Gå til innhold

Noen som har erfaring med PCOS og bli gravid?


tustemor

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fyller 36 år, og har påvist PCOS i tillegg. Nå har jeg og samboeren min lyst på barn, det har ikke vært aktuelt for meg før, så jeg har ikke prøvd heller, og vet lite om hvor fruktbar jeg er. Frykter at det kan bli vanskelig både pga alder og PCOS. Sist jeg var hos gynekolog spurte jeg litt, og hun sa da at det første man må gjøre med PCSO er å gå ned i vekt. Så kan du begynne med Metformin. Er med på den, og har meldt meg på Grete Roede kurs. Har forøvrig brukt p piller i litt over ett år. Men jeg føler bare at jeg har det litt travelt, og ikke tid til å vente allverdens. Nå har jeg lest masse om Pergo og Femar, og lurer på om det kan være aktuelt for meg. Er det noen som har råd, tips og egne erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :) Jeg er 27 år og har også fått påvist PCOS for litt over ett år siden. For meg også var første steg å gå ned i vekt, men jeg fikk Metformin umiddelbart, for den hjelper visst også til å gå ned i vekt og stabilisere syklusene mine. Jeg ble ikke gravid på egen hånd selv om jeg gikk på Metformin og fikk stabile sykluser, for jeg manglet effektiv eggløsning. Prøvde både Pergotime, Femar og Letrozol, og til slutt satt spiren etter en dobbel dose med sistnevnte. Men det tok sin tid... Vi ble utredet i mars i fjor og ble gravide i oktober i fjor. Desverre mistet jeg min lille spire i magen i uke 14 for litt over en uke siden... Men vi skal prøve igjen så snart jeg er klar for det :) Det var absolutt avgjørende for meg at jeg i tillegg gikk ned 7 kg frem til oktober. Lykke til til deg, håper spiren sitter snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Har ikke begynt å prøve skikkelig aktivt ennå, akkurat sluttet med p-pille. Vil bare være litt mentalt forberedt på hva som venter meg, trur det er lettere å møte evt skuffelser, være tålmodig og ikke bli så stressa da.

Håper det ordner seg for deg også neste gang. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk diagnosen allerde i tenåra. Slutta på ppillen i mai 2008 og ble gravid juli 2008. Fikke verdens beste gutt i april 09. Gikk knirkefritt, men nå sliter vi. Har prøvd siden 2010 men har enda ikke fått det til. Så det kan gå begge veier. Tror det hjalp at vi nettopp hadde slutta på ppillen sist gang. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Greit å høre fra andre i noenlunde samme situasjon... Jeg blir 34, har kjent PCOS lenge, men er normalvektig og ikke særlig plaget. Dog sjeldne menstruasjoner uten eggløsninger (fått påvist dette hos privat gynekolog). Vi startet å prøve i november, fikk enkeldose Pergotime og eggløsning på dette. Eggløsningen blei utløst vha Ovitrelle inj. Utrolig nok blei vi gravide på dette i begynnelsen av desember, men dessverre mistet vi i uke 10 :-( Nå blir det vel ny runde med de samme medisinene.

Trodde det skulle være vanskeligere å bli gravid, men dette gikk jo faktisk utrolig nok på første forsøk. Så jeg var veldig glad da vi lyktes, selv om jeg ikke helt klarte å tro på at det skulle gå bra. Det gjorde det jo heller ikke, men selv om jeg på en måte var litt forberedt på det (man har jo større risk for SA med PCOS og bruk av Ovitrelle bla), har jeg gått på en smell. Er både lei meg, utålmodig og redd for at det ikke skal gå bra neste gang, hvis vi lykkes på nytt da...

Håper det lykkes for begge dere to andre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Skjønner godt du blir utålmodig. Trist at det ikke lyktes sist. Blir utålmodig selv, ennå jeg ikke har begynt... Men har kjøpt folat idag, så jeg forbereder meg litt. Tenker mye på at jeg er for sent ute og eggekurven snart går ut på dato. Jaja, time will show :-)

Lykke til begge to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Eg fekk påvist pcos når eg var 24, hadde sjeldne mestruasjonar og manglande eggløsning, var overvektig. Me hadde då prøvd å verte gravide leenge. Sleit med vektnedgong og livstilendring. Så fekk eg pergotime for å få eggløsning, og eg vart gravid men hadde ein sa i veke 9. Etter 3 runder til med pergo utan hell vart søknad til IVF sendt. På hormonane gjekk eg opp enno meir og ved innsetting vegde eg 97 kg. Men me lukkast på første forsøk med ICSI,og har no ein gut på 3 år ! På innsettelsesdagen bestemte eg meg for at livstilsendinga måtte skje. Eg klarte ikkje behalde noko eg åt i første trimester og gjekk ned mykje, etter fødsel rann også kiloane av meg. Eg stabiliserte vekta på 80 kg. I februar i fjor skulle me ha fryseforsøk og eg gjekk opp 5 kg på under to veke av hormonane,men ingen av embryoane overlevde opptininga.

