Gå til innhold

Ull regulerer varmen? Neppe...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, sikkert for noen.

 

Men hadde ullundertøy under bukse og genser inne i går kveld (skulle ut senere) og holdt på å koke!! Utrolig ubehagelig varmt å ha under klærne innendørs og jeg var ikke spesielt aktiv engang.

 

Fikk meg til å tenke på de ungene som blir kledd i ullundertøy under f.eks cordbukser/olabukser og collegegenser inne i bhg hvor de i tillegg er mange og er aktive. Kan umulig være sunt for ungene å bli så varme.

 

Mine unger går bare i ullundertøy inne, ellers tar jeg av ullundertøy innendørs og bruker bukse og genser.

 

Vet jeg kommer til å få svar som at "min unge blir ikke varm inne med ull under bukse og genser etc...." Men måtte bare få ut min erfaring. Møter så utrolig mange unger som kommer så overkledd inn på avdelingen

 

Eh, ull under andre klær regulerer selvsagt ikke varme fordi de andre klærne lager det tett. Poenget er at du kler på ungen en tynn ullgenser I STEDET FOR en annen genser, ikke i tillegg. Og kanskej har en ullbukse i stedet for en dongribukse, ikke i tillegg. Nek.

 

Anonym poster: 5e359c1645ad036947b1468f3c1e670a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, sikkert for noen.

 

Men hadde ullundertøy under bukse og genser inne i går kveld (skulle ut senere) og holdt på å koke!! Utrolig ubehagelig varmt å ha under klærne innendørs og jeg var ikke spesielt aktiv engang.

 

Fikk meg til å tenke på de ungene som blir kledd i ullundertøy under f.eks cordbukser/olabukser og collegegenser inne i bhg hvor de i tillegg er mange og er aktive. Kan umulig være sunt for ungene å bli så varme.

 

Mine unger går bare i ullundertøy inne, ellers tar jeg av ullundertøy innendørs og bruker bukse og genser.

 

Vet jeg kommer til å få svar som at "min unge blir ikke varm inne med ull under bukse og genser etc...." Men måtte bare få ut min erfaring. Møter så utrolig mange unger som kommer så overkledd inn på avdelingen

 

Eh, ull under andre klær regulerer selvsagt ikke varme fordi de andre klærne lager det tett. Poenget er at du kler på ungen en tynn ullgenser I STEDET FOR en annen genser, ikke i tillegg. Og kanskej har en ullbukse i stedet for en dongribukse, ikke i tillegg. Nek.

 

Anonym poster: 5e359c1645ad036947b1468f3c1e670a

 

Nek kan du være selv, men hvis du ser på unger i bhg så er det mange som har ullundertøy under vanlige klær. Idiot!!

 

Anonym poster: 43b761ea924eeec614e6b90ea444d3ca

Skrevet

Jada, sikkert for noen.

 

Men hadde ullundertøy under bukse og genser inne i går kveld (skulle ut senere) og holdt på å koke!! Utrolig ubehagelig varmt å ha under klærne innendørs og jeg var ikke spesielt aktiv engang.

 

Fikk meg til å tenke på de ungene som blir kledd i ullundertøy under f.eks cordbukser/olabukser og collegegenser inne i bhg hvor de i tillegg er mange og er aktive. Kan umulig være sunt for ungene å bli så varme.

 

Mine unger går bare i ullundertøy inne, ellers tar jeg av ullundertøy innendørs og bruker bukse og genser.

 

Vet jeg kommer til å få svar som at "min unge blir ikke varm inne med ull under bukse og genser etc...." Men måtte bare få ut min erfaring. Møter så utrolig mange unger som kommer så overkledd inn på avdelingen

 

Eh, ull under andre klær regulerer selvsagt ikke varme fordi de andre klærne lager det tett. Poenget er at du kler på ungen en tynn ullgenser I STEDET FOR en annen genser, ikke i tillegg. Og kanskej har en ullbukse i stedet for en dongribukse, ikke i tillegg. Nek.

 

Anonym poster: 5e359c1645ad036947b1468f3c1e670a

 

Nek kan du være selv, men hvis du ser på unger i bhg så er det mange som har ullundertøy under vanlige klær. Idiot!!

 

Anonym poster: 43b761ea924eeec614e6b90ea444d3ca

 

Ærlig talt, er det virkelig nødvendig å snakke sånn til hverandre. Skulle tro det sto om liv og død. Vær litt hyggelige.

 

Anonym poster: 2eaed9f839add34537d9a45b24f4ebd5

Skrevet

Tipper du har dårlig ullkvalitet på tøyet ditt, ettersom det klør. Hvis du har 2. eller 3. sort ull, klør det. De fleste produsenter av ull til barn bruker 1. sort. Voksne kan med hell bruke ull-blandinger, f.eks med silke.

Grunnen til at ull klør er stivheten i ullfiberen. Så hvis ulla er fra et sted på sauen som er mye utsatt, feks. utsiden av låret, vil ullhåretne være stive og dermed stikke ut av strikken og klø. Er ulla fra f.eks under haken til sauen, er det veldig mykt og håret knekker ikke, eller stikker ut av strikken. Ergo ingen kløe.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du kjøpte denne ulla?

 

Jeg bruker ull/silkeblanding hele vinteren, innerst og som pysjamas. Klør aldri, men det er klart at jeg tar den på for å være varm, så den varmer jo.

 

Du er nå ganske så påståelig. Både jeg og eldstemann tåler ingen ull i det hele tatt, uansett sort. Vi klør og får utslett av ull, en gang satt jeg på et møte på jobb i 7 timer og klødde uavbrutt i like mange timer, hadde på ullkjole. Grusomt! Enkelte tåler rett og slett ikke ull.

 

Anonym poster: 88948073a3ea9a0a916b62236921426a

Skrevet

Tipper du har dårlig ullkvalitet på tøyet ditt, ettersom det klør. Hvis du har 2. eller 3. sort ull, klør det. De fleste produsenter av ull til barn bruker 1. sort. Voksne kan med hell bruke ull-blandinger, f.eks med silke.

Grunnen til at ull klør er stivheten i ullfiberen. Så hvis ulla er fra et sted på sauen som er mye utsatt, feks. utsiden av låret, vil ullhåretne være stive og dermed stikke ut av strikken og klø. Er ulla fra f.eks under haken til sauen, er det veldig mykt og håret knekker ikke, eller stikker ut av strikken. Ergo ingen kløe.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du kjøpte denne ulla?

 

Jeg bruker ull/silkeblanding hele vinteren, innerst og som pysjamas. Klør aldri, men det er klart at jeg tar den på for å være varm, så den varmer jo.

 

Du er nå ganske så påståelig. Både jeg og eldstemann tåler ingen ull i det hele tatt, uansett sort. Vi klør og får utslett av ull, en gang satt jeg på et møte på jobb i 7 timer og klødde uavbrutt i like mange timer, hadde på ullkjole. Grusomt! Enkelte tåler rett og slett ikke ull.

 

Anonym poster: 88948073a3ea9a0a916b62236921426a

 

 

Jeg har selv hatt ull som klør og bruker nå ull som ikke klør. Det er en megaforskjell!

Det er mange som ikke tåler ull, men det er ulike grunner til at man reagerer, som jeg nevnte dårlig ullkvalitet, at ulla er vasket med lanolin -som ulla fra Nøstebarn- (da reagere de med atopisk eksem).

Selvfølgelig passer ikke ull for alle, jeg vil bare nyansere litt med hensyn på årsaken til at det klør, eller at man reagerer.

Ingen grunn til å bli opprørt av det, jeg prøver bare å gi gode råd:-)

Skrevet

Jeg jobber med ullsett + arbeids dress på min arbeidsplass.Fra 20 minus til 80 grader. Sliter ikkje med noen problem.

 

Anonym poster: 24fd17c96ef64cf0225b39c351a762e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...