Gå til innhold

Kjøpe eget flysete til 20 mnd gammel gutt til Tenerife?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så HI skal ta hensyn til andre selv om det er lov å ta med barnet uten eget sete, men den som sitter foran skal IKKE ta hensyn fordi det er lov å legge ned seteryggen?

Helt logisk ja.

Anonym poster: ad149c6cb535f12ecc9c22db76cd9d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dro med guttungen både ved 3 uker og 1 år på fly fram og tilbake til USA. Ingen problemer å haa han på fanget. Selvfølgelig var det trangere ved ett år. Men bare ha med litt leker og sånn. Husker personeb foran meg satte flysetet ganske langt tilbake på turen hjem. Hun visste at jeg satt med en unge på fanget. Han satt og sparka i setet foran. Kunne egentlifg ikke bry meg mindre. Flyvertinna måtte snakke til henne når vi skulle spise. Ha med litt leker og en kopp til han som du kan fylle drikke uten søl :) Gå et par turer i midtgangen, så blir det sikkert bra. Det er jo ikke den aller lengste turen.
Unnskyld meg, men mener du virkelig at damen som er så uheldig å ha sete foran deg ikke skal ha lov å legge bak setet sitt som alle andre, på en så lang flight, bare fordi du er for gjerrig til å betale for et sete til ditt eget barn? Og så lar du ungen sitte og sparke? Hurper som deg som gir alle småbarnsmødre så dårlig rykte :(
Nå tok faktisk den damen plass som ikke var hennes. Skal man legge ned sete må man se an omgivelsene! Anonym poster: 04368aef01ea0bdb0f6549a6693e75a8
Hvor får du det fra? Hvis det var sånn at det ikke var "hennes plass", så ville det ikke vært mulig å legge ned seteryggene. Det er helt normalt å gjøre det på så lange turer, og helt borti natta og ikke sørge for ekstra sete til barnet sitt på en så lang tur. Anonym poster: 55a8f35e106e5942e99f3cc93fcace52
Enig. Ja, man ser jo så klart an situasjonen bak seg før man legger ned setet, men seriøst - 10 timer lang flytur, og så skal man ikke kunne legge ned setet på grunn av at en mor er for gjerrig til å ta hensyn til andre på flyet? Og, til trådstarter: Sist gang jeg flydde charter til Syden, var det _trangt_. Jeg er 159 høy, og holdt på å få krampe i beina. Kan ikke se for meg hvor grusomt det blir med et knøtt på fanget! Og, tenk litt på medpassasjerene. Det kan godt være at du synes det er greit, men det er ikke alle som synes det er like hyggelig med en aktiv og vilter krabat på en lang flytur under trange forhold.... Anonym poster: d577d7c2cac63170729f6346cb04b4cd

Takk for støtte og ikke minst korrekt presisering. Jeg mener selvsagt ikke at man skal legge ned seteryggen for enhver pris, og det er forskjell på å justere litt og å legge helt ned også selvsagt. Men når man flyr til USA så er det snakk om 10 timer, og folk (både voksne og barn) vil kunne føle behov for å sove på en så lang tur.

Uansett så tenker jeg at det er lite hensynsfullt overfor både barnet, selg selv og ikke minst andre passasjerer og ikke ta forholdsregler ift en lang flytur. Det er nærmest uungåelig for et så lite barn å ikke bli lei, rastløs og grinete på en lang flytur. Det å ikke ha nok plass i form av et sete til hver gjør ikke den situasjonen bedre.

Foreldre tåler godt sine egne grinete, sparkende unger, men man kan faktisk ikke forvente at fremmede skal ha like stor forståelse for det. Rett og slett. Sånn er livet.

Anonym poster: 55a8f35e106e5942e99f3cc93fcace52

Skrevet

Kjøp sete. Fløy nettopp en like lang strekning med en unge på samme alder. Savnet virkelig et eget sete.

Skrevet
Så HI skal ta hensyn til andre selv om det er lov å ta med barnet uten eget sete, men den som sitter foran skal IKKE ta hensyn fordi det er lov å legge ned seteryggen? Helt logisk ja. Anonym poster: ad149c6cb535f12ecc9c22db76cd9d8a

To sider av samme sak. Det er ikke noen større grunn til at andre skal ta hensyn til denne moren som vil spare noen skarve kroner enn at andre skal ta hensyn til henne, om du skjønner.

ALLE bør ta hensyn til hverandre, men en mor med et barn på fanget har ikke større rett til hensynstagen enn andre.

Skrevet

Veldig ofte på fly, så koster en barnebillett nesten det samme som en voksenbillett og på de lange flyturene kan det være mye penger, så jeg skjønner veldig godt at man har et barn under 2 år på fanget i stedet for å kjøpe billett til det. Jeg har sett mange barn på fly, men aldri barn under 2 år med eget sete.

Det med å legge ned setet eller ikke, så er det egentlig ingen forskjell for den som sitter i setet, med de få cm man kan ta setet bakover, men det er stor forskjell for den som sitter bak. Jeg tar aldri ned setet mitt, hvis ikke det er unormalt god avstand til den som sitter bak, rett og slett for å ta hensyn. Veldig kjedelig å nesten ikke kunne ha noe på bordet engang, fordi den foran skal ha setet bakover.

Anonym poster: 7dd2afa53f220de41334eda344b59d6a

Skrevet
Veldig ofte på fly, så koster en barnebillett nesten det samme som en voksenbillett og på de lange flyturene kan det være mye penger, så jeg skjønner veldig godt at man har et barn under 2 år på fanget i stedet for å kjøpe billett til det. Jeg har sett mange barn på fly, men aldri barn under 2 år med eget sete. Det med å legge ned setet eller ikke, så er det egentlig ingen forskjell for den som sitter i setet, med de få cm man kan ta setet bakover, men det er stor forskjell for den som sitter bak. Jeg tar aldri ned setet mitt, hvis ikke det er unormalt god avstand til den som sitter bak, rett og slett for å ta hensyn. Veldig kjedelig å nesten ikke kunne ha noe på bordet engang, fordi den foran skal ha setet bakover. Anonym poster: 7dd2afa53f220de41334eda344b59d6a

Det kommer da veldig an på personen. Selv har jeg en venninne som sliter veldig med smerter i ryggen, og som får store problemer med å sitte helt rett i ryggen i flere timer i strekk. Det hjelper en del å reise seg å gå en liten tur i flygangen, men ofte så blir man i veien for flyvertinner og folk som skal på toalettet. Det hjelper også for henne å få en litt annen vinkel i korsryggen, ved å justere settet pittelitt bak.

Det er en justering som for mange ikke betyr mye, men for henne betyr det forskjellen på en god eller dårlig flytur.

Skrevet
Dro med guttungen både ved 3 uker og 1 år på fly fram og tilbake til USA. Ingen problemer å haa han på fanget. Selvfølgelig var det trangere ved ett år. Men bare ha med litt leker og sånn. Husker personeb foran meg satte flysetet ganske langt tilbake på turen hjem. Hun visste at jeg satt med en unge på fanget. Han satt og sparka i setet foran. Kunne egentlifg ikke bry meg mindre. Flyvertinna måtte snakke til henne når vi skulle spise. Ha med litt leker og en kopp til han som du kan fylle drikke uten søl :) Gå et par turer i midtgangen, så blir det sikkert bra. Det er jo ikke den aller lengste turen.
Unnskyld meg, men mener du virkelig at damen som er så uheldig å ha sete foran deg ikke skal ha lov å legge bak setet sitt som alle andre, på en så lang flight, bare fordi du er for gjerrig til å betale for et sete til ditt eget barn? Og så lar du ungen sitte og sparke? Hurper som deg som gir alle småbarnsmødre så dårlig rykte :(
Nå tok faktisk den damen plass som ikke var hennes. Skal man legge ned sete må man se an omgivelsene! Anonym poster: 04368aef01ea0bdb0f6549a6693e75a8
Hvor får du det fra? Hvis det var sånn at det ikke var "hennes plass", så ville det ikke vært mulig å legge ned seteryggene. Det er helt normalt å gjøre det på så lange turer, og helt borti natta og ikke sørge for ekstra sete til barnet sitt på en så lang tur. Anonym poster: 55a8f35e106e5942e99f3cc93fcace52
Enig. Ja, man ser jo så klart an situasjonen bak seg før man legger ned setet, men seriøst - 10 timer lang flytur, og så skal man ikke kunne legge ned setet på grunn av at en mor er for gjerrig til å ta hensyn til andre på flyet? Og, til trådstarter: Sist gang jeg flydde charter til Syden, var det _trangt_. Jeg er 159 høy, og holdt på å få krampe i beina. Kan ikke se for meg hvor grusomt det blir med et knøtt på fanget! Og, tenk litt på medpassasjerene. Det kan godt være at du synes det er greit, men det er ikke alle som synes det er like hyggelig med en aktiv og vilter krabat på en lang flytur under trange forhold.... Anonym poster: d577d7c2cac63170729f6346cb04b4cd