Eg trudde eg ALDRI skulle oppleve å verte gravid igjen utan nytt ivf forsøk,og aldri få ein slik overaskelse,men like etter fryseforsøket ikkje gjekk slo lynet ned og eg vart gravid ! Desverre endte det i ein SA i veke 8. Ul viste at pcosen var nesten vekke, kun litt cyster på eine eggstokk. No er eg gravid igjen, i veke 15! Det ser ut til å gå bra denne gongen.. dette var mi solskinnshistorie..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flott å lese flotte innlegg fra dere alle. Hyggelig å se at flere av dere lykkes!!! Det er jo som regel sånn! Og til dere andre som ikke har lykkes enda: Stå på og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er 35 år og kan fortelle litt hvordan vi har gått frem. Vi bestemte at jeg skulle slutte på pillen sommer 2011 men jeg bestilte og legetime med en gang for å få utredning om jeg hadde vanskelig å bli gravid for ville jo ha før det er forsent:) fikk pergo nov 2011 og gikk på det til sommeren etter ingenting skjedde bestilte ny tid hvor vi fikk bestilt tid til ivf og har vert på samtale i januar i år. Nå må jeg ned noen kg så har beg på metformin igjen men føler meg mer oppblåst enn noen gang:( satser på innsett i juni forhåpentligvis litt lettere og:) så bare få gang i prosessen for alt tar sin tid og vi ønsker jo få barn før det er forsent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har pcos og prøvd å bli gravid 3,5år...prøvd mange ganger med pergotime uten hell og har hatt 3 insemineringer og hvis jeg ikke er gravid nå etter siste inseminering blir det prøverør på oss..

har hatt eggeløsning av ovitrielle eggeløsnings sprøyte...pergotime var for lite for meg...du må nesten bare prøve deg fram og finne ut hva som skal til for at du får eggeløsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Her er min historie.. Jeg er 29 år og fikk påvist Pcos når jeg var 22 år gammel. Er normalvektig med veldig ustabil syklus. Ble så utrolig lei meg da jeg fikk påvist Pcos og var liveredd for at vi ikke skulle få det til. Jeg gikk på tabletter for å få mens syklus i gang og var gravid m førstemann før det hadde gått tre mndr. Fantastisk. Fikk en nydelig jente i 2007. Når vi begynte å prøve på andremann, gikk jeg igjen på tabletter for å få mens syklus i gang men denne gangen hadde jeg manglende eggløsning. Gikk på en runde m pergo og da satt den. Vi brukte rundt seks mnd siden vi startet og prøve til jeg var gravid med nr to. Jeg er en heldig mamma til to :) dette var min historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er 23 år. Har prøvd i snart to år til sammen. Er normalvektig og har ganske stabil syklus, men får sjelden eggløsning. Eggstokkene er helt tette, men ble litt bedre med metformin. Har fått pergotime som ga meg eggløsning, men ingen spire. Venter på laparoskopi, tror egglederne er tette. Har masse symptomer pga PCOS.

 

Tenkte å be om femar mens jeg venter på laparoskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gynekologen på innvendig UL og eggstokkene er tette?

 

Anonym poster: a0394f21281ce9328a44bb87757d6a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det på innvendig UL ja, at eggstokkene var tette. Det er et tykt "skall" rundt begge og de er for store.

Endret av klishe89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk påvist PCOS i 2007. Normalvektig, men med cyster og uregelmessige menstruasjoner, uønsket hårvekst etc. Gynekologen sa at jeg ikke hadde EL, men jeg begynte nitidig detektivarbeid (temperaturmålinger og el-tester). Fant ut at jeg hadde EL og at jeg ikke trengte Pergo likevel. Ble gravid etter noen EL, og ble raskt gravid på ny med nestemann. Nå er jeg på vei med tredjemann. Det hadde jeg aldri trodd for 6 år siden da gynekologen sa at jeg sannsynligvis kom til å streve med å bli gravid. Når jeg tenker tilbake over hvor redd og lei meg jeg ble over en slik beskjed så føles det nesten som å ha vunnet et lotteri.

 

Lykke til alle sammen!

 

 

 

Anonym poster: 42c5e01fd8c83b7a6022166d172d4533

 

Anonym poster: 42c5e01fd8c83b7a6022166d172d4533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk påvist pcos allereie i ein alder av 19. Mistet menstruasjonen, som til da berre kom av og til. Eg la på meg 25 kg på 2 mnd og begynte med auka behåring, samt mørkere stemme.Var veldig tynn og vegde ikkje meir enn 50 kg før eg fekk den raske vektstigninga. Fekk beskjed i dei dager om å prøva ei pille for å få menstruasjon(katte p-pille!!!) Prøvde dette ei tid og gav det opp. Fekk beskjed om at hjelp ikkje var og få før eg ville ha barn. Vekta auka gjevnt og trutt opp mot 95-98 kg. Etter eit par år fekk eg beskjed om å prøva p-pille fast ei tid. Dei trudde at dette ville få i gang syklusen. Gjekk vel 3-5 år på div p-piller - yasmin, diane. Fekk menstruasjon når brettet var slutt. Den dagen eg kutta ut p-pillen, slutta menstruasjonen også å komma. Tok på denne tida vaginal ultralyd som ikkje viste cyster på eggstokkane, men blodprøvane var skjeive. Vekta mi var som ein jojo. Gjekk opp og ned mellom 75-98 kg. Prøvde slanke kurer som grete roede, atkinson, blodtype uten at eg gjekk ned i vekt anna enn 1-2 kg. Prøvd lavkarbo som skal vera so effektiv på oss pcos'er uten effekt. Flytta ned til eit varmt land i 2010 og budde der i over 5 mnd. Gjekk ned fleire kg og fekk menstruasjonen naturleg for første gang sidan eg var 19 år. Når eg flytta heim at stoppa menstruasjonen og vekta gjekk gradvis opp at. Liggjer no på 85 kg og ser ikkje overvektig ut. Gynekologen min seier at vekt ikkje er eit issue. Gjekk til gynekolog våren 2011 som påviste cyster på eggstokkane på vaginal ultralyd. Gjekk før dette på metformin i vel 6 mnd uten effekt. Fekk dette hos FL. Begynte med primolut og klomifen behandling etter gynekologibesøket. Etter fleire omganger med dette, meiner gynekologen at eg er klomifen resistent. Han sa det ikkje var nødvendig for meg og gå på metformin. Men eg sjølv har valgt og fortsette på det, sidan undersøkelser i frå USA tyder på at det kan vera gunstig. Ved sist besøk var blod prøvane fine, mindre cyster og alt såg bra ut. Fekk naturleg menstruasjon i starten på mars. Har no hatt mitt første forsøk med primolut og letrozol. Spent på fortsettelsen og om eg vil bli gravid.

 

Eg finner trøst i og lesa andre som ikkje lykkest. At andre sitter rundt om i det ganske land og sliter med dei samme tankane og følelsane. Kjenner på kroppen kordan all hormonbehandlingen får oss til og føla oss. Tapet me føler når det ikkje lykkast og gjekk den gangen heller. Ventetida. Gleder meg over dei som får det til og som gjev meg håp om at kanskje eg også vil lykkast!!! Dette er eit fint forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg fikk påvist pcos etter et par år med prøving. Prøvde pergotime uten hell. Gyn. henviste meg til laparaskopi hvor de brant flere hull i begge eggstokkkapslene. Dette for at eggene skulle slippes lettere. De sjekket også at egglederne var åpne og at alt annet så normalt ut.

Måneden etter ble jeg gravid, så dette hjalp meg veldig.

Har i dag 2 flotte barn ;)

 

Lykke til alle sammen! Det er gode muligheter for oss med pcos å bli gravide. Vi trenger ofte bare litt hjelp på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også PCOS dessverre. Har ikke vektproblemer eller annet synlig utenfra, men cyster innvendig. Har nå i enda mer voksen alder omtrent stabilisert meg med rundt 30-35 dagers sykluser. Jeg håper derfor at jeg ikke vil ha så store utfordringer med å bli gravid.... Det er mitt verste mareritt.

 

Er det andre i omtrent samme situasjon- eller som har erfaringer eller råd? Bør man begynne på Pergotime eller tilsvarende med en gang? (er 28 år)

 

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 år og har pcos. Har ingen synlige typiske trekk, men cyster på eggstokkene. Jeg har vært heldig å fått et barn for snart 3 år siden. Da etter nesten to år med prøving. Fikk pergokur etter at de hadde sjekket at egglederne mine var åpne. Ble gravid på første enkle pergokur. Nå prøver vi å få nr 2, noe som ikke går særlig bra. Er på pergokur nr 2 og venter mensen i morgen. Har store menssmerter allerede så tviler på jeg er gravid denne runden heller.

