Gå til innhold

Noen som har erfaring med PCOS og bli gravid?


tustemor

Anbefalte innlegg

Jeg har pcos og venter nr 4 om ca ei uke :) Trening og kosthold har veldig god effekt på syklusene mine. Har ikke prøvd noe annet for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pcos og endometriose. Har tvillinger på 2 år og venter nå tvillinger igjen :D

Wow så morro med dobbelt sett tvillinger :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å høre at så mange både har fått og har baby på vei :o)

 

Hvilke symptomer har dere på pcos? Har problemet vært å bli gravid, eller har dere også opplevd å miste i sa/ma? Eller har alt gått bare bra etter at graviditetene har vært et faktum?

Har dere tatt utvidede blodprøver og sett på hormonbalansen deres?

 

Jeg er redd for at den lille ubalansen i hormonene mine skal føre til at jeg mister igjen.. =/

 

 

 

- Maria



Anonymous poster hash: a0394...a4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt veldig uregelmessige sykluser, og sammen med noen andre symptomer alltid "følt" at jeg kom til å ha vansker med å bli gravid. Tok dette opp med fastlegen da jeg var midtveis i 20 årene. hun sa da at vanligvis skal man ha prøvd å få barn på vanlig måte i minimum ett år før man får henvisning til spesialist / utredning, men at jeg burde ta kontakt så fort jeg bestemte meg for å prøve. Etter jeg sluttet på P-piller (Diane) var syklusene mer regelmessige enn da jeg ikke brukte p-piller, men de kunne vare i evigheter (opptil 21 dager med mens). Var ca 30 da jeg og min man bestemte oss for å prøve å få barn. Tok kontakt med fastege etter 3 mnd, hun foretok en del tester før hun sendte oss videre til spesialist. Sædkvaliteten til mannen ble testet. Jeg gikk ned 22 kilo i vekt, prøvde pergotime i over ett år, uten resultater. Ble henvist til laparaskopi. Ene egglederen var litt smalere enn den andre, men begge "funket". Legen brant mange hull i eggstokkene, og "ryddet ut" gammelt rask (rester etter gamle egg so har modnet men ikke forlatt eggstokkene, syster osv). Ble satt på metformin, og tok pergotime annenhver mnd. Etter tre mnd (en mnd jeg ikke tok pergotime) ble jeg gravid. Dette var ca to år etter vi startet prøvingen totalt. Opplevde dessverre morkakesvikt etter fullgåtte 34 uker. Gutten ble hentet ut i hui og hast, men døde seks dager gammel grunnet skader påført av oksygenmangel. Det ble dobbel sorg. Sorg over å ha mistet gutten vår - og uvisshet om vi noensinne ville bli foreldre igjen. Mirakuløst nok ble jeg gravid igjen 3 måneder etter gutten vår døde. Denne gangen gikk det bra. Han er 5 år nå, har fått en lillebror som er 3 år - og forhåpentlig en til vil se dagens lys om 27 dager.. undersøkelser viser at det nå er lite spor av PCO hos meg - og det kan bekreftes av at samtlige spirer etter vi mistet vår førstefødte, har festet seg relativt raskt etter vi "har lagt inn bestilling". Var sliter - er det ikke nå lenger...

 

Jeg har aldri opplevd å abortere. Så hos meg har spirene sittet om de først har festet seg. Har aldri målt hormonbalanse så vidt jeg vet. Tror praksis hos ulike gynekologer er veldig varierende. Hos meg ble heller ikke egglederne sjekket først. Dette ble først gjort etter et år. 

 

Eneste rådet mitt, er å ikke "kaste bort" mye tid før man kobler inn spesialisthjelp/blir utredet. For det er MYE tid som går med til ulike henvisninger hit og dit. Feks beholdt fastlegen oss i tre mnd før hun henviste oss til spesilaist. Tok fire mnd å få time der. Denne brukte en evighet på at vis skulle prøve ulike kurer. Først etter ett år, og bytte av gynekolog, fikk vi henvisning til laparaskopi - som vi måtte vente 3-4 mnd på. Neste vei var prøverør, som også har venteliste de fleste steder. 

 

Sammenlignet med en del andre diagnoser som kan føre til vansker med å bli gravid, tror jeg PCOS er en av de som har best sjanser for å lykkes likevel.

 

Lykke til - håper det ordner seg, som det til slutt gjorde for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Fikk pcos diagnosen min i 2010. startet med at jeg ikke tålte prevansjon. så gikk det lang tid uten at syklusen startet. kontaktet gynekologen og startet utredning. diagnose var fort klar. startet den gangen med pergotime, men fikk aldri eggløsning. ble henvist kjapt videre til porsgrunn. der startet behandlinger til inseminering. uten hell. september 2012 ble nok et forsøk avbrutt, for ikke nok reaksjon på medisiner. en stund etter avbruddet ble jeg gravid. Startet med at jeg ble lagt inn på sykehus med veldig overstimulerte eggstokker. (var fortsatt ikke oppdaget graviditet) Ved en feil fra sykehuset ble det ikke tatt noen test og de startet smertelindring. etter 3 dager kom jeg hjem. to dager etter dette testet jeg positiv på hjemmetest. Jeg mistet tvillingene våre i uke 12. Noe jeg trur er pga smertelindring på sykehuset. (de har ikke kommentert saken når jeg har kontaktet avdelingen jeg lå på) etter dette startet vi nye kurer 2 ganger som heller ikke fungerte. da gikk jeg på kort reime til prøverør. Når dette ble avbrutt gang nr 2 trengte jeg litt pause. Nærmet seg oxo sommer og sommerferie for Porsgrunn sykehus. Startet igjen på kort regime etter sommerferien. Og da fungerte medisinering perfekt :) jeg er nå gravid (veldig i sterten) ca 5 uker på vei :) og vi er overlykkelige :) eneste er at jeg har startet tegn på overstimulering :) men nå vet jeg at jeg er gravid så blir ikke noe smertelindring denne gangen ;)  så for meg tok dette nesten 3 år, men mye venting, spenning og sorg. Men når det endelig ser ut til å virke så glemmer man mye av dtte og det er verdt jobben med å få det til :) Håper bare alt går greit denne gangen :)   Jeg er nå blitt 29 år. Og vi venter den lilles ankomst rett før jeg fyller 30 i mai :)

Lykke til videre dere andre :) stå på og ikke gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei!Eg har sterk tru på metformin og meriner alle med pcos må få dette. Eg har blitt lett gravid og fått to barn med metformin. Har hatt diagnosen i over ti år. Nå har vi prøvd å bli gravid i nesten ett år uten å få det til, men for under to mnd siden begynte eg på met igjen og nå er eg gravid igjen:) i følge ein lege som er ekspert på hormoner som eg har gått til, virker metformin med å stabilisere hormonforstyrrelser om ein er insulinresistent. Ved å bruke det de tre første mnd reduseres også risikoen med å muste. Etter tre mnd skal det ikkje være behov for lenger for da settes eggstokkene ut av spill og morkaka tar over hormonproduksjonen. Eg anbefaler det på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann.

Fikk påvist PCO når jeg var 18 år. Nå er jeg 33 og gravid for andre gang. Er normalvektig, og alltid vært. Menstruasjon to til tre ganger pr år. Prøvde div medisiner, uten hell. Var på tur inn i prøverørsverdene, da ei venninne tipset om lavkarbo. Vi testet lavkarbo å ble gravide i løpet av en mnd. Nå er jeg 36 uker gravid med nummer to, ca 40 uker etter forrige Ketolysekur.... Så her i huset trengs ikke prevensjon for å styre barneproduksjon, men en runde med Ketolysekur... Holdt med to uker sist... Lykke til alle PCOére! :-) Men legene kan ikke tipse om dette, ofrdi det ikke er påvist at det fungerer... Men har møtt på flere tilfeller der lavkarbo gir gravidmage:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!Eg har sterk tru på metformin og meriner alle med pcos må få dette. Eg har blitt lett gravid og fått to barn med metformin. Har hatt diagnosen i over ti år. Nå har vi prøvd å bli gravid i nesten ett år uten å få det til, men for under to mnd siden begynte eg på met igjen og nå er eg gravid igjen:) i følge ein lege som er ekspert på hormoner som eg har gått til, virker metformin med å stabilisere hormonforstyrrelser om ein er insulinresistent. Ved å bruke det de tre første mnd reduseres også risikoen med å muste. Etter tre mnd skal det ikkje være behov for lenger for da settes eggstokkene ut av spill og morkaka tar over hormonproduksjonen. Eg anbefaler det på det sterkeste :)

Hvilken dose bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg har brukt ein veldig liten dose denne gangen. 500 mg om morgon og samme om kveld:) Skal snart slutte for eg nærmer meg tolv veker:) Trur dei anbefaler 2-3 mg for dagen egentlig. Men så er det jo masse diskusjon om ein bør ta det i svangerskap eller ikkje, så ein må velge sjølv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg er 30 og har pcos. Men har hatt rimelig stabile sykluser etter at jeg gikk ned i vekt for flere år siden. Var ikke spesielt tykk, men gikk ned 15 kg og det gjorde utslaget på syklusene. Jeg har vært gravid 3 ganger med spontanaborter i uke 6/7 alle gangene. Ikke funnet noen grunn til tross for mange prøver. Har blitt gravid både med og uten pergotime. Nå er jeg gravid igjen. Uten pergotime. 15 uker og har sett den lille tre ganger allerede. Håper det går bra denne gangen :)

 

Anonymous poster hash: a7b08...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er ei dame på 21 år.

Etter 7 mnd uten mens gikk jeg til GU og fikk påvisst PCOS, der fikk jeg beskjed om å starte slanking ettersom jeg er overvektig. Jeg prøvde virkelig, men det var ikke mange kilo som forsvann. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake 3 mnd senere. 

Jeg fikk mensen ijenn mnd etter den første timen. Fikk mens 1 og 2 etter dette, men den 3 kom ikke, heldigvis var det klart for ny GU. Der fikk jeg påvist en liten spire, noejeg selvfølgelig ble glad over, 

Har i tillegg ei lita jente som snart blir 3 år, og fikk høre det at jeg har virkleig vært kjæmpe heldig, at jeg klarte å bli gravid så fort med den første å ijenn nesten med en gang med nr 2. Nå skal jeg ikke si jeg blir mamma til 2 snart, men håpet er der, når jeg nå har nådd uke 18 å kjenner daglige bevegelser. Så krysser fingrene for at dette også går som smurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...