Gå til innhold

Hva skal en 6-åring klare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til en gutt på 6 år. Hans far og jeg er utrolig uenige om hva han kan faktisk gjøre, for jeg mener faren hans behandler han fortsatt som en baby og hindrer i hans utvikling som et selvstendig individ.

6-åringen er smart, helt normalt utviklet mentalt og fysisk.

Derfor lurer jeg på, er jeg for streng og på bærtur? Eller er dette faktisk noe en 6-åring bør klare?

Eks.

- Han skal kunne sette i og ta ut av en stikkontakt..

- Kunne gjøre nr 1 og 2 på do, vaske hendene godt og helst lukke toalettlokket..

- Rydde opp tingene han har brukt (eks, fargeblyanter i et penal, leker på gulvet)..

- Leke for seg selv på rommet i 1-2 timer iløpet av en dag..

- Må vente på sin tur på å prate(Altså ikke bryte inn i samtaler og begynne å grine hvis han ikke får svar med en gang..)..

- Skal respektere når noen er på do, uten å henge utenfor døra for å lytte, mase og prøve å se inn igjennom sprekka på døra ved gulvet..

- Banke på når ei dør er lukka/ringe på døra før han går inn til noen

- Kunne si takk for maten, ta av fatet og glasset sitt på benken..

- Svare skikkelig når han får enkle spørsmål som f.eks vil du ha et glass med melk eller vann?

Slike situasjoner så synes jeg det er selvsagt at det skal gå bra at han klarer det, men hans far mener han er jo liten..

Anonym poster: 339f584ea1dfca2307b797558cfa440f

Videoannonse
Annonse
Gjest overlord
Skrevet

Syns man kan forvente alt det du nevner av en normalt oppegående 6-åring.

Skrevet

Alt dette ser jeg på som en selvfølge for en 6 åring. I tillegg bør en seksåring kunne:

Knytte skoene sine selv

Kle på seg feilfritt

Være alene en halvtimes tid (mens vi handler feks)

Kunne gå på butikken med lapp å kjøpe feks melk

Svare telefonen og svare på spørsmål

Anonym poster: a4b70768de76872c8d2e577e8cc6cc2e

Skrevet

Selfølgeligt dette e sånne ting mange mindre år gamle onga ao klare, men du er stemor trø forsiktigt å ta litt å litt ikke kom mæ alt på ei gong ;) for det virke som far ønske at han va baby ei stonn te sjøl om det blir ris på egå rau når han blir eldre, har han begynnt på skule så lære han vel fort kos enn oppføre seg å vis ikke komme det :)

Anonym poster: e1a342fff50b14b2c516db18d266419f

Gjest overlord
Skrevet

Selfølgeligt dette e sånne ting mange mindre år gamle onga ao klare, men du er stemor trø forsiktigt å ta litt å litt ikke kom mæ alt på ei gong wink.png for det virke som far ønske at han va baby ei stonn te sjøl om det blir ris på egå rau når han blir eldre, har han begynnt på skule så lære han vel fort kos enn oppføre seg å vis ikke komme det smile.png

Anonym poster: e1a342fff50b14b2c516db18d266419f

Må du skrive dialekt? Du gjør selvsagt som du vil, men dette var fryktelig å lese.

Skrevet

Jeg har en seksåring selv, og hadde han ikke mestret de tingene du ramser opp her, så hadde jeg blitt veldig frustrert.

Jeg har også en stedatter som ble (og fortsatt blir) behandlet som et barnehagebarn.

Hun er 15 år gammel, og har til dags dato ikke klart å skjære seg en brødskive selv hjemme hos oss, eller hos sin bestemor på fars side. Hva hun gjør hos moren er en annen sak, der må hun nemlig oppføre seg i forhold til sin alder.

Anonym poster: 2ea2f152fea1fadafd2551665f260671

Skrevet

Dette har datteren min gjort siden hun var 3 år.... Og gutten min siden han var 4..

Skrevet

Ja, dette er ikke for mye forlangt...

Anonym poster: 95a4560ee6a3486659690d5eac260c8b

Skrevet

Alt det du har ramset opp mener jeg man skal kunne forvente av en 6 åring.

Jeg er ikke enig i en annen anonym om at en 6 åring skal kunne knyte skoene sine, være alene hjemme, gå på butikken med lapp eller svare tlf.

Anonym poster: c43e70cdad09089486187f3e0bbe2189

Skrevet

Alt det du har ramset opp mener jeg man skal kunne forvente av en 6 åring.

Jeg er ikke enig i en annen anonym om at en 6 åring skal kunne knyte skoene sine, være alene hjemme, gå på butikken med lapp eller svare tlf.

Anonym poster: c43e70cdad09089486187f3e0bbe2189

I tilknytning til det å være alene tenker jeg at det kommer an på hvordan man bor. Har man naboer eller slektninger i nabohuset man kan gå til hvis det skulle skje noe?

I forhold til det å gå i butikken med lapp synes jeg at det avhenger litt av hvor man bor, hvor langt det er til butikken, trafikk etc. Det er stor forskjell på en liten vestlandsbygd og Oslogryta ;)

Skrevet

Yngste jenta her blir 4 år neste uke og mestrer alle de tingene du ramser opp (om mere til) bortsett fra å tørke seg i rumpa når hun ha bæsja, jeg må se over etterpå enda for hun gjør det ikke bra nok...

Anonym poster: a0d540d02f982083c716c42574fc837b

Skrevet

Med unntak av å sitte på rommet sitt 1-2 timer om dagen alene og leke så synes jeg man kan forvente at en seksåring skal kunne de tingene da.

Gjest Julia1984
Skrevet

Alt dette ser jeg på som en selvfølge for en 6 åring. I tillegg bør en seksåring kunne:

Knytte skoene sine selv

Kle på seg feilfritt

Være alene en halvtimes tid (mens vi handler feks)

Kunne gå på butikken med lapp å kjøpe feks melk

Svare telefonen og svare på spørsmål

Anonym poster: a4b70768de76872c8d2e577e8cc6cc2e

Ikke enig med å være alene hjemme og hverfall ikke butikken såfremt du ikke bor i etasjen over!

Skrevet

Alt er jo individuellt egentlig! Synes folk burde fokusere på det enkelte individ og ikke lage mal for hva ALLE skal klare! Men skal forsøke å svare:

- Han skal kunne sette i og ta ut av en stikkontakt..

*(Ja, sålenge barnet skjønner at det ikke skal stikke fingrene inn i kontakten)

- Kunne gjøre nr 1 og 2 på do, vaske hendene godt og helst lukke toalettlokket..

*(Både ja og nei! Noen klarer det andre ikke! Min gutt på 7 år tørker ikke bæsj, men jeg slipper å terpe på fingervask lengre)

- Rydde opp tingene han har brukt (eks, fargeblyanter i et penal, leker på gulvet)..

*(Ja, men ikke forvent at en 6 åring gjør det uten å bli bedt om det)

- Leke for seg selv på rommet i 1-2 timer iløpet av en dag..

*(Ja og nei! Noen barn er flinke til å leke alene, andre ikke. Og denne 6 åringen er jo kanskje ikke så veldig opptatt av å leke alene så veldig lenge når hun endelig ser pappan sin igjen?)

- Må vente på sin tur på å prate(Altså ikke bryte inn i samtaler og begynne å grine hvis han ikke får svar med en gang..)..

*(Har du tenkt igjennom om det kan være en grunn til at det er slik? Avbryter dere han? Er det kort tid siden bruddet mellom hans foreldre eller at du kom inn i bildet?)

- Skal respektere når noen er på do, uten å henge utenfor døra for å lytte, mase og prøve å se inn igjennom sprekka på døra ved gulvet..(Ja)

- Banke på når ei dør er lukka/ringe på døra før han går inn til noen

*(Ja hvis det er borte til noen, nei hvis du mener hjemme hos far)

- Kunne si takk for maten, ta av fatet og glasset sitt på benken..

*(Ja det synes jeg, men litt vanskelig kanskje hvis han ikke lærer det hjemme hos sin mor)

- Svare skikkelig når han får enkle spørsmål som f.eks vil du ha et glass med melk eller vann?

