leverer nye hvert år, og ellers ved store endringer midt i året. Det skal være unødvendig å si fra muntlig da, innlevering av kortet er beskjed nok!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #25 Skrevet 19. februar 2013 HI her. Fikk ordnet opp i det. Lønningskontoret henter data elektronisk fra skatteetaten til samme tid hvert år så de tallene blir riktige. Men dersom arbeidstaker endrer trekk midt i året, blir ikke dette fanget opp uten at det gis beskjed om det. I dette tilfellet hadde ikke arbeidstaker skjønt hva som står på lønnsslippen, for det står både tabelltrekk og skattetrekk. Det er tabellen som brukes, og vedkommende trodde det var % som ble brukt og gikk rett i hysteri siden hun ikke fikk summen til å stemme med det oppgitte prosenttrekket. Hun har hatt riktig skattetrekk hele veien, i forhold til skattekortet. (Og jeg har blitt litt klokere i hvordan dette faktisk fungerer. Jeg har ikke noe med lønnskjøring og skattekortene å gjøre) Anonym poster: 9c6f4ec663f42a9b2096593751af4f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå