Gå til innhold

Minner fra bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har gått i bhg. Hva husker du fra bhg? Hvilke fine minner har du?

Anonym poster: e2eb9053a0927654955e9e312da13036

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg husker faktisk ingen verdens ting fra den gangen jeg gikk i barnehage. Har endel minner fra førskolen (het det for hundre år siden da jeg var ung!), men svært lite før den tid.

Skrevet

Husker at eg likte å spille Jakten på den rosa diamant, og at eg juksa (såg kor eg la den på brettet)

Også likte eg veldig godt samlingsstund, og 6-års gruppa.

Likte ikkje å være ute.

Skrevet

Husker vi alltid lekte pochahontas.. lekte i dukkehuset, og vevde vesker.

Men så begynte en ny bhgtante, og mamma skrev meg ut av hele barnehagen, for hun var så JÆVLIG. Så jeg var med mamma i parken der hun jobbet og hjalp til med de små barna der det siste året jeg egetnlig skulle gått i bhg..

(Jeg gikk i samme park fra 2-4 og bhg fra 4-5/6 (egentlig 7)

Skrevet

Husker ikke så masse, bare at vi lagde filtblomster med ekte saks. ar stor stas, dette var på våren før skolen begynte.

Anonym poster: acc43e93e93260e2e8ab87e169e28ca1

Skrevet

Vi dro og badet, løp gjennom vannsprederen, solte oss for å få fregner, tøyset på puteloftet, vevde, fingerheklet og spiste makaronisuppe. Bestevenninnen min og jeg hadde en pose bak jakkene våres med hemmeligheter i, og den ene tanten skremte den andre hver dag ved å tråkke på en melkekartong bak døra :) Har mange fine minner fra barnehagen jeg sluttet i i 1982.

Skrevet

Husker at vi ofte bygget hytte under bordet på småbarnsavdelingen, de koselige ansatte, at det kom brannbil og fylte uteplassen med skum, hvor høyt vi husket, klatretrærne på bålplassen i skogen, verdens største dame som vi var så heldige å ha som kokk, kysseleken, samlingsstunder med koselige sanger, risotto når det var karneval, baserommet med tjukkaser og ribbevegg, min første "kjæreste", spinatsuppe med egg, den gangen det regnet så mye at bare selsåringene fikk lov til å være ute, epleslang over gjerdet, at Håkon smugspiste sand selv om han var "stor", grønnsakshagen... I could go on and on....

Skrevet

Husker at vi lagde sølekaker, og at det var godt å komme inn og vaske hendene i lunkent vann etterpå, samtidig som det var litt vondt også fordi jeg var så kald...

Også husker jeg at jeg var litt misunnelig på de som ble hentet tidlig, for det ble aldri jeg. Sa det til mamma, også ble jeg hentet tidlig dagen etter, og da syntes jeg det var kjipt fordi vi ikke hadde fått lagt sølekaker enda. :P

Anonym poster: 88c3801a4c4cc2b04736c208a0b81f84

Skrevet

Jeg gikk ikke i barnehage men i barnepark.

Husker at:

Vi ertet en som Anne og rope: "Anne på landet, bæsja i spannet!"

Vi rev barken av et bjørketre som var der og sugde sevje fra "såret" på stammen.

Jeg bæsja i buksa og var fullstendig fortvilet, og gråt og gjemte meg bak parkhuset så ingen skulle oppdage det

En gutt fikk flis i rompa, det syntes vi andre var veldig morsomt

En annen gutt bet mange andre barn, bl.a. meg, så jeg fikk et kjempestor blåmerke på armen

Jeg var forelsket i kjæresten til den ene parktanten. Husker at jeg løp bort til ham når han sto utenfor gjerdet for å snakke med kjæresten sin.

Vi lekte med sånne skiløpere, sånne med tunge ski, som man sender ned en bakke.

Vi rømte fra barneparken? Vet ikke om det stemmer...

Mor hadde bluse som var knyttet i livet, så magen syntes når hun fulgte meg til barneparken (var på 70-tallet). Hun var pen.Vi gikk i 17.-maitog i området rundt barneparken.

Anonym poster: 3c0b78a36f7e7ba6bed8263c65699baa

Skrevet

Husker ingenting.

Anonym poster: d7ed7d2c92f123b5c8b45c6262d5cce0

Skrevet

Husker at jeg var populær å bli dullet med av de eldre jentene i bhg, jeg selv lekte mamma for de minste barna. Jeg var mye syk så jeg var ofte inne mens de andre var ute på vinteren. Det var skikkelig kjedelig. Husker ellers to episoder som har brent seg fast. Ene gangen var på sommeren da vi skulle få bade i bhg, men jeg fikk ikke lov fordi jeg hadde vært syk. Den andre episoden var at jeg spurte ei jente hvor gammel hun var, og ble sjokkert da hun sa hun var 6 år. Hun var veldig stor.

Skrevet

Også husker jeg at vi hadde en stor balje med rompetroll inne, og at vi fikk grønn grøt en gang.

Husker ganske mye når jeg tenker meg om.

Skrevet

Jeg husker i grunn veldig mye fra barnehagetiden, episoder, hva vi pleide leke, hvor vi pleide leke, hvor langt vi fikk lov å løpe fri i skogen (var ikke snakk om at de ansatte skulle kunne se alle barna til enhver tid da, nei;) )Mat vi pleide spise, hvordan bursdager ble feiret osv osv. I grunn husker jeg veldig mye fra jeg var liten. :)

Anonym poster: 163edec5f1b0a5fc2aaddbd4aa4a6246

Skrevet

Husker at jeg klipte håret på meg selv og de andre jentene som satt i nærheten. At vi lekte postkontor og bygde fuglehus.

Husker også at jeg måtte være med en streng dame på kjøkkenet fordi storebror og jeg prata greskt når vi lekte sammen

Skrevet

Husker mye, gikk der fra jeg var fem til jeg var sju.

En spesiell grøt som kokka (ja, var kokk i barnehagene på begynnelsen av åttitallet) laget, som jeg aldri glemmer smaken av, men som jeg aldri har smakt siden.

Husker planløsningen både innendørs og utendørs.

At det kjekkeste var å få være den som fikk ringe med bjella når alle skulle inn.

Et (i mine øyne) rampete tvillingpar og den onde kameraten deres som jeg var så redd. Møtte disse folka igjen på videregående, og særlig jenta kunne ikke skjønne at jeg hadde vært så redd dem. Morsomt i ettertid.

At vi dro på svømming.

Ansikt og navn på folk som jobbet der.

At jeg var med på å lage oversvømmelse en gang og fikk utrolig mye kjeft da de fant ut av det. Kan fortsatt ikke huske om jeg var med eller ble lokket/tvunget litt med, men hadde mareritt om den strenge voksne som kom mot oss på uteplassen da de oppdaget alt vannet.

Lekekroken med dukker.

Lekerommet der vi lekte doktor.

At jeg slikket på metall om vinteren og ble sittende fast.

At jeg spilte bakemester Harepus i oppsetningen av Hakkebakkeskogen.

Blå madrasser på lekerommet.

Den ene tohjulssykkelen som fantes, som alle kranglet om.

At jeg lærte å plystre der.

Pluss mange, mange andre smådetaljer.

Anonym poster: e07448e1a3f41a5b0cf111ed6e104727

Skrevet

Jeg husker to ting! Hehe det ene var at jeg året ned en flaske"lang" sklie og den andre er at når vi spiste så var det en gutt som hadde banan i ene hånda og brødskive med sjokoladepålegg i andre og spiste av de annenhver gang... Hehe

Skrevet

Husker en spesiell "barnehagetante" veldig godt. Har masse minner om henne. Jeg elsket å være ute. Likte veldig godt at jeg fikk være sammen med de store ungene. Det var to avdelinger der, en som gikk fra 3-5, og en som gikk fra 5-7. Jeg fikk flytte over på den med de eldste barna da jeg var 4, ettersom alle vennene mine flyttet over da :) Det var stor stas.

Husker vi var på diverse turer, både i fjæra, på båt, ute i nærmiljøet. Husker ingenting av måltidene, men husker at jeg nesten ble kvalt av en appelsinbåt en gang, og at en av de ansatte holdt meg opp ned over vasken mens hun dunket meg i ryggen....

Anonym poster: 0f7190aab53e6638994f2054bb766089

Skrevet

Husker en spesiell "barnehagetante" veldig godt. Har masse minner om henne. Jeg elsket å være ute. Likte veldig godt at jeg fikk være sammen med de store ungene. Det var to avdelinger der, en som gikk fra 3-5, og en som gikk fra 5-7. Jeg fikk flytte over på den med de eldste barna da jeg var 4, ettersom alle vennene mine flyttet over da :) Det var stor stas.

