Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #51 Skrevet 16. januar 2013 Hvis han fortsatt har bra plass og ikke har vokst ut av setet så synes jeg ikke du burde det? Er jo ikke vits å snu bare forde man føler for det lissom Må legge til at begge mine store har sittet bakovervendt til de var over 4år, beggo to i britax two way elite. Et rimelig sete som har lang rygg, går til 25kg og er lett å ta ut og inn av bilen. Men Britax two-way kan man vel ikke bruke bakovervendt med det interne beltet når barnet veier mer enn 18 kg? Det sa de i hvert fall til meg når vi dro på Babyshop for å kjøpe det (vi ønsket et sete vi kunne ha bakovervendt en stund til til vår store gutt (altså straks over 18 kg), men som kunne snus når han ble for stor for å sitte bakover). Two-way ser ut til å være det samme som two-way elite, så regner med at det er det samme setet det er snakk om. Bakovervendt skal det da vel ikke være noe problem å bruke den integrerte selen over opp til 25 kg? Hvordan skal stolen ellers kunne brukes bakovervendt opp til 25 kg? Så her tror jeg dere er feilinformert (noe som skjer altfor ofte i de aller fleste butikker) Framovervendt derimot, skal ikke den intregrerte selen brukes om barnet er over 15/18 kg(vektgrensen varierer fra stol til stol). Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b Hm, nei, jeg skjønner ikke helt det jeg heller... Det de sa på Babyshop var at setet måtte snus etter 18 kg fordi beltet ikke tok mer enn det. Hvis vi ble feilinformert vil vi vurdere å kjøpe et sånt sete likevel, i stedet for å gå over til foroversete med belte. Dere er feilinformert ja. Jeg har nå lest gjennom bruksanvisningen og der stå det at stolen kan brukes med de interne selene også framovervendt opp til 25 kg. Og hvertfall bakovervendt. MEN om stolen festes med bilens 2 pkt sele, kan den ikke brukes lenger enn til 18 kg, så er nok det som kan ha forvirret selgeren i butikken Brukes også som beltestol fra 15-25 kg. Her kan du lese selv: http://www.britax.no/media/2737995/bruksanvisning_two-way.pdf Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b
Spiffie Skrevet 16. januar 2013 #52 Skrevet 16. januar 2013 Planen vår var å ha barnet bakovervendt til minst fire år. Barnet er ekstremt bilsyk, og har vært det siden ca 6mnd-alderen, og spyr etter mellom 5 og 15 minutter i bil Vi kunne ikke dra noe sted alene med barnet fordi en av oss måtte sitte bak for å følge med og hjelpe med spypose. Vi måtte ha 1-4 stopp på turer som normalt tar en halvtime. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har demontert bilstolen for å vaske den. Og barnet har grått og hatt det vondt og ubehagelig. Dette er forstyrrende for fører, og det er fælt for barnet, som grudde seg til å kjøre bil (selv om målet var å besøke besteforeldre, venner, lekeland, you name it). Vi testet ut en forovervendt stol da vi leide bil+stol på ferie i sommer, og plutselig kan ungen sitte en halvtime uten å bli kvalm... Så vi snudde da vi kom hjem. Barnet var da 3 år og 6 mnd. Vi tror tross alt at det er en bedre løsning for oss. Jeg vet at anbefalingene sier 4 år, men dette har vi gått noen runder med. Løsningen vi har nå er lovlig, den er trygg, men den er ikke optimal. Det er det heller ikke om barnet sitter bakovervendt i vårt tilfelle, dessverre. Poenget er at det kan finnes grunner for å snu barnet før 4-årsdagen. Og det er faktisk lovlig og trygt, selv om bakovervendt er best om man får det til i praksis.
