Gå til innhold

Tror jeg blir gal snart!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår yngste på 9 måneder er ikke glad i å sove,spesiellt ikke alene...I kveld var hun trøtt og da fikk hun grøt litt før hun pleier og jeg ammet henne og da sovnet hun jo selvsagt,og det pleier hun å gjøre også...Men når jeg la henne i sanga så slo hun opp øynene og ble helt hysterisk,som hun blir hver kveld ellers hvis hun blir lagt våken..Mannen tok henne,men hun ville ikke sove igjen,jeg prøvde å amme litt til men neida...Nå har hun nettopp sovnet og da har vi holdt på i 2 timer!!! Begynner å bli så lei dette! Vi har faste rutiner og har hatt det siden hun var 4 måneder...Hadde hun enda bare grått litt når hun ble lagt,men hun er hysterisk og ser det på øynene hennes..Vi prøver og prøver litt hver dag å legge henne i senga men...

Nå begynner de 2 eldste å synes at dettte er veldig kjedelig at lillesøster er sånn hver kveld,vi blir jo opptatt med henne,selv om vi bytter på..Og de må jo være litt stille siden det er litt lytt her og hun hører alt av lyder når hun skal sove...

HAdde hun enda sovet hele natta så hadde det ikke gjort noe om hun tullet sånn,men hun våkner alltid etter 1 times tid og sånn holder det på hele natta...Sover max 3 timer i strekk...

 

Noen som har noen tips til hvordan vi kan få henne til å sove?

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en kiropraktor eller manuell terapeut og få sjekket at ryggen og nakken hennes er ok. Låsninger, som en del får under fødselen, kan gjøre det vondt å ligge i bestemte stillinger.

Verdt et forsøk! Har sett flere som har hatt det slik og fått et nytt liv etter et par-tre behandlinger :)

 

Anonym poster: dff9695fd83dec9a77da39b4f02b4c4c

Skrevet

Gå til en kiropraktor eller manuell terapeut og få sjekket at ryggen og nakken hennes er ok. Låsninger, som en del får under fødselen, kan gjøre det vondt å ligge i bestemte stillinger.

Verdt et forsøk! Har sett flere som har hatt det slik og fått et nytt liv etter et par-tre behandlinger smile.png

 

Anonym poster: dff9695fd83dec9a77da39b4f02b4c4c

 

Hun var hos manellterapeut 2 ganger når hun var mellom 2-6 uker gammel og fant ingen låsninger da...Kan det komme siden?

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det har sammenheng, men jeg sluttet å la babyen min sovne ved puppen for to uker siden og etter det har alt blitt anderledes. Han har nesten doblet antall timer med søvn pr døgn, sovner på 2-3 minutter både dag og kveld, er ikke var i det hele tatt og det viktigste av alt; sover natten gjennom stort sett. Før var det helt krise, og var fort våken 20 ganger på en natt. Min er også 9 mnd.

 

Håper dere får det bedre snart! Er slitsomt det der :/

Skrevet

Har hun hatt kolikk? Har hørt om tilfeller der den inntreffer litt senere enn det som blir regnet som vanlig og som vedvarer til barnet nærmer seg året..

 

Anonym poster: 9e811d35acea4520b3b4dec07d10cf1a

Skrevet

Gå inn på småtroll 0-1, der finner du en tråd for oss som har det sånn. Ikke så mye råd, men mye medfølelse :)

 

Legger dere henne i egen seng? Kanskje dere må ta henne i deres seng, amme eller ligge sammen med henne til hun sovner der?

 

Det jeg hadde hell med, var å bruke laaaaang tid før jeg la han ned i senga, ta han opp når han begynte å gråte (altså ikke bare surve), legge han ned, opp, ned osv.. Og si til han at jeg skulle være der heltvtil han sov godt. Dette tok tid, ca to måneder, men fra å legge han i vår seng, via å hyle når han ble lagt i egen seng, har han de siste kveldene blitt lagt, klynket litt, fått en hånd på magen og at jeg sier jeg skal sitte der til han sover godt, også sovner han innen fem minutter. Ikke en strategi alle kan leve med.

