Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #26 Skrevet 10. februar 2013 Min sier takk for maten, og går på do. Ringer på døra båthavn skal til andre. Rydder ikke av bordet. Ikke viktig for oss. Rydder ikke. Ikke lært han det. Ikke alltid like flink å svare når snakket til. Jobber med det. Men går inn i leke og tv transe. Dette med å henge på far, vente utenfor doen og annet er skikkelig stebarna fenomen. Dreier seg om markering. Min kan fint leke på rommet eller ute i en time eller to. Stebarna gjorde aldri det. Fysisk markering i nyfamilien. Nå er jeg her, se meg! Anonym poster: 307587c690be26721416630c5d2240c6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #27 Skrevet 10. februar 2013 Min sier takk for maten, og går på do. Ringer på døra båthavn skal til andre. Rydder ikke av bordet. Ikke viktig for oss. Rydder ikke. Ikke lært han det. Ikke alltid like flink å svare når snakket til. Jobber med det. Men går inn i leke og tv transe. Dette med å henge på far, vente utenfor doen og annet er skikkelig stebarna fenomen. Dreier seg om markering. Min kan fint leke på rommet eller ute i en time eller to. Stebarna gjorde aldri det. Fysisk markering i nyfamilien. Nå er jeg her, se meg! Anonym poster: 307587c690be26721416630c5d2240c6 Herlig!! Du har ikke lært barnet ditt å rydde? Dvs rydde opp etter seg? Sjarmerende når ungen blir eldre.... Anonym poster: ab5785873f04309b5af8c994aa17b084
HunMedDeBlå Skrevet 10. februar 2013 #28 Skrevet 10. februar 2013 Det der har min 5-åring allerede gjort en stund...
Skylander Skrevet 10. februar 2013 #29 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Hva mener du at vi lærere skal gjøre med dette, da? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Jeg sier ikke at dere lærere skal gjøre noe med det! Det var mer en påpekning iht ditt utbrudd om at barn skal klare dette selv når de begynner på skolen med det harde faktum at ikke alle klarer det ennå men at de faktisk går å holder seg. Dette er ganske vanlig faktisk, og det kan være forskjellige årsaker til at de ikke klarer det. Jeg tok opp "problemet" med PPT, og de var enig med meg om at han ikke var klar for det da de fikk høre hva han gjorde da jeg begynte å skulle "presse" han til å klare dette selv. Og de fortalte meg at mange førsteklassinger holder seg hele skoledagen, hvilket jeg også har fått bekreftet av mange andre foreldre også.
mamma_bergen Skrevet 10. februar 2013 #30 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Førsteklassinger får lære og tørke seg selv eller holde se til de kommer hjem!! Anonym poster: bf59d1edb849dfde2a294b09792eedc2 Jeg syns du virker veldig bastant og hard når du sier slikt..Det er ikke store barn som begynner i 1. klasse.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #31 Skrevet 10. februar 2013 En 6 åring skal kunne klare det der ja! Og en førsteklassing som ikke klarer å tørke seg selv etter toalettbesøk? Hallo, hvor i verden er mor og far hen her?! Her klarer 4 åringen det meste selv. Han liker ikke å tørke seg etter nr. 2, fordi han ikke liker bæsj, jeg liker heller ikke bæsj, men jeg tørker meg selv fordet! Jeg sjekker at han klarer det, men han liker ikke avføring. Anonym poster: 0af3371b786dc37813d58fced4810e7d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #32 Skrevet 10. februar 2013 Jeg synes alt det HI ramser opp er ting en 6 åring bør klare, men jeg forventer ikke at de gjør det bestandig uten å bli minnet på det og mast litt på. Jeg ville bli ganske bekymret om barnet ikke klarte å putte blyantene ned i penalet, men jeg synes også man må forvente at de "glemmer" det rett som det er. Ungene mine klarer det meste, men jeg godtar at jeg må mase litt på dem og si fra at de må rydde, klare seg selv litt ol før de faktisk gjør det. Anonym poster: acb91617767ca050c4d4fbd2e21ca090
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #33 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Du tuller??? Har han en diagnose? Om ikke; for en ufyselig manipulerende unge! Hadde ringt en psykolog og bedt om hjelp dersom ungen min brukte å tisse seg ut med vilje som pressmiddel for å få viljen sin, det er på ingen måte normalt! En unge som er så tilbakestående at han eller hun ikke kan tørke seg selv når de er 6-7 år bør få utsatt skolestart til de er modne nok. Anonym poster: 44bfc8fec5af9297af0385c02a2a8003
Nyttårs barn Skrevet 10. februar 2013 #34 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Du tuller??? Har han en diagnose? Om ikke; for en ufyselig manipulerende unge! Hadde ringt en psykolog og bedt om hjelp dersom ungen min brukte å tisse seg ut med vilje som pressmiddel for å få viljen sin, det er på ingen måte normalt! En unge som er så tilbakestående at han eller hun ikke kan tørke seg selv når de er 6-7 år bør få utsatt skolestart til de er modne nok. Anonym poster: 44bfc8fec5af9297af0385c02a2a8003 Hva oppnår du egentlig med et så nedlatende innlegg? Ingen grunn til å skyte budbringeren vet du...
Skylander Skrevet 10. februar 2013 #35 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Du tuller??? Har han en diagnose? Om ikke; for en ufyselig manipulerende unge! Hadde ringt en psykolog og bedt om hjelp dersom ungen min brukte å tisse seg ut med vilje som pressmiddel for å få viljen sin, det er på ingen måte normalt! En unge som er så tilbakestående at han eller hun ikke kan tørke seg selv når de er 6-7 år bør få utsatt skolestart til de er modne nok. Anonym poster: 44bfc8fec5af9297af0385c02a2a8003 Noe så useriøst gidder jeg egentlig ikke å svare på en gang! Men jeg må si at det stadig forundrer meg at enkelte ikke synes å forstå at også barn som oss voksne kan ha store individuelle forskjeller uten at det skal behøve å bety at noe er galt. Som foreldre å medmennesker så burde man ha både sympati og respekt for andre. Men ja min er under utredning hos BUP og kommer til å få minst en diagnose. Det hjelper ikke barn som sliter at samfunnet forventer for mye av dem ved å sette en mal for hva ALLE skal kunne og ikke!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #36 Skrevet 10. februar 2013 Alt det du har ramset opp mener jeg man skal kunne forvente av en 6 åring. Jeg er ikke enig i en annen anonym om at en 6 åring skal kunne knyte skoene sine, være alene hjemme, gå på butikken med lapp eller svare tlf. En 6åring skal da ikke være alene en halvtime, event.gå på butikken med lapp eller svare tlf. Da lurer jeg på hvor lenge/mye din 6åring er alene? Vi har en 5åring og hun kan mye av dette som står skrevet her, selv om hun har en forsinket utvikling. Anonym poster: c43e70cdad09089486187f3e0bbe2189 Anonym poster: 1294862e44aed625c26d1312778b8e96
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #37 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Du tuller??? Har han en diagnose? Om ikke; for en ufyselig manipulerende unge! Hadde ringt en psykolog og bedt om hjelp dersom ungen min brukte å tisse seg ut med vilje som pressmiddel for å få viljen sin, det er på ingen måte normalt! En unge som er så tilbakestående at han eller hun ikke kan tørke seg selv når de er 6-7 år bør få utsatt skolestart til de er modne nok. Anonym poster: 44bfc8fec5af9297af0385c02a2a8003 Noe så useriøst gidder jeg egentlig ikke å svare på en gang! Men jeg må si at det stadig forundrer meg at enkelte ikke synes å forstå at også barn som oss voksne kan ha store individuelle forskjeller uten at det skal behøve å bety at noe er galt. Som foreldre å medmennesker så burde man ha både sympati og respekt for andre. Men ja min er under utredning hos BUP og kommer til å få minst en diagnose. Det hjelper ikke barn som sliter at samfunnet forventer for mye av dem ved å sette en mal for hva ALLE skal kunne og ikke! Men da er det selvsagt noe helt annet. Det må da gå an å kunne lese mellom linje i hovedinnlegget at spørsmålet selvsagt gjelder normale, friske 6-åringer. Anonym poster: 44bfc8fec5af9297af0385c02a2a8003
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #38 Skrevet 10. februar 2013 Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv. Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa? Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018 Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå. Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det. Førsteklassinger får lære og tørke seg selv eller holde se til de kommer hjem!! Anonym poster: bf59d1edb849dfde2a294b09792eedc2 Jeg syns du virker veldig bastant og hard når du sier slikt..Det er ikke store barn som begynner i 1. klasse. Det vet jeg, mitt barn var 5 år da han begynte i første klasse. Mener fortsatt at dette er noe barn bør kunne da, hvis ikke får de holde seg da. Eller gå rundt med bæsj i trusa. Anonym poster: bf59d1edb849dfde2a294b09792eedc2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #39 Skrevet 10. februar 2013 En 6 åring skal kunne klare det der ja! Og en førsteklassing som ikke klarer å tørke seg selv etter toalettbesøk? Hallo, hvor i verden er mor og far hen her?! Her klarer 4 åringen det meste selv. Han liker ikke å tørke seg etter nr. 2, fordi han ikke liker bæsj, jeg liker heller ikke bæsj, men jeg tørker meg selv fordet! Jeg sjekker at han klarer det, men han liker ikke avføring. Anonym poster: 0af3371b786dc37813d58fced4810e7d Har du flere eldre barn?Eller har du kun 4 åringen og hente erfaring om dette fra? Du vet kanskje ikke at ikke alle unger er like? Anonym poster: c43e70cdad09089486187f3e0bbe2189
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. februar 2013 #40 Skrevet 10. februar 2013 Ja, en 6 åring burde klare alt det du ramser opp, min 5 åring går alt det,men ser ikke helt behovet for at de skal ta inn og ut av en stikk kontakt? Her får ikke 5 åringen lov til å drive med stikk kontakten..
Kjærepære Skrevet 10. februar 2013 #41 Skrevet 10. februar 2013 Da jeg jobbet i barnehage ble jeg temmelig satt ut da en jente på seks år ropte på meg for å bli tørket bak! Kan ikke si at jeg brukte så lang tid på å lære henne det, hun syns bare det var litt "ufyselig" ( hun var en liten jålefrøken ) . Beklager, men foreldre gjør seg nok noen bjørnetjenester i løpet av barnas oppvekst. Gleder meg til å se hvilke feil jeg gjør selv, hehe men dogåing skal de i alle fall klare i god tid før de starter på skolen. Det vil være en påkjenning for barnet å ikke kunne dette da, for.. face it....det står ikke alltid en lærer klar for hvert barn som ikke klarer ditt og datt, sånn er det bare. Jo mer barnet kan, jo bedre for barnet. Noen har så klart spesielle utfordringer, men det er ikke det man snakker om her uansett. Noen skoler jeg har kjennskap til ligger i områder med svært oppegående og ressurssterke foreldre, og jeg har ikke sett verre dulling...kompensasjon fordi de jobber så mye, kanskje?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #42 Skrevet 10. februar 2013 Hi her. Tusen takk til dere som har svart meg seriøst! Og jeg synes det utrolig unødvendig med spydige innlegg mot hva andre synes! Jeg elsker stesønnen min utrolig høyt, som min egen sønn. Har vært i livet hans over 2 år nå. Men jeg blir fortvilet fordi jeg føler vi ikke hjelper han til å bli selvstendig individ her hos oss. Og jeg kan ikke være den som skal mase og tjase hver eneste ting når far ikke mener det samme. Så enkelt er det når en er stemor.. Da har du egentlig ingenting å si hvis far ikke mener det samme. De ang. stikkontakter er rett og slett som en situasjon her der var en skøyteledning lå på gulvet, med slik av/på knapp - som var av. Så ser ikke jeg problemet med at han får sette i stikkontakt til sin bilbane, mens faren hans blir helt forskrekket. Hvilken alder skal et barn lære seg å bruke stikkontakter hvis 6 år er for tidlig? Vi har fortalt at han SKAL ALDRI putte inn noe i kontakten som strikkepinner, fingrene osv. og vise han hvordan vi skal sette inn riktig i en kontakt. Og han er jo kjempe flink med andre elektroniske dubbeditter, til og med sette inn ladeledningen på den gamle bærbare pcen. Da synes jeg han har nok ferdigheter til å lære seg å sette inn eller ta ut av en stikkontakt. Hjemme hos sin egen mamma så gjør han alt dette, tar til og med ut søppelet alene(må gå over en vei til conteinerne), passer på sin søstet på et år når moren er i dusjen, spiser fint ved matbordet osv.. Så jeg vet jo at han kan det, men far mener han er for liten. Det er jo det som er problemet. Jeg vet at barn ikke gjør ting av seg selv, og trenger gjerne å bli påminnet om det. Og det blir han, på en fin måte som f.eks "Oj, nå må du huske å ta opp fargeblyantene! Så kan vi fortsette med ...." med et smil. Men når far mener han er for liten til det, så sier det seg selv at gutten får tre forskjellige måter å forholde seg til. Ønsker bare at han skal bli en selvstendig og stolt gutt! Og det føler jeg det ikke blir når han blir behandlet som en 3-4 åring her men 6+ hos moren. Anonym poster: 339f584ea1dfca2307b797558cfa440f
Twintipp og himmelblå Skrevet 10. februar 2013 #43 Skrevet 10. februar 2013 Blir så seriøst skremt av å lese hvordan noen av de nazipersonlighetene her inne fungerer. Såklart barn på 6 år skal kunne dette. Det kan de også, men barn er dynamiske. På en dårlig dag vil de kanskje glemme seg bort osv. Noen barn er forsiktige og er kanskje redde for å gå på do på skolen. Og JA, til deg førskolelærer, du skal lære de å lese. Men, de er små barn, så de trenger forutsigbarhet, trygghet, en hjelpende hånd, noen instrukser og andre ting utenfor klasserommet også. Hvis du kun skal gjøre det som står i din stillingsbeskrivelse så kan du jo plukke jordbær på sommeren.
Skylander Skrevet 10. februar 2013 #44 Skrevet 10. februar 2013 Til HI! Har lest ditt siste innlegg, og må da si at jeg er veldig enig med deg om det at far holder barnet tilbake. Hvis barnet er veldig flink på alt dette, så må jo selvsagt far følge opp. Tror dere skulle tatt dere en ordentlig prat om dette. Men unngå å diskutere slikt foran barnet, da dere taper autoritet (tror ikke at dere gjør det altså, men sier det likevell)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå