Gå til innhold

Som de maser på helsestasjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll med 2.klassingen i går, for å ta vaksine først og fremst. Men makan til spørsmål de stilte han da! De skal jo kartlegge hvordan barnet har det hjemme/på skolen/i fritida, men en får jo ikke akkurat tillit til helsesøster av måten hun går frem på.

Dette var noen av spørsmålene han fikk:

- Får du middag hjemme hver dag? Hvor ofte har dere poteter? Har dere ofte fisk, hva med grønnsaker?

- Hvordan er det hjemme hos dere?

- Hva skjer dersom du ikke hører etter mamma og pappa?

- Er mamma eller pappa sjefen hjemme?

- Har du venner på besøk hjemme?

- Har du det bra?

- Finner mamma og pappa på ting med deg alene?

- Går dere i svømmehallen, på turer e.l?

Jeesus, er jo rene kontrollinstansen.

Anonym poster: 376165481d5f4aee4fe9ab0af83a097b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi.. det var jo rene avhøret gitt :S

Skrevet

Oi.. det var jo rene avhøret gitt :S

Ja, ikke sant. Blir litt oppgitt, ikke første gang en helsesøster har frustrert meg.

Skrevet

ojj, hadde nok stusset på det der...

Skrevet

Var på kontroll med 2.klassingen i går, for å ta vaksine først og fremst. Men makan til spørsmål de stilte han da! De skal jo kartlegge hvordan barnet har det hjemme/på skolen/i fritida, men en får jo ikke akkurat tillit til helsesøster av måten hun går frem på.

Dette var noen av spørsmålene han fikk:

- Får du middag hjemme hver dag? Hvor ofte har dere poteter? Har dere ofte fisk, hva med grønnsaker?

- Hvordan er det hjemme hos dere?

- Hva skjer dersom du ikke hører etter mamma og pappa?

- Er mamma eller pappa sjefen hjemme?

- Har du venner på besøk hjemme?

- Har du det bra?

- Finner mamma og pappa på ting med deg alene?

- Går dere i svømmehallen, på turer e.l?

Jeesus, er jo rene kontrollinstansen.

Jeg hadde nok ikke klart holde meg og sagt et eller annet. Både under- og etterpå! Har hun noen bekymringer er ikke dette veien å gå.

Anonym poster: 6a22f6109e2cc239be2e445cb462359a

Skrevet

Må innrømme at jeg gikk hjem med en ekkel følelse etter dette. Barnet mitt har aldri hatt problemer av noe slag heller, er flink og godt likt på skolen, har venner osv. Er rolig og snill.

Skrevet

hehe, reagerte på det samme selv på skolekontroll. I tillegg snakket hun over hodet på barnet. IKKE bra. Jeg satt foten ned. Var flere foreldre som reagerte på hvordan spørsmålene var formulert og hvordan hun snakket om barnet over hodet på barnet.

Skrevet

Det føles kanskje rart når de spør sånn, men det kan kanskje avdekke tilfeller der ikke alt er så bra og da er det bedre at de spør litt mye enn litt lite.

Skrevet

Helsesøstertjenesten er jo en av de instansene som får kritikk for at de ikke avdekker omsorgssvikt. De treffer stort sett alle barn, men melder i liten grad bekymring. Skjønner derfor at de prøver å fange opp problemer på en eller annen måte.

Man kan lure på om en mitraljøse av spørsmål gir god informasjon og i hvert fall om det er metodisk smart å stille alle disse spørsmålene til et barn som sitter sammen med mamma. "Vår" helsesøster stiller også spørsmål over hodet på barna, det liker ikke jeg. Hun bruker dessuten et språk barna ikke spør når hun snakker med dem.

Skrevet

Hadde en sånn helsesøster på barneskolen (gikk vel i 5.klassen eller noe sånt) og hun skulle ha standarsamtale med alle elevene. Syns spørsmålene hennes ble litt vel personlige og ekle, så endte opp med å si: "Jeg svarer ikke på ett spørsmål til før jeg får advokat." Helsesøster holdt kjeft, men må si det ble litt styr i ettertid. Men gud det var verd det! Hun ble flinkere til å ikke stikke nesa si for dypt neddi andres saker etterpå. :P

Skrevet

Det er ikke helt lett for helsesøsterne heller. De har utrolig mye de skal passe på og følge med på og ser barna barna en sjelden gang etter at de er fylt 2 omtrent.

Det finnes selvsagt gode og dårlige helsesøstre, men husk at for hvert eneste barn de klarer å fange opp som ikke har det så bra, så er muligheten for å hjelpe barnet stor!

Anonym poster: a736aa43896ed25ba1caa2ec95714ccd

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Kanskje helsesøsteren følte det var grunn til å stille alle disse spørsmålene. Synes faktisk de som får en hel masse spørsmål og "mas" fra helsesøster bør gå litt i seg selv, og tenke hva det er som gjør at helsesøster føler behov for å "mase" og stille spørsmål. Ser det er flere av de her inne om dagen... Helsesøster prøver bare å gjøre jobben sin.

Skrevet

Vil tro det er vanskelig for et barn som opplever vonde ting å si fra når det blir gjort på den måten..... er det forresten vanlig at foreldre er med på kontroller/vaksine etter barna har begynt på skole?

Anonym poster: 33f6192ff99c14e303a63f6319197299

Skrevet

Er det vanlig med på kontroll i 2.klasse?

Har ikke vært på kontroll med noen av ungene mine etter 6-års kontrollen siste året i barnehagen jeg..

Vaksiner tar de på skolen uten foreldre. Vet helsesøster har samtale med barna i 2. og 5. klasse, men ungene mine har formidlet at helsesøster er en koselig dame som det er helt greit å snakke med, de har aldri sagt noe negativt om antall spørsmål e.l.

Helsesøster må jo snakke med barna og stille spørsmål for å finne ut om de har det greit på skolen og på hjemmebane da, det er jo jobben deres.

Anonym poster: 22c36565c01e06cbf1cf81fbc51a716d

Skrevet

Tror at helsesøstre tror at de kan kjempemasse om barn, men de lærer lite om barns normale utdanning og småbarnsped. Føler mange av dem oppfører seg som de kan alt om barn. Problemet er at når man kan lite om noe, så tolker man alt som unormalt.

Anonym poster: 63805625da4d1c4edfe04139c0a87139

Skrevet

*utvikling mente jeg

Anonym poster: 63805625da4d1c4edfe04139c0a87139

Skrevet

Har ikke vært på kontroll med noen av ungene mine etter 6-års kontrollen siste året i barnehagen jeg..

Vaksiner tar de på skolen uten foreldre. Vet helsesøster har samtale med barna i 2. og 5. klasse, men ungene mine har formidlet at helsesøster er en koselig dame som det er helt greit å snakke med, de har aldri sagt noe negativt om antall spørsmål e.l.

Helsesøster må jo snakke med barna og stille spørsmål for å finne ut om de har det greit på skolen og på hjemmebane da, det er jo jobben deres.

Er det vanlig å være med på kontroll, skulle det stå. Det er vi nemlig ikke her..

Skrevet

Kanskje helsesøsteren følte det var grunn til å stille alle disse spørsmålene. Synes faktisk de som får en hel masse spørsmål og "mas" fra helsesøster bør gå litt i seg selv, og tenke hva det er som gjør at helsesøster føler behov for å "mase" og stille spørsmål. Ser det er flere av de her inne om dagen... Helsesøster prøver bare å gjøre jobben sin.

Tror det er rutine - altså de spør alle.

Skrevet

Denne helsesøsteren har aldri møtt hverken meg eller barnet mitt før (gikk til en annen da han var yngre). Jeg har aldri hørt noe negativt fra skolen eller fra barnehagen tidligere. Så hva kan da være grunnen?

Skrevet

Seriøst?! For meg høres det ut som helsesøster leser spørsmål fra et ark. Tipper de har noen standard skjemaer de må følge/fylle ut eller noe sånt.

-ikke HI

Anonym poster: fa2796b1d23817c7cbc7a302d837ac0c

Skrevet

De spør forretsen alle, som en annen skrev.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Tror det er rutine - altså de spør alle.

Mye mulig, men leste feks en tråd her om dagen at det var ei som skrev at HS maste noe vanvittig om åpen barnehage. Og så skriver hi i den tråden at hun er sjenert og privat som person, og ikke ønsker å være sosial.. jeg mener, hallo? Det er da ikke rart at helsesøster maser da, hun så vel at det var behov for å "mase".

Skrevet

Opplevde det samme her + masse spørsmål om røyk og alkohol. Ubehagelig...

Anonym poster: 07ece22cae7de927551d3659513b2231

Skrevet

Her vi bor så settes vaksinen i 2. klasse på helsestasjonen med en av foreldrene til stede. Og så skal de ha en samtale.

Anonym poster: fa2796b1d23817c7cbc7a302d837ac0c

Skrevet

På innkallelsen stod det at en forelder skulle være med, mange barn er jo redd for å ta sprøyter og da kan det hjelpe å ha mamma eller pappa med:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...