Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #26 Skrevet 25. januar 2013 Det eneste problemet jeg ser med GPS merking er at det kan gi en falsk trygghet i noen tilfeller. Det fungerer for eksempel dårlig innendørs så vidt jeg vet. Det er derfor ikke bestandig man kan se hvor den merkede er til enhver tid. Merkingen beskytter heller ikke mot farer. De dårligste, som glemmer å se seg for når de krysser veien ol kan derfor ikke slippes ut på egenhånd selv om de er merket. Så lenge man tar høyde for slike utfordringer og ikke stoler på at merkingen skal løse alle problemer mener jeg det er en god ting. Anonym poster: 183e31af6c07e0cd46316a31866f2506
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #27 Skrevet 25. januar 2013 Jeg tror bestemor hadde blitt rimelig forbanna om vi hadde prøvd å gps-merke henne. Anonym poster: 35ea63303b978557c6545c51c27d9146
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #28 Skrevet 25. januar 2013 Hva mener folket her? Skal vi merke alle med demens? For og imot? Anonym poster: f6368046053304742896361e940ab94d I mange tilfeller har man ikke noe valg. Anonym poster: 4ea60642c476bb429597a7f87eac9b5e
Ooops I did it AGAIN Skrevet 25. januar 2013 #29 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Selvsagt skal man ikke merke ALLE demente! Men man kan utstyre enkelte med GPS for å la dem beholde friheten sin mens de ennå kan bo hjemme. Hvorfor er det bare de som bor hjemme som skal få denne friheten til å gå ut på egenhånd? Denne friheten er kanskje vel så viktig for dem som bor på pleiehjem. Jeg vil kalle det mer frihet å få på seg en gps på pleiehjemmet, enn å bli låst inne eller alltid blir fulgt av en pleier som den demente kanskje ikke en gang skjønner hvorfor går der med dem. Nei, jeg mener ikke det kun er de som bor hjemme som kan få tilbud. Men det er som regel hjemmeboende man hører har forsvunnet. Nettopp fordi det går lang tid før noen oppdager at de er borte. På et pleiehjem oppdages det etter få minutter (ideelt iallfall). Jobber selv med eldre i kommune og skulle gjerne sett man hadde større anledning å kunne følge pasientene ut, evt la dem gå på egenhånd uten å måtte bekymre seg for hvor de var... Endret 25. januar 2013 av To med tut og ei snuppe
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #30 Skrevet 25. januar 2013 GPS kan være et utmerket hjelpemiddel for den rette pasientgruppen. Men det er ikke dermed sagt at det skal erstatte menneskelig kontakt og oppfølging. Den gruppen som jeg har sett har hatt best effekt, er de som er såpass friske fremdeles at de kan ut å gå alene uten at det er en fare for å skade seg selv - de som kan gå i kjente omgivelser. GPSen gir en stor trygghet for de pårørende som sitter hjemme og kan følge bevegelsene hvis personen feks ikke er kommet hjem etter normal tid. Men GPS hverken KAN eller SKAL erstatte menneskelig kontakt og oppfølging. Anonym poster: bb40fedd1b85b32d073a778d231d0c41
soleia Skrevet 25. januar 2013 #31 Skrevet 25. januar 2013 Om bestemor er dement men sprek, så ja. Trur det vil gje tryggleik både for den demente og bekymra pårørande. Er ikkje sjelden politiet er ute og leitar etter demente, men av og til vert dei funne for seint. Hanka sjølv inn ein dement som rusla i tøflar og skjorte i mange minus då eg budde nær ein sjukeheim.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. januar 2013 #32 Skrevet 25. januar 2013 Nei selvfølgelig skal det ikke erstatte medmenneskelig kontakt. Men jeg tror bare at vi må innse at det ikke er mulig å bemanne så sterkt at hver demente pasient har sin egen assistent. Min bestemor fikk forresten assistanse fra frivillighetssentralen (tror jeg det var) slik at noen skulle gå tur med henne. Men dette var bare forvirrende og irriterende. Hun ville slettes ikke ha noen hun ikke kjente (igjen) til å gå tur med seg og hun gjorde alt hun kunne for å stikke i fra dem og ble tydelig stresset over at noen fulgte etter henne. Nei, gps løser ikke alle problemer, det er ikke noe 100% virkemiddel heller og sikker kan man ikke være uansett, og kan sikkert ikke brukes på alle. Men det kan gjøre hverdagen både letter og tryggere. Skulle bestemor protestere når hun blir merket? Nei, antageligvis aner hun det ikke selv en gang. Gps'n ligger i innerlomma på utejakka hennes. Jakka som hun ennå er klar nok til å ta på seg når hun skal ut å gå. Hjelpeapparatet sørger bare for at hun kun har den ene jakka tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #33 Skrevet 25. januar 2013 For svært mobile demente tror jeg det er en veldig god ide. Sykehjem har ikke lov til å låse døren eller sperre adgangen ut på noen som helst måte. Dersomd et er kodelås som beskrevet overfor, så må pasientene ha koden. Det er bare et forsøk på omgåelse av reglen om "fritt leide". Det er helt umulig for dem å følge med på døra hele tiden samtidig som de skal stelle for pasientene. Også for hjemmeboende demente kan det være en god ide fordi de kan gå seg bort eller plutselig ikke kjenne seg igjen og da ikke finne veien hjem. Det er en fortvilet situasjon for den det gjelder og for familien og omsorgspersonellet. Anonym poster: f07465ebb47f9be220e7223fd7c9d0cc
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2013 #34 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har opplevd en gammel dame komme inn på bussen i bare nattkjolen. Vi ringte etter politiet som kom og plukket henne opp og kjørte henne tilbake der hun bodde. Etter dette forandret jeg mening. Nå mener jeg de må få på seg en gps slik at de kan lett finnes hvis de kommer seg ut. Anonym poster: 4d22135335878cb2368d1aff4c99c603
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. januar 2013 #35 Skrevet 25. januar 2013 Damen i nattkjolen ville nok ha kommet seg ut og opp på bussen uansett. Det er stor sansynlighet for at hun ville gått ut uten gps'n. Men heldigvis er det også lettere for andre å reagere på damen med pysj enn f.eks på bestemor som går ut ordentlig kledd og stort sett i passende sko og som til og med kan prate ganske lenge med deg før du skjønner at hun er dement. Sånn sett skulle jeg kanskje også ønske meg et overvåkingssystem som f.eks gir en alarm når utgangsdører blir åpnet på tider av døgnet som de i alle fall ikke normalt skal åpnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå