Gå til innhold

Hadde du turt å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo fortsatt anonym selv om man sier hvilken medisin det er, er nok flere enn henne her i landet som får den medisinen. Er mye enklere å kunne mene noe om saken om hun sier noe om hvilken medisin det er, spesielt for de som har kjennskap til medisiner. Og som det blir sagt i et annet innlegg, det finnes andre databaser enn felleskatalogen som har informasjon om man vet hva som skal søkes på.

Anonym poster: 6d81108558bfb174b76b7bcf942e628b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men gjennom kurs og utdanning er det svært få medisiner du ikke kan amme på. Det gjelder Lithium og cellegift. I tillegg spiller jo dose og intervall en rolle. Felleskatalogen er utgitt av legemiddelfirmaer og de sikrer seg ved å ikke anbefale amming pga søksmål o.l Gå inn på tryggmammamedisin. no, der kan du stille spørsmål til farmasøyter/leger, du får svar når de har undersøkt for deg. Dette er ikke en nettside der du kan lete deg fram til svar, men at du får svar på ditt eget spørsmål. Lykke til !

Anonym poster: 045d0f4b75a6c1e4fb00ce3772b63e8d

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men gjennom kurs og utdanning er det svært få medisiner du ikke kan amme på. Det gjelder Lithium og cellegift. I tillegg spiller jo dose og intervall en rolle. Felleskatalogen er utgitt av legemiddelfirmaer og de sikrer seg ved å ikke anbefale amming pga søksmål o.l Gå inn på tryggmammamedisin. no, der kan du stille spørsmål til farmasøyter/leger, du får svar når de har undersøkt for deg. Dette er ikke en nettside der du kan lete deg fram til svar, men at du får svar på ditt eget spørsmål. Lykke til !

Kanskje det er håp likevel da! :) Jeg sendte inn et spørsmål til den siden. Og krysser fingerene for at de har mer info enn legen hadde. Takk for svar.

Anonym poster: 902f0588ca09fc60b144c2f17ec0f536

Skrevet

Er jo fortsatt anonym selv om man sier hvilken medisin det er, er nok flere enn henne her i landet som får den medisinen. Er mye enklere å kunne mene noe om saken om hun sier noe om hvilken medisin det er, spesielt for de som har kjennskap til medisiner. Og som det blir sagt i et annet innlegg, det finnes andre databaser enn felleskatalogen som har informasjon om man vet hva som skal søkes på.

Disse databasene du nevner. Er det bare helsepersonell som kan søke i dem?

Skrevet

I norsk legemiddelhåndbok står det:

Graviditet, amming

Begrenset klinisk erfaring. Opplysninger vedrørende amming mangler.

Skrevet

Jeg har epilepsi og må derfor ta ganske sterk medisin, også under graviditet. Det går rett gjennom plasenta, men det er viktigere med effektiv anfallskontroll.

Medisinen går også over i morsmelk, men nevrologen sa at det er faktisk viktig at jeg ammer slik at ungen ikke blir utsatt for brå slutt. Babyens hjerne er jo påvirket av medisinen, så å avvenne plutselig ved å ikke amme er faktisk ikke gunstig.

Spørs jo hvilken medisin og hvor høy dose du må ta, jeg hadde hørt med ammehjelpen.

Anonym poster: f34eac700b953cb69f38b75d90840621

Skrevet

Håper du får svar snart. Du kan også få legen din til å kontakte Nasjonalt kompetansesenter for amming på Rikshospitalet.

Kanskje det er håp likevel da! :) Jeg sendte inn et spørsmål til den siden. Og krysser fingerene for at de har mer info enn legen hadde. Takk for svar.

Skrevet

Spør på www.tryggmammamedisin.no

Anonym poster: e573342e2f1bd56cea9d633f3afe698f

Skrevet

Jeg hadde sluttet å amme, så om og gjøre er ikke morsmelka etter min mening.

Skrevet

Det jeg syns er rart er at fastleger FORTSATT bruker felleskatalogen når det er spørsmål om medisiner ved graviditet og amming. De burde lære seg å bruke legemiddelhåndboka, som mye grundigere og uten binding til legemiddelfirmaer gjennomgår data for hvert enkelt virkestoff. Eller bruke tryggmammamedisin.no mer.

Ammehjelpen kan ikke gi råd ang medisiner og amming.

Skrevet

Jeg mistet melken da min datter var rundt 5-6 måneder og måtte gå over til MME. Idag er hun 14 år og en av de flinkeste i klassen. Andre faktorer som også kan ha spilt en rolle er at jeg under hele hennes oppvekst har laget hjemmelaget sunn mat. Tror den tiden hun spiste barnemat, har det kun skjedd maks 5 ganger at faren kjøpte matglass til henne. Jeg var påpasselig med å ta tran under hele svangerskapet + jern.

Hun overlevde på MME, og er idag en veldig intellektuell jente. Jeg tror du trygt kan avvenne ditt barn med morsmelk :)

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig ikke fortsatt med ammingen.

Det er også bare tøys at amming er "svært viktig" for et gjennomsnitlig og friskt barn på fem måneder.

Anonym poster: 5a72a6276d68f2196e401f155a7523d0

Jada. Har hatt flaskebarn jeg også. Og det er ikke noe galt i det. Men er så glad for at jeg ENDELIG har fått til denne ammingen. Har vært så mye styr også. Med fem brystbetennelser. Feil suging på barnet grunnet kort tungebånd. Sopp og trøske. osv. Så har vært så glad for at vi np endelig har fått det til skikkelig.

Jeg søkte forøvrig opp preparatet i relis, og der sto det at i de studiene de hadde så hadde ikke barnet blitt påvirket, men at de studiene var for få. Så det måtte vurderes ut i fra nytteverdi for mor/nytteverdi ved amming.

hi

hi

Skrevet

Du får bare finne ut av det selv når du ikke vil si hva det er!

Skrevet

Jeg mistet melken da min datter var rundt 5-6 måneder og måtte gå over til MME. Idag er hun 14 år og en av de flinkeste i klassen. Andre faktorer som også kan ha spilt en rolle er at jeg under hele hennes oppvekst har laget hjemmelaget sunn mat. Tror den tiden hun spiste barnemat, har det kun skjedd maks 5 ganger at faren kjøpte matglass til henne. Jeg var påpasselig med å ta tran under hele svangerskapet + jern.

Hun overlevde på MME, og er idag en veldig intellektuell jente. Jeg tror du trygt kan avvenne ditt barn med morsmelk :)

Så du tror at ditt barn er en av de flinkeste i klassen fordi du laget hjemmelaget mat til henne og nesten aldri gav glass? Og at du tok tran og jern? Virkelig?

Skrevet

Jeg hadde helt klart droppet ammingen.

Skrevet

Så du tror at ditt barn er en av de flinkeste i klassen fordi du laget hjemmelaget mat til henne og nesten aldri gav glass? Og at du tok tran og jern? Virkelig?

Og at hun arvet mor og fars gener, selvfølgelig! ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

I tilfelle noen lurte, så fikk jeg da svar fra nettsiden om at jeg kunne bruke dem. Jeg tok så kontakt med fastlegen på ny, viste ham svaret, og han satte i gang å undersøke mer nøye. Endte tilsutt opp med å snakke med noen på rikshospitalet (en ammespesielist eller noe sånt), og enden på visa er da, at, ja, jeg kan amme:) Takk for alle svarene, og for tipset om nettsiden. Hadde jeg ikke spurt her inne så hadde jeg sikkert bare sluttet ammingen, nå trenger jeg ikke det. DIB er godt å ha ibant ;)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...