Gå til innhold

Hjelpes, barnet mitt "oppdrar" voksne menesker!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på en liten skitur i skogen nå nett og der traff jeg på noen klassevenner med foreldre av barnet mitt. Faren til det ene barnet sa at barnet hans hadde begynt å påpeke at han ikke fikk lov til å ha albuen på bordet når de spiste lenger, det var tydligvis en regel barnet hadde fått fra oss.

Siden vi voksne aldri har spist sammen er da altså barnet mitt som velger å oppdra de voksne i sitt eget hjem da h*n er på besøk!!

Skjønner nå godt hvorfor de blir lenger mellom invitasjonene *arg*

Våre bordregler er enkle, sitte pent på stolen, spise med lukket munn, vi spiser med bestikk og albuene skal ikke være på bordet. ( mest for at de ikke skal støtte hode når de spiser.. ) Disse reglene følger vi selv om vi har gjester og barna som besøker oss følger også disse reglene. Er jeg helt nazi eller??

Er dette helt out there?

Helt ærlig, hvordan hadde reagert hvis du hadde besøk av et 7-9 år gammelt barn som fortalte deg hvordan du skulle sitte ved ditt eget matbord?!

Anonym poster: fe6e7b9a8df15003817c01e6ed4516cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syns albuene på bordet er helt greit så lenge vi ikke på gallamiddag med kongen.

Jeg hadde sannsynligvis ikke latt meg sjarmere om en 7-9 åring hadde syns det var greit å irettesette meg for noe slikt.

Endret av Elsker livet
Skrevet

jeg hadde ledd litt og syntes det hadde vært veldig søtt... eller det kommer kanskje an på hvordan det blir sagt.....?

Skrevet

Ha, ha!

Mannen min er også veldig streng på det med albuene på bordet.

Ved frokost i dag sa 5 åringen: Pappa! Du kan ikke sitte sånn ved bordet! Da hadde faren glemt seg og satt med albuen på bordet.

Anonym poster: 1ac1a44210f4719e1bf91f67a8824bcb

Skrevet

Hadde ikke syntes at det var spesielt sjarmerende nei...

Anonym poster: 53bf5dee12fae53cd019922dc1f50058

Skrevet

Hadde syntes det hadde vært litt snodig. :P Men hadde bare sagt fint at her i huset er det lov med albuene på bordet. :)

Anonym poster: a9753b2f98febac9a7d591c31ad50589

Skrevet

Albuene på bordet er da ikke sjarmerende?

Anonym poster: 1ac1a44210f4719e1bf91f67a8824bcb

Skrevet

Man vet da bedre enn å bli fornærma over barn som irettesetter en? Jeg hadde nok sagt (etter jeg var ferdig med å le) at her i huset gjør vi sånn og slik, og hjemme hos andre gjør man andre ting. Er ikke det rart, at man har litt forskjellige regler? Alt i en vennlig tone

Skrevet (endret)

Er VELDIG enig med Elsker livet! Sånne unger er grusomt irriterende.

Her i huset sitter vi også pent på stolen, spiser med bestikk, tygger med munnen igjen - men er ikke så opptatt av dette med albuer på bordet. Så lenge ungene ikke ligger utover bordet så henger jeg meg ikke opp i en albue eller tre;)

Endret av Nikamo
Skrevet

Jeg hadde sagt at hjemme hos oss får vi lov til å ha albuene på bodet. Så enkelt er det!

Skrevet

Jeg synes dette er veldig pinlig, mest fordi barnet mitt skal vite bedre enn å snakke sånn til voksne.

En annen ting er at dette har dette andre barnet tatt med seg hjem og irettesetter faren sin!

Jeg skjønner at våre regler kanskje er litt avleggs, men kommer albuen på bordet her så er det får støtte hode å så tungt er det ikke... Skal ta en lengre snakk med barnet mitt før neste besøk..

Hi

Anonym poster: 64fc02d74ddc195f4a9e8525c221f418

Skrevet

Man vet da bedre enn å bli fornærma over barn som irettesetter en? Jeg hadde nok sagt (etter jeg var ferdig med å le) at her i huset gjør vi sånn og slik, og hjemme hos andre gjør man andre ting. Er ikke det rart, at man har litt forskjellige regler? Alt i en vennlig tone

Jeg hadde ikke blitt fornærmet, men dessverre reagert negativt på den type oppførsel. Prøver å være litt rundere i kantene med andres barn, men det blir bare en maske. På innsiden blir jeg irritert.

Skrevet

Jeg synes dette er veldig pinlig, mest fordi barnet mitt skal vite bedre enn å snakke sånn til voksne.

En annen ting er at dette har dette andre barnet tatt med seg hjem og irettesetter faren sin!

Jeg skjønner at våre regler kanskje er litt avleggs, men kommer albuen på bordet her så er det får støtte hode å så tungt er det ikke... Skal ta en lengre snakk med barnet mitt før neste besøk..

Hi

At det andre barnet irettesetter sin egen far syns jeg ikke er så farlig. Men jeg syns ikke barn skal irettesette andre voksne med mindre de gjør noe farlig eller gjør noe som går utover barnets personlige grenser.

Skrevet

Avleggs var rette ordet ja! Det finnes da værre ting enn å ha albuene på bordet?

Anonym poster: 69de5b205db873a2712eb67a05189bc8

Gjest Skofantomet
Skrevet

Sitter dere virkelig så stivt å spiser? Nei vettu hva, det finnes hjemme regler og borte regler hos oss :)

Skrevet

Er det ikke det andre barnet som har oppdratt sine egne foreldre etter å ha vært på besøk hos dere da? Hvorfor tror du at det er ditt barn? Og gjør det i så fall noe om barnet ditt har sagt at "hjemme så må alle sitte/ gjøre slik ved bordet" ?

Anonym poster: dcb00dc46ed7d4f414e2b1cca426c859

Skrevet

Ikke mye sjarmerende med veslevoksne drittunger dessverre.

Anonym poster: 5be70aa2236246871e3cdcba949c4a47

Skrevet

Jeg hadde synes det var litt morsomt og fortalt jenta at vi hadde litt ulike regler, men at hos oss var albuene på bordet lov. Det er til og med lovlig med knerne på det når vi har spist ferdig.

Anonym poster: 61f5ad7fd5b8ae36309c589c7041901e

Skrevet

Sitter dere virkelig så stivt å spiser? Nei vettu hva, det finnes hjemme regler og borte regler hos oss :)

Sitter stivt?

Nei, vi sitter ordenlig på stolene dvs sitter på rompa og har bena fremover. Etter erfaring med de vi har hatt på besøk er det tydligvis ikke vanlig, da de fleste enter sitter med knærne under seg eller den ene foten oppå stolen og den andre armen støtter hode.

Ellers så spiser vi vanlig bare at armen kan hvile på bordet, men fra albuen og ned ikke fra albuen og opp. Det er for at barna ikke skal ligge over halve bordet å spise.

Hi

Skrevet

Er det ikke det andre barnet som har oppdratt sine egne foreldre etter å ha vært på besøk hos dere da? Hvorfor tror du at det er ditt barn? Og gjør det i så fall noe om barnet ditt har sagt at "hjemme så må alle sitte/ gjøre slik ved bordet" ?

Anonym poster: dcb00dc46ed7d4f414e2b1cca426c859

Jeg har ikke rukket å snakke med barnet mitt om dette enda så jeg vet ikke om det kommer rett i fra mitt barn hvordan det evt kom ut eller om det er vennene som har plukket det opp.

Jeg vet at barnet mitt kan være i stand til å si tydlig ifra at sånn gjør vi det ikke hjemme.

HI

Skrevet

Hadde syntes barnet var litt sjarmerende jeg, på en veslevoksen måte. Så hadde jeg nok forklart at vi ikke var så flinke til å huske på sånt hos oss, mao. vi er ikke like nøye på akkurat dette. Så lærer barnet at regler er forskjellige hos forskjellige folk, uten at jeg trenger å gi det noen "irettesettelse"etc. og derved få det til å føle seg dum.

Skrevet

Hadde et barn på besøk irettesatt meg hjemme i mitt eget hjem og ved mitt eget middagsbord, hadde dette barnet vært nødt til å finne seg i å bli irettesatt selv.

Jeg hadde dessverre oppfattet dette som mangel på respekt for vårt hjem samt fravær av folkeskikk. Et barn skal ikke irettesette et voksent menneske.

Anonym poster: a24f4d0c3b0243b10159f66861c92e66

Skrevet

Er oppdratt til å ikke sitte med albuene på bordet selv, syns ikke det er så stivt og gammeldags?

Hvordan jeg hadde reagert hadde kommet helt an på tonen til barnet. Det kan være alt fra søtt til irriterende.

Anonym poster: fc768dacc07d820d7c464ef2cbe4e8c3

Skrevet

Sitter dere virkelig så stivt å spiser? Nei vettu hva, det finnes hjemme regler og borte regler hos oss smile.png

Sitter stivt?

Nei, vi sitter ordenlig på stolene dvs sitter på rompa og har bena fremover. Etter erfaring med de vi har hatt på besøk er det tydligvis ikke vanlig, da de fleste enter sitter med knærne under seg eller den ene foten oppå stolen og den andre armen støtter hode.

Ellers så spiser vi vanlig bare at armen kan hvile på bordet, men fra albuen og ned ikke fra albuen og opp. Det er for at barna ikke skal ligge over halve bordet å spise.

Hi

Men er det ikke da bedre å ha en regel som sier at dere ikke skal ligge over halve bordet når dere spiser?

Anonym poster: 2d2a71d805bf1c3d6642ba76707a787c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...