Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gjøre det,som dere sier så kan de få litt hjelp,mitt ønske er jo ikke at de blir tatt fra,men bare at barnevernet vet om hvordan ting er,og kanskje kan veilede dem litt.

Anonym poster: b4e7dc2c1ebcba631a2a57e1a1fbabbc

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Om de fester så hardt at politiet blir tilkalt så rapporterer vel de til barnevernet?

Jeg syns ikke alkohol og barn hører sammen (snakker ikke om et glass eller to til mat o.l), men om barnet sover og ikke får med seg noe så ville jeg nok ikke kontaktet barnevernet. Men du må nesten se an situasjonen. Kan jo være mer bak som jeg ikke kan uttale meg om, så du får vise skjønn..

Men resten av grunnene dine er litt tullete, syns jeg.

Barnet er for lite til å spise sterk mat, men er stort nok til å bli tvunget ut i snø, kulde og regn? jeg hadde heller ikke stresset ut med et så lite barn under de værforholdene du beskriver.

Dattera mi på 2 år har hatt en lei tendens til å våkne og stå opp igjen 2-3 timer etter hun har lagt seg. Og da har hun jo "hentet seg inn igjen" og finnes ikke trøtt. Da lar jeg henne pusle litt rundt eller sitte på fanget litt så blir hun trøtt igjen. Heller det enn å krangle med henne i en halvtime, for tilsammen hadde jeg brukt like lang tid på å få henne til å sovne igjen. 30 min med hyl eller 30 min med ei lita kosete jente på fanget? You take your pick :P ..Hadde noen meldt meg til bv av den grunn så hadde ikke den personen trengt å snakke til meg igjen..

Og ang at du fester med dem når barnet er hjemme, hvorfor i alle dager gjør du det om du er så sterkt i mot det? Det er jo en gylden anledning for deg å si hva du mener om det? Jeg hadde ihvertfall sagt at "jeg kommer gjerne over og tar en fest med dere når xxx ikke er hjemme, for jeg liker ikke å være full rundt barn".. Kanskje de da tar hintet?

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Ja muilig politi allerede har sagt fra,hadde egentlig vert fint,så slipper jeg det.

Skrevet

hva er god nok grunn til og melde fra til barnevernet ?

er dette sterke nok grunner ?

Barnet er lenge oppe på kvelden, legger seg mellom 21-23 hver kveld

det får sterk mat

Det kommer ikke i barnehagen når det regner og er kaldt fordi foreldrene ikke orker og gå

barnet er aldri ute når det snør,regner eller er litt kaldt

De voksene fester mye,mens barnet sover

er de sterke nok til og sende en melding til barnevernet,eller må det være verre?

Nei, dette er ikke grunnlag til å kontakte barnevernet!
Skrevet

Ehhh det er vanlig med sterk mat til barn i andre kulturer, fikk den beskjeden av jordmoren jeg hadde da vi snakket om barnemat :)

Men det er grunn for å melde i fra om festing med barn hjemme, vet om noen som har mistet barna delvis pga det (det var litt mer som hadde skjedd). De ble vist meldt pga festing med barn hjemme.

Men har politiet vært innblandet pga fest, så har de nok rapportert.

Skrevet

Interessant diskusjon synes jeg, som jobber i barnevernet. Jeg er nok enig i at dette med sterk mat ikke er noe å melde for, med mindre barnet får alvorlige helseskader av det, og foreldrene fortsetter å gi barnet den sterke maten. Da kan man begynne å diskutere om man skal melde de foreldrene som gir barna sjokolade og boller i tidlig alder... Tror vi hadde fått mye å gjøre da;)

Når det gjelder festingen, så er det i seg selv grunn til å melde. Jeg går ut ifra at du ikke mener at de har middagselskap der det blir drukket vin til maten, og alt går stille for seg Etisk sett synes jeg vel egentlig at du ikke bør dra på fest dit, når du vet at det ligger barn og sover, for på den måten sier du faktisk indirekte at det er greit å feste når det er barn tilstede. Det er riktig at dersom politiet har vært på stedet, så har de sendt informasjon til bv, men det er ikke det samme som at de har åpnet sak. Det er nyttig for barnevernet at flere personer/instanser melder, så det at andre kan ha meldt, bør aldri være en grunn til å ikke melde.

