Gå til innhold

Når begynner de å si mamma/pappa, hade osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det høres virkelig ut som om min 7 mnd gamle sønn sier mamaaaaaa, mamaaaaaaaa når han skriker!

Det var sånn det startet for min gutt når han var 7 mnd. Var usikker i starten men et par uker senere så klang det MAMMA og BABA. Helt klart og tydelig. Ikke så mange som trodde meg før han ropte det i all offentlighet. Så det er sikkert det din baby lærer seg nå :)

Hehe så kult! Jeg husker faktisk ikke når 3-åringen min begynte å si noe, men hun hadde ikke så veldig mange ord før hun ble 2 år. Da rydde det bare masse ord og lange, kompliserte setninger ut av henne ;) Nå snakker hun veldig bra, "alle" sier at hun er langt framme i utviklingen. Så moro å se hva de små klarer! Største teller også til 20 nå, bare at hun sier nitten og titten istedet for 20 haha :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første begynte å snakke veldig tidlig. Husker han sang bæ bæ lille lam da han var rundt 12-14 mnd. Ikke hele, men du hørte godt at det var den sangen. Min når to er 18 mnd og sier mamma, pappa, se, pus, vovvov, bil og ja, det er stort sett det. Men vi tar det helt med ro. Barn er forskjellig :)

Skrevet

min er 15 månender å sier:

Hadet,mamma,pappa,der,ja,nei og bye bye.

Han ser en film der de synger bye bye,så hver gang han vil se på filmen så kryper han bort til pcen å peker å sier bye bye :)

Gjest Anybody
Skrevet

7 mnd var mitt barn da de vanligste ordene kom.

Skrevet
Det høres virkelig ut som om min 7 mnd gamle sønn sier mamaaaaaa, mamaaaaaaaa når han skriker!
Det var sånn det startet for min gutt når han var 7 mnd. Var usikker i starten men et par uker senere så klang det MAMMA og BABA. Helt klart og tydelig. Ikke så mange som trodde meg før han ropte det i all offentlighet. Så det er sikkert det din baby lærer seg nå :)
Hehe så kult! Jeg husker faktisk ikke når 3-åringen min begynte å si noe, men hun hadde ikke så veldig mange ord før hun ble 2 år. Da rydde det bare masse ord og lange, kompliserte setninger ut av henne ;) Nå snakker hun veldig bra, "alle" sier at hun er langt framme i utviklingen. Så moro å se hva de små klarer! Største teller også til 20 nå, bare at hun sier nitten og titten istedet for 20 haha :D

Hehe, se der ja. :) Det viser jo bare at det ikke spiller så stor rolle hvor mange ord de kan det første-andre leveåret. Plutselig så slår de til og kan like mye som alle andre og vel så det!

Kanskje din baby plutselig skriker MAMMA og pappa ut snart? :D

Skrevet

Dere må ikke bry dere så mye om hvor mye deres små kan.

Min gutt er 12 mnd og kan bare si mamma og baba/papa. Ellers kan han si lys og der - veldig utydelig. Så i følge den tråden her så er min gutt langt bak i utviklingen noe jeg vet han ikke er. Alle er jo så forskjellige og ingenting er feil. :)

Søskenbarnet til samboeren min begynte foreksempel ikke å gå før han var 18 mnd. Sent? neeh. Han han kropp av stål og en jævel på seiling. Er det noen som har balanse, så er det han!

Skrevet

Nei for all del de som skiller seg ut og er flinke til å prate må ikke få svare her. Dib janteloven. Min pratet flere ord som gav mening sammen da han var rundt 12mnd, men det at han sa bil bok og hentet bil boken var vel sikkert også bare babling. Og når han jublet is før han var et år når han fikk is, så var det vel ikke is han sa. Barn er forskjellige og flinke på hver sine områder, men før de begynner på skolen såkan alle gå og prate. Min sa mamma da han var 5mnd, ring hs om dere ikke tror meg. Dette blir bare tåpelig, bare godta at alle er forskjellige. Jeg svarte på når min sa mamma som var spm i tråden, det må være lov å svare ulikt når barna er ulike.

Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Skrevet

Litt nedslående for mammahjertet å lese denne tråden kjenner jeg :( Her er gutten to år og sier kun noen ord; mamma, au, ape, klokke. Pluss noen dyrelyder, som grrr og apelyd. Så det er fullt mulig å ikke si så mye når man er 12 mnd.

Anonym poster: cb4b4c4ef19bd9fc5eda69271916ef45

Min eldste sa fint lite veldig lenge. Husker han sa "kjeks" hele tiden, der han stod å brølte ved siden av skapet, det var vel nesten det eneste. Han var 3,5 år før han klarte å si navnet sitt (vanskelig navn, men likevel). Nå er han 8, prater både norsk og engelsk flytende, og er flink å uttrykke seg med ord både muntlig og skriftlig i følge læreren.

Nr 2 pratet da han ble født, føles det som. Han er i dag 4,5 og er ikke stille når han sover en gang, snakketøyet går i ett og han uttrykker seg som om han var minst 10.

Nr 3 har akkurat fylt 2 og er treg som eldste broren. Merker det løsner veldig nå da, kommer flere ord hver dag, så blir spennende fremover.

Poenget mitt er at de er alle forskjellige og plutselig en dag bare prater de i vei.

Anonym poster: 800304db4d7a06f9d092ca122a81b0df

Skrevet
Nei for all del de som skiller seg ut og er flinke til å prate må ikke få svare her. Dib janteloven. Min pratet flere ord som gav mening sammen da han var rundt 12mnd, men det at han sa bil bok og hentet bil boken var vel sikkert også bare babling. Og når han jublet is før han var et år når han fikk is, så var det vel ikke is han sa. Barn er forskjellige og flinke på hver sine områder, men før de begynner på skolen såkan alle gå og prate. Min sa mamma da han var 5mnd, ring hs om dere ikke tror meg. Dette blir bare tåpelig, bare godta at alle er forskjellige. Jeg svarte på når min sa mamma som var spm i tråden, det må være lov å svare ulikt når barna er ulike. Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Klart det. Man skal da få svare uansett om barnet kan mere enn andre. Poenget mitt var at de som ble såret av å lese svarene ikke må ta seg nære av at andre barn kan mere. For plutselig er det deres barn som er fremst i utviklingen og det har strengt tatt ikke så mye å si.

Skrevet
Nei for all del de som skiller seg ut og er flinke til å prate må ikke få svare her. Dib janteloven. Min pratet flere ord som gav mening sammen da han var rundt 12mnd, men det at han sa bil bok og hentet bil boken var vel sikkert også bare babling. Og når han jublet is før han var et år når han fikk is, så var det vel ikke is han sa. Barn er forskjellige og flinke på hver sine områder, men før de begynner på skolen såkan alle gå og prate. Min sa mamma da han var 5mnd, ring hs om dere ikke tror meg. Dette blir bare tåpelig, bare godta at alle er forskjellige. Jeg svarte på når min sa mamma som var spm i tråden, det må være lov å svare ulikt når barna er ulike. Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Klart det. Man skal da få svare uansett om barnet kan mere enn andre. Poenget mitt var at de som ble såret av å lese svarene ikke må ta seg nære av at andre barn kan mere. For plutselig er det deres barn som er fremst i utviklingen og det har strengt tatt ikke så mye å si.

Var ikke spesielt deg svaret mitt var rettet mot, du svarte et ordentlig reflektert svar. Men var et par av de på første siden som tviholdt på at små barn ikke kunne prate.

Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Skrevet

Mellom 8 mnd og to år. Men min var selvfølgelig veeeeldig tidlig ute, som alle andres her inne ;)

Skrevet
Var ikke spesielt deg svaret mitt var rettet mot, du svarte et ordentlig reflektert svar. Men var et par av de på første siden som tviholdt på at små barn ikke kunne prate. Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Ah, ok. :) Litt fort i svingene her bak tastaturet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...