Cruella De Vil Skrevet 16. januar 2013 #53 Skrevet 16. januar 2013 Hvis han fortsatt har bra plass og ikke har vokst ut av setet så synes jeg ikke du burde det? Er jo ikke vits å snu bare forde man føler for det lissom Må legge til at begge mine store har sittet bakovervendt til de var over 4år, beggo to i britax two way elite. Et rimelig sete som har lang rygg, går til 25kg og er lett å ta ut og inn av bilen. Men Britax two-way kan man vel ikke bruke bakovervendt med det interne beltet når barnet veier mer enn 18 kg? Det sa de i hvert fall til meg når vi dro på Babyshop for å kjøpe det (vi ønsket et sete vi kunne ha bakovervendt en stund til til vår store gutt (altså straks over 18 kg), men som kunne snus når han ble for stor for å sitte bakover). Two-way ser ut til å være det samme som two-way elite, så regner med at det er det samme setet det er snakk om. Bakovervendt skal det da vel ikke være noe problem å bruke den integrerte selen over opp til 25 kg? Hvordan skal stolen ellers kunne brukes bakovervendt opp til 25 kg? Så her tror jeg dere er feilinformert (noe som skjer altfor ofte i de aller fleste butikker) Framovervendt derimot, skal ikke den intregrerte selen brukes om barnet er over 15/18 kg(vektgrensen varierer fra stol til stol). Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b Hm, nei, jeg skjønner ikke helt det jeg heller... Det de sa på Babyshop var at setet måtte snus etter 18 kg fordi beltet ikke tok mer enn det. Hvis vi ble feilinformert vil vi vurdere å kjøpe et sånt sete likevel, i stedet for å gå over til foroversete med belte. Dere er feilinformert ja. Jeg har nå lest gjennom bruksanvisningen og der stå det at stolen kan brukes med de interne selene også framovervendt opp til 25 kg. Og hvertfall bakovervendt. MEN om stolen festes med bilens 2 pkt sele, kan den ikke brukes lenger enn til 18 kg, så er nok det som kan ha forvirret selgeren i butikken Brukes også som beltestol fra 15-25 kg. Her kan du lese selv: http://www.britax.no...ing_two-way.pdf Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b Takk for lenke, skal se nærmere på det. Kjipt at vi ble feilinformert, da, ekspeditøren virket som om hun visste hva hun snakket om, så det slo meg ikke å dobbeltsjekke. Fint hvis vi kan få tak i en stol som kan snus etter hvert selv om han allerede straks veier 18 kilo, jeg vil heller ha 3,5-åringen bakover enn fremover hvis det er mulig og noenlunde praktisk.
Cammie82 Skrevet 16. januar 2013 #54 Skrevet 16. januar 2013 Gutten vår på snart 3 sitter bakovervendt,og det skal han selvfølgelig gjøre så lenge som mulig,og helst til anbefalte 4 år. Sikkerhet først! Blir gøy for han å sitte riktig vei,og se framover og se litt mer,men det går ikke foran hans sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #55 Skrevet 16. januar 2013 Vi snudde på hjemtur fra juleferie, og han er 2 år. Jeg har lagt merke til bilene i barnehagen, ingen satt bakovervendt. 1 og 2 åringer. Så jeg følte meg faktisk helt alene om å ha han sittende rett vei! Anonym poster: cf6d5f4eaa5543278efd4ab67a1b0c01 Så om alle andre foreldrene hadde kjørt uten bilstol hadde du også gjort det eller? Blir for dumt å snu kun pga noen andre foreldre gjør det. Da skulle jeg snudd min toåring i sommer hvis alle tenkte sånn, for det har flesteparten av foreldrene i bhg og vennene våre gjort med sine. Men jeg har han bakovervendt så lenge som mulig. Nå får vi baby også, så tror han blir sittende bakovervendt fram til babyen tar over hans stol og han får ny. Anonym poster: 5231dcc316589f324309fe662a3b9399