*(Ja, hvis ikke det ligger noen årsak bak at han ikke svarer)

Skrevet

Jeg synes det lyser av innlegget ditt at du synes 6-åringen er i veien, og/eller at faren bruker for mye tid på ham (gjennom hjelp, oppmerksomhet, rydde etter ham)...

Men ja, seksåringer vil normalt klare tingene du lister opp.

Anonym poster: add10ee3d68fbf68ef81115e86dc70d7

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Alenemor83, jeg er enig i det du sier med unntak av at en 6 åring ikke trenger å kunne tørke bæsj. 6 åringer bør kunne tørke seg når de er på do, uansett om de bæsjer eller tisser. Hvordan skal det ellers gå om de skulle trenge å bæsje når de er på skolen? Ingen som tørker dem der om de ikke har et eller annet syndrom som gjør at de ikke kan klare det.

HI, en seksåring bør nok kunne gjøre det meste av det du sier, men ikke nødvendigvis helt av seg selv. De er fremdeles i lærefasen, enten det gjelder rydding eller avbrytelser.

Skrevet

Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv.

Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa?

Anonym poster: 4be7d88581a91ed8c21fb5f5ebe66018

Skrevet

Jeg er lærer. Å tørke barn i rumpa står IKKE på min stillingsinstruks uavhengig om barnet at "et syndrom" eller ikke. Dette skal de klare selv når de begynner på skolen. Hvis ikke får de sitte der til de tørker seg selv.

Det kan være over 20 barn i en førsteklasse. Skal vi lærere bruke tiden på å lære barna å lese, skrive og regne, eller skal vi tørke dem i rumpa?

Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå.

Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det.

Skrevet

Siden du jobber som lærer så går jeg utifra at du vet at faktisk mange førsteklassinger går å holder seg hele dagen fordi de ikke tørker bæsj! Jeg har spurt min om hva han gjør på skolen, jo han holder seg. Jeg er helt enig med deg i at dere ikke skal tørke dem på do, men enkelte får det ikke til ennå.

Jeg har prøvd å få min til å begynne å tørke bæsj, det resulterte i at han med vilje stilte seg rett ved siden av do å tisset ut seg hver gang så jeg måtte ta meg av det.

Hva mener du at vi lærere skal gjøre med dette, da?

Skrevet

Førsteklassinger får lære og tørke seg selv eller holde se til de kommer hjem!!

Anonym poster: bf59d1edb849dfde2a294b09792eedc2

Skrevet

For en sympatisk lærer du er da! NOT!

Anonym poster: 70ef606b70d4826f17d1a8aa597690e0

Skrevet

For en sympatisk lærer du er da! NOT!

Anonym poster: 70ef606b70d4826f17d1a8aa597690e0

Mener du at lærere skal tørke seksåringer i rompa? Man lærer barna å tørke sin egen bæsj før de begynner på skolen!

Skrevet

Det er ihvertfall ting man kan kreve av og jobbe med at en 6 åring skal klare alene.

Som skilsmissebarn må jeg si at jeg også ble fryktelig skjemt bort av Pappa... ;-) Tror ikke barnet har vondt av det så lenge det ikke skjer også hos mor, men det gjør det jo mye mer slitsomt for dere!

Skrevet

Alt det der og mere til bør en 6åring klare. Og dere som ikke klarer å lære ungene å tørke seg bak.....what?????? Ikke dytt deres oppgaver over på lærer!!! Det er DIN jobb, andre skal ikke tørke dritten "din". Lærere har i overtatt mer enn nok av foreldreoppgavene som det er.

Skrevet

En 6-åring bør generelt klare det du ramser opp, men ikke nødvendigvis hver gang og uten å bli bedt om det. Det er ikke unormalt at en 6-åring av og til tuller litt når man blir spurt om noe i stedet for å svare ordentlig med en gang hver gang. Noen er også redde for å være alene på rommet sitt, og da må dette jobbes med før man krever det av dem.

Anonym poster: aa4508d8ae3db2e4057238d9105acf71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...