Gå til innhold

Dere med barn på rundt 3-4 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye søvn trenger de? Jenta mi på 3 1/2 år ser ikke ut til å trenge mer enn ca. 7 timer med søvn :(

Anonym poster: 7dfde7fae330e93c29c2dee84a5557ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har sovet lite helt opp til nå, men har i det siste fått henne til sengs i syvtiden. Da sover hun til mellom syv og åtte om morgenen. Hun har sovet noe sånt som syv-ti timer hver natt siden hun ble født, men etter at hun begynte å sove mer, har hun vært roligere og sovnet bedre om kvelden også.

Anonym poster: 6bd06f0fd572a25b64a6b59ae9ea1304

Skrevet

Har ei lita ei på samme alder..hun trenger ca 12 timer søvn pr natt. Barnet ditt sover ikke på dagtid?

Anonym poster: f5c374848648b4b73a078451bd8a10f1

Skrevet

Straks 4 år og sover ca 12-14 timer, såfremt ikke mareritt eller sykdom forstyrrer. Har sovet så lenge hver natt siden hun var 3 uker. Kuttet dagsøvn da hun var rundt 2!!

Anonym poster: 3bf4ab033c61689572356d03d593f0f8

Skrevet

Har ei lita ei på samme alder..hun trenger ca 12 timer søvn pr natt. Barnet ditt sover ikke på dagtid?

Anonym poster: f5c374848648b4b73a078451bd8a10f1

Nei, hun sluttet å sove på dagtid like før hun ble to år.

Skrevet

Hun har sovet lite helt opp til nå, men har i det siste fått henne til sengs i syvtiden. Da sover hun til mellom syv og åtte om morgenen. Hun har sovet noe sånt som syv-ti timer hver natt siden hun ble født, men etter at hun begynte å sove mer, har hun vært roligere og sovnet bedre om kvelden også.

Anonym poster: 6bd06f0fd572a25b64a6b59ae9ea1304

Har dere gjort noe for å få henne til å sove mer? Eller er det bare å smøre seg med tålmodighet?

Søvnproblemene startet for ett år siden, og hun har blitt mye sint ved leggetid. Nå sovner hun av utmattelse rett etter middagen og virker rolig og uthvilt når hun våkner i 2-tiden

Skrevet

Hvor mye søvn trenger de? Jenta mi på 3 1/2 år ser ikke ut til å trenge mer enn ca. 7 timer med søvn :(

jeg vet helsestasjonen her jeg bor har en sovebok. der det står fra alder til alder.. super bok. huskerdesverre ikke hva den direkte heter. men hør med helsestasjonen der du bor .. :-)

Anonym poster: 0224b37a58ef4a84d5ee30879afafe20

Skrevet

oij, 7 timer på hele døgnet var lite :( Er hun sliten og trøtt, eller går det greit?

Betyr det at du legger henne klokken 20 og står opp klokken 3 eller er hun våknen til midnatt?

Mine sover ca. 9 timer nattestid og frøkna på 2,5 sover 2 timers lur i tillegg på dagtid. Gutten som nå er 4 sov 2-3 timers lur på dagtid i tillegg i den alderen :)

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Hun på 3,5 år sover omkring 12 timer hver natt, og merker at hun blir trøtt hvis hun får noe mindre enn det. Sluttet forresten med soving på dagtid før hun var to.

Skrevet

Mine to barn som er 3 og 4 sover begge ca 10-11 ( som oftest 11) timer om natten. Minste på 3 sover ofte, men ikke hver dag, 1/2-1 time på dagtid også.

Gjest Skofantomet
Skrevet

7 t var fryktelig lite :o

Min 3,5 sover 12-14 t, alt ettersom :)

Skrevet

Mi på 3,5 sover 12-15 timer, og har alltid hatt godt sovehjerte. Hva gjør du når hun våkner i 2 tiden da? Hun sovner vel igjen?

Skrevet

7 timer er alt for lite og kan gå ut over utviklingen! Ikke bare det fysiske med utviklingen av hjernen, så dette bør du virkelig ta tak i. Kontakt helsestasjonen eller legen kanskje? :) Har dere gode rutiner på kvelden og for når hun står opp midt på natta?

Her sover guttungen på snart fire år i mellom 11 og 12 timer. :)

Skrevet

Det høres helt ekstremt ut og jeg kan nesten ikke tro det er sant.

Jeg hadde tatt kontakt med hs eller lege.

Her i huset er det ca 11 timer

Anonym poster: 2a4a4d21deeaef9ed1d538ba60cba409

Skrevet

Min på 3 sover 10-11 timer på natta, ingenting på dagtid. Synes 7 timer hørtes lite ut så du kan jo ta det opp med lege/helsesøster. Virker hun fornøyd og opplagt?

Jeg leste en del om søvn og snakket med HS om det da vår var under året. H*n lå langt under det som var normalt ifølge diverse brosjyrer, men var blid og fornøyd og utviklet seg finr. Hadde nok bare ikke behov for mer søvn. Poenget mitt er bare at folk er forskjellige, også barn, så det trenger kanskje ikke være så farlig med mindre hun virker sliten og slapp eller sur. Men sjekk med lege, du :)

Skrevet

Min 4-åring sover 12-14 timer. Som regel 12 i ukedagene fordi hun blir vekket om morgenen. I helgene sover hun 13-14 timer.

Skrevet

Ca 11 timer, han er 3,5. Hvis vi kjører bil, sovner han der og sovner sent for natten. Da blir det bare 9 timers nattesøvn og han er sur, sår og trassig dagen etter.

Skrevet

min yngste på snart 4, sover ca 11-13 timer om natten.

Skrevet

Har ei på 3,5 og hu legger seg i syv-halvåttetiden og sover til syv dagen etter. Hender ofte hu våkner midt på natten og har en raptus, men sovner som regel greit igjen etterpå. Helt tydelig når hu ikke har fått nok søvn, blir bare krangling og trass hele dagen etter.

Er et godt ordtak som heter at søvn avler søvn. Kanskje dere skulle prøvd å ta en dupp på dagtid også? Bør jo få totale antall timer i løpet av døgnet opp.

Skrevet

Jeg slo opp i boken the no cry sleep solution av Elizabeth Pantley, der står det at gjennomsnitt timer søvn i døgnet for en treåring er 12 timer.

Anbefaler boken hvis dette er et vedvarende problem.

Anonym poster: 1f474d75791010290d3c777078dcad4d

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Hun har altså hatt søvnproblemer i ett år nå. Hun har vært ekstrem og hylskreket, ropt høyt og kastet leker veggimellom og sparket i veggene til langt utovet natten før hun har sovnet.

Nå i det sistet har hun kommet hjem fra barnehagen, spist middag og sovnet ganske raskt etter middagen av utmattelse. Sover til 2-tiden og lister seg opp. Er stille og rolig og vil leke. Legger seg sammen med meg for å kose osv. Jeg prøver alltid å legge henne igjen, og da blir det protester. Går ut av senga og rommet flere ganger, jeg bærer henne til senga igjen. Da blir hun sur og begynner å hylskrike.

Noen ganger våkner jeg av at hun har vekt babyen for å leke også.

Både jeg og babyen sover bort dagene fordi vi knapt får sove om natten.

Har snakket med både helsesøster og lege, men det var ingen hjelp å få. Jeg fortalte alt om hvordan ting foregikk og de sa at jeg gjorde alt riktig og hadde ikke flere råd å komme med.

Har prøvd å få henne til å sove på dagtid, uten suksess. Hender seg hun sovner i barnehagen og hun er virkelig utmattet.

Hun blir jo helt umulig å ha med å gjøre på dagtid. Får raserianfall for hver minste lille ting hvor hun slår, sparker og lugger. Hører ikke etter, vanskelig å få i henne mat. Jeg er så sliten av dette at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg snart. Er alene også.

Skrevet

Legg henne fast kl 18.30-19 hver dag.Ikke la henne sovne etter middagen. Våkner hun på natten, så følg henne inn i senga, gang på gang, på gang, samme hvor sint hun er. Strenge rutiner, ingen dulling og dalling, ingen prat eller trøst, bare nå er det natta! Helst ikke si noe som helst. Noen tøffe netter så bør det bedre seg, klart hun har helt feil rutiner om du lar henne sove etter middagen. Har hendt med mine og at de han kantet på ettermiddagen, og jeg ikke klarer å vekke de igjen, da våkner de gjrene midt på natta og kan styre noen timer og sovne gjerne rett før vi skal opp.

Jeg hadde satt hardt mot hardt, når hun er så stor som hun er. Få gjerne noen til å passe babyen, eller ta annenhver natt med mannen.

Min er forresten 3,5 og 4,5. Sover som regel 12-13 timer om natten, våkner nesten aldri.

Lykke til!

Anonym poster: 077cb251d0d25071a003fd38b225d518

Skrevet

Anonym over, så nå du var alene også. Spør om noen i familien kan hjelpe deg!

Skrevet

Vesla her trenger ca.12 timer søvn per natt.

Anonym poster: 767ef61b1d3ab376373fc5440faa59d7

Skrevet

Legg henne fast kl 18.30-19 hver dag.Ikke la henne sovne etter middagen. Våkner hun på natten, så følg henne inn i senga, gang på gang, på gang, samme hvor sint hun er. Strenge rutiner, ingen dulling og dalling, ingen prat eller trøst, bare nå er det natta! Helst ikke si noe som helst. Noen tøffe netter så bør det bedre seg, klart hun har helt feil rutiner om du lar henne sove etter middagen. Har hendt med mine og at de han kantet på ettermiddagen, og jeg ikke klarer å vekke de igjen, da våkner de gjrene midt på natta og kan styre noen timer og sovne gjerne rett før vi skal opp.

Jeg hadde satt hardt mot hardt, når hun er så stor som hun er. Få gjerne noen til å passe babyen, eller ta annenhver natt med mannen.

Min er forresten 3,5 og 4,5. Sover som regel 12-13 timer om natten, våkner nesten aldri.

Lykke til!

Har desverre ingen som kan hjelpe meg i ukedagene.

Dette med å bare legge henne kl. 19 og legge henne gang på gang uten å si ett ord til henne har vært prøvd frem til denne siste uka, da hun har begynt å sovne etter middagen (17.30) Altså ett år hvor jeg har vært streng på leggerutinene uten at det har hjulpet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...