Gå til innhold

Inspirert; Avslappet forhold til mat og drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alle her inne så superkonsekvente på mat og drikke som de skal ha det til? Her spiser vi både kjøttdeig, taco, ketchup, sauser på glass, prim, syltetøy, saft, sjokolademelk, boller og juice. Er det bare oss det?

Alt med måte så klart. Drikker hovedsakelig vann til middag, men har vi lyst på saft eller juice en dag så blir det det. Spiser vi hot dog, så har vi ketchup på pølsene og skal vi på tur til byen så bekymrer jeg meg lite når frøken på 2,5år får en jucieboks og en bolle.

Er det blitt så tullerusk at alt skal være organisk, økologisk og sukkerfritt?

Alt med måte mener jeg - man skal tross alt lære barna å ha et avslappet men dog bevisst forhold til mat.

Personlig har jeg erfart at venninner som er vokst opp mye strengere enn meg i forhold til sukker, blir de største syndebukkene når det kommer til brus og sjokolade i voksen alder?

Hvordan hadde dere det når dere vokse opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er HELT enig med deg, og har også den samme erfaringen som deg når det gjelder personer jeg kjenner som har vokst opp med kostholdsnazistiske foreldre - de blir ofte de verste synderne, og derav overvektige, i voksen alder.

Jeg er oppvokst med det jeg vil kalle et vanlig norsk kosthold. I min familie er vi svært glade i god mat, og god mat er ofte sunn mat, men ikke alltid. Og det er faktisk helt greit!

Mine barn kommer til å vokse opp med et kosthold bestående av lett blanding - noe økologisk, mange rene råvarer - men også en bolle og en juiceboks på kjøpesenteret, eller vafler og saft en helt vanlig tirsdagskveld hos bestemor.

Skrevet

Neida, er ikke bare dere :)

Vi drikker kun vann, men kan godt spise en bolle nå og da. Kjøttdeig (kylling) bruker vi ganske ofte. Prim bruker vi ikke ettersom ungene er laktoseintolerante. Syltetøy har vi kun i helgene. Sjokolademelk er det ingen som liker. Ungene liker heller ikke så mye søtt pålegg. Taco har vi nesten hver helg.

Da jeg vokste opp hadde vi godteri kun på lørdager, og det var ingen overflod. Saft hadde vi litt av husker jeg. Syltetøy spiste vi når vi ville. Søsteren min har blitt en skikkelig godterispiser i voksen alder, mens jeg har gått motsatt vei og kan ha år uten at jeg i det hele tatt tar en liten sjokolade, eller godteribit. Jeg liker heller ikke brus på grunn av kullsyren. Her går det i vann, eller til nød litt saft eller juice innimellom.

Skrevet

Enig med deg...prøver å velge sunne råvarer i ukedagene, og koser oss med både pizza og godis i helgene. Det hender også at det kan bli både sjokoladekake og annet snacks hvis det er noen spesielt.

Sånn hadde jeg det i oppveksten også.

Anonym poster: 68ddbbddf8c08c52e897d507ac672588

Skrevet

Ikke noe hysteri her heller. Vi drikker vann til middag. Men kan godt spise sjokoladekake på en onsdag og om sommeren får ungene is nesten hver dag..

Skrevet

Mor mi var strengare enn andre foreldre i min oppvekst, likevel sit eg her som feit og sukkersugen :(

Eg prøver å lære ungane skilnad på kvardag og helg, dvs dei får saft og bollar til helga, og godteri og kaker i bursdagar ol (så små at dei ikkje spør om lørdagsgodteri enno)

Litt syltetøy og prim får dei og, sjølv om det er torsdag.

Skrevet

Jeg er bevisst på kostholdet til ungene, men er enig med deg, alt med måte. Vi har ikke sjokopålegg annet enn til jul ol., syltetøy er lov i helgene. Vi har heller ikke Oboy (for det klarer ikke JEG ligge unna). Vi snakker om mat man kan spise ofte og mat man ikke bør spise like ofte, og at grønnsaker er sunt og godt ;)

Det jeg ikke liker så godt er at min datter spiser andre steder enn hjemme (igjen, alt med måte), enkelte av venninnenes foreldre virker å være helt ukritiske til kjeks, søte drikker etc. i ukedagene. Jag tilbyr som regel skive til dem om de klager på at de er sultne, eller de får frukt (bare hvis jeg vet de har spist middag alt).

Jeg er en skikkelig godtemons, mannen er enda verre, så jeg sliter litt med å leve som jeg preker, men barna legger seg heldigvis tidlig, og på jobben kan jeg jukse litt ;) Må sette ned foten snart etterhvert som eldste blir så stor at hun gjennomskuer oss, men enn så lenge aksepterer hun at hun ikke får brus, selv om det står i kjøleskapet (sambo er ikke hennes pappa, muliges derfor hun godtar det, jeg drikker ikke brus).

Har blitt mye flinkere på egne vegne, men tenker også at det er mitt ansvar å legge et godt fundament frem til ungene selv styrer mer hva de har i seg, samtidig som jeg tillater meg selv å skjeie ut litt oftere enn ungene, noen goder skal man ha som voksen :)

Anonym poster: 8c9c7356637c8f053cd6bfdd14c86936

Skrevet

Null hysteri her og. Vi prøver å begrense godteri til lørdager og å holde oss unna kunstig søtning. Ellers kommer jeg ikke på noen regler her i huset :) Foreløpig er det matglede som er fokus, og vi forsøker så klart å spise noenlunde sunt med grovt brød, grønnsaker og frukt, men "skeier ut" med både pølser og fiskepinner og posesuppe rett som det er.

Hjemme gikk det mye i nokså fet husmannskost og veldig mye torsk og sei. Godis kun på lørdaget, men ofte vafler, pannelaler, boller etc midt i uka :)

Skrevet

Her spiser vi sunt og variert, frukt og grønnsaker hver dag. I tillegg går det mest i vegetarmiddager. Men nuggattien står i skapet og ungene får av og til, saft av og til og om vi er i byen hender det at de får bolle! Alt med måte!

Skrevet

Jeg mener vi har et avslappet forhold til kosthold, samtidig som vi har ganske mye kunnskap om det.

Likevel tror jeg mange som påstår de er avslappede og andre er hysteriske, egentlig bare bruker det som en forklaring på hvorfor de har et skikkelig jevnt rævva kosthold og forer ungene sine med dritt.

Jeg tror knapt jeg har møtt noen som selv mener de gir barna sine et helt elendig kosthold, men det er likevel nok av dem som gjør det.

Anonym poster: fcdff80d0630db70c2561e97976343b3

Skrevet

Skriver under på det du sier :)

Skrevet

Jeg føler meg faktisk veldig avslappet jeg, men når jeg leser her inne blir jeg skremt, og kjenner jeg gruer meg til ungen må begynne i barnehage og å bli med tilfeldige venner hjem og spise :/

Vi spiser ikke hel- og halvfabrikata, spiser kun pølser om vi har laget selv så jeg vet akkurat hva de inneholder, vi kan godt spise en is eller en yoghurt ved spesielle anledninger, men det er absolutt ikke en del av det daglige kostholdet. Jeg bruker mye penger på mat og liker å lage mat, og føler ikke noe stress med det i det hele tatt. Tenker ikke over at det er noen regel, men det er bare aldri ketchup, dressing på flaske, posemat etc i huset, tanken på å kjøpe det har aldri falt meg inn, så heller ikke tenkt over at det skal være noen regel på det.

Ser ikke hysteriet i dette i det hele tatt, ingen her savner saft, syltetøy og nugatti, og en unge som er vant med å få ordentlig mat vil heller ikke vite at junk er noe å savne.

Anonym poster: 1f0713adc23bed61da7728dc10d142eb

Skrevet

Vi har et ganske avslappet forhold til mat. Da jeg var liten brukte foreldrene mine å ha godterier og brus i hus hele tiden. Vi hadde heller ingen spesielle regler om når jeg fikk spise og drikke det. Det som er litt artig er at jeg spiste ikke godterier og drakk brus oftere av den grunn. Den dag i dag kan jeg like gjerne gi noen kjeks til datteren min på en tirsdag som en lørdag.

Skrevet

Jeg føler meg faktisk veldig avslappet jeg, men når jeg leser her inne blir jeg skremt, og kjenner jeg gruer meg til ungen må begynne i barnehage og å bli med tilfeldige venner hjem og spise :/

Vi spiser ikke hel- og halvfabrikata, spiser kun pølser om vi har laget selv så jeg vet akkurat hva de inneholder, vi kan godt spise en is eller en yoghurt ved spesielle anledninger, men det er absolutt ikke en del av det daglige kostholdet. Jeg bruker mye penger på mat og liker å lage mat, og føler ikke noe stress med det i det hele tatt. Tenker ikke over at det er noen regel, men det er bare aldri ketchup, dressing på flaske, posemat etc i huset, tanken på å kjøpe det har aldri falt meg inn, så heller ikke tenkt over at det skal være noen regel på det.

Ser ikke hysteriet i dette i det hele tatt, ingen her savner saft, syltetøy og nugatti, og en unge som er vant med å få ordentlig mat vil heller ikke vite at junk er noe å savne.

Vi som jobber 100% og følger ungene med på aktiviteter osv har ikke tid til å lage pølser og all annen mat selv. Fint for de som er hjemmeværende, men jeg sliter meg ikke ut med en arbeidsdag på 18 timer i døgnet for at halvfabrikata skal unngås totalt.

Anonym poster: 2f1c5a088ae834c6302f261231276734

Skrevet

Du har nok litt å grue deg til, for det er dei færraste som stappar pølsene sjølv før barnebursdagen ;)

Du er flink og matbevisst, og det er ei god arv ungane tek med seg, men litt kamelar vert det å svelge etter kvart som ungane veks til.

Eg har byrja å akseptere at det tydelegvis er pølser som skal vere barnas favoritt (mine er ikkje så glad i det enno) og at godteposane inneheld meir enn eg har kjøpt til dei i løpet av resten av året. Men om det daglege kosthaldet er bra, så meiner eg det går greit innimellom.

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at barna spiser sunn mat. Men er ikke hysterisk.. Maten de spiser til vanlig er sunn og god. Veldig lite posemat. Spiser grovt brød med sunt pålegg. Men de får også prim. Det hender vi spiser både pølser og pannekaker med blåbær syltetøy. Og de får også en bolle engang i blant. og is på sommeren.

Men jeg er bevist på hva de putter i seg. opptatt av økologisk mat. og unngår palmeolje. og vi har lite saft. Gir heller ungene juice.

Skrevet

Du har nok litt å grue deg til, for det er dei færraste som stappar pølsene sjølv før barnebursdagen wink.png

Du er flink og matbevisst, og det er ei god arv ungane tek med seg, men litt kamelar vert det å svelge etter kvart som ungane veks til.

Eg har byrja å akseptere at det tydelegvis er pølser som skal vere barnas favoritt (mine er ikkje så glad i det enno) og at godteposane inneheld meir enn eg har kjøpt til dei i løpet av resten av året. Men om det daglege kosthaldet er bra, så meiner eg det går greit innimellom.

Man stapper jo ikke pølser før hver barnebursdag, det lager man i så fall en gang i året og fryser ned, akkurat som at det er en slaktedag i året på høsten når man har fått et slakt, der det lages kjøttdeig, skjæres opp biffer, grytekjøtt, kokes kraft på bein og fryses ned etc.

Men hvem sier at man må servere pølser i en bursdag? Det finnes da mange andre og bedre alternativer, synes det er veldig trist at man i Norge alltid må ha de ekle pølsene. Det blir helt sikkert en hel masse kameler etterhvert, men ser ikke hvorfor det trenger å bety at man må ha pølser. Hos oss er det kun pølse til jul, da hjemmelaget. Om ungen aldri har spist pølse ellers vil jo ikke det bli naturlig å kreve å få i bursdagen sin heller. Synes det virker som de fleste unger spiser omtrent det foreldrene spiser, har faktisk aldri opplevd at de av mine venner som har et bevisst kosthold til mat får barn som kun spiser brød med prim, pølser og fiskeboller. De som er "avslappet" til mat derimot ender gjerne opp med å leve på pølse, burgere, fiskeboller og boller etter de får barn. Merkelig det der.

Vi som jobber 100% og følger ungene med på aktiviteter osv har ikke tid til å lage pølser og all annen mat selv. Fint for de som er hjemmeværende, men jeg sliter meg ikke ut med en arbeidsdag på 18 timer i døgnet for at halvfabrikata skal unngås totalt.

Ha ha ha, bare fordi du er lat og tiltaksløs som ikke får gjort noe betyr ikke det at andre er like patetiske. Mine foreldre har alltid jobbet fullt, og fint klart å lage maten fra bunnen likevel. Det er ikke sånn at man lager pølser fra bunnen hver gang man har pølser (hvilket forresten er ca tre ganger i året...) Man lager en stor batch en gang og fryser ned. Og ja, da tar det nesten en hel dag. Men vi gjør altså det i stedet for julekaker, som ingen i familien liker uansett ;) Hvor lang tid tror du det tar å lage mat fra bunnen? Jeg bruker ca 0,5-1 time per dag på matlaging. Det synes jeg lett det er verdt.

Skrevet

Takk for gode svar folkens! Godt å se at verden ikke har gått helt av skaftet! Litt fascinerende at dere som lager pølser selv, synes syltetøy og saft er junk og mener at vi som kaller oss for "avslappet" servere ungene våre "drit" (virkelig?) må gjemme dere som anonyme? Det gjør ingen ting altså, men de fleste andre her klarer å skrive hva de serverer ungene sine med nick ;)

Jeg har ingenting vondt å si om foreldre som har kunnskap og kapasitet utover det vanlige når det gjelder kosthold, men hvis dere gruer dere, eller enda verre, nekter å sende barna deres i bursdagsselskap fordi det blir servert Gilde-pølser og Husholdningssaft vil jeg neppe si at dere har et avslappet forhold til mat...

Skrevet

Er alle her inne så superkonsekvente på mat og drikke som de skal ha det til? Her spiser vi både kjøttdeig, taco, ketchup, sauser på glass, prim, syltetøy, saft, sjokolademelk, boller og juice. Er det bare oss det?

Alt med måte så klart. Drikker hovedsakelig vann til middag, men har vi lyst på saft eller juice en dag så blir det det. Spiser vi hot dog, så har vi ketchup på pølsene og skal vi på tur til byen så bekymrer jeg meg lite når frøken på 2,5år får en jucieboks og en bolle.

Er det blitt så tullerusk at alt skal være organisk, økologisk og sukkerfritt?

Alt med måte mener jeg - man skal tross alt lære barna å ha et avslappet men dog bevisst forhold til mat.

Personlig har jeg erfart at venninner som er vokst opp mye strengere enn meg i forhold til sukker, blir de største syndebukkene når det kommer til brus og sjokolade i voksen alder?

Hvordan hadde dere det når dere vokse opp?

Haha, så ikke denne tråden før jeg startet min egen.

Kunne nesten skrevet dette selv :-)

Anonym poster: a834ba4e1b3bf1cd3194a1dbf4001e39

Skrevet

Du har nok litt å grue deg til, for det er dei færraste som stappar pølsene sjølv før barnebursdagen wink.png

Man stapper jo ikke pølser før hver barnebursdag, det lager man i så fall en gang i året og fryser ned, akkurat som at det er en slaktedag i året på høsten når man har fått et slakt, der det lages kjøttdeig, skjæres opp biffer, grytekjøtt, kokes kraft på bein og fryses ned etc.

Men hvem sier at man må servere pølser i en bursdag? Det finnes da mange andre og bedre alternativer, synes det er veldig trist at man i Norge alltid må ha de ekle pølsene. Det blir helt sikkert en hel masse kameler etterhvert, men ser ikke hvorfor det trenger å bety at man må ha pølser. Hos oss er det kun pølse til jul, da hjemmelaget. Om ungen aldri har spist pølse ellers vil jo ikke det bli naturlig å kreve å få i bursdagen sin heller. Synes det virker som de fleste unger spiser omtrent det foreldrene spiser, har faktisk aldri opplevd at de av mine venner som har et bevisst kosthold til mat får barn som kun spiser brød med prim, pølser og fiskeboller. De som er "avslappet" til mat derimot ender gjerne opp med å leve på pølse, burgere, fiskeboller og boller etter de får barn. Merkelig det der.

Ha ha ha, bare fordi du er lat og tiltaksløs som ikke får gjort noe betyr ikke det at andre er like patetiske. Mine foreldre har alltid jobbet fullt, og fint klart å lage maten fra bunnen likevel. Det er ikke sånn at man lager pølser fra bunnen hver gang man har pølser (hvilket forresten er ca tre ganger i året...) Man lager en stor batch en gang og fryser ned. Og ja, da tar det nesten en hel dag. Men vi gjør altså det i stedet for julekaker, som ingen i familien liker uansett ;) Hvor lang tid tror du det tar å lage mat fra bunnen? Jeg bruker ca 0,5-1 time per dag på matlaging. Det synes jeg lett det er verdt.

Seriøst? Har dere ikke julekaker? Ikke så mye som en pepperkake engang?

Anonym poster: 70821fa1eb215cc9d7ba4cce14001de7

Skrevet

Takk for gode svar folkens! Godt å se at verden ikke har gått helt av skaftet! Litt fascinerende at dere som lager pølser selv, synes syltetøy og saft er junk og mener at vi som kaller oss for "avslappet" servere ungene våre "drit" (virkelig?) må gjemme dere som anonyme? Det gjør ingen ting altså, men de fleste andre her klarer å skrive hva de serverer ungene sine med nick ;)

Jeg har ingenting vondt å si om foreldre som har kunnskap og kapasitet utover det vanlige når det gjelder kosthold, men hvis dere gruer dere, eller enda verre, nekter å sende barna deres i bursdagsselskap fordi det blir servert Gilde-pølser og Husholdningssaft vil jeg neppe si at dere har et avslappet forhold til mat...

Det er jeg enig i, ungen får selvsagt spise det den får servert hos andre (selv om mor skjærer litt tenner i smug) og dra i de bursdagselsakp det blir invitert til, men JEG velger å ikke servere mat jeg anser er skadelig, og ja, jeg gruer meg litt hvis det blir mye av det. Et bursdagsselskap en gang i måneden er ikke noe stress, daglig dårlig mat i barnehagen pluss bursdagsselskap hver uke synes jeg er veldig kjedelig. Og jeg gjemmer meg som anonym fordi jeg er klok av skade, posemat-mafiaen går alltid til personangrep på folk som ikke er enige med dem,

Seriøst? Har dere ikke julekaker? Ikke så mye som en pepperkake engang?

Anonym poster: 70821fa1eb215cc9d7ba4cce14001de7

Nei, hvorfor skulle vi ha det når ingen liker det? Men hadde selvsagt laget noen julekaker om noen har lyst på et år :)

Skrevet

Er jo vokst opp med lørdagsgodt,- men var jo fordi vi ikke hadde råd til det oftere. Men var jo oftere hjemmebakte brød/kaker og kjeks, da enn nå, og saft,- hjemmelaget, og syltetøy, hjemmelaget.

Så alt i alt så var nok mitt barndoms kosthold mer sukkerfyllt enn mine barn sitt.

Jeg har selv hatt anorexia, og er livredd at mat skal få en stor betydning i mine barns liv. Ingenting skal gjøres farlig, spennende, ulovlig eller på annen måte ta stor plass i mine barns tanker. Mat er nødvendig, vi spsier for og leve, vokse, bli sterk og være i stand til og lære. Noe mat/snop er ikke bra med for mye av, fordi ikke bare vil det smake mindre godt om man spiser for ofte, men man kan få vondt i mage, vondt i tenner og ikke klare og lære seg ting like bra som med annen mat innabords..Veldig fokus på og ikke knytte det opp til utseende, vekt og fysiske prestasjoner, men opp mot fysiske fakta som barna faktsik har og kan oppleve selv,- og ha et realistisk forhold til..Sier aldri, ikke spis mer, da blir du feit...Det er mer, nå får du vondt i magen,- og hører de ikke etter så er det ofte det som skjer..Altså, mer realistisk og "fakta enn og si "du blir tykk";- for det skjer jo ikke...Ikke der og da :)

Mine barn har vist stor nytelse av sjokolade, nugatti og brus. Liker det veldig godt, men er de mett og utørst eller holder på med moro lek, så lar de være og forsyne seg av godteskåle, eller drikke opp brusglasset. Så enkelt er det. Jeg håper og ber om at jeg klarer og la de beholde sin naturlige sult- og metthetsfølelse,- slik at de stopper og spise når de er mett, selv om sjokolade blir tatt frem. De gør det nå, og bør derfor beholde denne egenskapen...Men om jeg begynner og mase og stresse for mye med og stoppe inntakt, begrense tilgang og mase om sunn og usunn mat, er jeg redd for at de vil pøse innpå hver gang noe slikt er tilgjengelig..Og det er jo ikke særlig lurt.

Anonym poster: 3bad779340eba8bed8b7eed0f0271269

Skrevet

Men dere som lager halvfabrikat fordi dere har så dårlig tid. Å lage f.eks sausen selv tar faktisk ikke noe lengre tid. Syntes faktisk mine gryteretter er mye kjappere å lage enn posegryterett.

Anonym poster: d1fbb2b45cb23f771f360f13c6553c4a

Skrevet

Er jo vokst opp med lørdagsgodt,- men var jo fordi vi ikke hadde råd til det oftere. Men var jo oftere hjemmebakte brød/kaker og kjeks, da enn nå, og saft,- hjemmelaget, og syltetøy, hjemmelaget.

Så alt i alt så var nok mitt barndoms kosthold mer sukkerfyllt enn mine barn sitt.

Jeg har selv hatt anorexia, og er livredd at mat skal få en stor betydning i mine barns liv. Ingenting skal gjøres farlig, spennende, ulovlig eller på annen måte ta stor plass i mine barns tanker. Mat er nødvendig, vi spsier for og leve, vokse, bli sterk og være i stand til og lære. Noe mat/snop er ikke bra med for mye av, fordi ikke bare vil det smake mindre godt om man spiser for ofte, men man kan få vondt i mage, vondt i tenner og ikke klare og lære seg ting like bra som med annen mat innabords..Veldig fokus på og ikke knytte det opp til utseende, vekt og fysiske prestasjoner, men opp mot fysiske fakta som barna faktsik har og kan oppleve selv,- og ha et realistisk forhold til..Sier aldri, ikke spis mer, da blir du feit...Det er mer, nå får du vondt i magen,- og hører de ikke etter så er det ofte det som skjer..Altså, mer realistisk og "fakta enn og si "du blir tykk";- for det skjer jo ikke...Ikke der og da :)

Mine barn har vist stor nytelse av sjokolade, nugatti og brus. Liker det veldig godt, men er de mett og utørst eller holder på med moro lek, så lar de være og forsyne seg av godteskåle, eller drikke opp brusglasset. Så enkelt er det. Jeg håper og ber om at jeg klarer og la de beholde sin naturlige sult- og metthetsfølelse,- slik at de stopper og spise når de er mett, selv om sjokolade blir tatt frem. De gør det nå, og bør derfor beholde denne egenskapen...Men om jeg begynner og mase og stresse for mye med og stoppe inntakt, begrense tilgang og mase om sunn og usunn mat, er jeg redd for at de vil pøse innpå hver gang noe slikt er tilgjengelig..Og det er jo ikke særlig lurt.

Anonym poster: 3bad779340eba8bed8b7eed0f0271269

Jeg blir utrolig glad for å høre at du har et så bevisst forhold til hvordan du formidler mat til barna dine! Jeg har selv vokst opp med en mor som stadig slanket seg, og selv om jeg ikke har blitt syk av dette selv, er jeg veldig nøysom med hvor mye og hvilket fokus mat skal ha i vår familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...