Gå til innhold

Mat og dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det ufyselig kaldt og vi skal ha barnedåp i slutten av mnd.

Vi har snakket om å servere en varm suppe, for at folk skal få varmen i seg. Tenkte da hjemmelaget betasuppe med mye godt i, med brød etc til.

Eller skal vi gå for de tradisjonelle snittene? Regnes det fortsatt 5 snitter pr hode?

Kom med tips.

Anonym poster: 5ff8a504951abecdf7396209aa0bd725

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om flere som har servert gryterett. Selv har jeg bare servert smørbrød, tror vi regnet 4 stk pr gjest. Synes det er så travelt med en liten baby at jeg kommer til å gå for det samme denne gangen også..

Skrevet

En god viltgryte er kjempegodt eller feks finnbiff gryte med hjemmelaget potetstappe er KNALLGODT og ganske enkelt og lage også :D

Skrevet

lapskaus og flatbrød fikk jeg i dåp en gang namnam

Skrevet

Hadde påsmurte rundstykker den ene gangen. Hadde deigen til kaldheving natten over, og stekte de før vi dro i kirken. Så nystekte rundstykker var godt.

Andre gang hadde vi lapskaus med flatbrød. Laget den dagen før så den var bare å varme opp når vi kom fra kirken. Enkelt, godt og alle gjestene var fornøyde. Blir det dåp igjen blir det lapskaus.

Suppe hørtes også godt ut, med masse loff og litt brød ved siden av. Her i huset har vi suppe for å duppe loff med masse smør på i. Suppe i seg selv er vi ikke så glade i, men det å duppe loffen i er så godt innimellom.

Skrevet

Er det vanlig med snitter/smørbrød i dåp? Det har jeg aldri fått servert i dåp i allefall...

Vi har hatt koldtbord med en varm gryte ved siden av til alle våre 3 døtre på deres navnefest. Da har vi bestilt det ferdig, og maten har blitt levert på serveringsfat etc til det tidspunktet vi skulle ha maten. Veldig lettvint, og godt :)

Skrevet

Hva med sodd? Det er vanlig festmat her i Trøndelag. :) Litt mer mat enn bare suppe, siden du har poteter og gulrot til også. :)

Og gjerne med skjenning til. (En type søt flatbrød).

Skrevet

Sodd! Eller kjøttsuppe og grove rundstykker.

Skrevet

Her jeg bor er det vanligst med snitter/smørbrød. Noen har gryterett.

Anonym poster: dadc6de91969b913f5f2ee1ed6c12d4f

Skrevet

Vi har laget koldtbord til de 3 eldste sine barnedåper, tror det blir det denne gangen også...eller gryterett. Litt usikker.

Anonym poster: 4292a2a11d2e41c5e48a728c7a95bc0c

Skrevet

Hamstre cheeseburgere fra Mcdonalds og legg i frysen frem til dåpsdagen.

Husk å ta med tjue dusin ketchup pakker.

Anonym poster: 71cfcadcc604b0b24d971081f5efd195

Skrevet

Her vi bor er snitter veldig mye brukt. Vi har lurt på det og tapas. Men skal vi ha tapas koster det oss mye penger, rundt 8000,-. Vet ikke om vi har så lyst å bruke så mye penger på mat.

Her blir det mat fra klokken 13.

Men skal ikke stjele tråden til HI :)

Skrevet

Der jeg kommer fra er skikkelig betasuppe vanlig mat å servere i sånne lag. Akkurat som sodd i Trøndelag. Ville satt stor pris på varm betasuppe :)

Anonym poster: 3eb9e4a7aa995797097272a88b4e6121

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358544160' post='144951000]

Sodd! Eller kjøttsuppe og grove rundstykker.

Betasuppe er vel kanskje sodd. Det er kjøtt, gulerøtt, kålrabi, poeter etc. Tenkte å servere det med suppebrød!

Anonym poster: 5ff8a504951abecdf7396209aa0bd725

Skrevet

Vi har sommer/høst barn og har dermed ikke hatt dåp når de thar vært kaldt ute, men første gang serverte vi (hjemmelagede) snitter.

Andre gangen hadde vi hjemmelagede smørbrød.

(4 snitter per pers, 2 smørbrød per pers, MASSE pålegg på begge varianter)

Jeg har også vært i dåp hvor det har blitt servert tapas, gryteretter mv, og så lenge det smaker godt så kan man jo egentlig servere hva man vil.

I festsammenheng er kanskje suppe litt "pinglete" alene tenker jeg, men for varme osv kan jo en fyldig betasuppe funke helt fint.

Skrevet

Her jeg bor er det vanlig med koldtbord i barnedåp.

Sodd, brennsnut og suppe synes jeg er superkjip mat, selv om den er laget fra bunnen av. Sorry! Da er det bedre med gryterett i det minste (ikke Toro...).

Anonym poster: 6826da341280ca4b953b2e79e9af9a19

Skrevet

Nei. Betasuppe er betasuppe. Sodd er sodd. ;) Og i sodd er det kjøtt, kjøttboller, gulrot og purre. Potetene kokes og serveres ved siden av. ;)

Skrevet

Kjøt/grønsaksupe (eller brennsnut, som vi seier) er flott mat på ein kald dag.

Purre, gulrot, kålrot, poteter, kjøt, svinemør, pølser, og heimelaga loff eller rundstykker.

Lag dagen før og varm opp att. Sytalaust!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ahhhh... Som gjest ville jeg jublet for en god tallerken betasuppe eller sodd i stedet for snitter, særlig nå i kulda. Både sodd og betasuppe er jo supergodt! Ikke så innmari fancy, men veldig mye mer smakfullt enn mangt annet. Ordentlig mat! Viktig med godt brød og smør til. :-)

Skrevet

Brun lapskaus/ bifflapskaus er også kjempegodt, og litt mere mettende enn suppe. Jeg synes suppe er godt, men er gjerne sulten igjen en time etterpå. En skikkelig brun lapskaus med masse kjøtt i er festmat god som noe, og det beste er at du kan lage det lang tid i forveien og fryse det ned. Den er like god når den varmes opp. Ulempen er at det er udrøy mat.

Skrevet

Setter pris på et godt koldtbord hvis jeg må innfinne meg i en dåp!

Anonym poster: f02baf3039bb15405a3b80125f473014

Skrevet

Lapskaus og suppe/sodd er ikke festmat!

Skrevet

I barndåpen til eldste serverte vi hvalgryte med ris, salat og brød. Hun ble døpt i august.

I dåpen til de to minste serverte vi lammelår med fløtegratinerte poteter, gratinerte tomater og grønnsaker. De ble døpt i mai.

Har også servert rundstykker, itilfelle noen ikke likte maten, eller var mer sulten til kaffen.

I de dåpene jeg har vært i, har det vært servert vårruller med ris, koldtbord, lapskaus, gryteretter av forskjellig slag og kylling og ris. Mye godt man kan finne på :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Lapskaus og suppe/sodd er ikke festmat!

Sodd er i alle fall festmat, og smaker samtidig mye, mye bedre enn en del sånn "mote-mat".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...