 

Min gynekolog var veldig tydelig på at jeg fikk ingen pergokur før egglederne mine var sjekket, så spørs om du ikke må få henvisning til dette først av gynekologen, og så evt pergokur.

 

Men først må dere vel prøve å bli gravide, for da jeg fikk diagnosen sa legen at det KUNNE hende at jeg ville slite med å få barn, men det var ikke sikkert. Fordelen er at hvis du allerede har pcos så trenger man som regel ikke prøve et helt år før legen henviser deg til videre utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33år og gravid med mitt andre prøverørsbarn. Rotet bort noen år på Pergo og annet, før vi fikk prøverør som klaffet på første forsøk. Det samme skjedde denne gangen. Hvis jeg hadde nærmet meg 40, hadde jeg tatt kontakt med en spesialist på PCOS og barnløshet, for å slippe runddansen.

 

Før begge forsøk har jeg vært veldig flink med kosthold og trening. Jo mer man veier, jo mindre er sjansen for at det klaffer. Er man motivert greier man det utroligste.

Ser at noen sier at de ikke har fått Pergo uten sjekk av eggstokker. Det synes jeg høres veldig rart ut. Å utføre et inngrep for å ta en enkel hormonkur virker i overkant. Jeg måtte ikke det før prøverør heller.

Det fine med PCOS er at det ikke påvirker eggkvalitet, eller livmoren. Man har veldig gode sjanser for å bli gravid med prøverør. I tillegg er det slik at man plutselig kan bli gravid naturlig i høy alder, fordi hormonene stabiliserer seg når andre begynner å gå over i overgangsalderen. Jeg har fått beskjed om å begynne å bruke prevensjon når jeg blir eldre.

 

Anonym poster: 84f3fd10617ffe5721d11ee874a7be0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å, denne tråden har jeg lett etter! Er ny i forumet, og fikk PCOS diagnosen for tre år siden. Har prøvd å få en spire til å sitte, men det har endt i to SA og en MA. 
Nå har endelig legen hørt på meg, og jeg har akkurat begynnt på Provera. Har fått tilbake regelmessig menstruasjon, og har hatt el, men spiren satt ikke da. Vi prøver og prøver, og ønsker så utrolig at en spire skal sitte! Var godt å lese at flere med PCOS har lykkes i å bli gravide, det gjør tankene mine litt mindre mørke :)  

Spm: Om det er noen flere på Provera her, hvor lenge brukte du det før spiren satt? Selvfølgelig er det forskjell fra person til person, men greit å ha en pekepinn. Skal til legen etter denne perioden med provera, for videre utredning om spiren ikke sitter innen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pco. Prøvd å bli gravid med insemineringer, pergo flere ganger.. Gikk over på prøverør og ble gravid på 1 forsøk... Er veldig tidlig enda da .. 5 uker på mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk påvist pcos da jeg var 25 år (er nå 31) , og begynte umiddelbart på metformin for å få regelmessige sykluser. Det fungerte veldig greit for meg, og syklusen min ble veldig jevn og stabil. Jeg er overvektig og har egentlig funnet ut at lavkarbo (ketose) er det eneste som fungerer for meg mtp å gå ned i vekt...Våren 2011 bestemte vi oss for å begynne å prøve, og spiren satt på andre syklus :-) den våren hadde jeg gått på streng lavkarbo i to tre mnd, og merket selv at eggløsningene ble veldig "sterke". Vår lille jente ble født i januar 2012. Jeg er nå gravid igjen og venter en ny liten jente i september. Hun ble til ved et "uhell" i desember, som da jeg begynte å tenke var på slutten av en periode hvor jeg hadde gått på lavkarbo. Har hatt to veldig fine svangerskap, gått opp minimalt i vekt etc, kan spise hva jeg vil (for en gangs skyld - og sef med moderasjon m tanke på den lille - men for noen som vanligvis legger på seg av vanlig mat, er jo dette en luksus) . Men poenget mitt er i alle fall at jeg tror for min del har lavkarbo spilt en stor rolle i at jeg har blitt så lett gravid :-) masse lykke til , til deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk påvist PCOS i 2008. Jeg fikk da for meg at jeg aldri kom til å bli mamma.men I 2010 ble jeg mamma til en liten gutt. Ble da gravid på p-pillen:-) Nr to var derimot en luring. Det tok ett år fra vi startet prøvingen til jeg ble gravid. I det tidsrommet gikk jeg ned 25 kg. (Jeg veide i utgangspunktet mindre enn før jeg ble gravid med første mann). Hos gyn ble det påvist mange cyster på begge eggstokkene.

Nå har jeg to nydelige gutter, og jeg føler meg ektremt heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...