Gå til innhold

Katastrofekeisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...er det alltid full narkose? Og heter det ikke haste-keisersnitt hvis det er full narkose - men katastrofe?

Sorry rart spørsmål, men jeg har opplevd keisersnitt - det ble det i full fart etter 10-12 timer med veer, så ble det dårlig for baby, lite oksygen osv... Da ble det altså keisersnitt med full narkose. Selv opplevde jeg det ikke som dramatisk - bare deilig at det endelig ble tatt en avgjørelse, at det skjedde noe...

Anonym poster: 5588285be5e7fe221b2fb9180b159fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok alltid full narkose etter som jeg har skjønt. Det er fordi det tar mye kjappere tid å få noen til å sove med full narkose enn det tar å gi vanlig bedøvelse :-)

Skrevet

Katastrofekeisersnitt er (så vidt jeg har forstått) når det ikke er tid til å vente på at narkosen skal funke.

Det vil si at man skjærer i magen før den fødende er bedøvd.

Men dette skjer uhyre sjeldent, da.

Har ikke hørt om noen det har skjedd med.

Hastekeisersnitt er et uplanlagt snitt. Det trenger ikke å være dramatisk, og det kan ta flere timer fra man først begynner å vurdere keisersnitt til den fødende faktisk blir trillet ned.

Skrevet

Jeg hadde haste KS, dvs jeg fikk ikke narkose men spinalbedøvelse.

Ved katastrofe KS er det full narkose fordi det ofte står om liv til mor/barn.

Anonym poster: 8136f5a5e5c3e48b890b0ca40f2f0e5f

Skrevet

Ved katastrofekeisersnitt står det om liv, så da er det full narkose. Da min eldste kom til verden så løp de med senga mi fra fødestua til operasjonssalen, kort etter hadde de satt narkose, og et minutt etter det var barnet ute - i live. Jeg husker den hektiske stemningen og at alt skjedde veldig fort. Fra avgjørelsen ble tatt og til barnet var ute gikk det under 10 minutter.

Anonym poster: c992810d6d6f04f1873111ee09745c1d

Skrevet

Ved katastrofesnitt er alltid med full narkose, en har da ikke tid til å fylle epidural eller legge spinal. Narkosen gjøres ved akutt innledning og det startes ikke før den gravide er i narkose. Dette tar under 1 min.

Katastrofesnitt er heldigvis ikke vanlig, men heller ikke helt uvanlig.

Hastekeisersnitt tas som regel i spinal eller ved å fylle epidural. Evt ved narkose om ovenfor nevnte blir vanskelig.

Skrevet

Godt jeg ikke opplevde det som traumatisk da :) Utrolig proffe mennesker rundt meg... Det gikk veldig kort tid fra det ble bestemt til de trillet meg avgårde - ingen tid til å forklare mannen noe særlig. Han husker det som mer skremmende enn meg...

Hi

Anonym poster: 5588285be5e7fe221b2fb9180b159fc0

Skrevet

[quote name=ma(G)ma med to små :)' timestamp='1360449396' post='145041326]

Katastrofekeisersnitt er (så vidt jeg har forstått) når det ikke er tid til å vente på at narkosen skal funke.

Det vil si at man skjærer i magen før den fødende er bedøvd.

Men dette skjer uhyre sjeldent, da.

Har ikke hørt om noen det har skjedd med.

Hastekeisersnitt er et uplanlagt snitt. Det trenger ikke å være dramatisk, og det kan ta flere timer fra man først begynner å vurdere keisersnitt til den fødende faktisk blir trillet ned.

Det stemmer ikke. Kirurgen skjærer aldri (med vilje) før mor er bedøvd. Mors helse går foran. Kirurg ser på anestesilege, når den gir klarsignal, skjærer kirurgen.

Anonym poster: 627033e1feadd8ecbee71a3c56e30f76

Skrevet

Hospiterte på anestesiavdelingen og da sa spl at ved katastrofesnitt skal moren være i narkose og babyen ute på to min. Vet ikke om hun overdreiv litt, men var ihvertfall en egen tralle på opr.stua med alt utstyr og medisiner nødvendig for å utføre et slikt katastrofesnitt.

Skrevet

Ved full narkose skal barnet være ute innen 5 min. Dette pga narkose kan være farlig for barnet.

Det var slik jeg fikk det forklart av lege da jeg måtte ha KS.

Jeg fikk panikk da jeg fikk vite at jeg måtte ha KS og ville ha full narkose: Men pga faren ved narkose og pga at det ikke stod om liv dere og da fikk jeg spinalbedøvelse.

Anonym poster: 8136f5a5e5c3e48b890b0ca40f2f0e5f

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde et katastrofe-snitt. Da var det fare for både meg og babyen.

Babyen fikk ikke nok oksygen og jeg hadde store smerter over lunger og i hodefestet. Jeg fikk heller ikke puste.

De trykte på alarmknappen, legen kom inn, lege sjekket åpning for å se om de kunne ta baby med tang, beslutning ble tatt, de løp med sengen min, hadde ikke tid til å vaske verken meg eller seg selv, satt to personen og satte sprøyter på hver arm, ble lagt i narkose og babyen ble tatt ut. Alt dette skjedde på 12 min.

Babyen min var dårlig da hun kom, men kom seg heldigvis raskt. Måtte ligge på neonotalavdelingen i 3 dager.

Alt gikk heldigvis bra. Men må innrømme at det var ganske traumatisk.

Anonym poster: bf726cb6dfa2a4f45148f4d8ad3f1e04

Skrevet

Det står i papirene mine fra sjukehuset at jeg hadde katastrofe, men jeg fikk spinalbedøvelse. Har ikke peiling på hvor lang tid det tok fra de bestemte at det ble keisersnitt til jenta var ute... Men jeg reagerte på det da det ble nevnt på legekontoret etter fødsel, fordi jeg trudde det var hastesnitt jeg hadde.

Anonym poster: 6b2f15fef18fb03baf7149ea91f5ab1a

Skrevet

Hadde katastrofesnitt med nr to.

Han hadde navlesnora to ganger rundt halsen, og hver gang jeg fikk en pressrie strammet den til og pulsen gikk ned. Den la seg på 40, noe som er like før hjertestans hos en nyfødt.

Da trykket de på katastrofeknappen og etter 7 minutter var han ute.

De hadde da fått med i en annen etasje, lagt med på operasjonsbordet og satt narkose. De skjærer med en gang Markussen er satt, og har ikke tid til å dekke opp eller vaske eller noe. Fikk antibiotika under operasjonen for å unngå infeksjon.

Til sammenlikning hadde jeg planlagt snitt med nr tre.

Tok laaang tid å forberede på operasjonsstua, og de brukte sikkert 10-15 minutterpå å skjære og ordne før snuppa kom ut.

Anonym poster: fd51d2b9aeaecc696a1cbeb854a05b16

Skrevet

Hadde katastrofesnitt med nr to.

Han hadde navlesnora to ganger rundt halsen, og hver gang jeg fikk en pressrie strammet den til og pulsen gikk ned. Den la seg på 40, noe som er like før hjertestans hos en nyfødt.

Da trykket de på katastrofeknappen og etter 7 minutter var han ute.

De hadde da fått med i en annen etasje, lagt med på operasjonsbordet og satt narkose. De skjærer med en gang Markussen er satt, og har ikke tid til å dekke opp eller vaske eller noe. Fikk antibiotika under operasjonen for å unngå infeksjon.

Til sammenlikning hadde jeg planlagt snitt med nr tre.

Tok laaang tid å forberede på operasjonsstua, og de brukte sikkert 10-15 minutterpå å skjære og ordne før snuppa kom ut.

Markussen faktisk! Haha.

Narkosen, selvsagt.

Iphonehelvete...

Skrevet

Ikke godt å si. Men for meg var det haste-keisersnitt. Og det var i full narkose. Og av den grunn at de også måtte fjerne livmoren og stort blodtap.... Glad de tok narkose, ville ikke være våken når de fjernet livmoren

Anonym poster: d6ef807ed4b596702b7f246ffbb9e0cb

Skrevet

Jeg hadde katastrofesnitt og var ikke i narkose.Jeg var derimot allerede full i epidural. Når jeg lå i fødsel og legen bestemte ks,kastet han seg over en knapp også løp de avgårde med meg. Jeg hadde feber og crp på over 400,baby satt fast og hjertelyden forsvant,så det var snakk om minutter.

Så jeg var våken hele tiden,men var i sjokk så husker ikke så mye.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Jeg hadde katastrofe keisersnitt.. Var på min siste kontroll på sykehuset (gikk til jm på gyn.poliklinikken). De fant ikke hjerteslag, legen var heldigvis innom en liten tur for å hente lommeboka si, kom meg inn å naborommet og fikk ultralyd. Hjerte slo ikke. De trykte på knappen og vi sprang gjennom sykehuset og opp på operasjonssalen. Fikk narkose, ikke vasket eller fikk kateter. Legen sa at det tok 1 min fra de satt kniven i magen til hun var ute. Hun ble kalt mirakelbabyen, legen trodde han kom til å ta ut en død baby, hun scoret 10 /10 å apgar scoren. Legen hadde aldri vært borti et lignende tilfelle.

Gjest April barn <3
Skrevet (endret)

Så rart. Jeg har alltid sett for meg at katastrofe snitt har vært uten bedøvelse. Nå ble jeg usikker på hvilket snitt jeg hadde..?

Ble satt igang og fikk epidural. Etter mange timer slo de fast at babyen hadde kilt seg og hjerterytmen var på full fart nedover.

De trykket på en knapp, det kom mange mennesker inn og de sprang med meg til operasjonssalen. Kirurgen sjekket om jeg kjente skalpellen, noe jeg gjorde. De sa bare natta til meg så fikk jeg narkose. Barnet var ute på få minutter.

Endret av April barn <3
Skrevet

Jeg hadde katastrofe keisersnitt.. Var på min siste kontroll på sykehuset (gikk til jm på gyn.poliklinikken). De fant ikke hjerteslag, legen var heldigvis innom en liten tur for å hente lommeboka si, kom meg inn å naborommet og fikk ultralyd. Hjerte slo ikke. De trykte på knappen og vi sprang gjennom sykehuset og opp på operasjonssalen. Fikk narkose, ikke vasket eller fikk kateter. Legen sa at det tok 1 min fra de satt kniven i magen til hun var ute. Hun ble kalt mirakelbabyen, legen trodde han kom til å ta ut en død baby, hun scoret 10 /10 å apgar scoren. Legen hadde aldri vært borti et lignende tilfelle.

Frysninger og klump i halsen....

Takk og lov for at det gikk bra!

Anonym poster: 663f88007f4ac5f6a1519556d940588b

Skrevet

Så rart. Jeg har alltid sett for meg at katastrofe snitt har vært uten bedøvelse. Nå ble jeg usikker på hvilket snitt jeg hadde..?

Ble satt igang og fikk epidural. Etter mange timer slo de fast at babyen hadde kilt seg og hjerterytmen var på full fart nedover.

De trykket på en knapp, det kom mange mennesker inn og de sprang med meg til operasjonssalen. Kirurgen sjekket om jeg kjente skalpellen, noe jeg gjorde. De sa bare natta til meg så fikk jeg narkose. Barnet var ute på få minutter.

Høres ut som et katastrofesnitt for meg. Jeg hadde hastesnitt, men de tok seg tid til å barbere, sette kateter osv før de trillet meg til op. Han var vel ute 30 min etter de sa det ble ks. Er det katastrofesnitt har de vel ikke tid til å sette spinalbedøvelse, og man får narkose isteden!

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Frysninger og klump i halsen....

Takk og lov for at det gikk bra!

Anonym poster: 663f88007f4ac5f6a1519556d940588b

Ja,jeg takker gud hver dag. Det er helt utrolig. Jm gråt da jeg snakket med ho da jeg våknet op etter operasjonen.

Men jeg slet lenge etterpå selv. Var innom sykehuset flere ganger og fikk snakket med legen og jm som var der under operasjonen. Det var en periode jeg trodde at jeg hadde fått feil baby, og jeg var sikker på at jenta mi hadde hjerteproblemer etc.

Skrevet

Et keisersnitt (planlagt, haste, eller katastrofe) blir da aldri utført uten at mor er bedøvd på den ene eller andre måten (full narkose eller epidural)!

Blir litt redd når jeg ser at folk faktisk tror det. Er veldig dumt å gå rundt med feil informasjon og evt skremme livet av folk som skal føde!

Gjest April barn <3
Skrevet

Er jo ikke sagt at vi uvitende driver å diskuterer keisersnitt eller forteller om egne opplevelser til andre som venter barn.

Jeg har iallefall aldri pratet om mine fødsler til andre en mannen min og jordmor.

Skrevet

Er jo ikke sagt at vi uvitende driver å diskuterer keisersnitt eller forteller om egne opplevelser til andre som venter barn.

Jeg har iallefall aldri pratet om mine fødsler til andre en mannen min og jordmor.

Jeg har pratet om mine to fødsler til alle venninner jeg har. Og motsatt. Det er da vanlig skulle jeg tro.

Gjest April barn <3
Skrevet

Det føles sikkert naturlig ut for noen og det er helt greit :) Jeg har ikke behov for å prate med andre om noe så intimt, men det må nesten være opp til hver enkelt å avgjøre.

Poenget mitt var at du ikke kan si at uvitende sprer feil info til gravide venninner. For det gjør ikke jeg og heller ingen andre jeg kjenner.

Fødsler er forskjellige så da ser jeg ikke vitsen med skremselspropeganda.

Man gruer seg vel nok til fødsel om man ikke må høre om et katastrofe snitt i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...