Iiiiik Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 I tråden om hvorvidt folk kunne blitt sammen med en rusmisbruker, er det en med fagkunnskap som bruker nettopp det - faguttrykk. Min mening er at man er god i et fag først når man kan forklare hva man mener på en slik måte at "alle" skjønner det. Et eksempel er en vennefamilie der datteren slo seg og faren tolket hennes gråt og klaging som uttrykk for at hun er en dramadronning. Moren var ikke hjemme og uttrykte litt irritasjon for at faren ikke hadde fått det sjekket når det var så vondt. Dagen etter tok faren med seg datteren til røntgen og sendte etterpå en SMS til kona. "Der ser du, det var ikke noe å dra til legen for. Det var ikke noe brudd eller en forstuelse, kun en fraktur". Så altså - hvor mye faguttrykk kan man bruke i kontakt med "folk flest"? Må føye til at den gjeldende faren helt klart er en intelligent mann, men han kan altså ikke latin (og glemte tydeligvis å tenke engelsk) og forstod dermed ikke at en fraktur faktisk er et brudd...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 Om man ikke forstår ordet fraktur, så er det vel best om folk ikke fordummer språket enda mer. Jeg så den originale tråden også, og følte ikke at hun brukte overkompliserte faguttrykk jeg ikke forsto noe av. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 Man bør ikke bruke mer fagspråk enn at man blir forstått av de man henvender seg til. Man bør ha tilegnet seg stor nok forståelse til å kunne "oversette" fagspråket sitt til dagligdags tale, eller egner man seg vel best som forsker i et laboratorie. Her inne er vi jo så mange med ulik bakgrunn at noen vil synes at man bruker for mye fagspråk og andre for lite. Og av og til er man så vant med å vankes i miljøer hvor "alle" forstår disse uttrykkene at det kan være lett for å glemme seg innimellom når man henvender seg til andre. I min jobb bruker jeg veldig lite faguttrykk når jeg henvender meg til pasienter eller holder foredrag for "vanlige" folk. Og der jeg bruker slike uttrykk så passer jeg på å forklare dem. Men... jeg har sikkert mine glipper jeg også, selv om jeg er det veldig bevisst Anonym poster: 8527a25a320c0bd93f5d7561536e79f8
Magia Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 Om man ikke forstår ordet fraktur, så er det vel best om folk ikke fordummer språket enda mer. Jeg så den originale tråden også, og følte ikke at hun brukte overkompliserte faguttrykk jeg ikke forsto noe av. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Men ikke alle kan være like smarte som deg vettu Jeg syns det er en uting å bruke faguttrykk i dagligtale, med mindre det er med folk som du vet også har studert/jobber innen faget. Faguttrykk er vel til for at man skal kunne uttrykke seg nøyaktig innen faget, ikke for å bruke i en samtale med hvermannsen om temaer innen faget.
