Mamma4livet Skrevet 31. januar 2013 #26 Skrevet 31. januar 2013 Folk må få kalle barna sine akkurat hva de ønsker. Det gjorde vi og vi valgte et svært uvanlig navn til vårt barn. EN fordel er det - alle i bhg vet navnet hans og jeg trenger kun å merke hans klær med fornavnet.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #27 Skrevet 31. januar 2013 Forstår ikke at folk orket å engasjere seg så mye i hva andre velger å kalle barna sine. Det de som velger poppisnavn og de som velger sjeldne navn har til felles, er at alle velger navnet/navnene de liker best. Og hva som er fint er subjektivt, selv om noen åpenbart mener de sitter på en fasit. Anonym poster: 2bd609748b6590518fa47a5a17e1598b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #28 Skrevet 31. januar 2013 Enig! Gutten i magen skal hete Storm. Først tenkte vi veldig mye på sånt som: "enn hvis ikke andre liker det?" så vi la bort den tanken en stund. Vi begynte å snakke om andre navn, og havnet alltid tilbake på Storm. Så til slutt så ble det om til: "vi driter i hva andre mener, fordi VI liker navnet uansett!!" Det føles helt rett. Elsker navnet Storm og vil gjerne at veslegutt i min mage også skal hete det. Men funker bare så sinnsykt dårlig når etternavnet vårt er Stang!! Grrrrrrrrrrrr Anonym poster: 56978b83db8f4ee8fa337d5164d27ffa
Gjest sug lut Skrevet 31. januar 2013 #30 Skrevet 31. januar 2013 Dette er da ganske symptomatisk for tiden vi lever i, er det ikke? Min teori er som følger: Det postmoderne samfunn er preget av kulturell frisetting - vi får større valgfrihet og tradisjoner spiller stadig mindre rolle. I tillegg betraktes individualitet som positivt. "Vi" ønsker å fremstå som unike! Dette påvirker oss også når vi velger navn til våre barn og derfor ønsker vi å styre unna topp-10navnene og oppkaller våre barn eksempelvis etter sjømonstre fra jødisk mytologi jfr,lørdagens tråd Nå, mine damer ... hva tror dere? Når alle blir så satans individualistiske på samme måte på samme tid er det lite individualitet igjen, og verdien av det i sosial kapital er lik null når det når ned til de folkeligste lag av taco-folket. Som nå forresten er så individualistiske at de alle lager panna cotta når det skal være riktig fint.
prekæs Skrevet 31. januar 2013 #31 Skrevet 31. januar 2013 Takke meg til et 10 på topp navn, framfor et navn spekket med c, h, w, osv og da gjerne toppet med DET sjeldne etternavnet som ble hentet fram fra en fjern slektning som levde for 600 år siden og fortalte mer om identiteten din, enn Johansen som resten av familien har hatt som navn de siste 300 år. Man oppfant ikke kruttet med avanserte skrivemåter og navn om noen skulle tro det.
Iiiiik Skrevet 31. januar 2013 #32 Skrevet 31. januar 2013 Jeg ønsker at mine barn skal være trygge, sterke i seg selv og individualistiske i den forstand at de i størst mulig grad tar valg ut fra hvem de er og hva de ønsker og i minst mulig grad ut fra hva andre velger. For meg er det mye viktigere at de "finner seg sjæl" enn at de har et annet navn enn "alle andre". Jeg ler av folk som skal ha et så sjeldent navn at de f.eks ikke kan dele det her inne i frykt for at andre skal "stjele" det, men som allikevel er så utrolig opptatt av andres forventninger, av å være god nok og som hele tiden vurderer andres valg og meninger med et kritisk og surmaget blikk. For min egen del har jeg et navn som ikke forstås utenfor Norge og som må staves og gjentas i det uendelige. Har ikke trivdes så godt med det. Barna har fått "poppisnavn" som kan uttales og forstås av de fleste.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #33 Skrevet 31. januar 2013 Dette er da ganske symptomatisk for tiden vi lever i, er det ikke? Min teori er som følger: Det postmoderne samfunn er preget av kulturell frisetting - vi får større valgfrihet og tradisjoner spiller stadig mindre rolle. I tillegg betraktes individualitet som positivt. "Vi" ønsker å fremstå som unike! Dette påvirker oss også når vi velger navn til våre barn og derfor ønsker vi å styre unna topp-10navnene og oppkaller våre barn eksempelvis etter sjømonstre fra jødisk mytologi jfr,lørdagens tråd Nå, mine damer ... hva tror dere? Når alle blir så satans individualistiske på samme måte på samme tid er det lite individualitet igjen, og verdien av det i sosial kapital er lik null når det når ned til de folkeligste lag av taco-folket. Som nå forresten er så individualistiske at de alle lager panna cotta når det skal være riktig fint. Det blir litt sånn som de på skolen som skulle "værra seg sjæl" og gjorde et stort nummer ut av at de ikke var så enkle og lettpåvirkelige at de "fulgte saueflokken"... Problemet var bare at når fem fra hver klasse "var seg sjæl" ved å gå i mørke, slitte klær, lot håret gro, spilte i band og hørte på Nirvana, da utgjorde til sammen disse "individualistene" totalt sett den største homogene gruppa av sauer Anonym poster: 2bd609748b6590518fa47a5a17e1598b
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #34 Skrevet 31. januar 2013 Enig! Gutten i magen skal hete Storm. Først tenkte vi veldig mye på sånt som: "enn hvis ikke andre liker det?" så vi la bort den tanken en stund. Vi begynte å snakke om andre navn, og havnet alltid tilbake på Storm. Så til slutt så ble det om til: "vi driter i hva andre mener, fordi VI liker navnet uansett!!" Det føles helt rett. uff, jeg kjenner ganske mange som heter Storm og alle er helt personlighetsløse...sikker på du vil velge det? Anonym poster: 13921e0c00a0fcdcb439e68e3170f733
skinnfilla Skrevet 31. januar 2013 #35 Skrevet 31. januar 2013 Enig! Gutten i magen skal hete Storm. Først tenkte vi veldig mye på sånt som: "enn hvis ikke andre liker det?" så vi la bort den tanken en stund. Vi begynte å snakke om andre navn, og havnet alltid tilbake på Storm. Så til slutt så ble det om til: "vi driter i hva andre mener, fordi VI liker navnet uansett!!" Det føles helt rett. uff, jeg kjenner ganske mange som heter Storm og alle er helt personlighetsløse...sikker på du vil velge det? Anonym poster: 13921e0c00a0fcdcb439e68e3170f733 Tror du navnet avgjør personligheten?Storm syns jeg er fint:) Storm Stang derimot;).....
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 31. januar 2013 #36 Skrevet 31. januar 2013 Jeg kan ikke helt forstå at "alle" må ha de samme navnene på barna sine. I bhg er det 3 Thea, 2 Lucas, 2 Mateo, 2 Leah. Dette er på 1 avdeling. Er 15 barn og 9 av de deler navn med en annen. Det finnes jo så mange fine navn, skjønner ikke at det er mulig å "måtte" velge det navnet som alle velger.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #37 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har alltid villet bruke navnet Emil hvis jeg fikk en gutt. Jeg fikk en gutt og Emil var nr 1. Tok ikke det navnet da for jeg ville ikke at det skulle bli emil nr 1, nr 2 osvosv. Har selv ett toppliste navn og alle het jo det på skolen så jeg har bare blitt kalt for etternavnet mitt eller mellomnavnet mitt som også er ett etternavn. Kalte heller sønnen min Mads som jeg og syns er et fint enkelt navn som ikke alle har på barna sine. Liker toppliste navnene men valgte å ikke bruke det pga det jeg skrev over. Anonym poster: 3106daf70108f07f7cc1fc5befcd2c0b
kosemamma<3 Skrevet 31. januar 2013 #38 Skrevet 31. januar 2013 Enig! Gutten i magen skal hete Storm. Først tenkte vi veldig mye på sånt som: "enn hvis ikke andre liker det?" så vi la bort den tanken en stund. Vi begynte å snakke om andre navn, og havnet alltid tilbake på Storm. Så til slutt så ble det om til: "vi driter i hva andre mener, fordi VI liker navnet uansett!!" Det føles helt rett. uff, jeg kjenner ganske mange som heter Storm og alle er helt personlighetsløse...sikker på du vil velge det? Anonym poster: 13921e0c00a0fcdcb439e68e3170f733 Akkurat der!! Sånne kommentarer! Hva er poenget med det? Det er tross alt noens barn du snakker om.
Gjest Antarctica Skrevet 31. januar 2013 #39 Skrevet 31. januar 2013 Det er jo selvsagt et praktisk aspekt her også, men jeg synes at min teori er ganske gøyal Den er i alle fall sosialantropologisk holdbar!
Gjest sussie77 Skrevet 31. januar 2013 #40 Skrevet 31. januar 2013 Dattera min har faktisk et navn som står ganske høyt på lista over populære navn. Men det navnet bestemte jeg meg for mange år siden. og når jeg fikk vite at det var jente så var valget ganske lett. Syntes det var kanskje litt kjedelig med at det var så populært. Men var så innstilt på det navnet, og liker det godt. Heldigvis er det ingen som går sammen med henne i barnehagen som heter det samme.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #41 Skrevet 31. januar 2013 Har man egentlig en garanti på at ungen sin er den eneste i klassen med navnet sitt da? I barnehagen til jenta mi er det to Georg.. Anonym poster: adf0e4abfdea4b68fb0a0f332f529a6b
MissZanta Skrevet 31. januar 2013 #42 Skrevet 31. januar 2013 Poppis navnene i fremtiden blir vel ingrefred. Kjellrau. Ranglerasp. Ulvehyl. Klabbmegbak. Steingrim og dajota vulva. Herrefred. Føler folk kaller barna de rareste ting nesten på trass. Skal for all del ikke være topp ti. Helst ikke topp 100 heller. Kall barna det du synes er fint uavhengig av plassering! Anonym poster: e9085b2ed8b634b1e909ddf81d3c5181 Steingrim er et vanlig navn
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #43 Skrevet 31. januar 2013 Jo, men Georg er jo et gammelmannsnavn som er på vei inn igjen. Og jeg skal vedde for at foreldrene synes de valgte heeelt unike navn. Anonym poster: f474ce6595ae5aff6dd7ba8c54b8e347
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2013 #44 Skrevet 31. januar 2013 Jo, men Georg er jo et gammelmannsnavn som er på vei inn igjen. Og jeg skal vedde for at foreldrene synes de valgte heeelt unike navn. Anonym poster: f474ce6595ae5aff6dd7ba8c54b8e347 Blir da vel ikke et "men" der. Kunne liksågreit vært Fredrik, Jonny eller Petter som Lucas, Oliver og Emil. Alle navn har vært brukt før uansett. Anonym poster: adf0e4abfdea4b68fb0a0f332f529a6b
Von Hertelhofen Skrevet 31. januar 2013 #45 Skrevet 31. januar 2013 Jeg har forsåvidt ingenting imot topp 10 navn. MEN Jeg er en kunstnersjel, så jeg lurer på hvorfor andre absolutt tilber konformiteten. Hvor blir det av kreativiteten???
MammantilNurket Skrevet 31. januar 2013 #46 Skrevet 31. januar 2013 Det er jo selvsagt et praktisk aspekt her også, men jeg synes at min teori er ganske gøyal Den er i alle fall sosialantropologisk holdbar! Så klart. Man kommer da ikke med tøyseinnlegg i navnedebatten, må vite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå