Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 Hva mener folket her? Skal vi merke alle med demens? For og imot? Anonym poster: f6368046053304742896361e940ab94d
Gjest Ziva Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 Nei, men vi skal gi de et godt tilbud. Boenheter, aldershjem, oppfølging tilpasset hver enkelt.
Iiiiik Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 Det er jo ikke lov da, uten søknad til Helsedirektoratet eller hvor det er man søker. Jeg tenker det er bedre enn å låse folk inne.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 Jeg tror ikke det er noen løsning å gps-merke alle demente, men for noen er antagelig det en god løsning. Anonym poster: f735b9e6dadbf8f11cd03e12e3ee2441
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #5 Skrevet 24. januar 2013 I enkelte tilfeller ja.. Jeg jobba en plass der ene beboeren hadde det med å bare gå ut. En gang var H*n borte mange timer. Så ja, enkelte beboere. Men det må være i samråd med familie. Anonym poster: df8d80b540d4d6d41875e5a3ee15374b
☆☆☆ Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Om alternativet er låst dør (som er tilfelle for svært mange demente på institusjon i dag), klart ja! Men derfrå til alle er eit langt steg.. Endret 24. januar 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #7 Skrevet 24. januar 2013 Helt enig med hun over her. I enkelte tilfeller! Og i disse tilfellene kan det faktisk være livsviktig. Jeg ser ingenting galt med å "chippe" dem. Jeg skulle gjerne blitt det selv! Anonym poster: 047f26cf739626f6c6ad596d623071ce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #8 Skrevet 24. januar 2013 Hvis bestemoren din er en vandrer som setter seg selv i fare, definitivt! Anonym poster: 7c60d0ee9f8042771d20c7ef4b0766a7
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Så lenge ikke det er god nok eldreomsorg så syns jeg det hadde vært veldig lurt ja. Jeg jobber i butikk, og har daglig mange som absolutt ikke bodd hjemme innom. Vi sliter spesielt med ei. Greit nok at det tar veldig mye tid for oss, men for andre kunder som ikke vet hun er demens er hun skremmende. Voksne kan vi si diskret at hun er demens til, men barn skjønner ikke det. Ukentlig må vi trøste barn som hun skremmer i butikken, unger rusler gjerne rundt i godtehyllene og finner seg godt, titter på blader mens foreldrene handler. Vi vet familien prøver å få henne inn i systemet, men desverre så er det altfor lange ventelister her i kommunen. Familien har også ett liv, så de har ikke mulighet til å passe på henne konstant. De har flere ganger måtte hente henne på andre siden av landet, for hun kan sette seg på ett tog. Så i slike tilfeller syns jeg nesten fotlenker som piper når de kommer utenfor en viss radius skulle vært lov. Jeg har en mormor som er skikkelig dement, hun har heldigvis kommet inn på sykehjem og nå klarer hun ikke å gå lenger så det er ikke leite aksjoner etter hun lenger. Min farmor var ett kapittel for seg selv før hun døde. Rømte fra sykehuset, så politiet måtte lete etter henne. En annen gang hun var på sykehuset var hun fast bestemt på å hjem, så når sykepleierne prøvde å stoppe henne grep hun stokken. Ble vist helt vill og gal så de måtte ringe politiet for å roe henne. Med hun så var det også veldig lang venteliste. Rømte støtt og stadig fra sykehjemmet også, for de kan ikke låse dører og ikke er det nok mennesker som jobber der iforhold til hva som egentlig trengs. Anonym poster: efc90a20ece9ef12b91119db5057a2ee
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Ja, det synes jeg. Har en samboer som er politi, og det er altså ikke sjeldent at de må ut for å lete etter bestemor som gikk ut barfota i pysjen sin i 10 minus. Synes det å redde liv er viktigere enn å overbeskytte personvernet i denne saken. Så lenge det gjøres straffbart å misbruke ordningen (les: at man må ha en VELDIG god grunn til å spore opp folk) tror jeg det kan fungere helt fint. Anonym poster: 0bdd823c788f855c351578b9c415b91a
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Med tanke på de tilfellene hvor eldre går ut i kulden og enten fryser ihjel eller drukner, så er dette et fornuftig tiltak så lenge det ikke brukes ukritisk.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Så lenge ikke gud og hvermann har tilgang til å spore dem så ja. Men demente bør ha et pleietilbud som gjør konstant gps-overvåking overflødig. Jeg håper ikke jeg må bo hjemme uten tilsyn dersom jeg blir dement. ...og dersom noen lar meg bo hjemme uten at noen kan pass på meg, håper jeg i det minste at noen utstyrer meg med gps-sender slik at jeg blir funnet igjen når jeg plutselig ikke husker hvor jeg bor, hvor jeg var på vei eller hvor jeg kom fra... Anonym poster: b6b6dc1a9caed941d64f639e361ceb62
Cmyk Skrevet 24. januar 2013 #13 Skrevet 24. januar 2013 Min farmor stakk av så snart hun fikk sjansen, så jeg skulle ønske hun kunne ha gps sporing, ja. Min kjære far er dessverre også dement, men for han er det uaktuelt å med gps merking, da han ikke stikker av (fysiske årsaker). Må vurderes i tvert enkelt tilfelle, og kun tillates der det vil ha en verdi for livskvaliteten for den som blir «merket», tenker jeg.
Himmel og hav Skrevet 24. januar 2013 #14 Skrevet 24. januar 2013 Siden demente "vandrere" ikke har én til én bemanning, så synes jeg at det er en god sikkerhetsforanstaltning. Vi bor ikke så veldig langt fra et sykehjem, og det har skjedd mere enn en gang at vi har funnet gamle, forvirrede mennesker og fulgt dem tilbake til sykehjemmet. Samme hvor godt personalet følger med, så skal det ikke mere til enn at personalet hjelper andre beboere i fem minutter så kan en av de andre vandre avgårde. Sist vi hjalp ei dame hjem, så sto hun på fortauet i nattkjole og tøfler i høstkulda. Personalet var ute og lette etter henne, men de hadde løpt i to andre retninger enn det hun hadde gått først, og hun kunne kommet seg ganske langt før de hadde lett i riktig retning. Selv om man er dement, så er man nødvendigvis ikke dårlig til bens.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #15 Skrevet 24. januar 2013 Min gode snille pappa er dessverre blitt dement og forsvinner sakte, men sikkert fra oss. Enn så lenge bor han hjemme sammen med min mor og fungere ok så lenge hun kan stelle for han. Han har bodd på samme sted hele sitt liv og elsker å gå på tur i kjent terreng, noe som vi merker gjør han godt. Men selvsagt er vi redde for den dagen han ikke kjenner seg igjen og kanskje går seg bort. Om han da har GPS i jakkelommen kan vi finne han før han skader seg. Derfor skal vi søke om GPS til han og håper at han kan få litt ekstra tid med den friheten det er å få bevege seg der man ønsker. Anonym poster: 5fe4893853244e0a1742984aeca04d38
3 nøtter til Askepott Skrevet 24. januar 2013 #16 Skrevet 24. januar 2013 Dørene må være låst selv om de blir gpmerket, man har ikke tid til springe rundt å lete etter alle dagen lang, men for de som forsvinner ut selv med låste dører/kode på døren hadde det vært bra synes jeg.
Elsker livet Skrevet 24. januar 2013 #17 Skrevet 24. januar 2013 Kan gps øke livskvaliteten ser jeg ikke bort fra at det kan fungere. F,eks at de som ønsker å bo hjemme med tilsyn kan gjøre det lengre. Da jeg jobbet på demesavdeling tidligere hadde vi dørene låst, ikke så mye bedre det, men helt nødvendig med tanke på kapasitet. Men samtidig er jeg for å ikke overmedisinere de skikkelig gamle demenspasientene som ikke lever et verdig liv, og om de hadde kunnet snakke for seg hadde nok flere av dem ikke ønsket livsforlengende behandling.
Cmyk Skrevet 24. januar 2013 #18 Skrevet 24. januar 2013 På pleiehjemmet min far bor, har de ikke lov å ha låste dører. De hadde det før, men måtte slutte å stenge dørene.
Gjest sug lut Skrevet 24. januar 2013 #19 Skrevet 24. januar 2013 Ja, det skal vi. Hvis man noen gang har gått manngard etter sin demente bestemor i vinterkulda er man ikke veldig i tvil om akkurat det.