Når de i tillegg ikke tar med barnet i barnehagen hvis det regner eller snør, går ut ifra at de da ikke jobber siden de kan ha barnet hjemme, så er det i hvertfall nok for at jeg blir bekymret. Det er klart at det ikke er en sak som vil gå rett til omsorgsovertakelse, men denne familien virker å ville profitere fra hjelpetiltak. Hvis man skal se barndommen i sin helhet, er jeg redd for at dette barnet får en oppvekst på foreldrenes premisser, og det blir helt feil.

Anonym poster: 18ba6b705d7fbf8afa946d8d6fa6bfe7

Skrevet

Hvordan mat tror du de gir barna sine i andre land? Den er nok litt sterkere enn vi er vant til. Ser nå at de fester så hardt at politiet må komme, da stiller saken seg i et helt annet lys. Jeg trodde det var venner på besøk og noen rolige glass vin det var snakk om. Noen mener jo det også er en barnevernssak, da synes jeg det blir veeeeeel hysterisk. Jeg hadde ikke dratt på fest til dem mere hvis jeg var deg.

Skrevet

hva er god nok grunn til og melde fra til barnevernet ?

er dette sterke nok grunner ?

Barnet er lenge oppe på kvelden, legger seg mellom 21-23 hver kveld

det får sterk mat

Det kommer ikke i barnehagen når det regner og er kaldt fordi foreldrene ikke orker og gå

barnet er aldri ute når det snør,regner eller er litt kaldt

De voksene fester mye,mens barnet sover

er de sterke nok til og sende en melding til barnevernet,eller må det være verre?

det er det ja...

Anonym poster: 66237c4aa52f10ea568dac86ef280cbf

Skrevet

Ja det synes jeg. Synes det å feste mens barnet sover å ikke gidde levere i barnehage grunnet bakrus/kulde etc er ille!!!

Anonym poster: 1ba68e071faa060323239e3d4cbce81c

Skrevet

Det mest vesentlige er: Er du bekymret for barnet?

Hvis ja: Bekymringsmelding.

Hvis nei: Så er det helt irrelevant om ungen spiser sterk mat og ikke leker ute i regnet.

Men jeg er helt enig med deg i at det er bekymringsverdig om begge omsorgspersoner er fulle med et sovende barn hjemme. Barn våkner.

Anonym poster: 32cfdc1d0f0807ea62022172a0eb32ab

Skrevet

Hvis de fester på den måten at de drikker seg fulle og det er mye bråk der, samt som du sier, at politiet stadig dukker opp, så er DET grunn for bekymringsmelding.

Det andre alene hadde jeg ikke hengt meg opp i.

Skrevet

Gjentatt festing, og da mener jeg fyll - ikke middag og noen glass vin, det mener jeg faktisk er en grunn til å sende bekymringsmelding.

Det at de ikke gidder levere i barnehagen når det er kaldt er ikke en grunn i seg selv, men hvis det ellers virker som at det ikke er helt stabilt hjemme hos dem, så mener jeg at det kan være et moment som trekker i retning at de kan trenge litt veiledning i foreldrerollen.

Anonym poster: 6b813abd3dac96a2fe7ba40f535d5877

Skrevet

Det eneste spørsmålet her, er. ER DU BEKYMRET? Om du kan svare ja på det, så sender du en BEKYMRINGSMELDING

Anonym poster: 2a6a2089accc0ee3cea4161681766da6

Skrevet

Bare det med festingen er noe å melde til barnevernet. Jeg har heller ikke min ute når det er er kaldt og regner/snør. Ikke har jeg han i barnehagen heller hver dag.

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Er vel bare festingen som barnevernet hadde brydd seg om. Alt det andre er vel ikke grunn til bekymring. Men er du sikker på at barnet er hjemme? Hvis det er det så er jo det nok til å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

At et barn på 15 måneder ikke er i barnehagen og ikke er ute pga. av dårlig vær er vel ikke unormalt da. Ikke når det er så lite.

Tviler vel på at barnevernet hadde brydd seg så mye om sterk mat. For akkurat det er vel ikke så farlig.

Endret av sussie77
Skrevet

Nei. Dette er jo bare en annen kultur sånn som jeg leser det, ikke omsorgsvikt, men det er jo mulig de er norske og sånn sett en annen sosiokultur he he ;-)

Sterk mat er ikke farlig. Ei heller senere leggetider, selv om det ikke er ideellt.

Skrevet

sterk mat er faktisk ikke bra for barn under 3 år, det har jeg lest. Men har sendt mail til barnevernet,så da får vi se om det blir gjort noe eller ikke.

Skrevet

Sterk mat behøver ikke være feil. Salt mat kan være det. Men barnevernssak? Hmmm..

Her legger jenta på 2 seg klokka 20.. Noen som vil melde meg??

Synes det skal mer til enn det du nevner for å kalle det omsorgssvikt. Med unntak av drikkingen.

Skrevet

Festingen er det eneste som kanskje er bekymringsverdig. Det at du engang nevner de andre tingene gjør at min tiltro til deg som melder synker betraktelig. Du virker som en ufyselig nabo!

Anonym poster: fe3e433cc6f2fb174688fb0ba7370b1d

Skrevet

Sterk mat behøver ikke være feil. Salt mat kan være det. Men barnevernssak? Hmmm..

Her legger jenta på 2 seg klokka 20.. Noen som vil melde meg??

Synes det skal mer til enn det du nevner for å kalle det omsorgssvikt. Med unntak av drikkingen.

????????? Litt forskjell på 20, og mellom 21-23 eller? Er festingen jeg melder fra om.. men får se hva de gjør.

Skrevet

Interessant diskusjon synes jeg, som jobber i barnevernet. Jeg er nok enig i at dette med sterk mat ikke er noe å melde for, med mindre barnet får alvorlige helseskader av det, og foreldrene fortsetter å gi barnet den sterke maten. Da kan man begynne å diskutere om man skal melde de foreldrene som gir barna sjokolade og boller i tidlig alder... Tror vi hadde fått mye å gjøre da;)

Når det gjelder festingen, så er det i seg selv grunn til å melde. Jeg går ut ifra at du ikke mener at de har middagselskap der det blir drukket vin til maten, og alt går stille for seg Etisk sett synes jeg vel egentlig at du ikke bør dra på fest dit, når du vet at det ligger barn og sover, for på den måten sier du faktisk indirekte at det er greit å feste når det er barn tilstede. Det er riktig at dersom politiet har vært på stedet, så har de sendt informasjon til bv, men det er ikke det samme som at de har åpnet sak. Det er nyttig for barnevernet at flere personer/instanser melder, så det at andre kan ha meldt, bør aldri være en grunn til å ikke melde.

Når de i tillegg ikke tar med barnet i barnehagen hvis det regner eller snør, går ut ifra at de da ikke jobber siden de kan ha barnet hjemme, så er det i hvertfall nok for at jeg blir bekymret. Det er klart at det ikke er en sak som vil gå rett til omsorgsovertakelse, men denne familien virker å ville profitere fra hjelpetiltak. Hvis man skal se barndommen i sin helhet, er jeg redd for at dette barnet får en oppvekst på foreldrenes premisser, og det blir helt feil.

Anonym poster: 18ba6b705d7fbf8afa946d8d6fa6bfe7

Hva mener du egentlig med den delen her?

"Når de i tillegg ikke tar med barnet i barnehagen hvis det regner eller snør, går ut ifra at de da ikke jobber siden de kan ha barnet hjemme, så er det i hvertfall nok for at jeg blir bekymret."

At ettersom en av de ikke har jobb er det grunn til bekymring i seg selv? Syns bare det hørtes veldig merkelig ut...

Skrevet

Dobbeltmoral å kunne faste i hjemmet til andre småbarn, men ikke ditt eget. Hvorfor omgåes du egentlig med disse menneskene, som du tydeligvis ser ned på? Er du en god venninne, så bør du heller foreslå barnevakt, og at dere drar på en bar. Enig i at barn og alkohol er en dårlig kombinasjon, men ta det heller opp med foreldrene, enn bv.

Anonym poster: 82523cbeb40705b49e3eac2f6f72d87e

Skrevet

Dersom det foregår festing hjemme mens barnet er der ville jeg meldt fra. En ting er om foreldrene har besøk, men om der er festing; meld fra! Ingen grunn er for liten. Dersom du er bekymret for barnet, send inn en bekymringsmelding!

Skrevet

Så rart, her inne er det sett på som helt forferdelig å ikke la barna ha fri når man selv har fri, men om det er fordi det er dårlig vær så er det plutselig galt? Det er jo det samme for barnet hvorfor det er hjemme...

Vi går heller ikke ut i snø og regn, er det galt altså? Vi er ute så godt som hver dag, men det er jo som regel litt opphold i løpet av dagen...

Anonym poster: 5574db06d144b7c0c81d9fc20b0b9d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...