Gå til innhold

A propos lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte i egynnelsen av hvert svangerskap. Og har fått medisiner i 1. trimester alle gangene før. Problemet er at jeg blir knalldårlig av medisinene, og fungerer så å si ikke i hverdagen. Ikke får jeg noe oppfølgning heller, ikke innkalling til nye prøver eller noe. Nå har jeg gått de siste 2 månedene uten levaxin, og merker strengt tatt ingen forskjell bortsett fra at jeg er kvikkere og friskere uten medisinene. Bør jeg kontakte legen nå (er 29 uker på veg) og mase meg til blodprøver, og begynne på medisiner som gjør meg veldig dårlig slik at jeg mest sannsynlig er utslitt til fødselen og ikke klarer å fungere som mor til mine to barn? Hvor farlig er det egentlig å ha litt lavt stoffskifte i SLUTTEN av svangerskapet når alle organene er dannet, lungene er nesten ferdige, og ungen egentlig bare skal vokse?

Anonym poster: 252d27e2bc3fba3df95eb227addc59e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt merkelig ut at du føler deg friskere uten medisin enn med. Hvordan dårlig blir du? Tåler du ikke laktose så må du ha Levaxin uten laktose.. Jeg blir knalldårlig av at stoffskiftet er lavt jeg da..

Har du vært hos spesialist?

Skrevet

Jeg var utslitt under fødselen pga stoffskiftet var veldig lavt + lavt jern. Det gikk veldig bra allikevel :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at lavt stoffskifte var mest risikabelt (med tanke på spontanabort) det første trimesteret, og at man også skulle være ops i begynnelsen av 2. tri. På slutten av andre trimester og i tredje, var det ikke så farlig for foster, fikk jeg beskjed om.

Anonym poster: 0e83dbd8d3ce47efe1299703471dcae3

Skrevet

Det farligste med ubehandlet eller feilbehandlet hypotyreose når du er gravid er i begynnelsen av svangerskapet. Det er primært da at det kan hemme hjerneutviklingen til fosteret.

Det normale er at man trenger en betydlig doseøkning tidlig i svangerskapet, og kan trappe ned igjen fra midten/slutten av 2. trimester. Det finnes mange som har et annet forløp, men dette er det vanligste.

Jeg håper det har gått bra med barnet ditt selv om du valgte å ikke ta medisiner.

Selvmedisinering er aldri noen god ide!

Om du ikke blir kalt inn til kontroller må du mase om det selv. Hvis fastlegen ikke tar det alvorlig ville jeg kontaktet sykehuset der du skal føde.

Anonym poster: 48894bdf43bfa46be94839b242df53b1

Skrevet

Det farligste med ubehandlet eller feilbehandlet hypotyreose når du er gravid er i begynnelsen av svangerskapet. Det er primært da at det kan hemme hjerneutviklingen til fosteret.

Det normale er at man trenger en betydlig doseøkning tidlig i svangerskapet, og kan trappe ned igjen fra midten/slutten av 2. trimester. Det finnes mange som har et annet forløp, men dette er det vanligste.

Jeg håper det har gått bra med barnet ditt selv om du valgte å ikke ta medisiner.

Selvmedisinering er aldri noen god ide!

Om du ikke blir kalt inn til kontroller må du mase om det selv. Hvis fastlegen ikke tar det alvorlig ville jeg kontaktet sykehuset der du skal føde.

Anonym poster: 48894bdf43bfa46be94839b242df53b1

Problemet er at jeg ikke fungerer med disse medisinene. Har ikke laktoseintoleranse, men blir gørr dårlig av disse. Stoffskifte bruker å svinge hele tiden, og vips, så ender jeg med å ta levaxin og ha HØYT stoffskifte, før det detter ned igjen. Og dette kan skje i løpet av en ukes tid, slik var det i svangerskap nr 1 ihvertfall. Mas på legen hjelper ikke forresten, og jeg har fulgt anbefaling om å ta medisiner helt til slutten av 2. trimester, selv om jeg måtte da bite tennene sammen og møte opp i kjempedårlig form på jobb og ha ganske miserabel tilværelse. Jeg vet at mange får ganske plagsomme bivirkninger av levaxin, så jeg er ikke den eneste.

HI

Skrevet

Høres helt merkelig ut at du føler deg friskere uten medisin enn med. Hvordan dårlig blir du? Tåler du ikke laktose så må du ha Levaxin uten laktose.. Jeg blir knalldårlig av at stoffskiftet er lavt jeg da..

Jeg får ikke innkalling til spesialist siden fastlegen og vikaren mener at jeg ikke har så lavt stoffskifte at det er unødvendig med spesialist.

HI

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin :)

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin smile.png

Nei det visste jeg faktisk ikke. Her får man null info, måtte mase meg til å ta stoffskifteprøvene etter at jeg ble gravid, siden jeg slet med det samme de 2 andre gangene. Legen forstod ikke helt vitsen med det, men jeg insisterte.

HI

Skrevet

Jeg får ikke innkalling til spesialist siden fastlegen og vikaren mener at jeg ikke har så lavt stoffskifte at det er unødvendig med spesialist.

HI

Hvis stoffskiftet ditt svinger fra høyt til lavt må du KREVE en time hos spesialist! Når stoffskiftet er høyt må du ha en annen type medisin..

Lykke til, ikke moro å krangle med stoffskiftet :-/

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin :)

Hvilke matvarer?? :)

Skrevet

Sånn btw er stoffskiftet mitt nesten bra når jeg unngår visse matvarer! Bra nok til at jeg slipper medisiner! Og under svangerskapet var verdiene nesten normale (da ubehandlet!) du vet forresten at man kan få naturlig thyroxin? Mamma går på det og har det mye bedre enn med kjemisk thyroxin smile.png

Nei det visste jeg faktisk ikke. Her får man null info, måtte mase meg til å ta stoffskifteprøvene etter at jeg ble gravid, siden jeg slet med det samme de 2 andre gangene. Legen forstod ikke helt vitsen med det, men jeg insisterte.

HI

Oppsøk privatklinikk! Det koster litt, men er verdt det når livskvaliteten blir bedre ;)

Skrevet

HI

Hvis stoffskiftet ditt svinger fra høyt til lavt må du KREVE en time hos spesialist! Når stoffskiftet er høyt må du ha en annen type medisin..

Lykke til, ikke moro å krangle med stoffskiftet :-/

Har prøvd å kreve, men blir bare oppfattet som hysterisk. Og uten henvisning så kommer man seg ikke til spesialist så... Altså, det plager meg overhode ikke verken i svangerskapet eller ellers, jeg bruker ikke noe medisiner når jeg ikke er gravid. Jeg begynte på levaxin nå i svangerskapet kun på grunn av fosterets ve og vel.

HI

Skrevet

Hvilke matvarer?? :)

Stort sett alt det som utgår på lavkarbo. Mel, sukker og sånt. Og melk (yoghurt og ost går fint)

Skrevet

HI

Oppsøk privatklinikk! Det koster litt, men er verdt det når livskvaliteten blir bedre wink.png

Vi har ikke privatklinikker her jeg bor, dessverre. Å reise 1000 km med 3 unger for å få en sjekk er uaktuelt når minste er en baby ihvertfall.

Skrevet

HI

Oppsøk privatklinikk! Det koster litt, men er verdt det når livskvaliteten blir bedre wink.png

Vi har ikke privatklinikker her jeg bor, dessverre. Å reise 1000 km med 3 unger for å få en sjekk er uaktuelt når minste er en baby ihvertfall.

Ser den ;) Noen fordeler har man jo ved å bo i hovedstaden :)

Skrevet

Hvilke matvarer?? smile.png

Som nevnt over kan stoffskiftepasienter med fordel unngå for mye sukker og melk, men en annen viktig ting å unngå er goitrogene matvarer. Disse påvirker stoffskiftet negativt hvis man har hypothyreose.

Har man hyperthyreose derimot, er det bra å spise mye av disse matvarene.

Goitrogen mat er feks brokkoli, blomkål, rosenkål, en del nøtter, spinat og soya.

Skrevet

Som nevnt over kan stoffskiftepasienter med fordel unngå for mye sukker og melk, men en annen viktig ting å unngå er goitrogene matvarer. Disse påvirker stoffskiftet negativt hvis man har hypothyreose.

Goitrogen mat er feks brokkoli, blomkål, rosenkål, en del nøtter, spinat og soya.

Ja, dette visste jeg faktisk, men må allikevel ta medisinen min.. :(

Skrevet

Ja, dette visste jeg faktisk, men må allikevel ta medisinen min.. sad.png

De fleste har jo den autoimmune varianten av hypothyreose, og da må du ta thyroxin resten av livet siden kroppen bryter ned kjertelen.

For å senke denne prosessen litt kan du spise tilskudd av selen. Det er også fornuftig med tanke på at mange blir dårlige av antistoffene i kroppen. Selen finnes i bla paranøtter.

Skrevet

De fleste har jo den autoimmune varianten av hypothyreose, og da må du ta thyroxin resten av livet siden kroppen bryter ned kjertelen.

For å senke denne prosessen litt kan du spise tilskudd av selen. Det er også fornuftig med tanke på at mange blir dårlige av antistoffene i kroppen. Selen finnes i bla paranøtter.

Det er det jeg har når jeg har latent hypothyrea?

Skrevet

Du er sannsynligvis i ferd med å utvikle autoimmun hypotyreose. Det vil si at immunforsvaret ditt er i ferd med å angripe kroppens eget vev. Ofte er "angrepet" begrenset til enkelte typer celler, som betyr at autoimmune sykdommer kan gi mange ulike symptomer etter hvilke celler i kroppen som blir satt ut av spill. For folk med lavt stoffskifte (autoimmun type, også kalt Hasmimotos, og den vanligste typen) er det cellene i skjoldbruskkjertelen som blir angrepet.

Sannsynligvis er ikke angrepet "fullført" enda, dvs at deler av skjoldbruskkjertelen din fortsatt produserer tyroksin på egen hånd. Så ja, jeg regner med at det er det legen din mener med at du har latent hypotyreose. For dessverre er det oftest slik at har man først begynt å utvikle dette vil til slutt denne selvødeleggende betennelsesreaksjonen (som tilsvarer betennelsen man får når kroppens immunforsvar forsøker å kvitte seg med fremmede virus eller bakterier) ødelegge skjoldbruskkjertelen såpass mye at tyroksinproduksjonen stopper helt.

Ettersom dette egentlig er en betennelsesreaksjon vil den påvirkes av i hvor stor grad immunforsvaret er "på". Det kan være en av grunnene til at svangerskap kan påvirke dette, da skjer det jo ting med immunforsvaret vårt. Nyere forskning (i Norge!) viser også at et kosthold med mye sukker "skrur på" immunforsvaret vårt og aktiverer betennelseslignende reaksjoner. Dette kan også forklare at en del pasienter med lavt stoffskifte har nytte av å begrense raske karbohydrater i kostholdet.

Forøvrig er det vel egentlig ikke bivirkninger av levaxin du har. Tyroksinet i levaxin er akkurat likt det kroppen selv produserer. Ikke noen fremmed gift med andre ord. Det er tidvis FOR MYE tyroksin som gjør deg dårlig. Dette er vanskelig å behandle, og du burde helt klart fått bedre oppfølging og tatt mere blodprøver. Spesialist er det svært vanskelig å få komme inn til, men det kan hjelpe mye å bytte til en fastlege som er mer oppdatert på sykdommen.

Anonym poster: 327022d5e3de3c1419550fa7f347fd71

Skrevet

Latent er ikke et uttrykk vi i NTF bruker, men det står for det samme som subklinisk. Da har du forhøyede verdier på TSH, normale FT4 verdier, men ikke nødvendigvis symptomer på lavt stoffskifte. Noen leger velger å gi medisin, mens andre venter. Subklinisk hypothyreose er på en måte forstadiet til ferdig utviklet hypothyreose.

Men du skriver at du bruker thyroxin? Vet du hvordan verdiene dine ligger? Siden du bruker thyroxin regner jeg med at du har forhøyet TSH og forhøyet anti-TPO, som er den prøven som forteller om det er en autoimmune prosess som foregår.

Skrevet

Kanskje en mager trøst akkurat nå, men dette sliter du jo bare med i svangerskapet, og snart er det over :)

Føler med alle damer som må leve slik resten av livet. Selv slet jeg med stoffskiftet i tre år etter svangerskap og unner ingen dette.

Anonym poster: d5dfd908510f8ce035214fe696b2b5d2

Skrevet

Du er sannsynligvis i ferd med å utvikle autoimmun hypotyreose. Det vil si at immunforsvaret ditt er i ferd med å angripe kroppens eget vev. Ofte er "angrepet" begrenset til enkelte typer celler, som betyr at autoimmune sykdommer kan gi mange ulike symptomer etter hvilke celler i kroppen som blir satt ut av spill. For folk med lavt stoffskifte (autoimmun type, også kalt Hasmimotos, og den vanligste typen) er det cellene i skjoldbruskkjertelen som blir angrepet.

Sannsynligvis er ikke angrepet "fullført" enda, dvs at deler av skjoldbruskkjertelen din fortsatt produserer tyroksin på egen hånd. Så ja, jeg regner med at det er det legen din mener med at du har latent hypotyreose. For dessverre er det oftest slik at har man først begynt å utvikle dette vil til slutt denne selvødeleggende betennelsesreaksjonen (som tilsvarer betennelsen man får når kroppens immunforsvar forsøker å kvitte seg med fremmede virus eller bakterier) ødelegge skjoldbruskkjertelen såpass mye at tyroksinproduksjonen stopper helt.

Ettersom dette egentlig er en betennelsesreaksjon vil den påvirkes av i hvor stor grad immunforsvaret er "på". Det kan være en av grunnene til at svangerskap kan påvirke dette, da skjer det jo ting med immunforsvaret vårt. Nyere forskning (i Norge!) viser også at et kosthold med mye sukker "skrur på" immunforsvaret vårt og aktiverer betennelseslignende reaksjoner. Dette kan også forklare at en del pasienter med lavt stoffskifte har nytte av å begrense raske karbohydrater i kostholdet.

Forøvrig er det vel egentlig ikke bivirkninger av levaxin du har. Tyroksinet i levaxin er akkurat likt det kroppen selv produserer. Ikke noen fremmed gift med andre ord. Det er tidvis FOR MYE tyroksin som gjør deg dårlig. Dette er vanskelig å behandle, og du burde helt klart fått bedre oppfølging og tatt mere blodprøver. Spesialist er det svært vanskelig å få komme inn til, men det kan hjelpe mye å bytte til en fastlege som er mer oppdatert på sykdommen.

Anonym poster: 327022d5e3de3c1419550fa7f347fd71

Takker for svar. Det blir dessverre ikke aktuelt med noe lavkarbo her i huset. Jeg spiser svært lite brød, men finere typer enn det mest grove. Fordi jeg ikke klarer smaken og konsistensen av grovt brød og knekkebrød, og lar heller være å spise frokost, noe som heller ikke er gunstig. Spiser også poteter til middag eller ris, siden jeg ikke blir mett av kun kjøtt og grønnsaker. Men spiser ellers sunt, er normalvektig og kun gått opp 5 kilo i svangerskapet i uke 30, så har 7 kilo igjen å gå på i forhold til "normal" økning på 12 kilo.

Spesialist får jeg ikke komme til siden de mener at avvik på blodprøvene viser at jeg har LITT for lavt stoffskifte, og det er ikke nok til henvisning. men... Hvordan kan det bli FOR MYE thyroxin da jeg tok 25 mg som er laveste dose? Blir gørr dårlig uansett hvor lite jeg tar...

HI

Skrevet (endret)

Latent er ikke et uttrykk vi i NTF bruker, men det står for det samme som subklinisk. Da har du forhøyede verdier på TSH, normale FT4 verdier, men ikke nødvendigvis symptomer på lavt stoffskifte. Noen leger velger å gi medisin, mens andre venter. Subklinisk hypothyreose er på en måte forstadiet til ferdig utviklet hypothyreose.

Men du skriver at du bruker thyroxin? Vet du hvordan verdiene dine ligger? Siden du bruker thyroxin regner jeg med at du har forhøyet TSH og forhøyet anti-TPO, som er den prøven som forteller om det er en autoimmune prosess som foregår.

Nei, jeg bruker ikke thyroxin nå. Fikk det når jeg var yngre og sluttet av egen vilje når jeg ble litt eldre og fikk mer kunnskap. Hadde samme lege som mamma da, og mulig det var medvirkende årsak til at jeg fikk det, for hun var virkelig dårlig i en lang periode. Men som sagt, med riktig kost og høyt aktivitetsnivå er prøvene mine bedre enn de har vært på årevis!

Og ja, what you said, forhøyet anti-TPO :)

Endret av L-8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...