Elsker livet Skrevet 24. januar 2013 #5 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Jeg er enig. Snakker man med personer som ikke har samme fagområdet snakker man uten fremmedord som er typisk innen for det faget. Jeg sier ikke obstipasjon selv om om mange vet hva det betyr, jeg sier forstoppelse. Endret 24. januar 2013 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 I tråden om hvorvidt folk kunne blitt sammen med en rusmisbruker, er det en med fagkunnskap som bruker nettopp det - faguttrykk. Min mening er at man er god i et fag først når man kan forklare hva man mener på en slik måte at "alle" skjønner det. Et eksempel er en vennefamilie der datteren slo seg og faren tolket hennes gråt og klaging som uttrykk for at hun er en dramadronning. Moren var ikke hjemme og uttrykte litt irritasjon for at faren ikke hadde fått det sjekket når det var så vondt. Dagen etter tok faren med seg datteren til røntgen og sendte etterpå en SMS til kona. "Der ser du, det var ikke noe å dra til legen for. Det var ikke noe brudd eller en forstuelse, kun en fraktur". Så altså - hvor mye faguttrykk kan man bruke i kontakt med "folk flest"? Må føye til at den gjeldende faren helt klart er en intelligent mann, men han kan altså ikke latin (og glemte tydeligvis å tenke engelsk) og forstod dermed ikke at en fraktur faktisk er et brudd... Eksekutive funksjoner var igrunnen det eneste som ble brukt av faguttrykk. Kognitiv er ikke i seg selv et sært uttrykk. Resten av innleggene mine var ikke preget av fremmedord Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #7 Skrevet 24. januar 2013 Kan vi ikke bare slutte å tenke hele gjengen, drikke cola, henvise til Wikipedia og lese "Se og Hør"? I Norge i dag oppelsker vi dumskap, uvitenhet og middelmådighet - det er farlig å kunne litt mer enn bermen! Om det er noe du ikke skjønner; G.I.M.F!! (Google it mother f****r)!! Anonym poster: 2148e1874db6b8a3a85a0467e327441f
MammantilNurket Skrevet 24. januar 2013 #8 Skrevet 24. januar 2013 Jeg blir faktisk veldig glad hvis jeg støter på et begrep jeg ikke kjenner betydningen av - da kan jeg finne ut av det også har jeg lært noe nytt
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Om man ikke forstår ordet fraktur, så er det vel best om folk ikke fordummer språket enda mer. Jeg så den originale tråden også, og følte ikke at hun brukte overkompliserte faguttrykk jeg ikke forsto noe av. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Men ikke alle kan være like smarte som deg vettu Jeg syns det er en uting å bruke faguttrykk i dagligtale, med mindre det er med folk som du vet også har studert/jobber innen faget. Faguttrykk er vel til for at man skal kunne uttrykke seg nøyaktig innen faget, ikke for å bruke i en samtale med hvermannsen om temaer innen faget. Jada, du kan jo tolke innlegget mitt den veien... Jeg måtte avbryte skolegangen da jeg ikke engang var ferdig med videregående, på grunn av sykdom, så jeg sitter faktisk ikke her med en haug av mastergrader. Ordet fraktur er for meg et ord de fleste bør kjenne. Kognitiv likeså. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Magia Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Om man ikke forstår ordet fraktur, så er det vel best om folk ikke fordummer språket enda mer. Jeg så den originale tråden også, og følte ikke at hun brukte overkompliserte faguttrykk jeg ikke forsto noe av. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Men ikke alle kan være like smarte som deg vettu Jeg syns det er en uting å bruke faguttrykk i dagligtale, med mindre det er med folk som du vet også har studert/jobber innen faget. Faguttrykk er vel til for at man skal kunne uttrykke seg nøyaktig innen faget, ikke for å bruke i en samtale med hvermannsen om temaer innen faget. Jada, du kan jo tolke innlegget mitt den veien... Jeg måtte avbryte skolegangen da jeg ikke engang var ferdig med videregående, på grunn av sykdom, så jeg sitter faktisk ikke her med en haug av mastergrader. Ordet fraktur er for meg et ord de fleste bør kjenne. Kognitiv likeså. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Jeg vet ikke om det er ord alle kjenner jeg altså.. Jeg hadde i hvert fall ikke brukt de ordene dersom jeg ville at alle skulle forstå meg. Mannen i HI sitt eksempel visste ikke hva det var. Man virker veldig opptatt av å vise hva slags kompetanse man har når man bruker faguttrykk i vanlige samtaler, enten for å skryte eller for å være sikker på at den man snakker med føler seg mindre enn en selv.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Hvis man bruker fagutrykk på en forståelig måte synes jeg det er ok, men hvis man bruker de for å vise seg og i tillegg klønete, foretrekker jeg at man heller uttrykker seg på godt norsk, som min far pleier å si. Kommunikasjon går to veier, det er en sender og en mottaker. Hvis mottakeren ikke oppfatter budskapet er poenget borte. Anonym poster: ddc8b0e44a2462d6774f7b269066fa49
