Gå til innhold

Når begynner de å si mamma/pappa, hade osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikke fra sist, annet enn at han sa sitt første ord utenom disse lette" da han var 12 måneder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår sa mamma, pappa, hade, hei, hallo, pus, lys og æsj når hun var 12 mnd.

Skrevet

Min gutt er 12 mnd og har til nå kun sagt mamma og pappa. Det sa han uten tvil klart og tydelig når han var 7 mnd. Så veldig tidlig ute. Ellers så kan han ikke si noe annet enn lys. I hvertfall ikke noe jeg oppfatter som et ord, enda. :)

Skrevet

Min er 16 mnd og er flink til å gjøre seg forstått med sine egne ord. Samme lyder går igjen så det kan vel nesten betraktes som ord? Bruker ikke mamma, pappa, hei osv bevisst enda.

Anonym poster: 3842c893dcef023d3776c7703484d51d

Skrevet

10 mnd var snuppa her når hun sa hade, etter det har det kommet mamma, pappa, heia, ferdig, tiger, se og der.

Det er veldig forskjellig når de sier sine første ord, det meste er normalt :)

Skrevet

Min på 9 måneder sier mamma, pappa, se, der, oi, bææææ, nam og off. Starter vel med se og der rett før 8 måneder. Tror han er ganske gjennomsnittlig :)

Skrevet

Mine var 10 mnd da de sa dette + noe til

Anonym poster: fb1aeb22ea282e5c23ec5ebbc8ec1c79

Skrevet

Stor variasjon, altså :).

Skrevet

Det høres virkelig ut som om min 7 mnd gamle sønn sier mamaaaaaa, mamaaaaaaaa når han skriker!

Skrevet

Eldste sa papapapa når han var 5 mnd. Sa mamma og pappa bevisst ved 7 mnd.

Skrevet

Gutten vår er 12 mnd, sier mamma, pappa og nei... ;-)

Skrevet

Det der er virkelig ikke mulig.. Men det er lov å tro :)

Anonym poster: 83062dacd898160775eb435141c70776

Skrevet

Min er 16 mnd og sier "mam" (tror resten av ordet er rett rundt hjørnet), "nei", "se" og "der".

Skrevet

Min sa mamma da han var 5mnd. Ja det er tidlig og helsesøster trodde meg ikke først og bare smilte da jeg sa det på 5måneders kontrollen, men så trodde han at jeg skulle gå og da ropte han mamma uten at det var noe tvil. var ikke babling sånn mamamamama, men helt tydelig mamma og han sa det til meg. Pappa sa han litt senere, da var pappaen hjemme i permisjon med han så vil tro han var rundt 8-9måneder. Hadet kom også rundt den tiden. På 1års kontrollen bablet han i vei, han satt sammen to ord (oppå der, mamma min), og han kunne lyden på hva alle dyrene sa osv. Min var tidlig ute sammenlignet med andre jeg kjenner, nå er han 1,5år og prater veldig forståelig. Bhg sier han er flink med ord.

Anonym poster: ad29e62720b3b026751ee3fad5ae7770

Skrevet

Ehh jo det er det, min sa også mamma da han var 5mnd.

Skrevet

Ehh jo det er det, min sa også mamma da han var 5mnd.

Ofte sier de mamma tidlig, men det er mama (gjentagende vokallyd), ikke noe bevisst "mamma".

http://www.babyverden.no/Baby/Lek-og-laring/Barnas-forste-ord/

Skrevet

Mamama og papapa ved ca 7 mnd. Ikke bevisst, bare babling.

Mamma og pappa rundt 12 mnd bevisst og etter det kom det fler og fler ord :-)

Skrevet

snuppa mi sa pappa bevisst ved 7 mnd ;) ferdig med den saken! hu er snart to år og er langt fremme med språket sitt

Skrevet

Ikke for å ødelegge, men det er ikke mulig at barn sier mamma bevisst så tidlig som 5 mnd. Dette er balelyder, og dere dummer dere direkte ut hvis dere går rundt å forteller dette. Sorry altså, men det er klin umulig.

Ellers er det store individuelle variasjoner. Min yngste på 12,5 mnd sier der, mamma, pappa, se, ball, takk takk og ja. Min eldste sa mamma, pappa og se ved 11 mnd alder, resten lot vente på seg gitt :) men så løsnet noe helt ved 18 mnd alder.

Anonym poster: b8b62ed20b59bf7afb63760cb4d33e67

Skrevet

De som har barn som snakker når de er 5 måneder er sikkert de samme som kjenner liv når embryoet er 6-7 uker! Antakelig kan de lese innen de fyller 3 også ;)

Anonym poster: ddfe84547b1420b15a4497f9eb6cc246

Skrevet

Litt nedslående for mammahjertet å lese denne tråden kjenner jeg :( Her er gutten to år og sier kun noen ord; mamma, au, ape, klokke. Pluss noen dyrelyder, som grrr og apelyd. Så det er fullt mulig å ikke si så mye når man er 12 mnd.

Anonym poster: cb4b4c4ef19bd9fc5eda69271916ef45

Skrevet

Litt nedslående for mammahjertet å lese denne tråden kjenner jeg :( Her er gutten to år og sier kun noen ord; mamma, au, ape, klokke. Pluss noen dyrelyder, som grrr og apelyd. Så det er fullt mulig å ikke si så mye når man er 12 mnd.

Einstein sa ikke et ord før han var fire.

Og jeg er litt enig med hun over som skriver at mange mammaer gjerne vil hevde seg i konkurransen om hvem som prater tidligst.

Min sier vel forresten se! og det! om hverandre når han peker nå jeg tenker over det - men ikke så veldig klart da. Men samme lyd hver gang :)

Skrevet

Min sa mange ord da hun var 9 mnd. Ca 10 ord. Nå er hun 13 mnd og har nærmere 20 ord.

Skrevet
Det høres virkelig ut som om min 7 mnd gamle sønn sier mamaaaaaa, mamaaaaaaaa når han skriker!

Det var sånn det startet for min gutt når han var 7 mnd. Var usikker i starten men et par uker senere så klang det MAMMA og BABA. Helt klart og tydelig. Ikke så mange som trodde meg før han ropte det i all offentlighet. Så det er sikkert det din baby lærer seg nå:)

Skrevet

Einstein sa ikke et ord før han var fire.

Og jeg er litt enig med hun over som skriver at mange mammaer gjerne vil hevde seg i konkurransen om hvem som prater tidligst.

Min sier vel forresten se! og det! om hverandre når han peker nå jeg tenker over det - men ikke så veldig klart da. Men samme lyd hver gang :)

Ja, det merker man godt. Er ofte de tidlige som blir fortalt og skrytt av, så selvom man føler seg alene så er man ikke det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...