Gå til innhold

teori: de som sier de spiser sunnest er ofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe overvektige damer.

Innspill?

Anonym poster: 1f623801e5a19d60fd1f56d9b7d816e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ofte stusset over det samme. De spiser så sunt, trener, spiser lite og likevel er så runde i formen. Henger liksom ikke helt på greip.... Bortsett fra om man har en sykdom da.

Mistenker at enkelte fortrenger eller ikke tar med all småspisingen for man blir ikke tjukk av å spise sunt og å være i aktivitet.

Anonym poster: ff00b22a176d673a69eba4c55baefab8

Skrevet

Ja. opplever det støtt. også prøver de og fremheve at de ikke liker brus og skokolade osv. typisk.. Jeg kjenner noen overvektige og de hadde ikke smilt om de skulle hatt mitt kosthold og mengde mat i ei uke engang.

Skrevet

Og det defleste overvektige ikke skjønner er at det går an og spise sjokolade, godteri og drikke brus. Forskjellen er mengden!

Skrevet

Ikke enig. De som sier de spiser sunt er ofte runde i formen. Men de som faktisk spiser sunt er skrapet.

Anonym poster: f9a38243519033b086353301324e7efb

Skrevet

Og jeg lurer på hvorfor alle de tynne jeg kjenner spiser enorme mengder fet og søt mat. Brus og snop hver dag, lørdagsmiddager 7 dager i uka, omtrent aldri fisk og grønnsaker. Ikke noen form for mosjon. Jeg hadde vært 200 kg på no time på det kostholdet. Jeg tror svaret er at vi alle er forskjellige, noen har anlegg for å være tykke og noen tynne.

Selv er jeg overvektig OG jeg vil si jeg er sunn (har pcos, så det kan ha litt av skylden, men likevel, alltid vært sånn).

Anonym poster: 6763973dd678d3a46163de11293ea847

Skrevet

Jeg tror overvektige personer ofte lyver om det de spiser for å unnskylde overvekten. Jeg tror ikke at de er tykke på tross av et spesielt sunt kosthold. Jeg tror de som spiser sunt og er aktive, stort sett er normalvektige så lenge de ikke har noen stoffskiftesykdom. De som er tynne og spiser søppelmat/mye sykker har gjerne en ekstra høy forbrenning. Eller de spiser bare søppel i så små porsjoner at de likevel ikke kommer opp i mange kalorier. Jeg kjenner en anorektiker som lagrer og gjemmer smågodt som hun nærmest lever på. Hun er jo tynn, selv om hun spiser per def usunt (men ingen blir jo fete av et gummihjerte).

I vår familie er vi opptatt av sunn mat - ikke fanatikere - men vi spiser mye grønnsaker, fisk og grove produkter og unngår så og si helt fast food og annen søppelmat. Vi er i tillegg aktive i hverdagen type går på ski, går turer, driver med ulike idretetter.

Vi er alle normalvektige, altså hverken skrapa eller runde. Enda bedre er det at vi trives med oss selv og ikke trenger fortelle andre hva vi spiser- og det er det viktigste.

Anonym poster: f8344002b457e22f8154c2ea5b17b577

Skrevet

Det er bare å se på secret eaters på TLC, det er overvektige som påstår at de spiser veldig sunt og veldig lite. I programmet får de vite at det vil være et kamera på kjøkkenet og i stua som skal filme det de faktisk spiser i løpet av 5 dag for å se om de snakker sant. Men i virkeligheten så blir de filmet store deler av døgnet og kollegaer og venner allierer seg med produsentene for å finne ut av hva de faktisk spiser uten om hjemmet og (dette vet de ikke selv så de fortsetter å spise som de pleier). Da viser det seg som regel at de spiser 3-4 ganger så mange kalorier som de faktisk skulle ha fått i seg i løpet av en dag.

Skrevet

Rart med de som bare spiser salat og aldri snop på jobb og likevel er 15- 20 kg overvektige...

Anonym poster: 526309117944265c69feb26a72d0fbda

Skrevet

jeg er overvektig og vært det lenge, men har spist sunt selvfølgelig noen utskeielser som alle andre. Men har alltid spist mindre enn de som er tynne.

Jeg bare la meg på og har ikke noe stoffskiftesykdom. Var og sjekket hos legen da jeg ble lei av å hele tiden slanke meg og da fikk jeg vite at jeg hadde høyt langtidsblodsukker som gjorde det at alt fettet ble lagret i kroppen og ikke gikk av.

Begynt på tabeletter for dette nå og da raser vekten av. Dette er noe som de tester svært sjeldent sa legen, kun de som spør om hjelp til å gå ned i vekt.

Anonym poster: f5d04992e5b59ba31d9e6a9cce2e39a5

Skrevet

Det går an å spise seg feit på forholdsvis sunn mat også! Det er kalorier i grovbrød, ost, frukt, fisk, salat, grønnsaker osv.

Jeg vil påstå at det er mengden kalorier inn og fobrenning som har betydning for vekten. Spiser flere kalorier enn man forbrenner blir man rund.

Beinbygningsgreia er bare tull - det ugjør max 1-2 kg i forskjell.

Anonym poster: 8f56ed4867bf7c55034549e518132bd7

Skrevet

Jeg spiser sunt, ikke sukker og masse supermat. Trener tre dager i uka og er overvektig. Men jeg spiser for mye, det går an å spise for mye selv om man spiser sunt. Nå har jeg begynt å veie ALL mat jeg spiser, og holder meg til 1500 kalorier om dagen og begynner å se resultater allerede :)

Anonym poster: a593ce0408622d944884e19658e37868

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det er nok en del av dem som lurer seg selv.. Men det er også noe som heter seg å overspise sunn mat, hjelper ikke at man spiser hvit fisk eller kylling med grønnsaker, når det man spiser tilsvarer 2-3 normale posjoner, Spiser store mengder frukt pr dag, fordi man er innforstått med at det er sundere osv osv..

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme jeg dytter en del usunt i munnen, men er tynn som ei reke. Tenker at det kan være omvendt også, jeg tenker nok at det genetiske har mer og si enn vi vil innrømme!

Skrevet

Jeg var over 80 kg og spiste mye usunn mat. Nå er jeg 69 kg og spiser sunn mat. Joda, er nok noe i det. Men du tar nok litt feil også, Hi. Alle er forskjellige.

Skrevet

Noe overvektige damer.

Innspill?

Anonym poster: 1f623801e5a19d60fd1f56d9b7d816e7

hmm.. jeg har en søster som sier dette om seg selv.. Det er bare masse sunn mat bilder og treningsbilder på facebook o.l.

.. men hun har alltid vært større enn meg.. hun har et slags behov om å fortelle alle andre at hun er så sunn..

kanskje de litt runde gjør sånn fordi de er missfornøyde med seg selv?

Anonym poster: 168d776dfed2ba8e03801f8b8eb6cad8

Skrevet

Kanskje en ide å skille på sunt og slankende, det er nemlig ikke alltid synonymt. Jeg spiser sunt, men spiser nok litt mer en jeg trenger, nok til at jeg er overvektig. Jeg skeier ut med sjokolade innimellom, da spiser jeg ikke en på 60 gram, men gjerne en stor plate. Men det er ikke skylden i overvekten.

Det er dessuten helt sikkert at ikke alle kan spise det samme og holde lik vekt. Kroppene våre er forskjellige og det er mange ting som spiller inn når det gjelder å lagre fett.

Skrevet

Overvektig her. Å jeg spiser sunt hele uken og spiser kanskje en liten sjokolade på lørdag + et glass brus. Har feil med stoffskifte og går nesten ikke ned i vekt uannsett hva jeg spiser av sunt. Å trene tre ganger i uken er det som hjelper på meg. Er jeg heldig så tar det meg nesten to år å gå ned 10 kilo pga dette.

Alle er forskjellige :) Mine venninner er late og tynne. Putter i seg søppel hele tiden, men legger ikke på seg. Så det kommer mye annpå kroppene til folk.

Jeg kan nesten ikke spise noe usunt før jeg raser opp i vekt igjen. Kjipt, men får ikke gjort så mye med det.

Hvorfor skal dere altid diskutere hva årsaken til overvektighet kan være hele tiden, må da være annet å henge seg oppi?

Skrevet

Jeg vet jeg spiser meget sunt, men skeier ut en gang i blandt med litt snop, også er jeg litt for glad i vin. Tidligere har det ikke vært noe problem, men for noen mmd siden begynte jeg på noen medisiner som øker appetitten. Så da økt jeg porsjonene uten å tenke over det, og vips + 10 kg. Grenseløst irriterende, jobber med å bli kvitt de nå :(

Skrevet

Jeg tror veldig mange slanke mennesker bruker overvektige sin vekt for å heve seg over dem. Derfor føler de behov for å lage tråder på nettforum om at de ikke tror på at alle overvektige ikke spiser mengder med usunn mat og slik er dårligere mennesker enn dem selv.

Genetikk blir stadig mer akseptert som hovedårsak til overvekt. En må selvsagt tilpasse seg egen kropp, men om en f.eks tåler karbohydrater svært dårlig og det som er akseptert som "sunt" er det som gjør deg fet , eller om en tror som enkelte her at en kallori er en kallori. Det er ikke slik for alle kropper.

Jeg legger på meg av det de fleste spiser. En uke med toro til middag og brød til forkost og lunsj etc, så merker jeg det på vekten. Det er heldigvis ikke noe som skjer med mindre jeg lar andre ta ansvar for maten.

Jeg har aldri usunn mat eller godter i huset med mindre det er noe spesielt. Når jeg ser og hører hva enkelte normalvektige kan trykke i seg uten nevneverdige konsekvenser blir jeg sjokkert. Ei som jobber med det samme som meg sa nylig at hun så vidt kom seg gjennom dagene med frokost, lunsj og fire til seks knekkebrød. Hennes mellommåltider er mer enn jeg spiser totalt på denne tiden, men jeg går ikke ned så lenge jeg spiser knekkebrød og brød. Hører til historien at hun også var litt frustrert over å ikke orke å kutte den daglige melkesjokoladen... men slank er hun.

Jeg er ingen dundre på 100, men må alltid passe på vekten. Det betyr at jeg nesten bare spiser mat jeg har laget selv og skeier ut sjelden. Har gått opp mye i svangerskapene på grunn av dårlig form og lite aktivitet.

Anonym poster: 348c5a75413b6d858e12da12ba1eea6d

Skrevet

Det handler også ofte om mengden mat. Hjelper jo lite å spise sunt om man får i seg alt for mange kalorier likevel.

Dessuten tror jeg mange ikke er helt klar over kaloriinnholdet i en del matvarer, og at såkalte sunne ting kan være proppfulle av fett (sunt, men dog) og kalorier. Ta for eksempel frø, nøtter, fet fisk, oliven, avocado osv. Alt veldig sunt, men stappet fulle av kalorier.

Veldig mange er lite bevisst på hva de faktisk får i seg totalt sett, og har lite kunnskaper om hva maten inneholder. I tillegg overvurderer nok endel sitt eget kaloriforbruk i form av trening og aktivitet.

Man skal faktisk trene ganske hardt for å komme opp i et forbruk som demmer opp for en flaske brus og en sjokolade.

Skrevet

Jeg kan love deg at det er flere overvektige som har god peiling på hva mat inneholder enn det er normalvektige som ikke er spesielt interesserte. Nøtter, fisk, frø og avokado er glimrende kilder til næring. Kroppen klarer å bruke mer av denne næringen enn den i kornprodukter og grønnsaker med mye stivelse. Derfor trenger en også mindre av disse matvarene for å bli mett.

Når en har en så stigmatiserende skavank som det overvekt er, så går en faktisk ikke rundt uten å tenke på det. Bevisstløst inntak av usunn mat tror jeg er langt vanligere hos normalvektige som ikke har opplevd synlige konsekvenser.

Det handler også ofte om mengden mat. Hjelper jo lite å spise sunt om man får i seg alt for mange kalorier likevel.

Dessuten tror jeg mange ikke er helt klar over kaloriinnholdet i en del matvarer, og at såkalte sunne ting kan være proppfulle av fett (sunt, men dog) og kalorier. Ta for eksempel frø, nøtter, fet fisk, oliven, avocado osv. Alt veldig sunt, men stappet fulle av kalorier.

Veldig mange er lite bevisst på hva de faktisk får i seg totalt sett, og har lite kunnskaper om hva maten inneholder. I tillegg overvurderer nok endel sitt eget kaloriforbruk i form av trening og aktivitet.

Man skal faktisk trene ganske hardt for å komme opp i et forbruk som demmer opp for en flaske brus og en sjokolade.

Anonym poster: 348c5a75413b6d858e12da12ba1eea6d

Skrevet

Spiser sunt og variert. Og godis i helgen. Drikker pepsi max. Trener 3-5 ganger i uken. Grunnen til at jeg ikke går ned i vekt er spiser for mye og hard styrketrening. Ser jo at kroppen forandrer form. Men veier 85 kg. Har eksplosiv og massiv musklatur. Men drømmen er 70 kg.

Så jeg kan godt fortelle at jeg spiser sunt og trener ofte;) men sier ikke at jeg spiser lite:) for det er løgn!!

Anonym poster: eb92e2b019ce49aad595c6b47f8cb8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...