Husker vi var på diverse turer, både i fjæra, på båt, ute i nærmiljøet. Husker ingenting av måltidene, men husker at jeg nesten ble kvalt av en appelsinbåt en gang, og at en av de ansatte holdt meg opp ned over vasken mens hun dunket meg i ryggen....

Jeg husker også at den ene huska datt ned mens vi husket i full fart.... Sånn dekkhuske med kjetting. Den ene kjettingen løsnet og vi deiset i bakken. Det gikk bra da.

Husker rommene, og hvordan planløsningen var der inne. Husker uteområdet. Husker kjøkkenet, men ikke måltidene.

Skrevet

Husker en del, spesielt av turer og utelek, men også måltider og spilling inne. Men det jeg husker best er den gode følelsen, gleden! Forbinder rett og slett barnehagetiden med en skikkelig godfølelse, jeg var fornøyd og koste meg veldig :)

Skrevet

Husker bl.a. at jeg måtte sy 4 sting etter at jeg sklei på isen.

Ellers så er jeg så gammel at det stort sett bare var barn av kommunalt ansatte med rekrutteringsplass og alenemødre som fikk plass til barna i barnehage (og kanskje noen til). Det gjorde at det var en sær blanding barn.

Halvparten endte opp som aktive og lederskikkelser. En del av de andre endte opp som en del av kriminalstatistikken.....

Anonym poster: 9dae6d8855bb7f8f849cacb39b653a21

Skrevet

Småting jeg husker:

- Vi var noen barn på et rom alene. Og vi fikk et garnnøste. Vi "nøstet inn" hele rommet og lagde "spindelvev". Lekte at vi var edderkopper.

- Jeg husker en gutt som satt med blåkrone. Vi ble kjærester på ungdomsskolen ;)

- Jeg husker vi hadde en skog i uteområdet på barnehagen som vi lekte mye i.

- Jeg har fått fortalt at jeg tisset på gulvet i barnehagen en gang, og at en eldre gutt sprang og gled i det :s

- Jeg husker vi sov på et rom sammen - fire senger på ett rom

- Jeg husker vi brukte å sykle mye

- Jeg husker vi brukte å disse og lage "danser". Vi lagde de samme bevegelsene mens vi disset. Husker særlig godt "flatbrøddansen" ;)

- Jeg husker vi hadde spennende hefter med byer, buss, fly osv. der vi klipte ut ting som passet til og limte det på

+++

- Jeg husker vi hadde "katta i sekken" under karneval.

- Jeg husker at matpapiret til et barn tok fyr en gang vi spiste mat.

- Jeg husker vi fikk is en gang det var skikkelig varmt.

- Jeg husker at den ene barnehagetanten snek til meg og min venninne halspastiller. Vi sa det aldri til noen ;)

- Jeg husker onkelen min la en død hoggorm utenfor inngangen til barnehagen for å skremme oss :P:D

Husker myyye mer også...

Anonym poster: bcf8fa125c22ae447f6baf6403080d16

Skrevet

Husker bl.a. at jeg måtte sy 4 sting etter at jeg sklei på isen.

Ellers så er jeg så gammel at det stort sett bare var barn av kommunalt ansatte med rekrutteringsplass og alenemødre som fikk plass til barna i barnehage (og kanskje noen til). Det gjorde at det var en sær blanding barn.

Halvparten endte opp som aktive og lederskikkelser. En del av de andre endte opp som en del av kriminalstatistikken.....

Anonym poster: 9dae6d8855bb7f8f849cacb39b653a21

Kriminalstatistikken..?

Anonym poster: ebe2a4a221f92c6b1f4b414eae2527b2

Skrevet

Jeg HATA barnehagen, hver bidige dag var en kamp for mamma og pappa. Syntes det var et mas utenlike, alt for mye klær når man var ute, man måtte spise til faste tider og unger som man ikke likte.

Jeg har aldeles ingen gode minner fra barnehagen!

Skrevet

Jeg kunne skrevet flere bøker bare om den bhg jeg gikk i fra 1 til 2. Tror nesten jeg har flere minner derfra enn fra den jeg gikk i fra 2 til 4.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...