Gå til innhold

"ALLE" til tidlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker på mange i div. forum at tidlig ultralyd er noe "alle" gjør?

Stemmer dette?? Er det nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det, da får du avdekket om barnet lever og om det er frisk, er viktig for mange det. hvis du går helt til uke 18-20 som er Ordinær Ul kan du ikke ta abort mer

Skrevet

Men hvis det er så viktig; Hvorfor er det ikke dekket?

Skrevet

Ikke helt sant det du skriver, fosterskader uforenlig med liv kan også avbrytes etter ordinær ultralyd. Eller hvor det er fare for mors liv. Dette hører selvsagt til unntakene. Jeg skal til tidlig ultralyd rett og slett for å få fastsatt hvor langt jeg er kommet i svangerskapet og så en ny sjekk i uke 12/13 da det sist ble oppdaget alvorlig kromosomfeil uforenlig med liv på dette tidspunktet. Jeg har også SA bak meg.

Skrevet

Huff, så trist! Skjønner godt hvorfor du vil være sikker. Hvor mye koster en slik sjekk da? Er det til gyno eller fastlegen?

Skrevet

Jeg har ikke vært i mine fire svangerskap og følte meg helt trygg.

Skrevet

Jeg gjorde ikke det de to første svangerskapene, fordi jeg syntes det var for dyrt og tenkte det var helt unødvendig. Denne tredje gangen hadde jeg lyst til å prøve det, både fordi dette skulle være siste svangerskapet mitt og fordi jeg jeg ville se at alt var bra før vi fortalte det til alle. Jeg hadde også en merkelig utflod siste par ukene før ultralyd, så syntes det var godt å få sjekket det.. Og det så ikke så bra ut, så nå i morgen skal jeg ta tabletter for å få ut det som er der inne. Viste seg at embryoet hadde stoppet å utvikle seg rundt 4-5 uker uti svangerskapet... Veldig glad for at jeg fikk sjekket det tidlig! Og når jeg blir gravid igjen vil jeg få henvisning direkte til sykehuset for tidlig UL.

Skrevet

Var på tidlig privat ul med førstemann, men med den som er i magen nå hadde jeg ikke spesielt ønske om det så ventet til uke 18.

Skrevet

Jeg får og følelsen av at de fleste her inne har tidlig UL, men jeg har ikke snakket med noen i levende live som har vært på det, så jeg tror det fremdeles er vanlig å ikke gjøre det også. Jeg synes vel det er greit at det er et privat tilbud til de som ønsker å betale for det. De fleste har råd til dette hvis dette er noe de ønsker å prioritere, og hvis det er ting som tyder på at noe er galt burde en lege kunne henvise til det slik at man får avklart om det er nødvendig med utskrapning e.l. I et normalt svangerskap er det jo ikke nødvendig og jeg synes ikke Norge burde bruke pengene sine på det.

Skrevet

Vi var på tidlig ultralyd både i uke 7 og i uke 12.

Dette var tilbud vi fikk gjennom fertilitetsklinikken vi har brukt.

For oss var det spennende å få vite om det var en eller to inni magen da vi satte inn to befruktede egg, og når man har levd i uvisse om man i det hele tatt får oppleve det å være gravid og vente barn, synes jeg det var ekstra stort å få se den lille og dobbelsjekke at alt så greit ut igjen i uke 12.

Skrevet

Har vært på tidlig ultralyd med alle tre, men ikke selvvalgt. Med første pga blødninger i uke 8 og uke 11, med de 2 andre pga oppfølging etter flere aborter. Hadde nok tatt privat hvis jeg ikke hadde fått gjennom legen. Unner ingen å gå gravid i 18 uker - og så få vite at fosteret døde veldig tidlig i graviditeten.

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig her hvor jeg bor,har ikke vært aktuelt for min del før nå etter to SA, da fikk jeg oppfølging med en ul i uke 8 og skal en i uke 13 for å se at alt er som det skal. Var ikke på ul før ordinær ul i mitt første svangerskap(alt gikk da som det skulle).

Skrevet

Ikke alle nei, jeg ser ikke nødvendigheten med mindre det er noe spesielt. Men mange vil jo bare se og glede seg:)

Skrevet

Første svangerskap ventet jeg til ordinær ultralyd. Denne gangen har jeg vært på tidlig ultralyd for jeg var så usikker på hvor langt jeg var på vei. I tillegg har jeg en SA bak meg så jeg har liksom ikke slappet helt av.

