BikkjeBisk Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 I flere uker har jentongen vår vært kjemperedd for å legge seg (2,5 år) siden hun mener hun har krokodille under senga. Hver kveld kjefter vi å smeller på denne krokodillen, truer med fengsel å hele pakka. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun kommer opp iløpet av kvelden for jeg må jage vekk krokodilla. Spurte i barnehagen en dag om hun hadde snakket om en krokodille. Nei, men de brukte å synge masse på sangen "Dyrene i Afrika". I den sangen er det en krokodille som spiser en apekatt... Herrefred er det mulig I kveld sa hun; "Krokodille, ikke skjær "Petra" i halsen, krokodille vondt i magen" ???? Skjære over halsen, huffameien Hvor mange ganger hadde du gådd for å jage vekk krokodilla? Kan være 7-10 ganger hun kommer opp... Har litt lyst til og bare gå 2-3 ganger for å jage den vekk, for så og bare geleide henne stille å rolig i seng. Men husker selv når jeg var lita at det var helt grusomt å måtte gå tilbake i seng når man var redd Hva ville du gjort?
Sint naken biltyv Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Tatt livet av den. Eller eventuelt kjøpt en stoooor kosebamsekrokodille som hun kan ha under senga. Så koser dere og prater med den slik at hun ser at den ikke er farlig men faktisk er der for å passe på henne
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Jeg ville ryddet hele rommet og vasket rundt mens jenta var med. Flytt senga, legg noe på gulvet som krokodiller er kjemperedd for og finn en ting hun er trygg på som skal passe på henne. Kanskje hjelper det med en lampe eller noe annet. Forklar også at krokodiller ikke finnes i Norge, at det er for kaldt osv. Så kan hun være med på å "jage" den ut, så kanskje det går over Lykke til! Kjenner selv angsten, da jeg var veldig redd for senglopper av alle ting Anonym poster: 165790e0520301671e0e1a26723f38ac
Gjest Ziva Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Jeg hadde ulver under senga Fatter'n kom inn med kruttlapp-pistol og "skøyt" de.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Kan du jage den inn på et annet rom og låse døra slik at den ikke kommer ut? Eller hva med krokodillepulver? Slikt som holder krokodiller borte lenge? Nei, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville ha gjort og hvor mange ganger jeg ville jagd den bort.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Nå fikk jeg skikkelig flashback her, vi hadde nemlig samme problemet med slanger. De fantes tydeligvis overalt på kvelden, og ville ikke gå bort uansett hvor mange ganger jeg jaget dem avgårde. Vi forsøkte å snakke og fortelle litt om slanger. Gjentok mange ganger at de ikke bodde i Norge, at de ikke var noe farlige for oss osv. Vet ikke om det hadde noen effekt eller om det bare var hun som ble eldre, men det gikk over etter en liten stund.
BikkjeBisk Skrevet 27. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2013 Tatt livet av den. Eller eventuelt kjøpt en stoooor kosebamsekrokodille som hun kan ha under senga. Så koser dere og prater med den slik at hun ser at den ikke er farlig men faktisk er der for å passe på henne Den bamse-ideen var virkelig ikke dum! Kanskje den skal prøves Haha, prøvde en dag å sette på en dokumentar om krokodiller for at vi skulle se hvor de bodde. Det skulle jeg aldri ha gjort...!
Liljekonvall<3 Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Vi hadde samme problemer med slanger. Så dro vi på IKEA og kjøpte en stor en, som er veeldig snill. Den sover i sengen hver kveld
♥Madam Mim♥ Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 Støtter ideen om bamse jeg :-) Vi har litt motsatt problem vi da. Her er det ingenting som er farlig og ingenting som biter!!! Sier stadig " slangen biter ikke deg" eller " edderkoppen er ikke farlig". Må si jeg "gruer" meg litt til sommeren dersom veslejenta får øye på en huggorm.....
Sint naken biltyv Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Ja... Å ufarliggjøre det farlige er som regel det beste å gjøre... Isteden for å ignorere og undertrykke følelsene barnet har rundt det som er skummelt
LittLykkelig Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Vittig! Har en på 2,5 som også er livredd for krokodiller! Vittig. Kan hende vi og må kjøpe en snill krokodille
♥Nemi♥ Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 Vi har dinosaurer vi! Jeg har sendt den lille babyen på kjøkkenet for å få grøt, sammen med mammaen. Pappadino dro en annen kveld i garasjen å skrua bil. Men nå har både onkler, tanter og bestedinoer dukket opp;)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 Støtter det med bamsen jeg også Man skal jo ufarliggjøre det farlige for de små, og det virket som en fin måte å gjøre det på
Sjokoladebanan Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har en på 4 som er redd for skyggen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller. Nytter ikke å forklare eller å ha lys på ( da synes jo skyggen bedre ) har prøvd å forklare hva det er og vise skyggebilder med hendene uten at det hjelper. Hadde han vært redd for krokodiller skulle jeg ha kjøpt en lekekrokodille jeg også. Men hva gjør man med skygger?
BikkjeBisk Skrevet 27. januar 2013 Forfatter #15 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har en på 4 som er redd for skyggen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller. Nytter ikke å forklare eller å ha lys på ( da synes jo skyggen bedre ) har prøvd å forklare hva det er og vise skyggebilder med hendene uten at det hjelper. Hadde han vært redd for krokodiller skulle jeg ha kjøpt en lekekrokodille jeg også. Men hva gjør man med skygger? Skygge skuespill for å gjøre det til en lek? Så en gang et barn på AFV som også var livredd for sin egen skygge.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 27. januar 2013 #16 Skrevet 27. januar 2013 Jeg har en på 4 som er redd for skyggen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller. Nytter ikke å forklare eller å ha lys på ( da synes jo skyggen bedre ) har prøvd å forklare hva det er og vise skyggebilder med hendene uten at det hjelper. Hadde han vært redd for krokodiller skulle jeg ha kjøpt en lekekrokodille jeg også. Men hva gjør man med skygger? Skygge skuespill for å gjøre det til en lek? Så en gang et barn på AFV som også var livredd for sin egen skygge. Eventuelt ta med ungen å kjøpe bamser han synes virker snille, og si de er magiske, og de jager bort skyggene om de prøver seg på noe,at de vil passe på han hele natten?
Groosalugg Skrevet 27. januar 2013 #17 Skrevet 27. januar 2013 Å, husker denne perioden når jenta mi var rundt den alderen, men hun var redd for rev da. Vi kjøpte en tøyrev til henne og etter det så gikk det over. Hun fant nemlig selv ut at den lille tøyreven jaget vekk de andre revene.
*SommerFrisk* Skrevet 28. januar 2013 #18 Skrevet 28. januar 2013 Jeg hadde ulver under senga Fatter'n kom inn med kruttlapp-pistol og "skøyt" de. Det, er noe av det søteste og mest omsorgsfulle jeg har lest på veldig lenge. Jeg tror pappan din er en god far og mann. Sukk <3
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2013 #19 Skrevet 28. januar 2013 Vet om noen hvis barn var livredd for løver. Hun hadde mareritt om løver og det var, slik du beskriver, en stor løvebestand på barnerommet. De dro på tur til Løveparken i Danmark. Da barnet fikk se at løver var ganske kjedelige dyr som bare lå og sov forsvant løveskrekken. Kanskje avlegge et besøk i Dyreparken i vår eller Oslo Reptilpark? Anonym poster: b5732913174a87fb0dfd1e0774357c72
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2013 #20 Skrevet 28. januar 2013 Ellers kan det hende at denne sangen hjelper: "Hvis du finner en krokodille i ditt badekar, skal du ikke være redd fordi den er så rar, men ta å gi den en kopp kaffe og en god sigar. Tralalalalalalalala." Anonym poster: b5732913174a87fb0dfd1e0774357c72
MissZanta Skrevet 28. januar 2013 #21 Skrevet 28. januar 2013 Jeg har en på 4 som er redd for skyggen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg heller. Nytter ikke å forklare eller å ha lys på ( da synes jo skyggen bedre ) har prøvd å forklare hva det er og vise skyggebilder med hendene uten at det hjelper. Hadde han vært redd for krokodiller skulle jeg ha kjøpt en lekekrokodille jeg også. Men hva gjør man med skygger? Hva med å vise fra Peter Pan? Han mister jo skyggen sin men leter den opp igjen....
Gjest Husfrua Skrevet 28. januar 2013 #22 Skrevet 28. januar 2013 I flere uker har jentongen vår vært kjemperedd for å legge seg (2,5 år) siden hun mener hun har krokodille under senga. Hver kveld kjefter vi å smeller på denne krokodillen, truer med fengsel å hele pakka. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun kommer opp iløpet av kvelden for jeg må jage vekk krokodilla. Spurte i barnehagen en dag om hun hadde snakket om en krokodille. Nei, men de brukte å synge masse på sangen "Dyrene i Afrika". I den sangen er det en krokodille som spiser en apekatt... Herrefred er det mulig I kveld sa hun; "Krokodille, ikke skjær "Petra" i halsen, krokodille vondt i magen" ???? Skjære over halsen, huffameien Hvor mange ganger hadde du gådd for å jage vekk krokodilla? Kan være 7-10 ganger hun kommer opp... Har litt lyst til og bare gå 2-3 ganger for å jage den vekk, for så og bare geleide henne stille å rolig i seng. Men husker selv når jeg var lita at det var helt grusomt å måtte gå tilbake i seng når man var redd Hva ville du gjort? Egentlig har du gjort feil fra starten. Når du går for å "jage" bort krokodilla forteller du jo barnet at det faktisk kan være krokodiller under senga. Du skulle sagt fra starten av at i Norge finnes det ikke krokodiller. Dette lærte jeg av en bekjent som er barnepsykolog, da vi hadde det samme problemet med troll og spøkelser. Man skal ikke underbygge barns frykt. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste;-)
Sint naken biltyv Skrevet 28. januar 2013 #23 Skrevet 28. januar 2013 Men man skal ta barnets frykt og angst på alvor... Det hjelper ikke å undertrykke den... Når jenta mi var redd for spøkelser sa jeg feks ikke: Nei det er ikke spøkelser, de finnes ikke... Men: jasså, ser du spøkelser? Jaja, de kan ikke mamma se....
BikkjeBisk Skrevet 28. januar 2013 Forfatter #24 Skrevet 28. januar 2013 I flere uker har jentongen vår vært kjemperedd for å legge seg (2,5 år) siden hun mener hun har krokodille under senga. Hver kveld kjefter vi å smeller på denne krokodillen, truer med fengsel å hele pakka. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun kommer opp iløpet av kvelden for jeg må jage vekk krokodilla. Spurte i barnehagen en dag om hun hadde snakket om en krokodille. Nei, men de brukte å synge masse på sangen "Dyrene i Afrika". I den sangen er det en krokodille som spiser en apekatt... Herrefred er det mulig I kveld sa hun; "Krokodille, ikke skjær "Petra" i halsen, krokodille vondt i magen" ???? Skjære over halsen, huffameien Hvor mange ganger hadde du gådd for å jage vekk krokodilla? Kan være 7-10 ganger hun kommer opp... Har litt lyst til og bare gå 2-3 ganger for å jage den vekk, for så og bare geleide henne stille å rolig i seng. Men husker selv når jeg var lita at det var helt grusomt å måtte gå tilbake i seng når man var redd Hva ville du gjort? Egentlig har du gjort feil fra starten. Når du går for å "jage" bort krokodilla forteller du jo barnet at det faktisk kan være krokodiller under senga. Du skulle sagt fra starten av at i Norge finnes det ikke krokodiller. Dette lærte jeg av en bekjent som er barnepsykolog, da vi hadde det samme problemet med troll og spøkelser. Man skal ikke underbygge barns frykt. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste;-) Forsåvitt rett, men en 2,5-åring forstår ikke at vi bor engang i et land som heter norge og har sverge som naboland.. Synes det blir litt feil og bare si; "Krokodiller finnes ikke her". Virker da som om at jeg ikke tar henne seriøst. En psykolog har nå sakt at jeg har gjort helt rett, jeg har tatt henne på alvor. Men synes bamse-ideen var superlur! Skal bruke den heller. Da skjønner hun at jeg tar henne seriøst og så får jeg snudd krokodillen til noe positivt.
Sint naken biltyv Skrevet 28. januar 2013 #25 Skrevet 28. januar 2013 I flere uker har jentongen vår vært kjemperedd for å legge seg (2,5 år) siden hun mener hun har krokodille under senga. Hver kveld kjefter vi å smeller på denne krokodillen, truer med fengsel å hele pakka. Jeg vet ikke hvor mange ganger hun kommer opp iløpet av kvelden for jeg må jage vekk krokodilla. Spurte i barnehagen en dag om hun hadde snakket om en krokodille. Nei, men de brukte å synge masse på sangen "Dyrene i Afrika". I den sangen er det en krokodille som spiser en apekatt... Herrefred er det mulig I kveld sa hun; "Krokodille, ikke skjær "Petra" i halsen, krokodille vondt i magen" ???? Skjære over halsen, huffameien Hvor mange ganger hadde du gådd for å jage vekk krokodilla? Kan være 7-10 ganger hun kommer opp... Har litt lyst til og bare gå 2-3 ganger for å jage den vekk, for så og bare geleide henne stille å rolig i seng. Men husker selv når jeg var lita at det var helt grusomt å måtte gå tilbake i seng når man var redd Hva ville du gjort? Egentlig har du gjort feil fra starten. Når du går for å "jage" bort krokodilla forteller du jo barnet at det faktisk kan være krokodiller under senga. Du skulle sagt fra starten av at i Norge finnes det ikke krokodiller. Dette lærte jeg av en bekjent som er barnepsykolog, da vi hadde det samme problemet med troll og spøkelser. Man skal ikke underbygge barns frykt. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste;-) Forsåvitt rett, men en 2,5-åring forstår ikke at vi bor engang i et land som heter norge og har sverge som naboland.. Synes det blir litt feil og bare si; "Krokodiller finnes ikke her". Virker da som om at jeg ikke tar henne seriøst. En psykolog har nå sakt at jeg har gjort helt rett, jeg har tatt henne på alvor. Men synes bamse-ideen var superlur! Skal bruke den heller. Da skjønner hun at jeg tar henne seriøst og så får jeg snudd krokodillen til noe positivt. Tror det funker. Og dessuten finnes det krokodiller i Norge... Hva med å dra å se på en?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå