Gå til innhold

A propos lavt stoffskifte


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin smile.png

 

Hvilke matvarer?? smile.png

Som nevnt over kan stoffskiftepasienter med fordel unngå for mye sukker og melk, men en annen viktig ting å unngå er goitrogene matvarer. Disse påvirker stoffskiftet negativt hvis man har hypothyreose.

Har man hyperthyreose derimot, er det bra å spise mye av disse matvarene.

Goitrogen mat er feks brokkoli, blomkål, rosenkål, en del nøtter, spinat og soya.

 

Ja, dette visste jeg faktisk, men må allikevel ta medisinen min.. sad.png

De fleste har jo den autoimmune varianten av hypothyreose, og da må du ta thyroxin resten av livet siden kroppen bryter ned kjertelen.

For å senke denne prosessen litt kan du spise tilskudd av selen. Det er også fornuftig med tanke på at mange blir dårlige av antistoffene i kroppen. Selen finnes i bla paranøtter.

 

Det er det jeg har når jeg har latent hypothyrea?

Latent er ikke et uttrykk vi i NTF bruker, men det står for det samme som subklinisk. Da har du forhøyede verdier på TSH, normale FT4 verdier, men ikke nødvendigvis symptomer på lavt stoffskifte. Noen leger velger å gi medisin, mens andre venter. Subklinisk hypothyreose er på en måte forstadiet til ferdig utviklet hypothyreose.

 

Men du skriver at du bruker thyroxin? Vet du hvordan verdiene dine ligger? Siden du bruker thyroxin regner jeg med at du har forhøyet TSH og forhøyet anti-TPO, som er den prøven som forteller om det er en autoimmune prosess som foregår.

 

Nei, jeg bruker ikke thyroxin nå. Fikk det når jeg var yngre og sluttet av egen vilje når jeg ble litt eldre og fikk mer kunnskap. Hadde samme lege som mamma da, og mulig det var medvirkende årsak til at jeg fikk det, for hun var virkelig dårlig i en lang periode. Men som sagt, med riktig kost og høyt aktivitetsnivå er prøvene mine bedre enn de har vært på årevis!

Beklager blandet deg med en annen i tråden;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hva tråder handler om så blir de interessante så fort kunnskapsrike folk bidrar ;)

Skrevet

Du er sannsynligvis i ferd med å utvikle autoimmun hypotyreose. Det vil si at immunforsvaret ditt er i ferd med å angripe kroppens eget vev. Ofte er "angrepet" begrenset til enkelte typer celler, som betyr at autoimmune sykdommer kan gi mange ulike symptomer etter hvilke celler i kroppen som blir satt ut av spill. For folk med lavt stoffskifte (autoimmun type, også kalt Hasmimotos, og den vanligste typen) er det cellene i skjoldbruskkjertelen som blir angrepet.

 

Sannsynligvis er ikke angrepet "fullført" enda, dvs at deler av skjoldbruskkjertelen din fortsatt produserer tyroksin på egen hånd. Så ja, jeg regner med at det er det legen din mener med at du har latent hypotyreose. For dessverre er det oftest slik at har man først begynt å utvikle dette vil til slutt denne selvødeleggende betennelsesreaksjonen (som tilsvarer betennelsen man får når kroppens immunforsvar forsøker å kvitte seg med fremmede virus eller bakterier) ødelegge skjoldbruskkjertelen såpass mye at tyroksinproduksjonen stopper helt.

 

Ettersom dette egentlig er en betennelsesreaksjon vil den påvirkes av i hvor stor grad immunforsvaret er "på". Det kan være en av grunnene til at svangerskap kan påvirke dette, da skjer det jo ting med immunforsvaret vårt. Nyere forskning (i Norge!) viser også at et kosthold med mye sukker "skrur på" immunforsvaret vårt og aktiverer betennelseslignende reaksjoner. Dette kan også forklare at en del pasienter med lavt stoffskifte har nytte av å begrense raske karbohydrater i kostholdet.

 

Forøvrig er det vel egentlig ikke bivirkninger av levaxin du har. Tyroksinet i levaxin er akkurat likt det kroppen selv produserer. Ikke noen fremmed gift med andre ord. Det er tidvis FOR MYE tyroksin som gjør deg dårlig. Dette er vanskelig å behandle, og du burde helt klart fått bedre oppfølging og tatt mere blodprøver. Spesialist er det svært vanskelig å få komme inn til, men det kan hjelpe mye å bytte til en fastlege som er mer oppdatert på sykdommen.

 

Anonym poster: 327022d5e3de3c1419550fa7f347fd71

 

Takker for svar. Det blir dessverre ikke aktuelt med noe lavkarbo her i huset. Jeg spiser svært lite brød, men finere typer enn det mest grove. Fordi jeg ikke klarer smaken og konsistensen av grovt brød og knekkebrød, og lar heller være å spise frokost, noe som heller ikke er gunstig. Spiser også poteter til middag eller ris, siden jeg ikke blir mett av kun kjøtt og grønnsaker. Men spiser ellers sunt, er normalvektig og kun gått opp 5 kilo i svangerskapet i uke 30, så har 7 kilo igjen å gå på i forhold til "normal" økning på 12 kilo.

 

Spesialist får jeg ikke komme til siden de mener at avvik på blodprøvene viser at jeg har LITT for lavt stoffskifte, og det er ikke nok til henvisning. men... Hvordan kan det bli FOR MYE thyroxin da jeg tok 25 mg som er laveste dose? Blir gørr dårlig uansett hvor lite jeg tar...

 

HI

 

Anonym poster: 252d27e2bc3fba3df95eb227addc59e7

Har du akkurat grenseverdier på stoffskiftet kan 25 mg Levaxin være nok til at du får hypersymptomer. Disse arter seg bla som høy puls, man kan få hjertebank, man føler seg fysisk utslitt, men urolig innvendig etc.

Men du kan jo også reagere på noen av hjelpestoffene i Levaxinen, selv om det er sjeldent.

Det hadde vært interessant å vite verdiene dine ved begynnelsen av svangerskapet, hvis du har dem :-)

Skrevet

Du er sannsynligvis i ferd med å utvikle autoimmun hypotyreose. Det vil si at immunforsvaret ditt er i ferd med å angripe kroppens eget vev. Ofte er "angrepet" begrenset til enkelte typer celler, som betyr at autoimmune sykdommer kan gi mange ulike symptomer etter hvilke celler i kroppen som blir satt ut av spill. For folk med lavt stoffskifte (autoimmun type, også kalt Hasmimotos, og den vanligste typen) er det cellene i skjoldbruskkjertelen som blir angrepet.

 

Sannsynligvis er ikke angrepet "fullført" enda, dvs at deler av skjoldbruskkjertelen din fortsatt produserer tyroksin på egen hånd. Så ja, jeg regner med at det er det legen din mener med at du har latent hypotyreose. For dessverre er det oftest slik at har man først begynt å utvikle dette vil til slutt denne selvødeleggende betennelsesreaksjonen (som tilsvarer betennelsen man får når kroppens immunforsvar forsøker å kvitte seg med fremmede virus eller bakterier) ødelegge skjoldbruskkjertelen såpass mye at tyroksinproduksjonen stopper helt.

 

Ettersom dette egentlig er en betennelsesreaksjon vil den påvirkes av i hvor stor grad immunforsvaret er "på". Det kan være en av grunnene til at svangerskap kan påvirke dette, da skjer det jo ting med immunforsvaret vårt. Nyere forskning (i Norge!) viser også at et kosthold med mye sukker "skrur på" immunforsvaret vårt og aktiverer betennelseslignende reaksjoner. Dette kan også forklare at en del pasienter med lavt stoffskifte har nytte av å begrense raske karbohydrater i kostholdet.

 

Forøvrig er det vel egentlig ikke bivirkninger av levaxin du har. Tyroksinet i levaxin er akkurat likt det kroppen selv produserer. Ikke noen fremmed gift med andre ord. Det er tidvis FOR MYE tyroksin som gjør deg dårlig. Dette er vanskelig å behandle, og du burde helt klart fått bedre oppfølging og tatt mere blodprøver. Spesialist er det svært vanskelig å få komme inn til, men det kan hjelpe mye å bytte til en fastlege som er mer oppdatert på sykdommen.

 

Anonym poster: 327022d5e3de3c1419550fa7f347fd71

 

Takker for svar. Det blir dessverre ikke aktuelt med noe lavkarbo her i huset. Jeg spiser svært lite brød, men finere typer enn det mest grove. Fordi jeg ikke klarer smaken og konsistensen av grovt brød og knekkebrød, og lar heller være å spise frokost, noe som heller ikke er gunstig. Spiser også poteter til middag eller ris, siden jeg ikke blir mett av kun kjøtt og grønnsaker. Men spiser ellers sunt, er normalvektig og kun gått opp 5 kilo i svangerskapet i uke 30, så har 7 kilo igjen å gå på i forhold til "normal" økning på 12 kilo.

 

Spesialist får jeg ikke komme til siden de mener at avvik på blodprøvene viser at jeg har LITT for lavt stoffskifte, og det er ikke nok til henvisning. men... Hvordan kan det bli FOR MYE thyroxin da jeg tok 25 mg som er laveste dose? Blir gørr dårlig uansett hvor lite jeg tar...

 

HI

 

Anonym poster: 252d27e2bc3fba3df95eb227addc59e7

Har du akkurat grenseverdier på stoffskiftet kan 25 mg Levaxin være nok til at du får hypersymptomer. Disse arter seg bla som høy puls, man kan få hjertebank, man føler seg fysisk utslitt, men urolig innvendig etc.

Men du kan jo også reagere på noen av hjelpestoffene i Levaxinen, selv om det er sjeldent.

Det hadde vært interessant å vite verdiene dine ved begynnelsen av svangerskapet, hvis du har dem :-)

 

Jeg fikk aldri beskjed om hvilke tall det var, bare at jeg trengte medisin. Men har nå bestilt oppfølgingstime i neste uke. Fikk bare beskjed om at det ene tallet var normalt, og det andre veldig høyt.

 

HI

 

Anonym poster: 252d27e2bc3fba3df95eb227addc59e7

Skrevet

25 mikrogram er ekstremt lite. Jeg begynte på 50 og økte gradvis. Tok flere år før jeg følte meg "frisk".

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin smile.png

 

Hvilke matvarer?? smile.png

Som nevnt over kan stoffskiftepasienter med fordel unngå for mye sukker og melk, men en annen viktig ting å unngå er goitrogene matvarer. Disse påvirker stoffskiftet negativt hvis man har hypothyreose.

Har man hyperthyreose derimot, er det bra å spise mye av disse matvarene.

Goitrogen mat er feks brokkoli, blomkål, rosenkål, en del nøtter, spinat og soya.

 

Ja, dette visste jeg faktisk, men må allikevel ta medisinen min.. sad.png

De fleste har jo den autoimmune varianten av hypothyreose, og da må du ta thyroxin resten av livet siden kroppen bryter ned kjertelen.

For å senke denne prosessen litt kan du spise tilskudd av selen. Det er også fornuftig med tanke på at mange blir dårlige av antistoffene i kroppen. Selen finnes i bla paranøtter.

 

Jeg tar selen (tablettform) :)

Hvordan finner jeg ut om jeg har den autoimmune sykdommen eller ikke? Ante ikke at det var forskjell på det :-/

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin smile.png

 

Hvilke matvarer?? smile.png

Som nevnt over kan stoffskiftepasienter med fordel unngå for mye sukker og melk, men en annen viktig ting å unngå er goitrogene matvarer. Disse påvirker stoffskiftet negativt hvis man har hypothyreose.

Har man hyperthyreose derimot, er det bra å spise mye av disse matvarene.

Goitrogen mat er feks brokkoli, blomkål, rosenkål, en del nøtter, spinat og soya.

 

Ja, dette visste jeg faktisk, men må allikevel ta medisinen min.. sad.png

De fleste har jo den autoimmune varianten av hypothyreose, og da må du ta thyroxin resten av livet siden kroppen bryter ned kjertelen.

For å senke denne prosessen litt kan du spise tilskudd av selen. Det er også fornuftig med tanke på at mange blir dårlige av antistoffene i kroppen. Selen finnes i bla paranøtter.

 

Jeg tar selen (tablettform) :)

Hvordan finner jeg ut om jeg har den autoimmune sykdommen eller ikke? Ante ikke at det var forskjell på det :-/

Anti-TPO heter prøven som sjekker dette. De fleste som har lave stoffskifteverdier har den autoimmune varianten, men noen får lavt stoffskifte av andre årsaker, såkaldt sekundær og tertiær hypothyreose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...