Vurderer frem og tilbake ultralyd i uke 12, men tror jeg skal unngå det. Tror ikke jeg vil vite noe om de nakkefoldene. Syns det er mange som får beskjed om at noe kan være galt, men så er det ikke det allikavell. Orker ikke angsten rundt det, og jeg hadde mest sannsynlig ikke tatt abort med mindre om noen virkelig rådet meg til det.

Skrevet

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å la være, men så fikk jeg styrtblødninger og trodde jeg hadde mistet. Hadde nok ikke valgt tidlig ul hvis ikke. I mitt første svangerskap hadde jeg ikke tidlig ul, men i andre måtte jeg ha pga komplikasjoner i første svangerskap, og de ville avdekke om det lå an til samme problemet igjen.

Skrevet

Var på privat ul i uke 12 pga blødninger og ingen symptomer,hadde hatt en sa før denne graviditeten. Valgte det selv fordi jeg ville de om det var noen der inne og kunne begynne å glede meg når alt var bra med den lille:)

Skrevet

Jeg var på UL i går, 11 på vei. Synes det var greit å få sjekket at alt var som det skulle,at det i det hele tatt var liv der og så klart for å se den lille. Skjønner ikke at noen klarer å vente til ordinær ul heller, så lenge å vente. Er alt for nysgjerrig og spent :) Jeg bestilte time hos en privat gynekolog og betalte 100kr. Synes jeg er en rimelig pris å betale får å kunne se det lille nurket i magen så tidlig og slå meg til ro med at alt var perfekt :) Har planer om å bestille en ul til om noen uker for å sniktitte litt til og kanskje få se om det er gutt eller jente :)

Skrevet

Kjenner ingen som ikke har tatt tidlig ultralyd.

Jeg hadde tenkt å ta privat, men så fikk jeg henvisning og skal gå annenhver uke fremover.

Skrevet

gikk på tidlig ul pga blmdninger i 4,5 uke.... så hadde vel 3 ul før ordinær på sykehuset. fikk henvisning selvfølgelig. ville gått i uke 7 og tatt privat ul hvis ikke blødningene hadde begynt fordi CFC ville at jeg skulle ta det da...

Skrevet

Jeg gjorde ikke det med førstemann, og det var en lidelse å gå så lenge uten å vite om det var liv inni der.. Ordinær ul var ikke før jeg var 20 uker på vei, synes det var lenge. Derfor bestilte vi oss tidlig ul i uke 13 denne gangen bare for å sjekke at det var liv i knøtten. Veldig betryggende, synes nå jeg.

Debatten om hvorvidt en bør tilbys ul i uke 12 i tillegg til uke 18 er en annen sak, jeg mener man bør tilbys det for å slippe å gå så lenge i uvissheten. Dersom man oppdager livsfarlige avvik hos foster såpass sent (uke 18) kan man få abort, ja, men de fleste har knyttet seg sterkt til fosteret på denne tiden, og det vil bli mye tøffere å skulle avbryte svangerskapet når man tross alt er kommet nesten halvveis.

Skrevet

Jeg betaler ingenting pga min forhistorie, jeg er henvist til tidlig ultralyd og spesialist fra fastlegen. Har kun benyttet meg av dette tilbudet pga medisinske årsaker, og som nevnt, forhistorien.

Skrevet

Jeg har verken vært på tidlig UL på forrige svangerskapet og heller ikke denne gangen.

Skrevet

Jeg var på tidlig UL denne gangen da jeg er forferdelig kvalm og trenger rett og slett en motivasjon til å fortsette dette prosjektet. Det er godt å ha et motiverende bilde av et lite knøtt på kjøleskap døra slik at jeg kanskje spiser litt mer.

I tillegg til dette har jeg 4 SA bak meg og det er tvillinger i familien, så vi ville se hvor mange det var i magen.

Det er overhodet ikke NØDVENDIG å gå til tidlig UL, men er man i en spesiell situasjon, eller rett og slett er pengesterk nok til å gjennomføre en privattime hos GYN bare for kos og oppløftning av humøret så er det en mulighet man har.

Lykke til i svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...