Takk for støtte og ikke minst korrekt presisering. Jeg mener selvsagt ikke at man skal legge ned seteryggen for enhver pris, og det er forskjell på å justere litt og å legge helt ned også selvsagt. Men når man flyr til USA så er det snakk om 10 timer, og folk (både voksne og barn) vil kunne føle behov for å sove på en så lang tur.

Uansett så tenker jeg at det er lite hensynsfullt overfor både barnet, selg selv og ikke minst andre passasjerer og ikke ta forholdsregler ift en lang flytur. Det er nærmest uungåelig for et så lite barn å ikke bli lei, rastløs og grinete på en lang flytur. Det å ikke ha nok plass i form av et sete til hver gjør ikke den situasjonen bedre.

Foreldre tåler godt sine egne grinete, sparkende unger, men man kan faktisk ikke forvente at fremmede skal ha like stor forståelse for det. Rett og slett. Sånn er livet.

Min krabat var hverken vilter eller grinete på denne turen... Hadde hun lagt setet normalt bakover, ingen problem. Men når et voksent menneske legger setet sitt så lang tilbake at det slår i hodet på en liten ettåring som sitter der. Da bryr det meg døyten at han sitter og dytter litt til setet foran altså..... :)

Nå er jeg liten av vekst og hadde god plass til guttungen... Hadde jeg vært like "stor" som mannen min hadde vi bestilt et eget sete.

Sist vi dro over, hadde guttungen eget sete og satt pent i dette. Folk kommenterte tilogmed at de ikke visste at det satt en treåring der.

Vi dro over på natta sist og nattflyving.... Bak oss satt det en russisk familie med to "voksne" unger med foreldre. Der gikk skravla høylytt hele forbanna natta.... Synes dette er en del verre enn en unge som kanskje lager en lyd nå og da.

Og nei, jeg liker ikke uoppdragne unger, men når de foran ikke engang tar hensyn når man skal ha ned brettet for å spise, så bryr jeg meg pent lite altså.

Og det er ikke bare fordi jeg er moren hans, men han har alltid vært en drøm på fly.

Man putter ikke setet i fanget på personen bak, man tar hensyn. Så da kan man ikke fly når man er gravid da, hvis man er 1,80 lang og stor mage, så skal ikke personen foran ta hensyn til dette? Selvfølgelig tar man hensyn til de bak, og setter opp setet når det serveres mat.....

Kan godt være hurpe og gjerrig jeg.... men det fungerte faktisk veldig fint :) Guttungen sov det meste av turen og hele tida blid og fornøyd...selv da han fikk setet i hodet

Skrevet
Så HI skal ta hensyn til andre selv om det er lov å ta med barnet uten eget sete, men den som sitter foran skal IKKE ta hensyn fordi det er lov å legge ned seteryggen? Helt logisk ja. Anonym poster: ad149c6cb535f12ecc9c22db76cd9d8a

To sider av samme sak. Det er ikke noen større grunn til at andre skal ta hensyn til denne moren som vil spare noen skarve kroner enn at andre skal ta hensyn til henne, om du skjønner.

ALLE bør ta hensyn til hverandre, men en mor med et barn på fanget har ikke større rett til hensynstagen enn andre.

Neida, men det jeg reagerte på var at det var en helt horribel tanke at hun foran ikke skulle kunne legge setet bakover fordi det jo er mulig/lov å gjøre det. Da er det vel like horribelt å ikke skulle kunne ha barnet på fanget, når det også er lov?

Mannen min er så stor (ikke tjukk, men lang og bred), at det ikke er mulig å legge ned seteryggen foran han på trange fly, fordi knærne hans kommer i veien. Burde han ta hensyn ved å la være å ta fly, siden det er en selvsagt rettighet å kunne legge ned seteryggen?

Skrevet

Når det er sagt så ville jeg kjøpt eget sete, men først og fremst av hensyn til barnet og meg selv. ;) Men det kommer vel an på barnet. Min har IKKE tålmodighet til å sitte i ro på fanget så lenge, så det hadde blitt veldig slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...