Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Flinke å lappe klær, sy gardinger, strikke sokker o.l? Der kommer jeg litt til kort må jeg innrømme. Alt slik havner hos svigermor. Hun syns selvsagt jeg er for slapp som ikke bryr meg med å lære alt. Men jeg er flink med interiø og klipp og lim, det er ikke hun.
♥Madam Mim♥ Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Lappe klær og sy gardiner osv sendes rett til min mor! Jeg har 10 tommeltotter når det kommer til symaskin :-) Alt som har med brodering, strikking og hekling å gjøre er jeg ganske flink på siden det er noen av mine hobbyer :-)
Smyril Line Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Flink med alt som ikke er sånt som MÅ gjøres. Altså elendig på gardiner og reparasjoner som å stoppe sokker eller sy i knapper. Det skjer bare ikke. Men strikking og hekling er jeg god på, søm også for så vidt. Men jeg har ikke tålmodighet til å hverken strikke, hekle eller sy plagg til barn større enn 2 år, da blir det liggende halvferdig.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Elsker Livet, hvordan rekker du å gjøre alt som du gjør, og likevel få så mye tid til å sitte på nettet? Jeg sitter masse på nettet for tiden, for er sykmeldt, men huset ser ikke ut Skulle egentlig ta en skikkelig shining i dag, men utsatte det til fredag istedet. Hvor får du energien fra når du er hjemmeværende? Og hvordan klarer du å være så flink til å både gjøre alt av husarbeid, stell av barn og alt som hører med, og likevel ha tid til å sitte her? Har du tips? Anonym poster: 5c74ae630f3569f03898a08a3af09282
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Elsker Livet, hvordan rekker du å gjøre alt som du gjør, og likevel få så mye tid til å sitte på nettet? Jeg sitter masse på nettet for tiden, for er sykmeldt, men huset ser ikke ut Skulle egentlig ta en skikkelig shining i dag, men utsatte det til fredag istedet. Hvor får du energien fra når du er hjemmeværende? Og hvordan klarer du å være så flink til å både gjøre alt av husarbeid, stell av barn og alt som hører med, og likevel ha tid til å sitte her? Har du tips? Anonym poster: 5c74ae630f3569f03898a08a3af09282 Multitasking =) Sitter ikke med pcen annet enn om kvelden. Nå bretter jeg klær Dessuten gjør jeg ikke alt med barna. Mannen deltar når han er hjemme. Står opp med dem i helgene og tar seg som oftest av kveldsstellet om han ikke må ut å jobbe på gården tidligere. Som oftest vil han bruke ettermiddagen på barna, så tar han gårdsdrift etterpå om det er hans tur. Energien henter jeg fra livsgleden og sunt kosthold, tror jeg. Endret 23. januar 2013 av Elsker livet
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2013 Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26 Hvordan får du opp boltene da? Har du maskin?
♥Madam Mim♥ Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26 Hvordan får du opp boltene da? Har du maskin? Jeg kan også skifte dekk..mannen min synes det var viktig å kunne hvis jeg punkterer:-) Bruker hjulhvinne. Et sånt verktøy som ser ut som et kryss :-)
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2013 Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26 Hvordan får du opp boltene da? Har du maskin? Jeg kan også skifte dekk..mannen min synes det var viktig å kunne hvis jeg punkterer:-) Bruker hjulhvinne. Et sånt verktøy som ser ut som et kryss :-) Boltekryss er ikke nok på våre biler, men det er kanskje fordi vi skifter dekk på verksted og dermed blir de strammet med maskin? Vi har ikke reservehjul i våre biler, men det fulgte med noe en kan sprøyte inn i dekket så en kommer seg hjem eller til et verksted.
Spiffie Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Jeg strikker og kan legge opp bukser og stoppe/lappe klær. Alt som er mer avansert sendes til min mor
Himmel og hav Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har absolutt husflidsgenet, eller så er det bare det at jeg er oppdratt i en familie der det var en selvfølge å holde på med håndabeide og å reparere ting. Jeg kan strikke, hekle, hakke, sy (både klær og gardiner, men det er sjelden jeg gjør det), brodere, stoppe, lappe, tove og filte. Jeg har alltid et håndarbeid eller fler på gang, og koser meg med det
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har absolutt husflidsgenet, eller så er det bare det at jeg er oppdratt i en familie der det var en selvfølge å holde på med håndabeide og å reparere ting. Jeg kan strikke, hekle, hakke, sy (både klær og gardiner, men det er sjelden jeg gjør det), brodere, stoppe, lappe, tove og filte. Jeg har alltid et håndarbeid eller fler på gang, og koser meg med det hakke?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Husflidgenet er godt inntakt her og, jeg gjør det meste selv men svigermor strikker en del sokker, bleiebukser og votter til lillemor, for det syntes ho er kos å holde på med. Jeg syr klær, gardiner, puter, sengetøy/tepper, vever gulvtepper, strikker, lapper og ja mer til.. Jeg syntes det er kjekt å holde på med + at eg har egen systue her nede på bygda Anonym poster: 75e48b90509246e60d4992ef6613d302
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Vi har maskin for enkelhetenskyld. men kan og bruke sånn hjulvinne eller hva de heter.. (tror vi kaller det noe annet her..) De sitter jo hardt, men jeg bruker kroppen som styrke\vektarm.. Haha. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26
Himmel og hav Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har absolutt husflidsgenet, eller så er det bare det at jeg er oppdratt i en familie der det var en selvfølge å holde på med håndabeide og å reparere ting. Jeg kan strikke, hekle, hakke, sy (både klær og gardiner, men det er sjelden jeg gjør det), brodere, stoppe, lappe, tove og filte. Jeg har alltid et håndarbeid eller fler på gang, og koser meg med det hakke? Det er en variant av hekling, men man hekler med en lang nål, og hekler opp masker på den ene omgangen og hekler dem av igjen på den andre. Søk på hakking, så ser du noen eksempler
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Pfffft. Det er da nettopp dette mødre og svigermødre er til for! Jeg kan strikke (hullete) grytelapper og skjerf. Thats's it.
Gjest Yzma Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Jeg kan strikke skjerf, og that's it Men liker å sy, kan lappe klær o.l. så det ser pent ut (begynte tidlig å lappe hestedekken ), brodering styrer jeg med om jeg er lei data. Bytter uten problemer ut glidelåser og syr for hånd siden vi ikke har symaskin. Hekling prøvde jeg meg på, men gikk lei. Har en mamma og en bestemor som har strikking som lidenskap, så ullsokker, gensere, luer, votter og alt det der opptar et helt skap som går fra gulv til tak på soverommet vår. Har sagt pent i fra om at nåååå må de ta seg en pause. Likevel fikk ungene hvert sitt nydelige sett med ullbukse, ullgenser, ullsokker, ullvotter og ull-lue rett etter nyttår fra oldemora. Ellers er jeg en liten Handy-Manny. Skrur opp skap, nattbord, skifter dekk selv, fikser om det er noe galt med vasken/sluk osv. Føler meg til tider som mannen i forholdet, men vi har funnet ut at det er best at kun èn av oss skrur opp f.eks. flatpakkede skap. Vi samarbeider supert på de fleste områder, men akkurat dèt funker ikke
Aiyanna Rose Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26 Hvordan får du opp boltene da? Har du maskin? Jeg kan også skifte dekk..mannen min synes det var viktig å kunne hvis jeg punkterer:-) Bruker hjulhvinne. Et sånt verktøy som ser ut som et kryss :-) Boltekryss er ikke nok på våre biler, men det er kanskje fordi vi skifter dekk på verksted og dermed blir de strammet med maskin? Vi har ikke reservehjul i våre biler, men det fulgte med noe en kan sprøyte inn i dekket så en kommer seg hjem eller til et verksted. Har du hørt om latmannsarm? Veldig kjekt til hjulbolter som sitter dønn fast.
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 23. januar 2013 Pfffft. Det er da nettopp dette mødre og svigermødre er til for! Jeg kan strikke (hullete) grytelapper og skjerf. Thats's it. Problemet er jo at vi nå selv er mødre, og forhåpentligvis svigermødre også etterhvert.
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #20 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg mangler dette genet.. Kan ikke sy, strikk, klippe, lime, interiør osv.. Har heller ikke interrese for det... Jeg kan mekke bil da.. Skifter heller til sommerdekk, eller skrur litt istede for å dille med sying.. Anonym poster: a09563e1d276798d965b2dcf6a4b7c26 Hvordan får du opp boltene da? Har du maskin? Jeg kan også skifte dekk..mannen min synes det var viktig å kunne hvis jeg punkterer:-) Bruker hjulhvinne. Et sånt verktøy som ser ut som et kryss :-) Boltekryss er ikke nok på våre biler, men det er kanskje fordi vi skifter dekk på verksted og dermed blir de strammet med maskin? Vi har ikke reservehjul i våre biler, men det fulgte med noe en kan sprøyte inn i dekket så en kommer seg hjem eller til et verksted. Har du hørt om latmannsarm? Veldig kjekt til hjulbolter som sitter dønn fast. Nei Men nå blåser jeg i grunnen i det med hjulskift. Det er mannens oppgave, og han lar det skje på verksted samtidig som bilene får service til kommende sesong. Dekkene er ikke hjemme en gang. Får ikke plass inni bilen, så like greit lagre de på verkstedet. Endret 23. januar 2013 av Elsker livet
Gjest Yzma Skrevet 23. januar 2013 #21 Skrevet 23. januar 2013 Pfffft. Det er da nettopp dette mødre og svigermødre er til for! Jeg kan strikke (hullete) grytelapper og skjerf. Thats's it. Problemet er jo at vi nå selv er mødre, og forhåpentligvis svigermødre også etterhvert. Poenget er at vi (forhåpentligvis) er noe eldre når vi blir svigermødre. For å bli svigermor så må en jo opparbeide seg litt erfaring på flere områder Blant annet strikking osv
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #22 Skrevet 23. januar 2013 Pfffft. Det er da nettopp dette mødre og svigermødre er til for! Jeg kan strikke (hullete) grytelapper og skjerf. Thats's it. Problemet er jo at vi nå selv er mødre, og forhåpentligvis svigermødre også etterhvert. Poenget er at vi (forhåpentligvis) er noe eldre når vi blir svigermødre. For å bli svigermor så må en jo opparbeide seg litt erfaring på flere områder Blant annet strikking osv Så du mener dette er noe vi må lære før vi blir svigermødre. Det frister ikke så veldig. Men kanskje jeg skal begynne den dagen jeg bikker 40, det er lenge til, men allikevel ikke en evighet.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #23 Skrevet 23. januar 2013 Tja, jeg strikker ikke (total strikkeproduksjon siste år: Et sjal strikket i pinnestørrelse 16 eller no sånn - kjempetukke pinner=kjapt å strikke) og en kjørepose (som faktisk ble veldig fin, til min store overraskelse.) Jeg hekler en del - de siste årene har det blitt x antall luer og eflere babytepper i ull. Jeg syr gjerne - både gardiner (men det er kjeeedelig) og klær (hobby - når jeg har tid) + legger opp bukser etc. Jeg lapper IKKE sokker og strømpebukser. Jeg kan godt skifte dekk, og er den i huset som eier (og benytter meg av) flest verktøy med ledning... Håndoverfresen er favoritten. Men dessverre ikke fått snekra så mye i det siste . Synd, for det er artig! Anonym poster: 0fd0bbf42a6dc9e73a826a249904b718
Gjest sug lut Skrevet 23. januar 2013 #24 Skrevet 23. januar 2013 Tja, jeg KAN mye av det du nevner, men GJØR vel mindre, sokker hverken kan eller gjør jeg, siden jeg har en gammeltante som elsker å strikke sokker til oss alle, og siden jeg ikke bruker gardiner utgår det, men jeg syr i stand, skifter glidelåser, syr veske om jeg ikke finner en som passer antrekket, kan karde og spinne om det kniper, hehe. Strikker gensere og votter og oppvaskkluter, hekler (mest dokketøy), grensa går ved broderi, som jeg synes er gørr kjedelig.
ellen-propellen Skrevet 23. januar 2013 #25 Skrevet 23. januar 2013 Flinke å lappe klær, sy gardinger, strikke sokker o.l? Der kommer jeg litt til kort må jeg innrømme. Alt slik havner hos svigermor. Hun syns selvsagt jeg er for slapp som ikke bryr meg med å lære alt. Men jeg er flink med interiø og klipp og lim, det er ikke hun. Jeg foretrekker å skifte dekk eller eksospotte. Finmotorikk ligger ikke helt for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå