Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Hjelp meg! Før jeg blir gal! Storesøster er 16 mnd og lillesøster er snart 2 mnd. Får nok ikke bhg plass til største før høsten. Lillesøster styrer fælt om natten. Når hun endelig sovner på morgenkvisten har storesøster våknet av hylingen. Da kommer hun inn til oss, lillesøster våkner dermed (uansett om lillesøster sov videre må jeg opp, for har ikke en sjans til å roe storesøster når hun først har våknet). Mannen min jobber, men hjelper så klart til i helgene. Det er ukedagene som gjør meg tullete!! Ingen rutiner på noe som helst lengre! Ammer hver 2.time minst, lillesøster hyler hver gang jeg legger henne ned. Storesøster får ikke aktivisert seg nok. Ja. Det er bare kaos. Får jeg lagt lillesøster og satt storesøster til bordet med litt mat, så kan du banne på at lillesøster våkner i det jeg vurderer å sette meg ned å slappe av! Det er iskaldt ute og vi har ikke veranda her vi bor. Får dermed ikke vært særlig ute eller trillet minste heller. Noen ganger har jeg bare ropt høyt; faen, kødder dere med meg eller??? Nå er det nok! Please gi meg noen magiske råd for å holde ut denne helvetestida!!! Ja, tida flyr med nr 2. TAKK GUD FOR DET!! Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Vil bare si lykke til Hehe. Anonym poster: 69066f5825f5aec10c48a242ff6ad9c7
Elsker livet Skrevet 13. februar 2013 #3 Skrevet 13. februar 2013 Prioriter søvn hver gang du ikke er alene med barna. Min nr. 2 hadde kolikk, ikke moro å sove fra 5-7, men det gikk over. Mannen tok mye av nettene og hjalp til meg aktivisering av eldste om ettermiddagen. Jeg syns ikke det var så vanskelig å aktivisere eldste selv om jeg hadde en skrikerunge. Det verste var zombiefølelsen og kort lunte.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Bæresjal på minstemor? Det hørtes veldig slitsomt ut.. :s Hvorfor styrer minsten om natta? Er det mulig å gi henne mme sånn at du hvetfall får litt søvn? Er hun plaget med luft? Anonym poster: 93c4ab7938fdada73227df0bbcf58226
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #5 Skrevet 13. februar 2013 Elsker livet: hvordan aktivisere du henne? Mannennekter å a hele netter i ukedagene, siden han må være opplagt i jobben. Han tar minstemor i helgene om natten da. Uansett hører jeg hylingen når hun våkner for mat, for leiligheten Er såpass liten. Lykke til, etterfulgt av hehe? Sympatisk svar. Et ikke hvorfor hun styrer på nettene. Har vært til Kiropraktor ned henne, men fant ikke noe. Tror det er luft som plager henne. Hi Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Puh, forstår din smerte... Her hadde heldivis 2 åringen barnehage plass da minsten ble født, hadde ikke vært menneske uten det. Her sov heldigvis begge barna natten igjennom bank i bordet, men med en hyper 2 åringen ( som senere fikk ADHD diagnose) og var ekstremt sjalu på lille babyen så var det veldig veldig tøft bare på ettermiddagen og helgene! Mannen reiser også offshore så hadde nok ikke klart alle helgene alene uten at familien hjalp meg med eldste ofte. Jeg tror nok det som du sliter med og mange andre nemelig søvnløse netter må være det verste, men kjenner meg igjen i det du seier allikevel for jeg kunne aldri gå fra babyen forks for eldste løftet,sprang rundt og styrte hele tiden.... Jeg leverte tidlig i barnehagen og hentet sent mange ganger. Håper du får barnehage plass før sommeren og hvis ikke må du jo bare holde ut til høsten. Kan ikke mannen ta med seg eldste eller begge 2 i helgene så du får innhentet deg?? Anonym poster: a032ba9aafd8c637b23451c3003f0b3f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Mannen min har sagt at jeg kan få en helg helt alene. Jeg fullammer og lurer på når det er akseptabelt at man er borte fra så liten baby en helg? For min del hadde jeg tatt den alenrhelgen fort som bare det. Hi Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Om det er luft som plager henne må du jo finne årsaken til luften. Svelger hun masse luft, feil sugetak, regaerer hun på noe du spiser? Løk, kål, kullsyre, koffein, osv? Kan gi henne sukkervann når det står på som verst slik at du hertfall får litt søvn. Har du prøvd miniform fra apoteket? Jeg har ikke prøvd det selv, men vet at andre har hatt god effekt av det. Ammete kan og redusere litt luft. Anonym poster: 93c4ab7938fdada73227df0bbcf58226
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 kan du ikke ha dagmamma noen dager i uken på eldste frem til bhg plassen er i orden? da får du henta deg inn litt. Anonym poster: 7c16a4dd1bdc685f6c53396e04c13907
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 Har vært akkurat der du er, og det har blitt bedre! Det som hjelper er rutiner og vogn i stuen;-) Gikk to timers tur hver dag, uansett vær og temperatur. Gikk når eldste var våken, slik at sovetiden hjemme ble brukt på å hvile. Dro gjerne en tur på butikken for å kjøpe ferskt brød og droppet innom lekeplasser på vei hjem, da gikk det en time der også. Også bygget vi duplo i store mengder... Og vugget vogna samtidig;-) nå er nr 3 kommet her og har de eldste hjemme en gang i uken:-) Anonym poster: ea4829cad291686fd0bad6bb79a5389c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 Tusen takk for mange gode tips. Likte forslag om å gå lang tur hver dag, kanskje jeg får storesøster til å sovne lettere på dagen også da. Det er også slit, Hi Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 Babyen er jo bare to mnd så skjønner ikke hvorfor alle skal finne årsaker til tull om natten - er vel helt normalt? Høres slitsomt ut, men snart er det vår - mye enklere å være ute:) og rundt tre- fire mnd pleier vel det aller verste nattestyret være over? Skjønner at du blir desperat altså.. Men hva med å gå til åpen bhg eller noe? Så får eldste kanskje løpt fra seg litt.. Anonym poster: be19ad411ae2b8861fb9617aeeedc655
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 Er mannen hjemme på ettermiddagene. Kan du prøve å sove noe da? Du går velkontantstøtte nå, kan du bruke dagmamma et par ganger i uken eller betale nien for å ta med største ut og leke eller noe?? Jeg har selv med akkurat samme aldersforskjell som dine, det første jeg gjorde for husfreden var å kutte ned på ammingen og over på flaske, da kunne mannen i større grad ta seg av beibien når han var hjemme og jeg kunne sove.Pluss at beibien ble MYE roligere av å få flaske. Det var viktigere at jeg hadde overskudd til å ta meg av begge barna på en god måte, fremfor å skulle amme. Etterhvert gikk det seg til, men det er kjipt når det står på som verst...Lykke til, det blir å ordne seg:-) Anonym poster: 38da576514b959126aebb3d0eb8f9023
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #14 Skrevet 13. februar 2013 Vi er i åpen bhg en gang i blant. Men ofte er jeg så sliten på morgenen at jeg ikke rekker å styre ut med begge før storesøster plutselig skal ha duppen sin. Og når hun våkner er det ikke lenge før den stenger. Ja, gleder meg til våren! Og ja, babyer styrer ofte, slik er det bare. Har prøvd minifom, kutte ut alt av matvarer, melk osv. Lillesøster styrer rett og slett litt mer, så håper det gir seg ved 3 mnd. Tror jeg får prøve å finne dagmamma. Hi Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #15 Skrevet 13. februar 2013 Hvor i landet bor du? Anonym poster: bb0e86ace5d6d620b7e768afe226e3de
Fire småtroll Skrevet 13. februar 2013 #16 Skrevet 13. februar 2013 Tror du må ut en tur selv om det er kaldt, eldste blir sliten av frisk luft og trenger det. Dere trenger ikke gå langt, la eldste gå selv bare opp og ned gata eller noe sånt. Jeg har vært ute hver dag med mine barn, da spiser de godt og sover godt etterpå. Så ville jeg jobbet med å finne ut hvorfor minste skriker, gir du henne minifoam? Det hjalp på det ene barnet her. Minstemor her tålte ikke at jeg drakk melk, da skrek hun og fikk vondt i magen. Jeg måtte kutte ut melkeprodukter i kosten og da ble hun som en ny unge. Hun var nesten 5 mnd før jeg forsiktig kunne spise litt yoghurt o.l. uten at magen hennes reagerte. Det er ganske vanlig at en liten umoden tarm reagerer på melk, så jeg ville prøvd å kutte ut det. Sov når du kan, legg deg i senga litt om ettermiddagen og tidlig kveld. Sov litt på dagen i helgene mens mannen triller en tur med ungene eller tar de med seg og besøker svigermor. Det går seg jo til, du må bare puste med magen og ta en dag av gangen så lenge.
Fire småtroll Skrevet 13. februar 2013 #17 Skrevet 13. februar 2013 Tror du må ut en tur selv om det er kaldt, eldste blir sliten av frisk luft og trenger det. Dere trenger ikke gå langt, la eldste gå selv bare opp og ned gata eller noe sånt. Jeg har vært ute hver dag med mine barn, da spiser de godt og sover godt etterpå. Så ville jeg jobbet med å finne ut hvorfor minste skriker, gir du henne minifoam? Det hjalp på det ene barnet her. Minstemor her tålte ikke at jeg drakk melk, da skrek hun og fikk vondt i magen. Jeg måtte kutte ut melkeprodukter i kosten og da ble hun som en ny unge. Hun var nesten 5 mnd før jeg forsiktig kunne spise litt yoghurt o.l. uten at magen hennes reagerte. Det er ganske vanlig at en liten umoden tarm reagerer på melk, så jeg ville prøvd å kutte ut det. Sov når du kan, legg deg i senga litt om ettermiddagen og tidlig kveld. Sov litt på dagen i helgene mens mannen triller en tur med ungene eller tar de med seg og besøker svigermor. Det går seg jo til, du må bare puste med magen og ta en dag av gangen så lenge. Oi, så plutselig at du allerede har prøvd minifoam og å kutte ut melk, sorry. Noen barn er bare mer "high need" enn andre, minste her var sånn. Jeg har sagt det mange ganger, at det er godt hun ikke kom først, for da hadde det aldri verden blitt fire barn på oss
Elsker livet Skrevet 13. februar 2013 #18 Skrevet 13. februar 2013 Elsker livet: hvordan aktivisere du henne? Mannennekter å a hele netter i ukedagene, siden han må være opplagt i jobben. Han tar minstemor i helgene om natten da. Uansett hører jeg hylingen når hun våkner for mat, for leiligheten Er såpass liten. Lykke til, etterfulgt av hehe? Sympatisk svar. Et ikke hvorfor hun styrer på nettene. Har vært til Kiropraktor ned henne, men fant ikke noe. Tror det er luft som plager henne. Hi Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c Han tok han med ut,bæresele, vogn, sandkasse, se på/mate dyra på gården o.l. Tok han med på besøk, lekte med leker/duplo og ikke minst kaste i senga, snurre rundt, klappe, synge, danse og andre bråkete støvoppvirvlende aktiviteter. Hadde barnesete i traktoren, så ofte fikk vi slått to fluer i en smekk med at eldste var med pappa på "jobb". Nettene delte vi ofte. Han la seg kl. 21 og stod opp kl. 2. Jeg overtok sengen, og motsatt. Noen ganger la jeg meg med en gang vi hadde spist middag og sov så lenge jeg orket. Så tok jeg natta. Svigerforeldre bidro også, og gjør det fremdeles ved behov.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #19 Skrevet 13. februar 2013 Før vi fikk barn, tenkte jeg at mannen må så klart få sove hele natta. Han skal tross alt på jobb. Met det viste seg fort, at jeg hadde ikke kommet igjennom dagene, hvis han aldri skulle ha hjulpet på natta. Det er tungt å ikke få nok søvn. Og at mannen må ta en natt i ny og ne, har han ikke vondt av! Anonym poster: 8c2c447deed8350e46488a010c453d99
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #20 Skrevet 13. februar 2013 Vil ikke si hvor vi bor, men det er på østlandet, times kjøring unna Oslo. Mannen jobber i Oslo og har fleksibel jobb. Men enkelte uker har han bodd i leiligheten vi har i Oslo, når det har vært viktig at han har vært tidlig og hatt lange dager på jobb. Da tar jeg legging og alt alene. DET har vært slit det! Ser for meg at det er mer styr med flasker enn ammingen? De må kokes, planlegges dersom man skal ut osv. Da er det lettere å slenge fram puppen også. Men lillesøster tar flaske også, så da går det greit at vi gir mme når pappaen har henne. Er jeg gal om jeg tar en alenehelg nå, så tidlig? De vil jo være sammen pappaen sin. Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #21 Skrevet 13. februar 2013 12.17 var altså HI Anonym poster: b421f8cc9266441b5878d03a958f129c
Ikkesåallerværst Skrevet 13. februar 2013 #22 Skrevet 13. februar 2013 Hun er liten for en hel helg alene, men må du så må du. Men er det ikke bedre om faren tar med ungene mest mulig ut lørdag og søndag, samt tar natten utenom mating, slik at du får slappe av best mulig? Jeg syns det var og er slit nok med to med 2,5 år i mellom og skjønner virkelig ikke hvordan jeg skulle klart to tette. På grunn av nattestyr og en kombo av to s,å som er dårlig (hyper treåring og sart og irritabel baby).
SmallTalk Skrevet 13. februar 2013 #23 Skrevet 13. februar 2013 Jeg syntes ikke du er gal om du tar alenehelg så tidlig, men kanskje du blir gal om du ikke gjør det? Jeg syntes du har en tøff hverdag, og på en alenehelg kan du få hentet deg inn og komme tilbake med litt overskudd igjen. Jeg reiste bort nesten en hel helg da minste var 4 mnd. Fullammet enda, bare pumpa meg når jeg var borte... Gikk veldig fint, og var også veldig deilig å være litt alene selv om omstendighetene ikke var så hyggelige (begravelse) 2 tips til deg. Gå ut en tur hver dag, du vil føle deg bedre Aksepter at det er som det er nå, og om noen mnd vil livet bevege seg tilbake til normalen igjen!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #24 Skrevet 13. februar 2013 Mitt tips er å gå på helsestasjon og NAV. De kan hjelpe til å få barnehageplass til største mann. Fortell hvordan du har det, og at det er veldig lite gunstig for din egen helse å leve med et slikt hardkjør, for det er jo det det er!! Vet at det kan fungere å gå til helsesøster og fortelle om situasjonen din og høre om det er muligheter for en halv plass i bhg om ikke annet. Vet at man kan få hjelp til slikt om det virkelig er behov for det. Og høres sånn ut for deg!! Det er så lett for andre å si at det bare er for en periode. Men du skal faktisk eksistere selv også. Og ikke minst unngå å slite deg helt ut i permisjonen din. Ønsker det lykke til og håper det ordner seg for deg!!! Anonym poster: 3efe9e262850980d909f67a1ddc70028
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2013 #25 Skrevet 13. februar 2013 jeg som lurte på hvor i landet du bodde, jeg bor i oslo og er dagmamma og kan hjelpe deg hvis du trenger det. er godt voksen ungene mine er i alder 4 til 26. de to minste er tvillinger. heldigvis er vi over det verste, jeg vet akkurat hvordan du har det. Anonym poster: bb0e86ace5d6d620b7e768afe226e3de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå