Gå til innhold

Noen som vil sende meg særemnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å skrive særemne nå, og jeg er ennå usikker på hvordan det skal settes sammen. Er det noen som har fått gode karakterer, som kan sende meg oppgaven sin? Jeg trenger å se eksempler "på papiret" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Særemne, var ikkje det på ungdomsskulen?

Skrevet

den var sleip :P

Skrevet

Hehe, altså, jeg har lest bøkene og jeg har valgt problemstilling. Noe vi måtte gjøre for 2 mnd siden. Så jeg skal (faktisk ikke) bruke oppgavene deres, da de ikke vil ha noen verdi i forhold til hva jeg har lest, MEN jeg trenger hjelp til å forstå hva som skal være med:)

Om noen har skrevet særemne de senere årene, så kan dere kanskje forklare meg, punktvis, hvordan man setter det opp?

Skrevet

Dere bør jo ha fått en disposisjon da? Ser for meg en innledning, referat fra hver av bøkene, diskusjon knyttet til problemstillingen og til slutt en konklusjon.

Maaange år siden særemne, men ikke få mange år siden oppgaveskriving;-) og ikke glem kilder da!.

Anonym poster: f86a4e9d0b98aba91402f226f01cde6c

Skrevet

Dere bør jo ha fått en disposisjon da? Ser for meg en innledning, referat fra hver av bøkene, diskusjon knyttet til problemstillingen og til slutt en konklusjon.

Maaange år siden særemne, men ikke få mange år siden oppgaveskriving;-) og ikke glem kilder da!.

Anonym poster: f86a4e9d0b98aba91402f226f01cde6c

Jo, vi har det, men det er ikke bare bare likevel :)

Ja, innledning og referatene er delvis i boks, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta tak i problemstillingen liksom..

Skrevet

http://www.skoleside.no/saremne1.htm

Anonym poster: db2f6e89cb05eddff6a285771eb0b24b

Takk :D

Jeg har googlet så mye, at jeg har rotet meg bort der inne..Men den var faktisk til hjelp i forholdt til hvordan man tar tak i bøkene.

Skrevet

Hvilket tema skriver du om da? Hvilken problemstilling og hvilke bøker?

Skrevet

Hehe, særemne?? Husker ikke hva jeg skrev om en gang... Men enten er du 15 år og henger på BiM, eller så er du ei voksen dame som må ta opp igjen ungdomsskolen? It doesnt make any sense..?

Anonym poster: d4e5181253019526f970f05f9c5901d7

Skrevet

Jeg har lest "Den som elsker noe annet" og "Skyggedød".

Problemstillingen min går på hvordan forfatter fremstiller overgriperne i de forskjellige bøkene, og hvordan samfunnet samtidig forventer at de skal være.

Om du forstår :)

Skrevet

Særevne er videregående!

Anonym poster: 126c809a92b4404e36740a844a73cc4b

Skrevet

Hehe, særemne?? Husker ikke hva jeg skrev om en gang... Men enten er du 15 år og henger på BiM, eller så er du ei voksen dame som må ta opp igjen ungdomsskolen? It doesnt make any sense..?

Eller så er jeg voksen, og tar studiekompetansen? Noen ganger finnes flere alternativer enn kun de du vet om :)

Skrevet

Problemstillingen min går på hvordan forfatter fremstiller overgriperne i de forskjellige bøkene, og hvordan samfunnet samtidig forventer at de skal være.

Om du forstår smile.png

Da begynner du bare å forklare hvordan forfatter fremstiller overgriperne og kommer med eksempler/sitat fra bøkene. Hvorfor tror du forfatteren har gjort det på denne måten? Er det noen likheter/ulikheter mellom bøkene, og hvordan påvirker dette "synet" ditt på overgriperen? osv osv

Bare begynn med å svare på slike spørsmå. Skriv så mye du kan og det er veldig viktig å ta med konkrete eksempler! Deretter begynner å strukturere teksen mer etterhvert som du har fått endel ned på papiret.

Skrevet

Eller så er jeg voksen, og tar studiekompetansen? Noen ganger finnes flere alternativer enn kun de du vet om :)

Jeg tok studiekompetanse for få år siden, i den nette alder av 28 ;) Og jeg var ikke eldst på skolen som tok det. Ikke lett men vi fikk god støtte fra læreren om hvordan vi skulle bygge det opp.

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1359383806' post='144990255]

Jeg tok studiekompetanse for få år siden, i den nette alder av 28 ;) Og jeg var ikke eldst på skolen som tok det. Ikke lett men vi fikk god støtte fra læreren om hvordan vi skulle bygge det opp.

Jeg er 28 nå, og alle er jevngammel eller eldre.. så det er ikke unormalt det ;)

Problemet her er at vi ikke har læreren vår på samme plass.

Hun er i en annen by, og alle forelesningene våre skjer på kveldstid og via videooverføring..

Hadde vært lettere om læreren var på samme plass :)

Skrevet

Om du forstår :)

Da begynner du bare å forklare hvordan forfatter fremstiller overgriperne og kommer med eksempler/sitat fra bøkene. Hvorfor tror du forfatteren har gjort det på denne måten? Er det noen likheter/ulikheter mellom bøkene, og hvordan påvirker dette "synet" ditt på overgriperen? osv osv

Bare begynn med å svare på slike spørsmå. Skriv så mye du kan og det er veldig viktig å ta med konkrete eksempler! Deretter begynner å strukturere teksen mer etterhvert som du har fått endel ned på papiret.

Takk, det er dette jeg trenger! Godt tips med å sammenligne synet mitt i de forskjellige bøkene ut i fra fremstilling, for de inntrykkene jeg satt igjen med var svært forskjellige.

Skrevet

Prøv å finne noe om litterære virkemidler på nettet eller i bøkene dine, fra det kan du få mange tips.

I hvilken synsvinkel er for eksempel bøkene skrevet i? !. person? 3. person? forfatterens/historiens synsvinkel er et sterkt virkemiddel, google det og se om det kan være noe for oppgaven din?

Korte referat av bøkene hører også trolig med.

Anonym poster: f6d5a850b27d3f81153c7f8598d254de

Skrevet

Om du forstår smile.png

Takk, det er dette jeg trenger! Godt tips med å sammenligne synet mitt i de forskjellige bøkene ut i fra fremstilling, for de inntrykkene jeg satt igjen med var svært forskjellige.

Så bra! Glad for å hjelpe :) Vet hvor vanskelig det kan være å komme igang med skriving.

Skrevet

Om du forstår smile.png

Så bra! Glad for å hjelpe :) Vet hvor vanskelig det kan være å komme igang med skriving.

:D

Ja, det er det jeg sliter med. Ender som oftest med ganske gode oppgaver, og jeg liker å skrive dem..det er bare det å komme igang :)

Skrevet

Jeg var 25 da jeg var ferdig med " videregående" og var den YNGSTE i klassen! :)

Men HI, går ikke særemnet på den muntlige karakteren? Vi leverte ikke inn noen ting, men hadde kun en muntlig presentasjon som vi ble vurdert etter. Oppgaven telte 1/3 av standpunkt. Men det er kanskje ikke likt over alt..?

Skrevet

Jeg var 25 da jeg var ferdig med " videregående" og var den YNGSTE i klassen! smile.png

Men HI, går ikke særemnet på den muntlige karakteren? Vi leverte ikke inn noen ting, men hadde kun en muntlig presentasjon som vi ble vurdert etter. Oppgaven telte 1/3 av standpunkt. Men det er kanskje ikke likt over alt..?

Nei, den er litt annerledes denne. Vi skal ikke skrive den som en oppgave heller, men levere den inn på nett med forskjellige sider, linker o.l Å det gjør det ikke noe bedre -_-

Nei, her teller 1/3 av oppgaven som muntlig del, og resten går på den skriftlige karakteren. Mulig at den karakteren igjen teller som en del av standpunkt.

Skrevet

Jeg var 25 da jeg var ferdig med " videregående" og var den YNGSTE i klassen! smile.png

Nei, den er litt annerledes denne. Vi skal ikke skrive den som en oppgave heller, men levere den inn på nett med forskjellige sider, linker o.l Å det gjør det ikke noe bedre -_-

Nei, her teller 1/3 av oppgaven som muntlig del, og resten går på den skriftlige karakteren. Mulig at den karakteren igjen teller som en del av standpunkt.

Jøss, det hørtes innviklet ut! Glad jeg er ferdig! ;) Lykke til i allefall!! Et lite tips; heng deg opp i god problemløsning og god besvarelse på den, det teller MYE på karakteren! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...