Gå til innhold

Hvilke plikter i hjemmet har ditt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og får barnet ukepenger?

Anonym poster: 66445c8534e965323a6fb4e22c7597ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen plikter, ingen ukepenger, men her er barna 4 og 1 år

Anonym poster: 7e75f7cace614cd0da42d8ce3589df72

Skrevet

Han er 5,5 år og han må:

Rydde rommet sitt

Tømme bestikkkurven i oppvaskmaskinen når det er rent

Sette sin egen tallerken,bestikk og glass i oppvaskmaskinen

Vaske doene med dobørsten

Hjelpe lillebror med å rydde opp lekene i stua

Han får 100 kr i ukelønn.

Skrevet

Han er 5,5 år og han må:

Rydde rommet sitt

Får han disponere pengene fritt? Eller spares dem? Jeg hadde ikke tenkt på så høy sum til min snart 9 åring....

Hi

Skrevet

Ja, det får han. Noen ganger sparer han de andre ganger bruker han de på et blad, lørdagsgodt, leker. Nå er det skylander giants som han sparer til og de koster 149 kr så da må han spare i 2 uker.

Man får ikke så mye for 100 kr i dag så syns det er en grei sum.

Skrevet

Spare penger på sparebøssa, rydde etter seg og være snill og høre når jeg snakker. han skal lytte og si i frå. han skal være et barn og kose seg og hjelpe av å til....

Anonym poster: 03233d0450fc333db1f1e1a30a5725ec

Skrevet

Dytt.

Skrevet

Mine barn må hjelpe til etter evne, ved behov.

Dvs at alle bidrar for å holde hjulene i gang, hele tiden.

Man rydder opp etter seg, hjelper til med dekking og rydding av bord og matlaging. Holder orden i sine ting, henger opp jakker og setter sko pent i gangen. Tar ut søppel ved behov osv.

Ingen her i huset får penger for å bidra, det skal være en selvfølge å hjelpe til, ikke noe man skal ha lønn for.

Det fungerer fint her i huset, alle er flinke til å hjelpe mamma med å "dra lasset" ;)

De to eldste på 9 og 11 får ukepenger, 50 kr, som de disponerer fritt. Som regel spares de, men det hender de bruker dem opp på fjas også.

Skrevet

Hun er 5,5 år Begynte rett før jul med ukepenger

Rydde etter middagen (sitt fat)

Rydde rommet skikkelig en gang i uka

Legge seg fint (har jobbet med dette i 6 mnd, og allerede bedre)

Hjelpe til når jeg spør om hjelp.

Hun får eit x for kvar ting hun gjør. 5 kr krysset :)

Hun sparer til egen Kurio. så til sommeren, så skal eg hjelpe hun med det som mangler til den.

Anonym poster: d6c68c2e3ae95deeeae34d7c5ee1f878

Skrevet

Synes det er galskap å gi et barn på 5,5 100 kr pr uke....som denne kan disponere fritt...

Anonym poster: 965d424cd33affee5a0cc5d0db27473e

Skrevet

Synes det er galskap å gi et barn på 5,5 100 kr pr uke....som denne kan disponere fritt...

Hvorfor det?
Skrevet

vår gutt på 6, må gå hjem fra skolen selv og hjelpe til når han blir bedt om det.

da får han 20 kr i ukepenger. (+lørdagsgodt en valgfri ting)

Føler at det er mer enn nok penger for han. han får ikke så mye for den, men det er meningen at han skal lære at man må spare en liten stund før han kan kjøpe noe.

Han har kjøpt seg en skylander (99kr,-) måtte da spare i 3 uker og så tok han noen penger han hadde fra før på sparebøssen.

Han har fått beskjed om å si i fra hvis det er noe han virkelig ønsker seg så kanskje detfionnes noen ekstra jobber til han (dette snakket vi om fordi vi kom innpå temaet stjeling, og at det da er bedre å si i fra så skal vi finne en løsning selvom det kan ta litt tid..)

Skrevet

Mine på 7 og 8,5 må rydde rommet, hjelpe med å bytte sengetøy på senga si, ta av bordet etter seg når de har spist, gjøre småting for oss foreldre når vi spør om det (hente noe i fryseren, gå med søpla, mate hundene/kattene osv). De får ikke lommepenger, men får lørdagsgodt til helgen og har alt de trenger ellers. Synes de skal kunne hjelpe til såpass uten å få betalt. Får ikke lønn for å gjøre husarbeid vi voksne heller ;)

Skrevet

fireåringen her i huset har "ansvaret" for at kattene har mat og vann.

hun får en peng for hver gang, så sum varierer ut fra hva jeg har av småpenger i lommeboka.

Skrevet

Hvorfor det?

En 5-åring kan fint lære at det tar mer enn 2 uker å spare til noe man ønsker seg. En 5-åring trenger ikke 400,- i måneden. En 5-åring kan fint lære litt om verdien av penger, sparing og å hjelpe til hjemme uten å få en liten formue for det.

Er det rart det er mange unge som havner i Luksusfellen når foreldrene gir så mye penger allerede når barna er knapt nok bleiefri.

Anonym poster: 99217a2574d33a7f9d9f11d36fcd8418

Skrevet

De har litt varierende plikter alt etter alder.

Men hovedregle for de som er gamle nok:

- trekke fra gardinene

- sette klær og sko på plass når de kommer hjem

- kaste sine egne klær i skittentøyet

- rydde av bordet etter seg selv

- rydde opp leker etterhvert og alt når kvelden kommer

De får ikke penger for dette, men de får penger når de gjør ekstra oppgaver, f.eks bære ut søppelet, vannet blomster, støvsuge, passe småsøsken o.l.

Skrevet

Det er jo galskap å gi en på 5 år 100 kroner i uka! På skolen jeg jobber ligger 13-åringene på ca 500 i måneden +/- 100 kroner.

Hva skal du gi din 5-åring når han blir 13?

Skrevet

Her får de 50kr i uka om de har gjort slt som de skal gjøre.

Barn 1: rydde badet hver dag ( blir alltid litt rot der i løpet av dagen, og hun fikk jobben når hun var veldig liten men syns det er greit hun fortsatt har den.) og hun bærer inn ved. Hun syns det er kjempegøy, noe vi voksne syns er super kjedelig.

Barn 2: tømmer oppvaskmaskinen. Alt av glass og fat står i skap under benken, for at ungene skal kunne ta ut av oppvaskin og dekke bordet uten å måtte stå på krakker. Det hun ikke rekker opp til tar en av de voksne. Siden denne ofte kan gå flere ganger om dagen har hun ikke m hun skal.

Barn 2: rydde to ganger. Yttergangen, der ungene ofte slenger fra seg sko og jakker (hun er den værste til å gjøre det så derfor hun fikk den) og den andre gangen rett ved siden av som skoskapene står. Skal støvsuges hver dag også.(hver dag ble det siden det ble så mye krangling når det ikke var hver dag, og støvsugingen er jo så som så, så greit å gjøre hver dag.) hun skal også tømme søppel hver dag.

Barn 4: støvsuge stua hver dag og bære opp tøy fra vaskerommet. Legges i klesskapene.

Gjøres dette hver dag ( ikke de dagene det er helt kaos og vi nesten ikke er hjemme, men så og si alle dager) får de 50kr. Hjelper de oss mer får de mer penger. Gjør de ting uten å bli bedt om det, kommer og spør om det er noe de kan gjøre har noen av ungene funnet ut at vi er litt mer gavmilde i pengeveien. Har nemlig to som er iherdige sparere mens to som vil gjøre minst mulig, og heller vil klage over hvor slitsomt det er å gjøre noe og hvor lite penger de har. Her i huset må de kjøpe leker, pc og ting de ønsker seg selv.

Rydde rommet sitt, ta av tallerken etter de har spist, skyllde den og inn i vaskemaskinen må de gjøre og dette kommer det ingen penger for.

Barn 3 og 4 er her annenhver uke, og hvor mye de gjør er ganske likt det de gjør hos mor.

Anonym poster: 30ef620e168619f898e02c2342803b89

Skrevet

Ukelønn til 5 åringer? Hjelpes. Min yngste på 6 år har ingen plikter utenom at han må rydde etter seg, og noen ganger hjelpe meg med småting. Eldste på 13 har heller ingen faste plikter, utenom at hun må rydde og støvsuge/vaske rommet sitt en gang i uken. Er kanskje litt sløv der men prøvde en periode å ha faste pliker og det ble bare mye mer hjelp enn mas. Men så får ikke hun ukepenger heller, får til det hun trenger. Og hun hjelper til med visa versa om jeg spør henne, som å hente lillebror på skolen, tømme oppvaskmaskinen etc. Men hun MÅ rydde opp etter seg skikkelig (etter mat, dusj osv) ellers når jeg klikkestadiet :P

Anonym poster: b943e27a415006457ce53adaf73ecd2e

Skrevet

5-åringen får ikke ukelønn, men har plikter: rydde opp leker før leggetid, og plukke inn i og ut av oppvaskmaskinen når hun blir bedt om det, og så får hun støvsuge. Hun syns det er morsomt å hjelpe til :-) Det hender hun får en tyggis som premie;-)

Skrevet

Vår 6 åring får 20 kr i ukepeng. Hans oppgaver er:

Rydde lekene sine

Hente post

Gå ut med søppel

Sette in glass, tallerken og bestikk i oppvaskmaskinen

Generellt hjelpe til når han blir spurt

Han får selv bestemme hva han skal bruke pengene på men hittintills er han fornøyd med å spare dette. Forrige uke ødela han og en annen gutt en bok i barnehagen ( med vilje). Konsekvensen blir at han må betale halve boken med sine ukepenger. Dette synes han er kjipt, og jeg tror ikke han kommer å gjøre noe lignende igjen (er vel lov å håpe? :)

Skrevet

Mine barn på 3 og 5 år dekker på bordet, rydder vekk tallerken, glasset og bestikket sitt. De hjelper av og til med å tømme bestikket fra oppvaskmaskinen. Også rydder de rommet sitt før de legger seg.

Får ikke ukelønn, i ett hjem bør alle hjelpe til. Men de får av og til noen kroner på sparebøssen sin, men det får de uavhengig av hva de gjør

Skrevet

Han er 5,5 år og han må:

Rydde rommet sitt

Jeg og synes 100 kroner var i meste laget, men deg om det. Hvor mye får han bruke på lørdagsgodt? Har dere en grense der?

Så må jeg bare slenge på, uten å kritisere for mye, at jeg synes ikke han skal drive å rydde etter lillebroren. Det bør du eller far gjøre sammen med lillebroren.

Anonym poster: 7a96abb83e47c7adfd68ae68437d3306

Skrevet

Det er jo galskap å gi en på 5 år 100 kroner i uka! På skolen jeg jobber ligger 13-åringene på ca 500 i måneden +/- 100 kroner.

Hva skal du gi din 5-åring når han blir 13?

Tja, vet ikke helt enda,kommer ann på hvor mye prisene har gått opp på 8 år og hvor bra han gjør det på skolen. Men når han er 14-15 år så må han skaffe seg en liten jobb for å tjene penger til ting han ønsker seg. (så lenge det ikke går utover skolen).

Skrevet

Mine tre barn har disse oppgavene:

5-åring:

-ryddet rommet sitt hver dag

- støvsuge rommet sitt hver lørdag og vaske gulvet

- ta av sengetøyet og med hjelp ta på nytt

- tømme oppvaskmaskinen mandag og torsdag

- tørke støv i stuen hver fredag

- gå med bosset mandag og torsdag

-hente posten mandag og torsdag

7-åringen:

Dekke på bordet til alle måltid

ryddet rommet sitt hver dag

- ta av sengetøyet og ta på nytt hver fredag

- tømme oppvaskmaskinen tirsdag og fredag

- tørke støv i på rommet sitt, gangen, kjøkkenet hver lørdag

- gå med bosset tirsdag og fredag

-hente posten tirsdag og fredag

- vaske klærne sine fredag ettermiddag

- brette klærne sine og legge de på plass lørdag morgen

Lage frokost lørdag morgen( steke rundstykker, koke egg, osv)

10-åringen

Rydde av bordet etter alle måltid

ryddet rommet sitt hver dag

- ta av sengetøyet og ta på nytt hver fredag

- tømme oppvaskmaskinen onsdag og lørdag

- tørke støv på rommet sitt, og tørke over alle bilder hver lørdag

- vasker badekaret, vasken og speilet på badet hver fredag

- gå med bosset onsdag og lørdag

-hente posten onsdag og lørdag

- vaske klærne sine fredag ettermiddag

- brette klærne sine og legge de på plass lørdag morgen

Lage frokost lørdag morgen( steke rundstykker, koke egg, osv) sammen med 7-åringen

- støvsuger stuen, kjøkkenet og gangen 2 ganger i uken.

Får ikke ukepenger

Anonym poster: bf35662478fb0ff4b7cdac66078a8dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...