Elsker livet Skrevet 24. januar 2013 #20 Skrevet 24. januar 2013 På pleiehjemmet min far bor, har de ikke lov å ha låste dører. De hadde det før, men måtte slutte å stenge dørene. De er låste, men med mulighet for å komme ut. Altså kodelås der det står enkelt forklart hvordan en får åpent døren.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #21 Skrevet 24. januar 2013 Jeg synes det må være en veldig god løsning å merke alle demente. Det vil gjøre det mye enklere å finne dem raskt igjen om de skulle komme på villstrå og derfor vil det være mye enklere å gi dem større frihet og slippe å låse dem inne så mye. Jeg ser ikke de helt store negative konsekvensene. Anonym poster: 183e31af6c07e0cd46316a31866f2506
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. januar 2013 #22 Skrevet 24. januar 2013 JA det skal vi. Og jeg håper inderlig at jeg får gps om jeg skulle bli dement og være en av dem som vandrer avgårde. Jeg vil mye heller kunne få gå min daglige tur som jeg kanskje har gjort i flere år allerede, for så å bli plukket opp når tiden er inn for å komme hjem igjen, enten det er til mitt opprinnelig hjem eller at pleiehjemmet har blitt mitt hjem. Jeg vil kunne gå turen min som jeg pleier, snakke med folk underveis og se meg om uten å ha følge med noen som skal passe på meg og kanskje ikke har lyst til å gå samme turen som meg. En uerfaren person som forstyrrer meg og maser på at vi skal gå hjem igjen. Men jeg vil ikke forsvinne, gå meg vil, ikke finne veien tilbake, skade meg, fryse ihjel, forstyrre andre mennesker eller "dumme" meg ut ved å gå i helt feil retning fordi jeg vil tilbake til plassen jeg bodde før. Da vil jeg heller at noen følger med meg på en skjerm et stykke unna, ser når jeg beveger meg i helt feil retning eller som finner ut at nå har jeg vært ute lenge nok og dermed kommer og henter meg og får meg trygt tilbake der jeg hører hjemme. Min bestemor har fått et helt nytt liv etter at hun fikk gps'n med seg. Hun vil gjerne gå til huset som hun og bestefar bodde i for mange år siden. De som bor der i dag, synes ikke det er fullt så kjekt å få en forvirret dame på besøk rett som det er. Men det får de nesten aldri lenger, for hun blir plukket opp av hjemmestjenesten eller min onkel når det blir oppdaget at hun er på vei dit. Og da er hun alltid fornøyd, for det er ganske langt dit, så hun er sliten og kjempeglad for å få skyss. Hun er glad i å gå, har mange turer som hun går, men husker ikke hvor hun bor lenger så hun finner ikke hjem igjen. Og hun er mye lykkeligere nå som hun får gå turene sin og ikke blir stoppet i døra og overtalt til å bli med inn igjen.
Liv & Røre Skrevet 24. januar 2013 #23 Skrevet 24. januar 2013 JA! Bedre med GPS så den demente kan gå ut enn låste dører og neddopete gamle. Personalmangelen innen helse er stor, og ingenting tyder på at det blir bedre. Skal ikke de gamle få gå ut da? Så jeg vil heller ha bestemor med GPS enn at hun fryser ihjel midtvinters i 20 speik fordi hun gikk ut i bare pysjen.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 24. januar 2013 #24 Skrevet 24. januar 2013 Selvsagt skal man ikke merke ALLE demente! Men man kan utstyre enkelte med GPS for å la dem beholde friheten sin mens de ennå kan bo hjemme. Er kjempetrist for pårørende å vite at deres mor/far vandrer ut feks på nattestid året rundt. Utrygt for den demente er det også. Så i de tilfellene det kan berike livet eller trygge pårørende/den demente kan man bruke GPS.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. januar 2013 #25 Skrevet 25. januar 2013 Selvsagt skal man ikke merke ALLE demente! Men man kan utstyre enkelte med GPS for å la dem beholde friheten sin mens de ennå kan bo hjemme. Hvorfor er det bare de som bor hjemme som skal få denne friheten til å gå ut på egenhånd? Denne friheten er kanskje vel så viktig for dem som bor på pleiehjem. Jeg vil kalle det mer frihet å få på seg en gps på pleiehjemmet, enn å bli låst inne eller alltid blir fulgt av en pleier som den demente kanskje ikke en gang skjønner hvorfor går der med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå