Gå til innhold

Ull regulerer varmen? Neppe...

Anbefalte innlegg

Gjest Julia1984
Skrevet

Jada, sikkert for noen.

Men hadde ullundertøy under bukse og genser inne i går kveld (skulle ut senere) og holdt på å koke!! Utrolig ubehagelig varmt å ha under klærne innendørs og jeg var ikke spesielt aktiv engang.

Fikk meg til å tenke på de ungene som blir kledd i ullundertøy under f.eks cordbukser/olabukser og collegegenser inne i bhg hvor de i tillegg er mange og er aktive. Kan umulig være sunt for ungene å bli så varme.

Mine unger går bare i ullundertøy inne, ellers tar jeg av ullundertøy innendørs og bruker bukse og genser.

Vet jeg kommer til å få svar som at "min unge blir ikke varm inne med ull under bukse og genser etc...." Men måtte bare få ut min erfaring. Møter så utrolig mange unger som kommer så overkledd inn på avdelingen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Bhg må bli flinkere til å kle av de litt når de er innendørs. For det blir altfor varmt og da spesielt for et aktivt lite barn :/

Anonym poster: efd22b26e8b072dfb27de63dbe88a3d5

Skrevet

Helt enig. Ekkelt med 2 lag. Bruker det aldri sjølv. (bortsett fra ute på kalde dager)

Mine barn går uten strømpebukse/stillongs heile våren og høsten. Kun no på det kaldaste har de på det når de går til barnehage.

Men har alltid slikt liggende i hylla, så de får ta det på seg før de går ut.

Skrevet

Enig! Heldigvis er mine unger gode til å kle av seg selv når det blir ubehagelig. Husker da jeg som nybakt førstegangsmamma kledde ungen i ull og la den i ulltepper om sommeren. Oppdaget at babyer kan bli gode og svette selv om andre påstår at de ikke kan det...

Anonym poster: ef2fa8c270535bca94578bef4b8c1a91

Skrevet

Enig når det gjelder ull under vanlige klær. Det klør og er varmt.

Ull under ull derimot, er deilig uansett temperatur. Det bruker barna her hele den kaldeste perioden. (F eks vanlig ullundertøy + krinkelull joggedress eller janus onepiece). På vår og høst går de som regel bare i ullundertøyet.

Og vi voksne går også en del i ett eller to lag ull, inne og ute:-)

Anonym poster: 9c0fcf60473688ac00b94ce8e73a05fa

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis barnet mitt skal ha på seg ull ute i bhg, må jeg kle det på under de vanlige klærne. Ellers blir det nok ikke tatt tak i, og jeg kan for så vidt skjønne at det blir mye ekstraarbeid på dem om de skulle hatt helskift på alle barna før de gikk ut. Men heldigvis er bhg flink til å kle av de ytterste klærne, nesten litt for flinke. Vi bruker ofte veldig tynne ullklær, spm ikke er nok i en kald bhg alene. Men det er ofte slik jeg møter ham når jeg skal hente, kald på kroppen og i tynnetynne ullklær. En dag gikk han i våte sokker (bomull for en gangs skyld), som han hadde hatt på seg siden de var ute midt på dagen. Enda har han minst tre andre par i hylla si...men det var nå en annen sak...

Skrevet

Klær over ull er for varmt inne. Jeg sender som regel ungen i bhg i bare ullundertøyet, så er jeg sikker på at han ikke koker resten av dagen. Han har bukser i kassa, men sjeldent at de gidder å ta på noe der i fra.

Anonym poster: 96791c13c42207057670eafbcfec585f

Skrevet

Jeg blir helt mørkeredd når dere forteller om hvor sløve bemanningen i barnehagene deres er! Jobbet mange år i barnehage og vi var veldig, veldig nøye på sånne ting. Leit å le

Anonym poster: 5d0528ed5acf0fec93e6dd83da97538d

Skrevet

Leit å lese!

Anonym poster: 5d0528ed5acf0fec93e6dd83da97538d

Skrevet

"Vanlige" klær over ull hemmer Ullens regulerende effekt.

Mine unger går aldri med to lag klær inne, uavhengig av type klær. Inne løper de stort sett rundt i stillongs/strømpebukse og genser. Og så tar vi på neste ull-lag under dressen når vi går ut.

Anonym poster: 8d1a123836ea8816b2e64569167986e8

Skrevet

Ull er ganske varmt og om du har over 25 grader inne for eksempel blir det lett varmt med ullundertøy. Her hjemme har vi som regel 18-20 grader inne og på skolen og jobben er det også ganske kjølig. Da er det godt med ullundertøy. Det er nk litt hva du er vant til også.

Min erfaring er at det beste med ulltøy er at det transporterer fuktighet så godt slik at det ikke blir klamt på samme måte som bomull selv om du blir svett eller våt. Det er også luftig slik at det det føles svalt om deter litt varmt, men selvfølgelig ikke om du har bomull eller syntetiske materialer som ikke puster godt uttenpå.

Anonym poster: a51c378b60b9ab9c041cac20affe8473

Skrevet

Her har lisja kun ulltøy inne, kler på ho når ho skal ut. Ulltøy under bomullstøy blir sjølvsagt varmt! Men om det var bomull du hadde tredd på deg hadde du nok blitt klam i tillegg, etterfulgt av kald når du kom deg ut..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Her går vi i ull stort sett året rundt, men inne har vi ikke noe over ulla for da regulerer den ikke varmen. Jeg er en ullelsker jeg da :)

Skrevet

Handler nok en del om hvilken temperatur man har innendørs. Mine barn har ullundertøy, ofte under vanlig tøy innendørs og de syns det er deilig.

Men så er det sjelden over 21 grader hos oss, heller da. På jobben har også jeg ull under vanlig genser eller skjorte. Og ullsokker, selvsagt. Det må jeg ha.

Anonym poster: 372fe8d70b15f55b48b2e6baa97cb565

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her i huset er det ingen av oss som orker å bruke ull unntatt ute når det er skikkelig kaldt. Det blir et problem på jobb / skole / barnehage når det er kaldt ute slik at man trenger ull. Da blir det altfor varmt inne. Greitt at det går an å gå i bare ulltøyet, men det får jeg ikke skolebarna til å gjøre og ikke vil jeg gjøre det heller. Jeg synes det er ille nok med barnehageunger som løper rundt sånn.

Ull er kjekt det, men ikke løsningen på alt, slik det blir fremstilt noen ganger.

Gjest sussie77
Skrevet

Holder å bare bruke ullundertøy inne og så ta på mellomlaget under dressen når de skal ut. Fungerer veldig bra :)

Skrevet

Hvorfor legger du ut samme innlegg to steder?

Og for et tullete innlegg, skjønner du ikke at folk er forskjellige? Hele overskriften din lyser jo av at du ønsker å provosere.

Anonym poster: fb36c5900afa1b39d1038e1ee9a9f0d4

Skrevet

Ull er kjekt det, men ikke løsningen på alt, slik det blir fremstilt noen ganger.

Ja du har virkelig skjønt det, er nok veldig mange der ute som mener at ulltøy er løsningen på ALT :P

Anonym poster: fb36c5900afa1b39d1038e1ee9a9f0d4

Skrevet

Her går vi i ull stort sett året rundt, men inne har vi ikke noe over ulla for da regulerer den ikke varmen. Jeg er en ullelsker jeg da :)

Samme her, jeg sover i ull og har ofte ull under andre klær på jobb. Men bruker mest ull/silke da, synes det er mykest :) Har en aktiv jobb hvor eg er mye ute, ull er gull!

Skrevet

Har barna kledd i kun ullundertøy i barnehagen. Ikke noe klær utenpå. Har alt av mellomlagsklær og ytterplagg liggende i barnehagehyllen til de skal ut og leke. For ute i kulden er det kjekt med ull, det vet jeg selv.

Anonym poster: 3fb811edaf3143fc5ac0c87a22281870

Skrevet

Barnhagen her er også veldig dårlige på å ta av klær på jenta vår. Det første vi gjør når vi kommer hjem hver dag er å kle av det ytterste laget slik at hun bare går i ullundertøy!!

Hun har blandt annet en kjempetykk fleecedress fra bergans som hun stadig har på seg inne i barnehagen! Stakkars, det er jo altfor varmt!

Skrevet

Man trenger jo ikke pakke på de med vanlige inneklær utenpå ullklærne da. Her sender jeg mi i barnehagen med tynn ullbody og ullstrømpebukse. Så har jeg kun en liten kjole (type hverdagskjole) over.. Evt ei tynn bukse. Men ja, det er sikkert mange barn som ikke tåler å gå inne i ull i det hele tatt :)

Skrevet

Barnhagen her er også veldig dårlige på å ta av klær på jenta vår. Det første vi gjør når vi kommer hjem hver dag er å kle av det ytterste laget slik at hun bare går i ullundertøy!!

Hun har blandt annet en kjempetykk fleecedress fra bergans som hun stadig har på seg inne i barnehagen! Stakkars, det er jo altfor varmt!

Ja, det er noe av det værste jeg vet.. Når jeg henter mi, og så springer hun rundt og leker i fleecegenseren hun hadde under dressen ute.. Men da sier jeg fra og blir litt morsk ;) selv om jeg jobber i barnehage selv.. For såpass kontroll og respekt skal man ha.. Så varmt og ubehagelig!

Gjest sussie77
Skrevet

Det hender at eldstesønnen løper rundt i mellomlaget når jeg kommer å henter han. Men da er det fordi han nekter å ta den av seg. Om det blir for varmt( noe det gjør etterhvert) så tar han den av seg selv. Men her er personalet veldig flinke med av og på kledning.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Tipper du har dårlig ullkvalitet på tøyet ditt, ettersom det klør. Hvis du har 2. eller 3. sort ull, klør det. De fleste produsenter av ull til barn bruker 1. sort. Voksne kan med hell bruke ull-blandinger, f.eks med silke.

Grunnen til at ull klør er stivheten i ullfiberen. Så hvis ulla er fra et sted på sauen som er mye utsatt, feks. utsiden av låret, vil ullhåretne være stive og dermed stikke ut av strikken og klø. Er ulla fra f.eks under haken til sauen, er det veldig mykt og håret knekker ikke, eller stikker ut av strikken. Ergo ingen kløe.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du kjøpte denne ulla?

Jeg bruker ull/silkeblanding hele vinteren, innerst og som pysjamas. Klør aldri, men det er klart at jeg tar den på for å være varm, så den varmer jo.

Endret av Rigmor79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...