Vogndilla Skrevet 16. januar 2013 #56 Skrevet 16. januar 2013 De som har arva ned bilstoler, har stoler med 18 kgsgrense. Vår stol, som vi kjøpte sent i 2008, er en slik en. Da vi kjøpte denne stolen, fantes ikke 25kgstolene. I alle fall ikke i vanlige norske barneutstyrsbutikker. Kanskje i Sverige? Anonym poster: e2b30c14fcb55217ba612a5f30a0a6c7 Feil, min eldste er født i 2003 og han satt bakovervendt i et britax sete som var fra 2004. Det var ingen av de bakovervendte setene vi fant i butikkene som hadde 25kgsgrense. Alle hadde 18kgsgrense, så da kjøpte vi det. Litt dumt, da jenta oversteg grensen da hun bikka 3 år. Så da ble det forovervendt beltesete, da vi ikke ville kjøpe 25kgssete som var bakovervendt og bytte det ut etter ett par år. Nå har hun et sete som hun kan bruke til hun blir 36 kg. Anonym poster: e2b30c14fcb55217ba612a5f30a0a6c7 Men for det om du ikke fant et sete som gikk til 25kg bakovervendt så betyr det jo ikke at det ikke fantes, det er jo to ulike ting. Som jeg presiserte i et tidligere innlegg - de fantes ikke i de vanlige barneutstyrsbutikkene (= de butikkene vi var i for å kikke på sete). Som et resultat av at de ikke fantes i butikkene, var vi heller ikke klar over at de var et alternativ. Dersom vi hadde visst om det, kunne vi kanskje spesialbestilt. Men igjen - i barneutstyrsbutikkene vi var i, fantes dette ikke da. To år senere (2010/11), da jenta var 18 kg, fantes de med 25kgsgrense i de vanlige butikkene. Det skjedde en endring i Norge i perioden mellom 2008/09 og 2010/11, der det ble enda mer fokus på bakovervendt sikring. Anonym poster: e2b30c14fcb55217ba612a5f30a0a6c7 Vi kjøpte britax multitech på babyshop i 2008 og det var ikke det første britax-setet som går til 25 kg. Og det var ikke noe problem å finne informasjon i 2008 om at barn burde sikres bakovervent til de er 4 år. Mulig det bare var britax som hadde seter opp til 25 kg, men det var hvertfall ikke vanskelig å få tak i dem. Anonym poster: 57ad0fc036a092a5ddcd947a57cd1a90 4 år ja, men likevel var det få seter som hadde høyere vektgrense enn 18 kg. Dersom vi hadde hatt et lettere barn, så hadde hun sittet i setet til hun ble 4. Nå var hun 18 kg da hun var 3 og setet måtte byttes ut. Som du sier, setene fantes sikkert, men de var ikke i "alle" butikker, slik som de er nå. Vi kikka på tester og i alle barneutstyrsbutikkene som finnes rundt her for å velge "det beste setet", og aldri ble vi presentert for et 25 kgssete. Så det var ikke et utbrett fenomen, da. Men et par år senere, fantes de i alle butikkene vi kikka i. Anonym poster: e2b30c14fcb55217ba612a5f30a0a6c7 Fantes mange seter med vektgrense 25kg i 2008, skjønner ikke hvor i norge du befinner deg siden de var så lite opplyst? Jeg fikk mitt mellomste barn i 2007 og følte det var et enormt fokus på bakovervendt sikring da, i 2003 var det ikke det. Du må bo på en veldig spesiell plass du da.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #57 Skrevet 16. januar 2013 Nei vet du hva. Får en 3.5 åring plass til beina når han sitter bakovervendt? Her snudde vi eldste da hun var litt over 1 år bare, kanskje litt vel tidlig, men hadde valget om å snu henne rett vei eller kaste opp bare hun satt seg i bilen. Enkelt valg! Anonym poster: b08e9ebf37a2a9580ac1d25eae87fb48 Ja faktisk får min 3 åring plass bakovervendt. Han er lang for alderen, men det er overhodet ikke meningen at barna skal sitter å strekke ut beina når de sitter i setet. Hvis du snakker med erfarne selgere av bilseter sier de at barna font kan sitte med litt bøyde bein. Du ser tydelig når barnet er for langt til å sitte den veien. Men det er helt uaktuelt at et barn på 1-2 år er for langt til å sitte bakovervendt!! Det er ikke mulig! Skjønner at saken er annerledes når barnet blir bilsyk. Men hvis ikke, så kan barnet sitte bakovervendt til de er minst 3 år. Ingen kan være for lange til det. Da er det foreldrenes uvitenhet om hvordan barn skal kunne sitte i setet bakovervendt. Anonym poster: 7fe3e488e5c0b6506fbb375efb2644e6
Vogndilla Skrevet 16. januar 2013 #58 Skrevet 16. januar 2013 Nei vet du hva. Får en 3.5 åring plass til beina når han sitter bakovervendt? Her snudde vi eldste da hun var litt over 1 år bare, kanskje litt vel tidlig, men hadde valget om å snu henne rett vei eller kaste opp bare hun satt seg i bilen. Enkelt valg! Anonym poster: b08e9ebf37a2a9580ac1d25eae87fb48 Hva slags bil har du da? Hvis man justerer litt på bilsetene og prøver litt ulike seter ibilen så vil man alltids finne et seteman kan bruke bakover. Tro meg jeg har hatt seter bakovervendt i rimelig små biler. Og en annen ting, ser man at man ikke har plass til å sikre barnet sitt optimalt i bilen man har så bør man kjøpe seg en annen bil, ungenes sikkerhet går foran alt.
Gjest sussie77 Skrevet 16. januar 2013 #59 Skrevet 16. januar 2013 Eldste er 3 år og 4 måneder og sitter fremdeles bakovervendt. Han er lang og ser jo at det ser litt trangt ut men han klager ikke. Men sist jeg veide han så var han 17.5 kg og setet går jo opp til 18 kg. Hva gjør man da når man har nådd vektgrensa før han er 4 år? Syntes det er litt tidlig å bytte til beltestol. Men de går jo fra 15 kg. Går det ikke mer på vektgrense enn alder?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #60 Skrevet 16. januar 2013 Eldste er 3 år og 4 måneder og sitter fremdeles bakovervendt. Han er lang og ser jo at det ser litt trangt ut men han klager ikke. Men sist jeg veide han så var han 17.5 kg og setet går jo opp til 18 kg. Hva gjør man da når man har nådd vektgrensa før han er 4 år? Syntes det er litt tidlig å bytte til beltestol. Men de går jo fra 15 kg. Går det ikke mer på vektgrense enn alder? Det går både på vekt og alder. Alder bl a med tanke på styrke i kroppen. Vekten har ofte med hva stolen tåler, men også med presset fra selene(og vekten på barnet) gir under en kollisjon. Om du ikke vil bruke beltestol er alternativet å kjøpe en stol som går opp til 25 kg(bakovervendt). Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b
Gjest sussie77 Skrevet 16. januar 2013 #61 Skrevet 16. januar 2013 Eldste er 3 år og 4 måneder og sitter fremdeles bakovervendt. Han er lang og ser jo at det ser litt trangt ut men han klager ikke. Men sist jeg veide han så var han 17.5 kg og setet går jo opp til 18 kg. Hva gjør man da når man har nådd vektgrensa før han er 4 år? Syntes det er litt tidlig å bytte til beltestol. Men de går jo fra 15 kg. Går det ikke mer på vektgrense enn alder? Det går både på vekt og alder. Alder bl a med tanke på styrke i kroppen. Vekten har ofte med hva stolen tåler, men også med presset fra selene(og vekten på barnet) gir under en kollisjon. Om du ikke vil bruke beltestol er alternativet å kjøpe en stol som går opp til 25 kg(bakovervendt). Anonym poster: b534c7700046e64699560c5aeb21419b ok Hadde jo planer om å ha han bakovervendt til han var ihvertfall 4 år. Så da får vi se hva vi gjør. Men han kan ihvertfall sitte der en liten stund til.
Sli1 Skrevet 16. januar 2013 #62 Skrevet 16. januar 2013 Her satte jeg ungen i fremovervendt sete fra han var to år.. Han hatet å sitte feil vei og jeg ble trafikkfarlig av å ha en unge baki som bare skreik og sparket..
SickMyDuck Skrevet 16. januar 2013 #63 Skrevet 16. januar 2013 Eldste snudde vi da han var 4. Minste ble fire for en stund siden, men sitter bakover enda. Han får fremdeles plass så ser ikke behovet for å snu, enda han ikke er liten for alderen. 109 cm og 20 kg. For oss voksne ser det trangtog ubehagelig ut, men han sier han sitter bra og har aldri klaget. sitter han med 5punktsele ja?? hvordan stol har du? finner bare stoler der 18kg er max på 5punktselene, etter det så blir det beltestol.. Anonym poster: b11193645f7aa03941f651591bcf9354 Hvilken!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå