Gå til innhold

vekstestimering!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele svangerskapet pga prematurt og dysmaturt barn født uke 31 og bare 998g i første svangerskap

Gikk.til gynekolog første 18 ukene og så tok sykehuset over med vekstkontroll hver eller annenhver uke, avhengig av hvor fornøyd legen var med veksten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor får alle tilbud om en ekstra UL i uke 34 for vekstestimering. Da jeg var på det i mitt 2. svangerskap bommet legen som utførte estimeringen med 30 gram ;)

Anonym poster: 98fefe2c9a4e9f65f9e3468cf57273b2

Skrevet

Fikk vekstestimering pga stort SF mål, og fordi hun aldri festet seg i bekkenet. Ble estimert til å veie 4300. Veide 4210 da hun ble født, så det stemte bra. Hadde for smalt bekken, så jeg fikk ks.

Skrevet

Var i uke 37-38 tror jeg. SF-målet var LANGT over skjemaet, så de ville ta en titt. Men det var bare en kjempestor mage :) Babyen var 4,2 kg.

Det var nå en stor baby også da! Ikke bare magen som var stor!

Anonym poster: 1f0b6957283c152ffc10c8b6d1f77fa2

joda, men ikke så stor som de fryktet! Har tidligere født en på 4,5 kg, men da hadde jeg mindre SF-mål.

Skrevet

Fikk pga seteleie, uke 38. Er estimert til ca 3500, venter fortsatt i spenning på fasiten

Anonym poster: fb43e70d85d8d367a7c4dad43d79a356

Skrevet

Jeg fikk det i 2. Svangerskap pga ekstrem vektoppgang og høyt sf-mål. Var på vekstestimering i uke 37, og hadde da gått opp 36 kg.

Mellomste ble (i uke 37) estimert til å være rundt 4000 g ved termin. Han ble født 15 dager over termin, og veide 4450g. Estimeringen stemte nok ganske bra:)

Skrevet

Var på det i uke 36 fordi legen min var litt bekymret for magemålet. Var litt synkende siden forrige gang. Det var en kjempe hyggelig lege som tok ul og han sa at alt var bare bra. Han målte henne til 2700 og la hun på seg det som var vanlig til termin, ville hun være 3300. Hun ble født fire dager før og veide 3120. Så det stemte nesten.

Skrevet

Med nr 1 pga høyt sf-mål og mistanke om stort barn.

Med nr 2 fikk jeg fra uke 18 og utover pga misdannelse på navlestrengen som kunne føre til liten vekst.

Med nr 3 fordi det ble påvist LKG (spalte).

Ps. vekstestimering har vist en del feil hver gang, men jordmødrene som har tippet vekt utifra å "kjenne på magen" har hatt riktig ;)

Skrevet

Jeg har hatt månedlig kontroll siden uke 18, da det ble oppdaget en arterie for lite i navlestrengen til babyen i magen. Dette kan gi veksthemming og siden min førstefødte var veldig liten, vil de følge med på at denne vokser normalt:-) 12 uker og 2 kontroller igen nå.

Anonym poster: f451679b699f3e93cee8125bec1ec1fe

Skrevet

3 dager etter termin. De sa hun veide 3550, så de satte ikke igang fødsel. 6 dager etter var hun ute, og veide 4720!

LITT forskjell :P

Skrevet

Alle får en ekstra ul her i uke 34 ca. Fikk da beskjed om stor baby. Har født 3 stk, største var 3,8 kg.

Denne ville bli 4,5 kg ved fødsel. Fikk derfor en ny i uke 38, de kom frem til baby på 4,3.

Etter dette ble det ikke gjort noe mere, måtte gå full overtid. 12 dager på overtid kom en stor baby på 4,8 kg.

Så skjønte ikke vitsen med estimeringen. Heldigvis for meg, gikk fødselen kjempe greit og det var ikke værre å presse ut en baby på 4,8 kg enn 3,8. Hodeomkretsen var den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...