 

Han våkner ikke lenger hver time, men våkner fortsatt 6-10 ganger etter han er lagt kl 19.00... Han er ni måneder.

Skrevet

Har hun hatt kolikk? Har hørt om tilfeller der den inntreffer litt senere enn det som blir regnet som vanlig og som vedvarer til barnet nærmer seg året..

 

Anonym poster: 9e811d35acea4520b3b4dec07d10cf1a

 

Sant?! Få høre mer!

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det har sammenheng, men jeg sluttet å la babyen min sovne ved puppen for to uker siden og etter det har alt blitt anderledes. Han har nesten doblet antall timer med søvn pr døgn, sovner på 2-3 minutter både dag og kveld, er ikke var i det hele tatt og det viktigste av alt; sover natten gjennom stort sett. Før var det helt krise, og var fort våken 20 ganger på en natt. Min er også 9 mnd.

 

Håper dere får det bedre snart! Er slitsomt det der :/

 

Godt å høre at det er flere som har hatt det sånn,det hjelper på! Driver å slutter med å sovne ved puppen her og men i dag var hun så veldig trøtt,litt før en vanlig..Tenkte å slutte helt med amming også da det begynner å bli lite og i håp om at hun skal sove bedre hvis hun ikke får pupp! Tror hun våkner 20 ganger fra hun blir lagt på kvelden til det blir morgen her og..Og det hjelper ikke å roe i senga hun må opp på armen,og så lenge mannen går sover hun igjen med en gang,men kommer jeg blir det værre..Men ikke alltid mannen har mulighet til å ta henne hele natten når han skal på jobb da..Og jeg har ammet henne 2 ganger pr natt bare for at hun skal sovne igjen fordi jeg ikke har orket å ta opp kampen med å få henne til å sove lenger perioder,og det er dumt..Men i helgen tar mannen henne så håper at hun skjønner at det ikke er noe pupp å få lenger på natta ;)

 

Men skjønner at det er håp for oss og da når det har godt hos dere! Dette går jo utover i de eldste og :(

 

HI

 

 

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Har hun hatt kolikk? Har hørt om tilfeller der den inntreffer litt senere enn det som blir regnet som vanlig og som vedvarer til barnet nærmer seg året..

 

Anonym poster: 9e811d35acea4520b3b4dec07d10cf1a

 

Ingen kolikk,den eneste av de 3 som ikke har hatt det! :)

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor det har sammenheng, men jeg sluttet å la babyen min sovne ved puppen for to uker siden og etter det har alt blitt anderledes. Han har nesten doblet antall timer med søvn pr døgn, sovner på 2-3 minutter både dag og kveld, er ikke var i det hele tatt og det viktigste av alt; sover natten gjennom stort sett. Før var det helt krise, og var fort våken 20 ganger på en natt. Min er også 9 mnd.

 

Håper dere får det bedre snart! Er slitsomt det der :/

 

Godt å høre at det er flere som har hatt det sånn,det hjelper på! Driver å slutter med å sovne ved puppen her og men i dag var hun så veldig trøtt,litt før en vanlig..Tenkte å slutte helt med amming også da det begynner å bli lite og i håp om at hun skal sove bedre hvis hun ikke får pupp! Tror hun våkner 20 ganger fra hun blir lagt på kvelden til det blir morgen her og..Og det hjelper ikke å roe i senga hun må opp på armen,og så lenge mannen går sover hun igjen med en gang,men kommer jeg blir det værre..Men ikke alltid mannen har mulighet til å ta henne hele natten når han skal på jobb da..Og jeg har ammet henne 2 ganger pr natt bare for at hun skal sovne igjen fordi jeg ikke har orket å ta opp kampen med å få henne til å sove lenger perioder,og det er dumt..Men i helgen tar mannen henne så håper at hun skjønner at det ikke er noe pupp å få lenger på natta ;)

 

Men skjønner at det er håp for oss og da når det har godt hos dere! Dette går jo utover i de eldste og :(

 

HI

 

Høres akkurat ut som oss :/ all medfølelse! Skal sies at vi fikk nytt liv på to dager! Jeg gir nå pupp en times tid før grøt og legger han rett i sengen etter at han får rast fra seg litt. Funker utrolig bra!

 

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Det som er det kjedeligste er at hun våkner igjen på kvelden og holder det gående i 2-3 timer,helt til vi skal legge oss!! Vi får jo ikke noe alenetid for når hun endelig sovner igjen så er vi trøtte og slitne og legger oss rett etterpå....Men heldigvis er det ikke hver dag hun våkner igjen og holder på så lenge da...Og hun er jo smørblid og fornøyd hun som da har sovet i 30 minutter :P

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Har hun hatt kolikk? Har hørt om tilfeller der den inntreffer litt senere enn det som blir regnet som vanlig og som vedvarer til barnet nærmer seg året..

 

Anonym poster: 9e811d35acea4520b3b4dec07d10cf1a

 

Sant?! Få høre mer!

 

Vet ikke så mye dessverre. Vet ikke hvor mye info som finnes på nett men legen min sa flere foreldre opplvede dette. Et triks kan være å blande litt kamillete i morsmelk(evnt erstatning) men dette er sikkert et typisk nyfødtkolikkråd. Like fullt verdt å prøve ut :)

 

 

Anonym poster: 9e811d35acea4520b3b4dec07d10cf1a

Skrevet

Gå inn på småtroll 0-1, der finner du en tråd for oss som har det sånn. Ikke så mye råd, men mye medfølelse smile.png

 

Legger dere henne i egen seng? Kanskje dere må ta henne i deres seng, amme eller ligge sammen med henne til hun sovner der?

 

Det jeg hadde hell med, var å bruke laaaaang tid før jeg la han ned i senga, ta han opp når han begynte å gråte (altså ikke bare surve), legge han ned, opp, ned osv.. Og si til han at jeg skulle være der heltvtil han sov godt. Dette tok tid, ca to måneder, men fra å legge han i vår seng, via å hyle når han ble lagt i egen seng, har han de siste kveldene blitt lagt, klynket litt, fått en hånd på magen og at jeg sier jeg skal sitte der til han sover godt, også sovner han innen fem minutter. Ikke en strategi alle kan leve med.

 

Han våkner ikke lenger hver time, men våkner fortsatt 6-10 ganger etter han er lagt kl 19.00... Han er ni måneder.

 

Hun har ikke slått seg til ro i sengen sin,så hun har sovet i vogna eller vognbagen oppi senga..Men har prøvd lenge med senga og heller skiftet hvis det har blitt for ille med skriking...Men de siste nettene har hun sovet i senga si på eget rom,men blr mye løping da siden hun sover oppe og vi nede..Men det får gå,for sovet litt lenger nå når hun ikke sover på vårt rom...Men sånn i 3 tida så våkner hun og ikke vil roe seg så da havner hun i vår seng og sover godt i 3-4 timer...

Men skal prøve å gjøre sånn som deg en periode og se om det går bedre!

Godt ikke de 2 eldste var sånn,for dette er slitsomt!!!

 

Hi

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Og 50 minutter var det hun skulle sove i kveld før hun våkna! Mannen gikk opp til henne men hører at hun ikke er fornøyd med at han tok henne,og hun høres ganske våken ut :(

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Vi er flere i samme båt :) Mi ble 1 år nå i januar, og nå sover hun endelig lengere perioder. Kan faktisk ha netter der hun kun våkner 2 ganger. Myyye bedre enn 20. Vi går til osteopat, og det har hjulpet. Hun våkner jo fortsatt, men nå er nettene til å leve med :)

Skrevet

Vi er flere i samme båt :) Mi ble 1 år nå i januar, og nå sover hun endelig lengere perioder. Kan faktisk ha netter der hun kun våkner 2 ganger. Myyye bedre enn 20. Vi går til osteopat, og det har hjulpet. Hun våkner jo fortsatt, men nå er nettene til å leve med :)

 

Godt å høre at vi er flere :)

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Lykkelig med to:) :Hvorfor går hun til osteopat foresten?

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Kanskje dere må være mer bestemt? Gå inn til henne, trøst, så gå ut igjen og gi henne en sjanse til å finne søvnen selv.

Skrevet

Ser ei over her anbefalte kamillete, virkelig verdt å prøve. Kjøp i helsekost så du er sikker på at du får ett rent produkt. La teen trekke i ca 10 min, tilsett litt sukker og avkjøl til ca 37 grader og server. Ga dette til vår yngstes da hundene var baby etter råd fra en homeopat og hun sov som en stein. Husker jeg var ut og inn på rommet hennes for å sjekke at ungen pustet, var jo ikke vant med stillheten. Billig og kan jo ikke skade :)

Skrevet

Åh, som jeg kjenner meg igjen..

 

Har slitt SÅ ekstremt med min yngste.

Barnet er nå over 19 måneder og vi begynner saaaaaakte å få bukt med problemene. Vi har nå barnet i vår seng, hele natten. Det var ikke noe vi ville i utgangspunktet, men jeg var tre sekunder fra å møte veggen av søvnmangel. Over 1 år med aldri mer enn 2 timer sammenhengende søvn gjør noe med deg. Jeg er helt alene om nattevåkingen også, men mannen avlaster på dag. Jeg kan likevel ikke sove på dagen, vi har jo flere barn.

 

Nå er nattesøvnen vår omsider noen lunde i boks, og vi jobber med kveldsoppvåkningene. Det går i riktig retning, men er slitsomt og tidskrevende. Vi nærmer oss stadiget der barnet sovner i vår seng uten at vi trenger å være i rommet (men er like utenfor). Jeg håper at evnen til å sovne uten vårt nærvær skal gjøre det lettere å sovne av seg selv ved oppvåkning og dermed minke på oppvåkningene.

 

Så, moralen i innlegget? Hmm.. Det er håp om bedring, men stålsett deg, det kan ta laaaang tid enda. Mitt barn er som sagt et år eldre enn ditt..

 

Anonym poster: f8f2a8dfa2771210c8f9add85b65c3a6

Skrevet

Vår yngste på 9 måneder er ikke glad i å sove,spesiellt ikke alene...I kveld var hun trøtt og da fikk hun grøt litt før hun pleier og jeg ammet henne og da sovnet hun jo selvsagt,og det pleier hun å gjøre også...Men når jeg la henne i sanga så slo hun opp øynene og ble helt hysterisk,som hun blir hver kveld ellers hvis hun blir lagt våken..Mannen tok henne,men hun ville ikke sove igjen,jeg prøvde å amme litt til men neida...Nå har hun nettopp sovnet og da har vi holdt på i 2 timer!!! Begynner å bli så lei dette! Vi har faste rutiner og har hatt det siden hun var 4 måneder...Hadde hun enda bare grått litt når hun ble lagt,men hun er hysterisk og ser det på øynene hennes..Vi prøver og prøver litt hver dag å legge henne i senga men...

Nå begynner de 2 eldste å synes at dettte er veldig kjedelig at lillesøster er sånn hver kveld,vi blir jo opptatt med henne,selv om vi bytter på..Og de må jo være litt stille siden det er litt lytt her og hun hører alt av lyder når hun skal sove...

HAdde hun enda sovet hele natta så hadde det ikke gjort noe om hun tullet sånn,men hun våkner alltid etter 1 times tid og sånn holder det på hele natta...Sover max 3 timer i strekk...

 

Noen som har noen tips til hvordan vi kan få henne til å sove?

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

 

Slik var det for oss og. Fant ut at hun fikk låsninger i nakke og mellom skulderbladene, antageligvis på grunn av øreverk. Holdt på slik i to år, gikk nesten rett i bakken. Kiropraktor og drypping av ørene, med jevnlig sjekk av lege var det som måtte til her.

 

Lykke til, vet akkurat hvordan det er.

Skrevet

3,5 time har vesla sovet i natt,fordi jeg bestemte meg for ikke å amme henne på natta! Mannen satt med henne på rommet hennes i 1 time og hun hylte som besatt,i armene hans...Tok henne med ned i vår seng og etter en time til med hyl fordi hun ikke fikk pupp så sovna hun inntil meg og da sov hun i 3,5 time før det var på igjen...Hun fikk tilbud om vann og drakk faktisk mye så håper at det går bedre i natt så lenge hun tar vann,men var vel tørst etter skrikinga...Før el siden så må vi ta opp kampen mot nattmaten og nå følte jeg for at det er nok! Puppene mine har fått sår av all ammingen på kveld og natt nå,fordi jeg brukes som smokk i tillegg :(

 

Håper at det går seg til etter noen dager nå,så får det heller være at hun sover i vår seng på natta..Hun legges i sin seng som vanlig og så sover hun med oss hvis det blir for ille!

 

Kamillete skal jammen prøves :)

 

Godt å vite at vi ikke er alene om å ha det sånn,det hjelper på :)

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men har du utelukket refluks? Da får babyen halsbrann hver gang den ligger flatt.. Sovner sikkert av utmattelse, og sliter med å komme ned i den dype søvnen. Hørtes veeeldig likt ut som lillemann her! Dersom du ser "panikken" i øynene, så er det noe mer enn ar han ikke vil sove alene. Tror jeg da, hvertfall :)

Ca 1/3 av babyene har refluks, men er nok mange som aldri blir oppdaget. Er veldig glad jeg hadde en flink helsesøster som foreslo det, for jeg trodde refluksbabyene spiste lite osv.. Lillemann ville ammes hele tiden (sikkert for å dempe halsbrannen). Ble litt rotete det her, men send meg en pm dersom du vil høre mer!

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men har du utelukket refluks? Da får babyen halsbrann hver gang den ligger flatt.. Sovner sikkert av utmattelse, og sliter med å komme ned i den dype søvnen. Hørtes veeeldig likt ut som lillemann her! Dersom du ser "panikken" i øynene, så er det noe mer enn ar han ikke vil sove alene. Tror jeg da, hvertfall :)

Ca 1/3 av babyene har refluks, men er nok mange som aldri blir oppdaget. Er veldig glad jeg hadde en flink helsesøster som foreslo det, for jeg trodde refluksbabyene spiste lite osv.. Lillemann ville ammes hele tiden (sikkert for å dempe halsbrannen). Ble litt rotete det her, men send meg en pm dersom du vil høre mer!

 

Hun ligger ikke flatt siden senga er bygd opp med bøker under beina,og når hun ligger hos oss legges hun på en stor pute så hun har hele tiden overkroppen høyt opp! Har snakka med helsesøster om refluks men det er nok ikke det med henne...Men hun er ekstremt selskapssyk og mammadalt,bare jeg som er bra nok både dag og natt...

 

HI

 

Anonym poster: ce14cdcb585a7938f7539a6a6713d83b

Skrevet

For meg høres det ut som hun vil ha det på sin måte. Her har alt blitt mye bedre når barna har blitt lagt våken i senga. Sine og frustrerte har de vært, men det er ikke skremmende for dem så lenge en viser at en er i nærheten. Det er viljen deres det står på. Det tar tid å få dem til å forstå at de ikke kan styre og bestemme alt selv. Men når de først har forstått at her er vi konsekvente så har det blitt veldig harmonisk og fint. Skal en vise barnet at nå er det sovetid så ta henne ikke ut av senga igjen. Jeg ville nok nattavvent i samme slengen. Man går gjerne rundt som zombier den neste uka og får mange ubehagelig følelser av at man er for hard, men er verdt det i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...