Gå til innhold

Forovervent bilstol fra 9 kg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

gud hjelpes for noen perfekte foreldre som myldrer på denne tråden da!

håper for guds skyld dere ikke lærer videre disse holdningene med at "de som ikke gjøre som meg, tenker som meg og er som meg er ikke glad i ungene sine!!!" hvis dere gjør det kommer dere til å ende opp med noen besserwisser drittunger som tror at så lenge de tror de har rett er det greit at de trakaserer og rakker ned på andre mennesker.

faktum er at alle gjør det DE mener er best for SINE barn... og der er poenget. der er DERES barn, ikke dine.

så lenge de holder seg innenfor lov og regler i norge har vi ingen rett til å stille spørsmål ved valgene de tar. det ene valget er like lovlig som det andre, samma søren hvor sikker du er på at akkurat DITT valg er det beste....

Anonym poster: 4fba8dd7d7552891772052108277d6e4

Hva babler du om? Er jo ikke snakk om å være den perfekte forelder, men bare litt fornuftig. Jeg har aldri skrevet her inne at noen er en dårlig forelder!

Har man lest litt om bilsikring forstår man raskt at det er lurt å lytte til ekspertene. Har du vært i en ulykke med barnet ditt? Det har nemlig jeg og hadde han ikke vært godt nok sikret hadde han kanskje ikke vært her i dag. Dette gjør noe med en person, og selvfølgelig vil jeg spre dette til flest mulig da. Det er uskyldige barn det er snakk om her, fortjener de ikke at foreldrene deres ihvertfall gidder å sette seg inn i hva riktig sikring er? For det er bakovervendt som er det anbefalte, fagfolket anbefaler jo ikke dette for morro skyld.

Det er ingen som har bedt deg om å dele erfaringer i form av ulykker.

HI spør om et spørsmål og har en grunn for det. Kan du ikke svare på det hun spør om så la være.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert over måten du svarer på. Du har en veldig ovenfra og -ned holdning.

Tror de fleste vet hva som er best, men noen ganger må man velge annerledes. Jeg kan skjønt at det er vanskelig for deg å forstå, og jeg tror de fleste har fått med seg dine meninger nå.

Kanskje du skulle la være å ta over tråden til HI dersom du ikke vil svare på det hun lurer på. Og dersom du har så god erfaring og kunnskap om bakovervendte seter så foreslår jeg at du lager din egen tråd.

Anonym poster: 4a5a3a1b9d08cf0792b2088a3a865cc4

Du hadde ikke noe bedre å komme med enn det nei. Jeg kupper med glede sånne tråder som det her -når fram til mange med budskapet mitt vet du. Og svar på det hun lurte på har hun jo fått av andre, så den er jo grei.

Og du, jeg visste faktisk ikke at det var sånn på det forumet her at man må være bedt om å dele noe for å få lov til å dele det. Kjipt!

Men skjønner at det er kjedelig å få kritikk for noe som er så sårt som det temaet her, men det er viktig vet du -at barna våre er riktig sikret etter gjeldende anbefalinger. Hva du synser om spiller jo ingen trille egentlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett en test som Cybex stolene ble godt omtalt i en test, og skal ha et slikt sete når jeg får kjørt opp :) (skal se om jeg finner den)

Synes du får mye ufortjent kjeft... Her har jentungen også sittet forovervent fra hun fikk nytt sete, da ikke pga noe sykdom men plass. Vi hadde valget mellom usikret på buss, feil sikret i bil bakover eller rett sikret i bil forover, da ble valget enkelt.

Hvorfor feil sikret forover??

Det står, feil sikret bakover eller rett sikret i bil forover. De på butikkene fikk IKKE montert et sete rett bakover, da er det en risikosport og kjøre med setet slikt. Tok heller en sikrere utgave og satt ungen forovervent RETT sikret.

Man kan montere bakovervendte seter i alle slags biler hvis man bare vil det nok!

Better safe than sorry!!!!!!

Anonym poster: e88a6bf533a6cc32b9cba56819aa80cc

Så når 3 forretninger gir opp så skal jeg delvis montere et sete inn i bilen og satse på at det går bra? Ulykker med barn i bilen der de har omkommet har vært bla. på grunn av FEILMONTERTE seter.

Dette er bullshit, man får plass til de minste bakovervendte setene i en mopedbil, og det er vel det minste man får tak i. Du har ikke prøvd godt nok!