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Om man ikke forstår ordet fraktur, så er det vel best om folk ikke fordummer språket enda mer. Jeg så den originale tråden også, og følte ikke at hun brukte overkompliserte faguttrykk jeg ikke forsto noe av. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Men ikke alle kan være like smarte som deg vettu Jeg syns det er en uting å bruke faguttrykk i dagligtale, med mindre det er med folk som du vet også har studert/jobber innen faget. Faguttrykk er vel til for at man skal kunne uttrykke seg nøyaktig innen faget, ikke for å bruke i en samtale med hvermannsen om temaer innen faget. Jada, du kan jo tolke innlegget mitt den veien... Jeg måtte avbryte skolegangen da jeg ikke engang var ferdig med videregående, på grunn av sykdom, så jeg sitter faktisk ikke her med en haug av mastergrader. Ordet fraktur er for meg et ord de fleste bør kjenne. Kognitiv likeså. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Jeg vet ikke om det er ord alle kjenner jeg altså.. Jeg hadde i hvert fall ikke brukt de ordene dersom jeg ville at alle skulle forstå meg. Mannen i HI sitt eksempel visste ikke hva det var. Man virker veldig opptatt av å vise hva slags kompetanse man har når man bruker faguttrykk i vanlige samtaler, enten for å skryte eller for å være sikker på at den man snakker med føler seg mindre enn en selv. Eller så har man en høyt utdannet omgangskrets? Så ord dom kognitiv, adekvat og fraktur er ikke fremmede? Det finnes faktisk miljøer med utrolig fattig ordforråd. Vi som ikke har et fattig ordforråd kan da ikke la vær å bruke språk som er naturlig for oss i frykt for å såre andre. På sikt vil jo det gjøre språket vårt håpløst. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Iiiiik Skrevet 24. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #14 Skrevet 24. januar 2013 Tror ikke noen ble såret, det ble vel heller himlet med et par øyne eller flere Anonym poster: ddc8b0e44a2462d6774f7b269066fa49
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #15 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår. Jeg er helt enig i at man skal forsøke å kommunisere så alle forstår, men dersom kommunikasjonen skal foregå på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
CaptainHindsight Skrevet 24. januar 2013 #16 Skrevet 24. januar 2013 For min del foretrekker jeg at folk bruker sin naturlige tale, uansett hvilken vei det svinger. Tror jeg hadde blitt såret om legen snakket til meg som om jeg var en idiot. "Fraktur... Fraaaaktuuuuur. Det betyr det er et BRUDD i foten. BRUDD! Altså at foten er BRUKKET! DELT I TO!" Som regel forstår man vel faguttrykk sett i sammenheng? Om man ikke gjør det er det kanskje best å spørre, så lærer man noe nytt også
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #17 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår. Jeg er helt enig i at man skal forsøke å kommunisere så alle forstår, men dersom kommunikasjonen skal foregå på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Eh... Mange grunner til at voksne mennesker ikke har fullført skolegangen, man er ikke nødvendigvis dum av den grunn... Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #18 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår. Jeg er helt enig i at man skal forsøke å kommunisere så alle forstår, men dersom kommunikasjonen skal foregå på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Eh... Mange grunner til at voksne mennesker ikke har fullført skolegangen, man er ikke nødvendigvis dum av den grunn... Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Ingen som sa noe om å være dum her. Det snakkes om ordforråd. Det er ikke en automatisk sammenheng mellom begreset ordforråd og intelligens. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #19 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår. Jeg er helt enig i at man skal forsøke å kommunisere så alle forstår, men dersom kommunikasjonen skal foregå på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Eh... Mange grunner til at voksne mennesker ikke har fullført skolegangen, man er ikke nødvendigvis dum av den grunn... Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Ingen som sa noe om å være dum her. Det snakkes om ordforråd. Det er ikke en automatisk sammenheng mellom begreset ordforråd og intelligens. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Du sier: "på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt." Det høres da sannelig ut som du mener at fullfører man ikke skolegangen så er man mindre intelligent. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #20 Skrevet 24. januar 2013 Men kommunikasjon virker jo best dersom mottaker og avsender faktisk forstår hverandre. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke språket vårt blir fattigere hvis man sier brudd heller enn fraktur, hvis man sier følelser i stedet for emosjoner. Mange av faguttrykkene er jo låneord fra engelsk eller latin. Noen ganger vil fornorskningen berøve utsagnet for mening, da tenker jeg ikke at man skal tilpasse seg. Jeg har i hvert fall hjulpet ganske mange oppegående foreldre å forstå hva en utredningsrapport faktisk betyr. Da tenker jeg at hjelperen har glemt at det ikke er mulig å gi barn god hjelp hvis man ikke sørger for at foreldrene forstår. Jeg er helt enig i at man skal forsøke å kommunisere så alle forstår, men dersom kommunikasjonen skal foregå på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Eh... Mange grunner til at voksne mennesker ikke har fullført skolegangen, man er ikke nødvendigvis dum av den grunn... Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Ingen som sa noe om å være dum her. Det snakkes om ordforråd. Det er ikke en automatisk sammenheng mellom begreset ordforråd og intelligens. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Du sier: "på et så lavt nivå at selv voksne som såvidt har fullført ungdomsskolen skal henge med, da blir det vel enkelt." Det høres da sannelig ut som du mener at fullfører man ikke skolegangen så er man mindre intelligent. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #21 Skrevet 24. januar 2013 Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Haha! ÅNEI! Det er deg igjen!! Kverulerende, frekke faen! HAHAHHH! Anonym poster: a95282c342f25bfa24310f75b174be88
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #22 Skrevet 24. januar 2013 Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Har ikke ordforråd mye med intelligens å gjøre da? Og når du sier "enkelt" så betyr det som regel "mindre intelligent". Jeg prøver å forstå hva du mener her. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #23 Skrevet 24. januar 2013 Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Haha! ÅNEI! Det er deg igjen!! Kverulerende, frekke faen! HAHAHHH! Anonym poster: a95282c342f25bfa24310f75b174be88 Jeg forklarer deg hva jeg mener med det jeg skriver og du kaller meg en frekk faen? Hva vil du da kalle oppførselen din? Jøss for en oppførsel. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #24 Skrevet 24. januar 2013 Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Haha! ÅNEI! Det er deg igjen!! Kverulerende, frekke faen! HAHAHHH! Anonym poster: a95282c342f25bfa24310f75b174be88 Jeg forklarer deg hva jeg mener med det jeg skriver og du kaller meg en frekk faen? Hva vil du da kalle oppførselen din? Jøss for en oppførsel. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Om du ser på kodene så var ikke "frekke faen" anonym meg... Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #25 Skrevet 24. januar 2013 Du trekker egne konklusjoner. Jeg snakker helt spesifikt om ordforråd. At du leser intelligens inn i det faller på deg. Nå har jeg til og med to ganger i klartekst forklart deg at jeg ikke snakker om intelligens. Misforståelsen burde således være oppklart. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d Har ikke ordforråd mye med intelligens å gjøre da? Og når du sier "enkelt" så betyr det som regel "mindre intelligent". Jeg prøver å forstå hva du mener her. Anonym poster: 699b05eecccd0f13b748978a4cc6cc5c Det er klart ordforråd kan ha med intelligens å gjøre, men det er ingen automatisk sammenheng. Jeg kjenner mange svært oppegående mennesker med enkelt/begrenset ordforråd når det kommer til fremmedord. Et enkelt språk er ikke det samme som et lite intelligent språk, hvis man kan forklare kompliserte ting på en enkel måte er det langt fra et tegn på at man er lite smart, heller tvert imot spør du meg. Anonym poster: 24f486cd8c82b530a895f69572a5d48d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå