Gå til innhold

Hadde du turt å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på medisiner. Man vet ikke om de går over i morsmelk eller om de er skadelige (de kan mao være helt ufarlige, eller kjempeskadelige). Baby er fem mnd. jeg delammer. Legen sa at det anbefaler å ikke amme på disse medisinene, samtidig som at morsmelk er viktig. Han kunne derfor ikke gi meg noe konkret råd. Opp til meg mao.

Hva hadde DU gjort?

(Jeg heller mot å avslutte amming. Better safe that sorry)

Anonym poster: 902f0588ca09fc60b144c2f17ec0f536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags medisiner er det?

Skrevet

Hvis legen sier at han ikke vil anbefale å amme, og det KAN være veldig skadelig for babyen om du ammer på disse medisinene, ville jeg aldri tatt sjansen.

MME er fullgodt som alternativ når det gjelder ernæring, så jeg ville heller gitt dette.

Anonym poster: ed5c931336308dcec3a3458a9d4dc6c8

Skrevet

Hva står det i pakningsvedlegget da?

Skrevet (endret)

Jeg hadde sluttet med ammingen, men det er meg. Noen sier at morsmelk er best, koste hva det koste vil. Jeg er ikke enig. Men, så er jeg veldig restriktiv med hensyn til bare å ta en liten stakkarslig Paracet, også da..

Forresten sa en lege på Ullevål at jeg trygt kunne ta Imovane (innsovningstablett) fordi jeg slet slik mef søvnen. Det som var ekstra ille var at han slo det opp på nettet, men "glemte" å informere meg om at det står at en ikke dkal ta det under graviditet. Min fastlege hadde sagt nei og han er i utgangspunktet ikke vond å be om, om sterke smertestillende..

Endret av HeleneBeate
Skrevet

Hva slags medisiner er det da? Og hvor ofte tar du dem? Kan du vente en måned eller to med å begynne?

Jeg hadde nok også sluttet. Amming i 5 måneder er jo kjempebra :) Men jeg hadde nok vurdert å vente til etableringen av fast føde var litt bedre i gang... Pga det er enklere rett og slett. Mindre styr med flasker etc.

Anonym poster: 26e0b88aae4fc0d1b15a98575224ae7a

Skrevet

Hvis legen sier at han ikke vil anbefale å amme, og det KAN være veldig skadelig for babyen om du ammer på disse medisinene, ville jeg aldri tatt sjansen.

MME er fullgodt som alternativ når det gjelder ernæring, så jeg ville heller gitt dette.

Anonym poster: ed5c931336308dcec3a3458a9d4dc6c8

Legen sa at "det ikke er anbefalt" Men at det ikke var nødvendigvis hans anbefaling. Han lot det være opp til meg.

Skrevet

Jeg begynte på noen medisiner når babyen vår var 4 mnd. Med disse medisinene viste de at det var skadelige bivirkniger ved amming.

Legen fortalte at det for all del var viktig å amme, men de 3 første mnd på en måte var "kjernetiden" i ammingen. At barnet hadde mottatt immunkodene og de andre viktige tingene i forbindelse med morsmelken.

Anonym poster: f15060f8e83b5fd54aff16ed656ae979

Skrevet

Hva står det i pakningsvedlegget da?

At det er ukjent om det går over i morsmelk, og at medisinen ikke anbefales ved amming.

Skrevet

Hva slags medisiner er det da? Og hvor ofte tar du dem? Kan du vente en måned eller to med å begynne?

Jeg hadde nok også sluttet. Amming i 5 måneder er jo kjempebra smile.png Men jeg hadde nok vurdert å vente til etableringen av fast føde var litt bedre i gang... Pga det er enklere rett og slett. Mindre styr med flasker etc.

Skal ta dem tre ganger om dagen, hver dag. Fra i morgen av. Og i minst 6 mnd.

Skrevet

Hvis du kan vente med medisinene, så ville jeg gjort det, men antar det ikke er tilfelle og da hadde jeg sluttet å amme.

Anonym poster: 2f310813bc1f465b3e7d3f1eeb93fc1a

Skrevet

Jeg hadde nok også sluttet. Amming i 5 måneder er jo kjempebra smile.png Men jeg hadde nok vurdert å vente til etableringen av fast føde var litt bedre i gang... Pga det er enklere rett og slett. Mindre styr med flasker etc.

Barnet spiser forøvrig to måltid (fast føde) om dagen.

Skrevet

Jeg ville nå virkelig holdt meg til det som står i pakningsvedlegget og når det da står at det ikke anbefales, så ville jeg latt være å amme. Et barns helse er ikke noe man spiller hasard med.

Da er faktum at denne medisinen KAN skade ungen din, mens MME garantert ikke gjør det. For meg hadde valget da vært enkelt.

Skrevet

Hadde ikke tatt sjansen, jeg. Hvor lenge skal du gå på medisiner? Kanskje du kan pumpe så lenge og gjenoppta ammingen etterpå om du vil?

Selvom MME ikke er et fullgodt alternativ er det i hvert fall mye bedre enn at barnet får medisiner gjennom melken.

Anonym poster: 4ab01bdf193e983116a2c9286a4b1be4

Skrevet

https://www.tryggmammamedisin.no

Har god erfaring med og spørre dem

Samme her. Fikk beskjed om at jeg trygt kunne ta medisiner som legen og pakningsvedlegget sa ikke var anbefalt under amming. Sier de at de ikke anbefaler det så ville jeg ikke gjort det.

Anonym poster: cc141f22bee18690c201281ce26634a2

Skrevet

Hvis babyen er 5 måneder hadde jeg uten tvil sluttet å amme, og heller gitt mme.. Babyehar fått viktig morsmelken de første fem månedene :) ingen grunn til å ta noen sjanser da..

Skrevet

Jeg forstår ikke helt at du lurer... Det står på medisinene at amming ikke anbefales, legen din sier det samme... Jeg hadde GARANTERT sluttet å amme

Skrevet

Jeg forstår ikke helt at du lurer... Det står på medisinene at amming ikke anbefales, legen din sier det samme... Jeg hadde GARANTERT sluttet å amme

Nei legen sa ikke det samme. Han sa "I felleskatalogen står det at de ikke skal brukes under amming, men ammingen er svært viktig for barnet, så dette er opp til deg" Det hadde nok vært enklere med en klar anbefaling.

hi

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig ikke fortsatt med ammingen.

Det er også bare tøys at amming er "svært viktig" for et gjennomsnitlig og friskt barn på fem måneder.

Anonym poster: 5a72a6276d68f2196e401f155a7523d0

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg hadde slutta å amme, ville ikke tatt sjangsen. Uansett har jo baby fått mm i 5 mnd, det er veldig bra det og :)

Skrevet

Jeg synes det er rart legen ikke anbefalte deg å IKKE amme når det kan være skadelig... Begynn med MME, det funker jo kjempefint!

Anonym poster: 3e338750b67e6feccf471091bda360d2

Skrevet

Herregud... Du vil tydeligvis ikke ha svarene du får. Fortsett med amminga da... Er vel ikke så farlig om ungen blir dårlig, den får jo mm så det veier nok opp. Makan

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig ikke fortsatt med ammingen.

Det er også bare tøys at amming er "svært viktig" for et gjennomsnitlig og friskt barn på fem måneder.

Anonym poster: 5a72a6276d68f2196e401f155a7523d0

Selvfølgelig er ikke det tøys! Kilder??

Anonym poster: 3b5c8e4eed34c61c82260104119815d5

Skrevet

Eller drit i medisinene da vis amminga er såååååå viktig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...