Skrevet

Har sett en test som Cybex stolene ble godt omtalt i en test, og skal ha et slikt sete når jeg får kjørt opp :) (skal se om jeg finner den)

Synes du får mye ufortjent kjeft... Her har jentungen også sittet forovervent fra hun fikk nytt sete, da ikke pga noe sykdom men plass. Vi hadde valget mellom usikret på buss, feil sikret i bil bakover eller rett sikret i bil forover, da ble valget enkelt.

Det står, feil sikret bakover eller rett sikret i bil forover. De på butikkene fikk IKKE montert et sete rett bakover, da er det en risikosport og kjøre med setet slikt. Tok heller en sikrere utgave og satt ungen forovervent RETT sikret.

Man kan montere bakovervendte seter i alle slags biler hvis man bare vil det nok!

Så når 3 forretninger gir opp så skal jeg delvis montere et sete inn i bilen og satse på at det går bra? Ulykker med barn i bilen der de har omkommet har vært bla. på grunn av FEILMONTERTE seter.

Dette er bullshit, man får plass til de minste bakovervendte setene i en mopedbil, og det er vel det minste man får tak i. Du har ikke prøvd godt nok!

Nytter lite når de på butikken sier at de ikke har noe annet... Da tar man det man får tak i

Skrevet

håper for guds skyld dere ikke lærer videre disse holdningene med at "de som ikke gjøre som meg, tenker som meg og er som meg er ikke glad i ungene sine!!!" hvis dere gjør det kommer dere til å ende opp med noen besserwisser drittunger som tror at så lenge de tror de har rett er det greit at de trakaserer og rakker ned på andre mennesker.

faktum er at alle gjør det DE mener er best for SINE barn... og der er poenget. der er DERES barn, ikke dine.

så lenge de holder seg innenfor lov og regler i norge har vi ingen rett til å stille spørsmål ved valgene de tar. det ene valget er like lovlig som det andre, samma søren hvor sikker du er på at akkurat DITT valg er det beste....

Hva babler du om? Er jo ikke snakk om å være den perfekte forelder, men bare litt fornuftig. Jeg har aldri skrevet her inne at noen er en dårlig forelder!

Har man lest litt om bilsikring forstår man raskt at det er lurt å lytte til ekspertene. Har du vært i en ulykke med barnet ditt? Det har nemlig jeg og hadde han ikke vært godt nok sikret hadde han kanskje ikke vært her i dag. Dette gjør noe med en person, og selvfølgelig vil jeg spre dette til flest mulig da. Det er uskyldige barn det er snakk om her, fortjener de ikke at foreldrene deres ihvertfall gidder å sette seg inn i hva riktig sikring er? For det er bakovervendt som er det anbefalte, fagfolket anbefaler jo ikke dette for morro skyld.

HI spør om et spørsmål og har en grunn for det. Kan du ikke svare på det hun spør om så la være.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert over måten du svarer på. Du har en veldig ovenfra og -ned holdning.

Tror de fleste vet hva som er best, men noen ganger må man velge annerledes. Jeg kan skjønt at det er vanskelig for deg å forstå, og jeg tror de fleste har fått med seg dine meninger nå.

Kanskje du skulle la være å ta over tråden til HI dersom du ikke vil svare på det hun lurer på. Og dersom du har så god erfaring og kunnskap om bakovervendte seter så foreslår jeg at du lager din egen tråd.

Du hadde ikke noe bedre å komme med enn det nei. Jeg kupper med glede sånne tråder som det her -når fram til mange med budskapet mitt vet du. Og svar på det hun lurte på har hun jo fått av andre, så den er jo grei.

Og du, jeg visste faktisk ikke at det var sånn på det forumet her at man må være bedt om å dele noe for å få lov til å dele det. Kjipt!

Men skjønner at det er kjedelig å få kritikk for noe som er så sårt som det temaet her, men det er viktig vet du -at barna våre er riktig sikret etter gjeldende anbefalinger. Hva du synser om spiller jo ingen trille egentlig...

Hvis du skal nå frem til noen så må du legge det frem på en annen måte. Ved å kalle andre for troll og indirekte si at de ikke bryr seg om barna sine vil du ikke nå frem med noen ting.

Og måten du svarer på her viser at du fortsetter samme trenden, ovenfra- og ned.

Jeg for min del mister helt det du egentlig mener, fordi det blir borte i holdningen din.

Skrevet

faktum er at alle gjør det DE mener er best for SINE byarn... og der er poenget. der er DERES barn, ikke dine.

Vi har vår grunn. Derfor skal det sitte forover. Jeg spør om råd, ikke om kjeft.

Anonym poster: af35c83d7a72cf32596c56774ceae803

Du spør ikke om kjeft nei, men du fortjener kjeft. For så ignorant er det faktisk ikke lov til å være!! Enten er du dum eller så er du troll!!

Du må jo skjønne at folk har litt problemer med å takle det når folk går imot alle eksperters råd og setter sitt barns liv i fare...? For det er det du gjør når du plasererr et så lite barn fremovervendt.

Og til hovedspm. ditt, det finnes ingen best i test seter av den sorten, av den enkle grunn at de ikke er bra nok!!!

jo, der FINNES seter som er bra nok og det er ikke ALLE eksperter som er enige med deg. det at noen velger å høre på andre eksperter enn det du gjør, gjør dem ikke hverken til dumme eller ignorante (ELLER troll)

det betyr heller ikke at de ikke bryr seg om sitt barns sikkerhet. hun ber om det sikreste alternativet når bakovervendt ikke er aktuellt.

les denne for eksempel, eller ta ett eget lite google søk...

http://www.vg.no/bil...?artid=10086835

Da er jeg nysgjerrig på hvilke eksperter som råder folk til å plassere en 9kg baby fremovervendt i bil??? Link takk for jeg finner NADA om det gjennom google.

kanskje hvis du hadde lett utenfor din egen komfort sone? i store deler av verden mener ekspertene at selv om en front kollisjon ofte er kraftigere, er påkjørsler bakfra vanligere og derfor like viktige å sikre barna mot...

MEN poenget er fortsatt at bare fordi om DU ikke forstår hi sin grunn til å velge forovervendt, betyr ikke det at grunnen ikke er legitim.

å bruke munn på noen på den måten du gjør kan ikke rettferdiggjøres på noen måte. du virker bare bitter, slem og bedrevitende....

Skrevet

Hi her. Denne tråden ble selvsagt helt usaklig. Jeg stilte et spørsmål fordi vi har et behov. Vi ønsker å gjøre det beste for barnet vårt, og det er dessverre et forovervent sete. Det er ikke optimalt, men har vårt tilfelle må dessverre det nest beste vare godt nok.

Det er ingen ønskesituasjon, og jeg tror noen av dere hadde hatt godt av å oppleve noe av det vi går igjennom. Da hadde dere kanskje fått litt mer empati og ikke liret av dere så mye dritt om ting dere ikke har greie på.

Skrevet

Klarer du selv å se at argumentene dine ikke henger på greip? Måtte neste le når jeg lese dette her, og det er jo litt trist i seg selv, da dette tema ikke er noe å le av. Uff.

Anonym poster: 0cacb404180558299ff4b52749b6f857

Skrevet

Hi her. Denne tråden ble selvsagt helt usaklig. Jeg stilte et spørsmål fordi vi har et behov. Vi ønsker å gjøre det beste for barnet vårt, og det er dessverre et forovervent sete. Det er ikke optimalt, men har vårt tilfelle må dessverre det nest beste vare godt nok.

Det er ingen ønskesituasjon, og jeg tror noen av dere hadde hatt godt av å oppleve noe av det vi går igjennom. Da hadde dere kanskje fått litt mer empati og ikke liret av dere så mye dritt om ting dere ikke har greie på.

Jeg forstår dere godt, og jeg tror også de fleste som er på dette forumet forstår at dere, som alle andre foreldre, ønsker det beste for sitt barn.

Desverre så er det alltid noen som mangler forståelse for at noen må velge annerledes, og som har problemer med å sette seg inn i andres situasjon.

Håper dere finner et sete dere blir fornøyd med :)

Skrevet

Hvorfor kjører dere i det hele tatt bil med barna deres? Forover eller bakovervendt sete, det er uansett stor sjanse for å dø i en bilulykke. Foreslår at dere heretter kjører tanks, fly eller går!!!

Anonym poster: 05287c281f07d3adc5336338feb632ec

Skrevet

Vi har et 9-25 kg sete fra acta graco som vi er veldig fornøyd med.

Det kan brukes begge både forovervendt og bakovervendt :)

Anonym poster: 26e405478bef8029f22c8614eb171388

Skrevet

Har sett en test som Cybex stolene ble godt omtalt i en test, og skal ha et slikt sete når jeg får kjørt opp smile.png (skal se om jeg finner den)

Velg med magepute, IKKE 5punktsseler! http://www.tinyshop....x-juno-fix.html - denne har gjort det bra i frontkollisjonstest. Og mye bedre enn de bakovervendte i sidekollisjon og påkjørsel bakfra (som også skjer)

Anonym poster: ece40e479126ac518032af0dcdc42c65

Ja påkjørsel bakfra skjer også, er klar over det. Men det er som regel i mye lavere hastighet. Har du sett hvor stor belastning den lille skjøre barnenakken blir utsatt for ved en kollisjon i et fremovervendt sete?

Vi har vår grunn. Derfor skal det sitte forover. Jeg spør om råd, ikke om kjeft.

Du spør ikke om kjeft nei, men du fortjener kjeft. For så ignorant er det faktisk ikke lov til å være!! Enten er du dum eller så er du troll!!

Du må jo skjønne at folk har litt problemer med å takle det når folk går imot alle eksperters råd og setter sitt barns liv i fare...? For det er det du gjør når du plasererr et så lite barn fremovervendt.

Og til hovedspm. ditt, det finnes ingen best i test seter av den sorten, av den enkle grunn at de ikke er bra nok!!!

Er du ikke helt god? Vi har fått beskjed av sykehuset om Å bruke forovervent bilstol. Vi har altså en grunn, og jeg akter ikke å gå ut med den her. Så pass dine egne saker.

Tviler STERKT på at det stemmer. Ingen sykehus vil anbefale noe som kan gi permantente skader eller drepe et barn

Anonym poster: da89af28635b1d4fadb568ca73e0b0a4

Faktisk så kan dette stemme. Barn som får påvist hofteleddsdysplasi sent og må ha skinner,må desverre ha forovervendt sete.

Anonym poster: b7044c2e1d8c293539da1e9f4fe69379

Feil! Det finnes egne egnede stoler for barn som har handikap eller som bruker frejkas pute.

I nesten alle tester er det forovervendte seter som får best samlet karakter fordi hvor lett setet er å montere teller minst like mye som hvor sikkert det er, så jeg antar at hvis du googler "test av bilseter" så får du opp mange flere fornuftige svar enn det du får her.

5punktsele må du ha fra 9kg fordi bilens egne seler bare er godkjent fra 15kg (hvis ikke det har vært endring på det de siste 2-3 årene).

Anonym poster: 04df18b3d2ac4314e7b6d240afc4956d

At hvor lett stolen er å feste skal brukes som et argument mot en bakovervendt stol er helt høl i hue, det jobbes for at dette testkriteriet skal fjernes. Det er nemlig ingen tvil i fagmiljøet om at bakovervendt sikring frem til 4år er det sikreste.

Drit i all kritikken. Vi er mange som bruker forovervendt.

Anonym poster: abc98e4dbabb95ffe9a8558a20297161

Uff ja, desverre. Er ikke alle som skjønner sunn fornuft!!

Seriøst pass dine egne saker og slutt å oppfør deg som en hysterisk møkkakjerring!

IKKE HI

Anonym poster: 0e5104f9c979424e427e49d88481e484

Skrevet

pallas-fix pure black med magepute er å anbefale. Kan kjøpes på babyartikel.de fra Tyskland, har fått gode testresultater. Kjenner 2 par utover oss, som har den. Fantastisk!!! Fra 9-36 kilo.

Og drit i alle de hysteriske damer her inne!

Skrevet

Har en på 3mnd som nå er 8kg, så ikke lenge til han er 9kg.

Tror ikke på deg HI, barnet ditt har nok ingen diagnose for da hadde du vært mer ydmyk!

Anonym poster: 6d6999f14d9fb6f975250d3c7fc66340

Skrevet

Ta en pille!!!!

Skrevet

Tror ikke på deg HI, barnet ditt har nok ingen diagnose for da hadde du vært mer ydmyk!

Synske kjerring, mange av dem her!

Skrevet

Hvorfor bryr du deg om det? Det har du overhodet ingenting med! Hun spør om en ting, hva grunnen hennes er kan du bare drite i!

Skrevet

Dette er brennlikt skrivemåten til hun som hadde falt 3 ganger iløpet av en dag, og var gravid!

Så tviler på at dette er seriøst, men om det er det, så er Besafe izi comfort med isofixfeste en super stol. Stakkars barn, INGEN sykehus vil anbefale fremovervendt stol, UANSETT! Jobber selv på barneavdeling, så vil si du er rimelig uheldig med de legene/sykepleierne som har anbefalt det. Stakkars liten som må risikere livet sitt på grunn av det :( Synd enkelte foreldre ikke har bedre vett enn som så!

Og jo, denne kjeften fortjener du, for enten er du et troll, ellers er du rett og slett stokk dum som går på dette!

Anonym poster: c858a2b3ae84e1c4201c9cc779c895bc

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Bør være svært god grunn til at en baby på 9 mnd skal sitte forovervendt, det er jo snakk om død eller liv. Det som opprører meg mest er alle idiotene som uten særlig grunn setter ungene i forovervendt sete. "Det var dette butikken hadde"? Så kjøp på Nett da! Selv har jeg to bakovervendte i en pitteliten el- bil.

Fordi jeg elsker barna mine....

Skrevet

Jeg må bare spørre hva slags bil er dette snakk om? Naboen vår har et bakovervendt sete i en slik bil http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=39716005. Da har det til og med vært plass til en person foran, riktig nok ikke god plass, men likevel da.

Anonym poster: 6926b05d2636439326d679c2699fef12

Skrevet

Jeg har en bil uten baksete der jeg må ha framovervendt bilsete i passasjersetet straks ungen bytter sete. (Går fram av bruksanvisninga til bilen) Håper å få råd til å bytte bil før den tid, men det er ikke sikkert det går. Jeg bor nesten 2 mil fra butikken, med minimale muligheter for busstransport, og har spurt litt i barneutstyrsforretninger om hvilken stol jeg bør satse på, og de sier BeSafe IZi Combo.

Skrevet

Cybex Pallas kom best ut i test. Er fra 9-36 kilo, med sånn pute foran. Vi har det til 3,5- åringen og er veldig fornøyde.

De kaller deg troll fordi de tror du troller/bare dikter opp hele greia.

Skrevet

Cybex Pallas kom best ut i test. Er fra 9-36 kilo, med sånn pute foran. Vi har det til 3,5- åringen og er veldig fornøyde.

De kaller deg troll fordi de tror du troller/bare dikter opp hele greia.

Kan Cybex Pallas også brukes bakovervendt? Eller er det andre stoler som er best i test bakovervendt?

Jeg er ikke Hovedinnlegger, men har støtt på samme problemstilling pga bilen jeg har, og kanskje ikke får byttet før ungen må ha større stol.

Skrevet (endret)

Nei, Cybex Pallas kan IKKE brukes bakovervendt.

Til nå har vi brukt maxi cosi babysete og Acto Graco S logic (eller noe slik) bakovervendt. Bytter til Pallas nå, fordi snuppa spydde ned hele bilen når hun satt "feil" vei... ;-)

Veldig mange justeringsmuligheter på den, den har en liten slags base under-der er det en knapp som kan justere setet til sovestilling. Flere justeringer i ryggen og en genial liten ting til; den har flere justeringer på hodestøtta. Kan legges litt bakover der også, så ungen ikke "dingler" med hodet når den sover... Hehe!

Anbefaler å kjøpe med isofix, uten er det vanskelig å bruke den soveinnstillingen uten å dra med hele setet. Og siden den bruker bilens seler for holde puta på plass så sitter jo ikke setet fast når ungen ikke er med. Vi har ikke isofix, så vi har festet det med stropper.

Endret av Dahleramp1981
Skrevet (endret)

Whopsi: Acto Gracoen er kjempegod, og jeg fikk faktisk plass til den bakovervendt i en citroen saxo. Og DE bilene er små! Har du mulighet så gå innom en forretning som selger seter. Da kan du prøve de ulike i bilen din og se hvilke som passer best. Må jo kunne gå an for oss voksne å sitte godt frammi også! Samtidig som ungen er riktig sikra bak.

Endret av Dahleramp1981
Skrevet

I Danmark og Tyskland selges det mange foroverlente seter fra 9 kilo, OG det er helt vanlig å bytte til et etter de har passert et år. Tyskland har noen av de allerbeste og mest sikrete bilstoler. Slutt å være så j..... arrogant!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...